Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skøytesesongen 2019/20

NYTT TEMA
Tolbukin
TolbukinInnlegg: 2608
09.02.20 15:03
CrazyHorse: Interessant sammenligning. Har de kjørt for hardt på de rolige øktene, eller er det nye treningsopplegget til Rykkje noe som trenger mer tid?

Jeg vetl ikke, men det er godt mulig at det har blitt for mye "lappskaustrening" (for hardt på de rolige øktene tapper overskudd, og gjør at det blir for lite trøkk på de harde).

Når det gjelder overgangen til Rykkjes treningsopplegg, var det ikke overraskende at fjorårets sesong (med unntak av SLP i Inzell) forårsaket stagnasjon og tilbakegang for allroundlaget. Men jeg hadde ventet at de problemene var et tilbakelagt stadium og at årets sesong ville medføre et markant steg i riktig retning. I stedet har den negative trenden fortsatt.

(Innlegget ble redigert 09.02.20 15:03)

rocambole
rocamboleInnlegg: 725
09.02.20 16:18

En selsom opplevelse å følge utviklingen av Kramers løp, rundetid for rundetid. Da han passerte 3000m på 3.36.16, nesten sekundet foran da han satte sin fortsatte pers (daværende vrek) på 6.03.32 på samme bane (hele 12 sesonger tilbake!), var jeg stygt redd for at han både ville sette vrek og sprenge 6min-barrieren. 6.00 er 12 runder på 28,5 med åpning på 18. Og Kramer hadde ennå ikke hatt en eneste runde over 28,50!

6.00-skjemaet  gir 3.37.5 ved passering 3000m, og her lå han altså hele 1,34 sek foran. Han ville da klare 6.00 med et snitt på 28,77 på de siste 5 rundene. Men jeg øynet håp om at han ikke ville klare dette, siden de siste tre rundene før 3000m viste en stigende tendens: 28.0-28.2-28.5.
    Så kommer første runde etter 3000m på 29,5, og han er nå bare 3 tideler foran 6.00-skjemaet. Rimelig hurra, men føler meg ikke helt trygg før neste runde. Helt oppe i 31,6! Helsprekk og game over, og jeg trekker et lettelsens sukk.  – Så neste rundetid: Unotert! Han må ha brutt løpet.  Merkelig, siden Kramer aldri faller. Hvilket drama!
    Så omsider, blir det klart at han PLANLA å bryte etter 3000m, øyensynlig bare for å bruke vcup-løpet som et testløp der han går 3000m som en bevisst amputert 5000, i tilnærmet samme marsjfart som han i den forestående 5000 planlegger å holde helt inn også etter passering 3000m. Bergsma har noen ganger gått slike forkant-løp på 3000, og har vært flink til å beregne farten slik at han holder samme rundetider helt inn i den etterfølgende 5000m. Men å gjøre dette i et vcup-løp på 5000m, der Kramer grunnet kvartettstart attpåtil hadde kanskje en vel så stor mulighet til å sette vrek som i SLC, er rimelig spesielt.

Det har naturlig nok vakt en del reaksjoner i Ned at han på denne måten viser mangel på respekt for vcup-stevnet og med forsett utestenger en annen god løper fra Ned (reserven Talsma) fra å kunne gå distansen som han selv kun anvender som en treningsøkt. (Hvis jeg selv hadde vært i Talsmas posisjon, ville jeg ikke tatt dette særlig nådig opp.) Etter at han brøt løpet ble han møtt med piping fra enkelte Ned-supportere på tribunen, hvoretter han rimelig kakse-arrogant ropte tilbake: «Jeg betaler tilbake billettene dere har kjøpt!»
    Kramer har nå uttalt at hvis han hadde gått i A-gruppen, ville han fullført distansen. Forstå det den som kan.
    Jeg er ikke bombesikker på at Kramer var like bestemt på å bryte da han passerte 3000m. Hvorfor brøt han ikke da med en gang istedenfor å levere en runde på 29,5 som ikke kommer helt gratis, og så gå enda en runde? Det kan være at han forsøkte å se om han klarte å holde farten oppe, sånn noenlunde, siden han lå så godt an, men at han etter passering 3400m, kanskje litt før, skjønte at dette ville koste for mye til at det var forsøket verdt. Hvis det blir lagt ut en video av løpet, vil det være interessant å se på kroppsspråket om/når han begynte å stivne på runden etter 3000m.

(Innlegget ble redigert 09.02.20 16:22)

Tolbukin
09.02.20 16:57
rocambole: Bergsma har noen ganger gått slike forkant-løp på 3000, og har vært flink til å beregne farten slik at han holder samme rundetider helt inn i den etterfølgende 5000m.

Husker jeg så Bob de Jong gjøre det i Berlin en gang jeg var der. Men da var distansen 3000 og det var helt åpenbart at han var ute for å teste 5000-meterfarten (så godt som helt flate rundetider hele veien, og litt ned på sisterunden).

Jeg ser ellers ikke bort fra at du kan ha hatt rett i at Kramer underveis i løpet bestemte seg for å prøve et par runder til, men at han ganske raskt etter 3000-passering fant ut at det ville koste mer enn det smakte.

(Innlegget ble redigert 09.02.20 16:58)

bhros
bhrosInnlegg: 12167
09.02.20 22:49
Sjefssløggern: Var da voldsomt så positiv du hadde blitt på dine eldre dager da

Ja, du kan så si.
Nevnte ikke "pappas gutt" i det hele tatt.

Jeg ble imponert av denne Nash (?) fra Canada. Helt stabil på rundetider bare to-tre tideler svakere enn Roest. Og bedre sisterunde!

Puttemans
PuttemansInnlegg: 15020
09.02.20 22:55
bhros: Nash (?

Fish.

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 14142
09.02.20 23:24
Sjefssløggern: Forholdene er kanskje ikke all verden, blir svært spennende å se om Roest får problemer med dette?

Han måtte nå slite for å ta Bloemens tid, noe som kan tolkes som at han ikke er i 100% form ennå.

Det må han nok være, om han vil sikre seg sin første individuelle distansemesterskap-seier til helgen.

Løpet til Bloemen tyder på at han kanskje var litt usikker på egen kapasitet, siden han klinket til med en 28.3 runde halvveis.

Ikke noe optimalt løpsopplegg for Bloemen dette.

jonsalars
jonsalarsInnlegg: 655
10.02.20 12:50

At Roest sleit med Bloemen kunne inspirera Kramer til eit "skremmeskot": Er så god at eg tåler dette og likevel kan ta deg på 5000. Roest vinn det meste for han er så javn. Perfekt i allround. Men er han 5.59-mann? - Dei tre nevnte taklar slike baner, kan variera tempo. Kanskje også Juskov? 

Parsamansetning avgjer mykje. Skulle hatt desse 4 i par. Men er vel lite håp om det i VM? 

Liten sjanse for 5.59. Ein eller to kan kanskje kjempa med rekorden. 

jonsalars
10.02.20 12:55

Ser på Facebook ein fantastisk ide om skeisehall på Gålå, høgfjellsbane. Er vel eit skisenter der. Nokon som kjenner til det? Synest det er fint at folk har visjonar. 

CrazyHorse
CrazyHorseInnlegg: 11204
10.02.20 13:24
jonsalars: Ser på Facebook ein fantastisk ide om skeisehall på Gålå, høgfjellsbane. Er vel eit skisenter der. Nokon som kjenner til det? Synest det er fint at folk har visjonar.

Ville sikker vært fint det , men om skøytesporten skal vokse og ikke stagnere, trenger vi skøythaller i Bergen , Trondheim og Osla

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 50153
10.02.20 13:39
staaalisen: Veldig flott TV-sending fra Calgary.  Fint løp av Lorestzen på 1000m. Morsomt med Fish og Ghiotto som kjempet om seieren på 5000. Håper det blir world-cup i Stavanger neste år.

Hvilken kanal sender skøyter?

Jeg ser mest på Nrk - inkl. tekst-tv - men det virker som om Nrk nå boikotter skøyter. Det har vært en påfallende mangel på informasjon; som oftest har jeg hverken hørt eller sett et ord, så jeg begynte jaggu å lure på om skøyter var nedlagt!

Mvh

BE
som fortsatt har Oscar Mathisen øverst på adelskalenderen (nei, da er ikke Jaap Eden glemt)

(Innlegget ble redigert 10.02.20 13:39)

jonsalars
10.02.20 14:08

Heilt enig om Bergen, Oslo og Trondheim. Slåtthaug er ein katastrofe. Men veit ikkje om Gålå går i vegen for det. Dei tre byane burde ha ressursar nok.

Tolbukin
10.02.20 15:24
BlackEagle: BE
som fortsatt har Oscar Mathisen øverst på adelskalenderen (nei, da er ikke Jaap Eden glemt)

Forståelig det, tatt i betraktning at Oscar Mathisen var sist helgs mest omtalte norske skøyteløper med innslag på NRK Sportsrevyen og dobbeltside i Dagsavisen. 

Skøyter sendes på Viasat 4.

(Innlegget ble redigert 10.02.20 15:25)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 50153
10.02.20 20:25
Tolbukin: Skøyter sendes på Viasat 4.

Thanx!

Mvh

BE

rocambole
13.02.20 17:10

Før 5000-h e-vm SLC: Får vi se 5-tallet? Blir det verdensrekord? Jeg ser at det er høytrykk i SLC. Etter å ha regnet litt på det, tilsier dette et handicap på 5000m på ca. 0,86 sek i forhold til ved normalt lufttrykk. Kan dette knappe sekundet bli tunga på vektskåla?

Par1: Giovannini vs. Zakharov. I Cal tok Gio innersvingen på vår regjerende mester, og gikk inn til 6.14 etter en feiende avslutning på et velberegnet løp. Med selvtilliten i orden bør han nå ha potensial til å lukte på 6.08-persen sin. Forhåpentlig har ikke italienerne, sin uvane tro, trent for hardt de siste dagene inn mot mesterskapet. Zak har kommet inn som reserve for Rumyantsev (som ristet på hodet etter målpassering på 6.15 i Cal). Vemodig for Trofimov (6.10 i Cal-B) som fant formen for sent til å bli førstereserve for Rus. Hardhausen Zak hadde 6.14 i Cal-B og imponerte med å ta Bosker på slutten i et spennende samløp.
     Flott åpningspar! På papiret er det fordel Gio siden Zak hadde noen sekunders kvartettfordel da de begge noterte 6.14 sist helg. Jeg forventer at Gio leder ved passering 3000, men Zak har det med å avslutte sterkt. Men nå sist gjaldt jo dette enda mer for Gio! Løperne bør stå godt til hverandre, med mindre det blir for mye rykk og napp. Holder en knapp på Gio, selv om Zak har siste indre. Jeg sier 6.10 vs. 6.12.

Par2: Belchos vs. Ichinohe. 6.13 vs. 6.18B i Cal. Belchos var bunnsolid i Cal, med et flatt og fint løp i åpningsparet, kronet med ny pers, og hadde sensasjonelt ledelsen helt til det gjenstod 3 par. Vi kan nå forvente litt ytterligere forbedring hvis han ikke lar marsjfarten sin forstyrres av makker Ichi. Sistnevnte fjorårskomet har ikke oppnådd samme toppnivå som forrige sesong, og har vært variabel i prestasjonene. Sist helg dabbet han markant av etter 3000m. Forventer tilsvarende nå; at han ypper seg mot makkeren kun inntil 3000m. Jeg sier 6.10 vs. 6.17.

Par3: Kramer vs. Wenger. Dnf vs. dns i Cal. Kramer har nå uttalt at han kun bryr seg om å sette vrek hvis det er nødvendig for å vinne. En heller besynderlig uttalelse når han burde vite at han ville trekke et tidligere par enn de andre største favorittene. Han rapporterer at formen er fin og at ryggen ikke har vært noe problem de siste dagene. Wenger vil ikke ha kapasitet til å følge Kramer mer enn noen runder. Forventer et jevnt og meget sterkt løp fra Kramer med en sluttid som tilsier god mulighet til medalje, kanskje gull. Han vil nok forsøke seg med en marsjfart til 6.00, altså 28.5-runder, men vil antagelig merke at han må justere seg et par tideler opp. Jeg sier 6.03 vs.6.17.

Par4: Bøkko vs. Loubineaud. 6.28B vs. 6.17B i Cal. I dette selskapet er det grunn til å forvente et relativt popcorn-preget par. Ingen forventning om at vår formsvake mann unngår sisteplassen eller kan by rulleskøyte-makkeren noen fight, i hvert fall ikke etter 3000m. Jeg sier 6.25 vs. 6.17.

Par5: Bergsma vs. SLP: 6.13 vs. 6.17 i Cal. Bergsma rapporterer at formen er god, men 5000 blir litt kort for ham, særlig på glatt is, og teknisk var han nokså ute av det i Cal. Også SLP viste tekniske unoter og hans svake avslutning tyder heller ikke på at den fysiske toppformen er der. Ser ingen grunn til å forvente særlige forskyvninger siden Cal. Mulig at SLP henger med til 3000m, men må regne med at han taper mye mot slutten. Jeg sier 6.09 vs. 6.13.

(vannepause)

Par6: Tsuchiya,Ry vs. Michael. 6.17 vs. 6.17 i Cal. Japaneren måtte se seg slått med sekundet av sin navnebror sist helg, og fremstod ikke teknisk finslepet. For Michael er dette neppe den beste makkeren for å mobilisere sitt ytterste fra en hard duell. Forventer at de er ganske jevne ved 3000m, men at Michael drar i fra noen sekunder mot slutten. Jeg sier 6.14 vs. 6.12.

Par7: Swings vs. Yuskov. 6.22 vs. dns i Cal. Swings har vært spak denne sesongen (også), og ingen grunn til å forvente noen revolusjonerende fremgang i løpet av 5 dager. Yuskov må  gå sitt eget løp, hvilket kan være like greit, ettersom han denne sesongen, for første gang, har klart å finne frem til et langt bedre løpsopplegg på sin problemdistanse (mer enn 10 000  i  hans forrige allround-karriere). Yuskov virket litt tammere enn på sitt hvasseste da han gikk 1500 sist helg, og gjorde meget mulig lurt i å stå over 5000 for å samle det fornødne ekstra overskuddet til å begå noe magisk NÅ. Yuskov er den store jokeren i medaljebildet. Det verserer et nylig rykte om at han går for verdensrekord, og et tidligere annet rykte om at løpet nå i kveld er hans FREMSTE mål denne sesongen. Ingen av de to ryktene kommer fra noldus-hold.
     Dette blir et ekstremt spennende løp å følge, der Yuskov kan tenkes å begå det meste mellom 5.58 og 6.15. HVIS han har toppformen inne, fysisk og teknisk, og HVIS løpsopplegget blir flatt nok, tror jeg han har potensial til å VINNE distansen på den raske SLC-isen. Men her er jeg ute på ytterst tynn og usikker is.
     Det er nok bra for Yuskov at han ikke kommer først av medaljefavorittene, slik at han når han mottar sine første rundetider kan skjele til standarden Kramer har satt og eventuelt justere marsjfarten litt opp eller ned, slik at han ikke blir fartsblind. Han vil temmelig garantert legge seg på en marsjfart som er nok til å matche Kramer, inntil 3000m, og så vil det vise seg om han klarer holde den – eller vel så det – helt inn til mål. Hvis Kramer allerede har 6.03, må Yuskov ha en marsjfart på 28.7 for å slå ham. I skrivende stund virker ikke dette så umulig, men som bookmaker ville jeg gitt Yuskov bare 25% sjanse til å klare det. Men OK -  jeg går for at det kommer en velsignet Molotov-cocktail her, og sier 6.18 vs. 6.03.
     De siste par sekundene ned til 6.01.86 er harde, og tidelene derfra og ned til 6.00 enda hardere. Men er det noen jeg virkelig unner (av ikke-nordmenn) å brase gjennom 6-barrieren, så er det Yuskov.

Par8: Ghiotto vs. Bloemen. 6.10 vs. 6.07 i Cal. Vi får nå en ønskereprise på det mest forfriskende paret fra forrige helg. Bloemen er nå stappfull av selvtillit etter nesten-seieren og ny Cal-beste på distansen sist helg. Fra hans siste intervju: «He is not afraid of the Dutch competition, consisting of Roest, Sven Kramer and Jorrit Bergsma. "I'm going to try to ride my best race and then I think I'll win”.
Hvis Flower finner flyten, kan han tenkes å gå ned mot verdensrekorden sin, men jeg tviler på at han er helt der. Antagelig vil han åpne skarpere, samt legge seg på en noe høyere marsjfart enn sist helg, der han forserte først midtveis. Han vil neppe la seg forstyrre av makkeren. Bloemen virker også mentalt forberedt på at han noen kan ha slått verdensrekorden hans med noen små. Det som kan forstyrre ham, er om Kramer eller Yuskov går under 6 min. Da vil han fort tenke før løpet at dette blir litt for hardt. Han vil prøve, men straks rundetidene som trengs begynnes å kjenne tunge, vil han nok resignere raskere enn ellers. Men slår det til med 6.03 på Kramer og/eller Yuskov, er Bloemen straks på samme sekundet også.

Par9: Roest vs. Fish. 6.07 vs. 6.10 i  Cal. Nok en ønskereprise fra sist helg. Fish vil temmelig sikkert gå sitt eget løp, flatt og fint, uten å bry seg om farten Roest legger ut i. Fish er på en all time high, fysisk og teknisk, men 5000 er nok for kort til å regne ham seriøst som vinnerkandidat. Jeg forventer en prestasjonsmessig gjentagelse av Cal-løpet, men rundt 3 sek bedre på raskere is og med den siste finpuss av toppformen.
     Roest gikk også fint og flatt i Cal, men måtte ta seg temmelig ut for å innkassere seieren. Men dette er dessverre en løper som kommer seg lynraskt til hektene, ikke bare etter løp, men også ikke sjelden under løp. Han vil nok åpne raskere nå, frem mot 600m, men deretter søke den jevne marsjfarten som trengs for primært å vinne, sekundært å sette v-rek, tertiært å se 5-tallet. Akilleshælen hans er at han kan komme i skade for å åpne for optimistisk, for så å få det på slutten, som i fjor. Men da må det ha inntruffet et kanonløp i forkant, liksom med SLP i fjor. Hvis ledertiden ikke er bedre enn 6.03, tror jeg at han har irriterende god kontroll inn til 6.02, og kanskje også kaprer verdensrekorden med ett hundredel. Men under 6.00 vil overraske meg (og være enda mer irriterende). Jeg sier 6.02 vs. 6.07.

Par10: Semerikov vs. Beckert. 6.19 vs. 6.14 i Cal. Beckert er rimelig forutsigbar og kan forventes par-tre sekunder raskere enn sist helg. Da helt motsatt med uforutsigbare Semerikov. I ekstremform kan han blande seg i medaljebildet, men generalprøven tyder ikke på at han tryller frem denne formen nå. På meg virket det ikke som han loffet rundt i Cal, om enn han slapp seg litt resignert opp de siste to rundene. Jeg forventer vesentlig forbedring nå, men ikke noe mirakuløst. I ekstremform er jo Semerikov enda mer ekstrem mot slutten enn Beckert. Jeg tror det kan bli et morsomt par de siste 5 rundene, men med for svak marsjfart til å blande seg i medaljebildet. Så siste par tegner til å bli et lite antiklimaks. Jeg sier 6.11 vs. 6.11.

(Innlegget ble redigert 13.02.20 17:15)

rocambole
13.02.20 17:16

(forts.):Når det gjelder medaljebildet, ender jeg dermed opp med Roest som knepen gullfavoritt, foran Kramer, Bloemen og Yuskov som ikke er lett å rangere innbyrdes. 15% sjanse for 5-tallet, 40% sjanse for verdensrekord.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 29383
13.02.20 18:52
rocambole: Før 5000-h e-vm SLC: Får vi se 5-tallet? Blir det verdensrekord? Jeg ser at det er høytrykk i SLC. Etter å ha regnet litt på det, tilsier dette et handicap på 5000m på ca. 0,86 sek i forhold til ved normalt lufttrykk. Kan dette knappe sekundet bli tunga på vektskåla? Par1: Giovannini vs. Zakharov. I Cal tok Gio innersvingen på vår regjerende mester, og gikk inn til 6.14 etter en feiende avslutning på et velberegnet løp. Med selvtilliten i orden bør han nå ha potensial til å lukte på 6.08-persen sin. Forhåpentlig har ikke italienerne, sin uvane tro, trent for hardt de siste dagene inn mot mesterskapet. Zak har kommet inn som reserve for Rumyantsev (som ristet på hodet etter målpassering på 6.15 i Cal). Vemodig for Trofimov (6.10 i Cal-B) som fant formen for sent til å bli førstereserve for Rus. Hardhausen Zak hadde 6.14 i Cal-B og imponerte med å ta Bosker på slutten i et spennende samløp.
     Flott åpningspar! På papiret er det fordel Gio siden Zak hadde noen sekunders kvartettfordel da de begge noterte 6.14 sist helg. Jeg forventer at Gio leder ved passering 3000, men Zak har det med å avslutte sterkt. Men nå sist gjaldt jo dette enda mer for Gio! Løperne bør stå godt til hverandre, med mindre det blir for mye rykk og napp. Holder en knapp på Gio, selv om Zak har siste indre. Jeg sier 6.10 vs. 6.12. Par2: Belchos vs. Ichinohe. 6.13 vs. 6.18B i Cal. Belchos var bunnsolid i Cal, med et flatt og fint løp i åpningsparet, kronet med ny pers, og hadde sensasjonelt ledelsen helt til det gjenstod 3 par. Vi kan nå forvente litt ytterligere forbedring hvis han ikke lar marsjfarten sin forstyrres av makker Ichi. Sistnevnte fjorårskomet har ikke oppnådd samme toppnivå som forrige sesong, og har vært variabel i prestasjonene. Sist helg dabbet han markant av etter 3000m. Forventer tilsvarende nå; at han ypper seg mot makkeren kun inntil 3000m. Jeg sier 6.10 vs. 6.17. Par3: Kramer vs. Wenger. Dnf vs. dns i Cal. Kramer har nå uttalt at han kun bryr seg om å sette vrek hvis det er nødvendig for å vinne. En heller besynderlig uttalelse når han burde vite at han ville trekke et tidligere par enn de andre største favorittene. Han rapporterer at formen er fin og at ryggen ikke har vært noe problem de siste dagene. Wenger vil ikke ha kapasitet til å følge Kramer mer enn noen runder. Forventer et jevnt og meget sterkt løp fra Kramer med en sluttid som tilsier god mulighet til medalje, kanskje gull. Han vil nok forsøke seg med en marsjfart til 6.00, altså 28.5-runder, men vil antagelig merke at han må justere seg et par tideler opp. Jeg sier 6.03 vs.6.17. Par4: Bøkko vs. Loubineaud. 6.28B vs. 6.17B i Cal. I dette selskapet er det grunn til å forvente et relativt popcorn-preget par. Ingen forventning om at vår formsvake mann unngår sisteplassen eller kan by rulleskøyte-makkeren noen fight, i hvert fall ikke etter 3000m. Jeg sier 6.25 vs. 6.17. Par5: Bergsma vs. SLP: 6.13 vs. 6.17 i Cal. Bergsma rapporterer at formen er god, men 5000 blir litt kort for ham, særlig på glatt is, og teknisk var han nokså ute av det i Cal. Også SLP viste tekniske unoter og hans svake avslutning tyder heller ikke på at den fysiske toppformen er der. Ser ingen grunn til å forvente særlige forskyvninger siden Cal. Mulig at SLP henger med til 3000m, men må regne med at han taper mye mot slutten. Jeg sier 6.09 vs. 6.13. (vannepause) Par6: Tsuchiya,Ry vs. Michael. 6.17 vs. 6.17 i Cal. Japaneren måtte se seg slått med sekundet av sin navnebror sist helg, og fremstod ikke teknisk finslepet. For Michael er dette neppe den beste makkeren for å mobilisere sitt ytterste fra en hard duell. Forventer at de er ganske jevne ved 3000m, men at Michael drar i fra noen sekunder mot slutten. Jeg sier 6.14 vs. 6.12. Par7: Swings vs. Yuskov. 6.22 vs. dns i Cal. Swings har vært spak denne sesongen (også), og ingen grunn til å forvente noen revolusjonerende fremgang i løpet av 5 dager. Yuskov må  gå sitt eget løp, hvilket kan være like greit, ettersom han denne sesongen, for første gang, har klart å finne frem til et langt bedre løpsopplegg på sin problemdistanse (mer enn 10 000  i  hans forrige allround-karriere). Yuskov virket litt tammere enn på sitt hvasseste da han gikk 1500 sist helg, og gjorde meget mulig lurt i å stå over 5000 for å samle det fornødne ekstra overskuddet til å begå noe magisk NÅ. Yuskov er den store jokeren i medaljebildet. Det verserer et nylig rykte om at han går for verdensrekord, og et tidligere annet rykte om at løpet nå i kveld er hans FREMSTE mål denne sesongen. Ingen av de to ryktene kommer fra noldus-hold.
     Dette blir et ekstremt spennende løp å følge, der Yuskov kan tenkes å begå det meste mellom 5.58 og 6.15. HVIS han har toppformen inne, fysisk og teknisk, og HVIS løpsopplegget blir flatt nok, tror jeg han har potensial til å VINNE distansen på den raske SLC-isen. Men her er jeg ute på ytterst tynn og usikker is.
     Det er nok bra for Yuskov at han ikke kommer først av medaljefavorittene, slik at han når han mottar sine første rundetider kan skjele til standarden Kramer har satt og eventuelt justere marsjfarten litt opp eller ned, slik at han ikke blir fartsblind. Han vil temmelig garantert legge seg på en marsjfart som er nok til å matche Kramer, inntil 3000m, og så vil det vise seg om han klarer holde den – eller vel så det – helt inn til mål. Hvis Kramer allerede har 6.03, må Yuskov ha en marsjfart på 28.7 for å slå ham. I skrivende stund virker ikke dette så umulig, men som bookmaker ville jeg gitt Yuskov bare 25% sjanse til å klare det. Men OK -  jeg går for at det kommer en velsignet Molotov-cocktail her, og sier 6.18 vs. 6.03.
     De siste par sekundene ned til 6.01.86 er harde, og tidelene derfra og ned til 6.00 enda hardere. Men er det noen jeg virkelig unner (av ikke-nordmenn) å brase gjennom 6-barrieren, så er det Yuskov. Par8: Ghiotto vs. Bloemen. 6.10 vs. 6.07 i Cal. Vi får nå en ønskereprise på det mest forfriskende paret fra forrige helg. Bloemen er nå stappfull av selvtillit etter nesten-seieren og ny Cal-beste på distansen sist helg. Fra hans siste intervju: «He is not afraid of the Dutch competition, consisting of Roest, Sven Kramer and Jorrit Bergsma. "I'm going to try to ride my best race and then I think I'll win”.
Hvis Flower finner flyten, kan han tenkes å gå ned mot verdensrekorden sin, men jeg tviler på at han er helt der. Antagelig vil han åpne skarpere, samt legge seg på en noe høyere marsjfart enn sist helg, der han forserte først midtveis. Han vil neppe la seg forstyrre av makkeren. Bloemen virker også mentalt forberedt på at han noen kan ha slått verdensrekorden hans med noen små. Det som kan forstyrre ham, er om Kramer eller Yuskov går under 6 min. Da vil han fort tenke før løpet at dette blir litt for hardt. Han vil prøve, men straks rundetidene som trengs begynnes å kjenne tunge, vil han nok resignere raskere enn ellers. Men slår det til med 6.03 på Kramer og/eller Yuskov, er Bloemen straks på samme sekundet også.   Par9: Roest vs. Fish. 6.07 vs. 6.10 i  Cal. Nok en ønskereprise fra sist helg. Fish vil temmelig sikkert gå sitt eget løp, flatt og fint, uten å bry seg om farten Roest legger ut i. Fish er på en all time high, fysisk og teknisk, men 5000 er nok for kort til å regne ham seriøst som vinnerkandidat. Jeg forventer en prestasjonsmessig gjentagelse av Cal-løpet, men rundt 3 sek bedre på raskere is og med den siste finpuss av toppformen.
     Roest gikk også fint og flatt i Cal, men måtte ta seg temmelig ut for å innkassere seieren. Men dette er dessverre en løper som kommer seg lynraskt til hektene, ikke bare etter løp, men også ikke sjelden under løp. Han vil nok åpne raskere nå, frem mot 600m, men deretter søke den jevne marsjfarten som trengs for primært å vinne, sekundært å sette v-rek, tertiært å se 5-tallet. Akilleshælen hans er at han kan komme i skade for å åpne for optimistisk, for så å få det på slutten, som i fjor. Men da må det ha inntruffet et kanonløp i forkant, liksom med SLP i fjor. Hvis ledertiden ikke er bedre enn 6.03, tror jeg at han har irriterende god kontroll inn til 6.02, og kanskje også kaprer verdensrekorden med ett hundredel. Men under 6.00 vil overraske meg (og være enda mer irriterende). Jeg sier 6.02 vs. 6.07. Par10: Semerikov vs. Beckert. 6.19 vs. 6.14 i Cal. Beckert er rimelig forutsigbar og kan forventes par-tre sekunder raskere enn sist helg. Da helt motsatt med uforutsigbare Semerikov. I ekstremform kan han blande seg i medaljebildet, men generalprøven tyder ikke på at han tryller frem denne formen nå. På meg virket det ikke som han loffet rundt i Cal, om enn han slapp seg litt resignert opp de siste to rundene. Jeg forventer vesentlig forbedring nå, men ikke noe mirakuløst. I ekstremform er jo Semerikov enda mer ekstrem mot slutten enn Beckert. Jeg tror det kan bli et morsomt par de siste 5 rundene, men med for svak marsjfart til å blande seg i medaljebildet. Så siste par tegner til å bli et lite antiklimaks. Jeg sier 6.11 vs. 6.11.

Er du en norskehater ettersom du plasserer de norske helt i bunnen?

tucan
tucanInnlegg: 20482
16.02.20 17:30

I en begredelig sesong som i år, er det best å ta med seg de lyspunktene man kan finne. Peder kongshaug vant 1500 i j wc i Minsk. 1.48.78

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 14142
16.02.20 17:43
Eksberten: Er du en norskehater ettersom du plasserer de norske helt i bunnen?

Realist heter det!

rocambole
16.02.20 18:06
tucan: I en begredelig sesong som i år, er det best å ta med seg de lyspunktene man kan finne. Peder kongshaug vant 1500 i j wc i Minsk. 1.48.78

Ja, svært gledelig at Kongshaug er i topp form så tett innpå junior-VM der han vil være én av mange medaljekandidater. Det er sterkt å slå Chistiakov (A2) som ser ut til å ha verdens beste lavlandstid (1.48.04) blant juniorene. Mange av de formodentlig sterkeste konkurrentene deltok her, men f.eks. ikke Nonomura (A1) som har 1.48.33 lavlands i år. Det skal bli spennende å se deltagerlisten til mesterskapet. Vi får se om fjorårsvinneren Jae-Won Chung (A2) stiller. I så fall vil han vel være den naturlige gullfavoritten.

tucan
tucanInnlegg: 20482
16.02.20 18:46

Under wc i Minsk ville den tiden gitt en 4. Plass i b-gruppen

Sjefssløggern
SjefssløggernInnlegg: 2665
16.02.20 23:43

Noen som vet hvor man kan finne en oversikt over antall plasser du ulike nasjonene har foran VM på Hamar? Gjerne med deltakerliste også!

rocambole
Sjefssløggern
19.02.20 16:59
rocambole: Deltagerlisten får vi vel ikke se før om drøyt en uke, men noen nasjoner (som Ned, Rus, Jpn) har allerede kunngjort sine laguttak.

Takk for svar!

Jeg ser at blant annet nettavisen skriver om de 7 norske som er tatt ut. Finner allikevel ikke noe info på forbundets hjemmesider

Slik ser uttaket ut:

Menn sprint:

Odin By Farstad, (Falken), Håvard Holmefjord Lorentzen, (Fana).

Kvinner sprint:

Hege Bøkko, Hol IL 

Menn allround:

Håvard Bøkko, (Hol), Sverre Lunde Pedersen, (Fana), Hallgeir Engebråten, (Nord-Odal).

Kvinner allround:

Sofie Karoline Haugen, Sandefjord SK 

(Innlegget ble redigert 19.02.20 17:00)

rocambole
19.02.20 20:11

Har ingen innvendinger mot uttaket. Bra!

rocambole
19.02.20 20:13

Deltagerlisten til junior-VM i Minsk til helgen er nå klar:
https://isu.org/docman-documents-links/isu-files/event-documents/speed-skating-8/2019-20-4/championships-30/announcements-84/23874-isu-world-junior-championships-tomaszo-w-mazowiecki-2020-entry-list/file

Nasjoner og deltagere i firkampen for herrer:

KOR 4 SH Cho, JW Chung, SH Oh, J Shin
USA 4 Dawson, Lewis, Stolz, Tobon
KAZ 4 Akzhol, Sagatov, Zaretskiy, Zhardembekuly
NOR 4 Eitrem, Kongshaug, Mellemstrand, Tveter
CAN 3 Brunet, Deibert, Marcotte
RUS 2 Chistiakov, Taran
GER 1 Goetze
AUT 1 Odor
NED 1 Gerrits

Meget overraskende liste! KOR, USA, KAZ og NOR vet å holde allround-fanen høyt, mens stormakten NED bare har fått med en enslig svale blant de 24 VM-deltagerne! Og JPN, på papiret nasjonen med desidert flest løpere i verdenstoppen, rundt regnet 7 blant topp 20 fra sesongbeste, herunder 3 blant topp 6, har ikke fått med en eneste løper, hva nå dette måtte skyldes. Det siste gjør at medaljekandidatene HorikowaA2, AritoA1, NonomuraA1 og K YamadaA1 allerede er ute av bildet i kampen om laurbærkransen! Også van WorkumA2 (NED), bronsevinner i fjor, glimrer med sitt fravær, og det ligger heller ikke an til at sterke AldoshkinA2 (RUS) får delta siden han er oppført kun som reserve på de to korteste distansene.
     Frafallet av japanerne og Aldoshkin øker sjansen markant for at vår egen Peder KongshaugA1 kan oppnå pallplassering allerede denne sesongen, hvilket i så fall vil være strålende. Men merk at nr. 1 og 2 fra i fjor, hhv. JW ChungA2 (KOR) og ChistiakovA2 (RUS), stiller også i år. Og det er en del andre sterke navn vi også må se opp for, herunder GerritsA1 (NED), som i år vant NEDs jr.-NM (foran van Workum) trass i at han har 5000 som sin akilleshæl; OdorA2 (AUT), nr. 4 i fjor; og de tre fra CAN (nr. 5, 7 og 9 i fjor).

(Innlegget ble redigert 19.02.20 20:14)

Sjefssløggern
19.02.20 20:31

VG med artikkel om uttaket til den ene plassen Norge har i dameklassen til Sprint-VM. 

Edel Therese Høiseth var på plass i Calgary. Hun vedgår at ingen av dem «var veldig gode der heller». På spørsmål om uttaket til fordel for Hege Bøkko kan virke ubarmhjertig og urettferdig sett med Ida Njåtuns øyne, svarer hun «det kan være».

Sliter med å skjønne at det er en problemstilling at uttaket kan være urettferdig, når man har amerikansk uttak... 

(Innlegget ble redigert 19.02.20 20:32)

rocambole
19.02.20 23:45
rocambole: CAN 3 Brunet, Deibert, Marcotte

Obs! Blingset her. CAN har også 4 deltagere, der Roth falt ut, slik at det er 25 deltagere totalt.

Sjefssløggern
19.02.20 23:54
rocambole: Obs! Blingset her. CAN har også 4 deltagere, der Roth falt ut, slik at det er 25 deltagere totalt.

Bra at du fikk rettet opp dette, slik at vi slapp forvirring rundt Canadas deltagere!

rocambole
20.02.20 13:09

Noen tanker i forkant av det forestående junior-VM herrer i Minsk:

Kongshaug har satt følgende strålende perser lavlands på jr-VM-distansene denne sesongen:
36.77 – 1.11.32 – 1.48.78 – 6.45.65

La oss først sammenligne litt med de fremste juniorene som ikke stiller til start i firkampen:

Aldoshkin (RUS) har 1.49.35 og 6.30 lavlands fra inneværende sesong, og har 37.66 fra i fjor, 1000m har han til gode å gå. Han vant sist helg 3000 på 3.48, der Peder ble nr. 3 på 3.52. Dette kan nok indikere at han er minst 10 sek bedre enn Peder på 5000, men dette oppveies fort av at Peder er minst tidspoenget bedre på de 3 korteste distansene. På papiret ser dette ganske jevnt ut, kanskje med en tanke fordel Peder, hvis russeren hadde deltatt.

Horikawa (JPN) har 37.31, 1.48.61 og 6.34 lavlands fra denne sesongen, og ingen 1000m. Sist helg slo han Peder kun med et lite sek på 3000m, men ble slått av Peder på 1500 med et drøyt halvsek. Dette kan indikere at Peders klart bedre sprint pluss litt bedre 1000-styrke oppveier japanerens bedre 5000m. På papiret ser også dette ganske jevnt ut, men med en liten fordel Peder.

Arito (JPN) har 37.98, 1.49.46 og 6.28 lavlands fra denne sesongen (og 13.39 på 10k). Men Peder slo nå Arito med 2 sek på 3000. Hvis japaneren hadde deltatt, ville han neppe slått Peder nok på 5000 til å veie opp for at Peder er klart bedre på de to korteste VM-distansene.

Nonomura (JPN) har 36.40, 1.11.22, 1.48.33 og 7.00 lavlands denne sesongen (6.50 fra to sesonger tilbake). Peders bedre 5000 burde være nok til å oppveie for at japaneren kan være noen strå hvassere på de korteste distansene, fortrinnsvis på 500m.

K Yamada (JPN) har 36.78 og 6.36 lavlands denne sesongen (og 13.43 på 10k), og har 1.11.73 fra i fjor, men har nokså merkelig aldri kommet seg under 1.52 på sin problemdistanse 1500, og lider altså av Spieler Nilsen-syndromet. Hvis Peders bedre1500 minst oppveier hans dårligere 5000, synes det også i denne sammenligningen å være en liten fordel Peder.

Som bookmaker ville jeg dermed faktisk ha rangert Peder, i den gode formen han viste nå i helgen, en tanke eller tre foran alle disse fem fraværende løperne. Men her er det små marginer, og det ville ikke vært sannsynlig at han slo dem alle fem.

Dermed over til de sterkeste av konkurrentene som stiller til start i jr-VM:

Regjerende juniorverdensmester Jae-Won Chung (KOR)slo igjennom i OL-sesongen som purung langdistanseløper og var også med på KORs sølvlag i lagtempo. Forrige sesong ble han vesentlig sterkere på de kortere distansene, samtidig som han mistet en del av langdistansestyrken. I fjorårets jr-VM i Baselga hadde han følgende serie (blant de som gikk firkampen): 37.31 (6)  - 1.11.60 (1) – 1.48.82 (1; hele 2 sek foran nr.2) – 6.48.95 (3; 7 sek bak vinneren). Denne sesongen har han ingen noteringer på 500 og 1000, og har bare gått 1500 på den trege banen i Seoul, uten å komme seg under 1.50, men det klarte han ikke i fjor heller. Jeg vil anta at nivået hans på distansene til og med 1500 er om lag som da han vant jr-VM i fjor.
       Hvis han taper et halvt sek til Peder på 500, tar han neppe inn noe på 1000m, men han kan fort ta et halvsekund på 1500. La oss si at han må slå Peder med 3 sek på 5000m. Er det opplagt at han klarer det?
     Denne sesongen har Chung 6.24 i Milwaukee, og fra vcupene (kun i senior): 6.38 i Minsk, 6.34 i Polen og 6.27 i Calgary (alle i B). Dette tilsier kanskje rundt 6.35 nå. Peder klarer neppe 6.38, men kanskje han kan klare 6.42-6.43. Alt i alt et favorittstempel til Chung vs. Peder på minst 0,5 tidspoeng.

Chistiakov (RUS) vant sølv i jr-VM i fjor der han særlig overrasket med en viljesterk 5000m. I år har han notert lavlandsperser på 36.58 – 1.11.05 – 1.48.04. Dette er litt bedre enn Peders noteringer, men samtidig maktet Peder å slå ham med noen hundredeler på 1500m sist helg. La oss si at Peder må ta inn 3 sek på Chistiakov på 5000m. Russeren har denne sesongen spesialisert seg inn mot 1500, og har bare notert én 5000m, på 7.00 lavlands vs. 6.53 i fjor. Det kan være at han liksom i fjor går overraskende sterkt på den avsluttende 5000m når det står om edle medaljer i jr-VM, men at han skal gå særlig under 6.50 virker ikke realistisk. Chistiakov virker på skuddhold for Peder.

Gerrits er NEDs juniormester av året og har satt følgende lavlandsperser denne sesongen: 36.14 – 1.11.87 -  1.49.24 – 7.04.20. Han kan fort slå Peder med et halvsekund på 500, men neppe på 1000m, og på 1500 bør Peder ta inn nok til at han ikke trenger slå ham med mer enn 3 sek på 5000m. Dette bør være under kontroll med mindre hollenderen får en formboom.

Blant de øvrige løperne har jeg vanskelig for å se noen som kan blande seg helt oppe i medaljestriden, men vi er jo vant med at det inntreffer en del overraskelser i jr-VM.

Konklusjonen blir at det med den foreliggende deltagerlisten ligger til rette for medalje sammenlagt for Peder, selv om han neppe er blant de tre fremste før den avsluttende 5000m.

Det skal mye til å gjøre noe med Chung, men Peder kan være på skuddhold av Chistiakov i kampen om sølvet. Uansett bør vi si oss mer enn fornøyd med en bronsemedalje!

(Innlegget ble redigert 20.02.20 13:10)

Klikk for å gå tilbake til toppen