Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Johaug, Egebergs ærespris?

NYTT TEMA
Eksberten
EksbertenInnlegg: 29673
22.05.20 22:04
Cabello: Vet du hvorfor?

For at de skulle rettferdiggjøre å gi Grete Ingeborg Nykkelmo prisen, noe som har ført til at Frode Andresen og Lars Berger som heller ikke kunne skyte få den prisen.

Cabello
CabelloInnlegg: 6512
22.05.20 22:10

De forandret statuttene. Opprinnelig måtte man ha prestert i en vinter og sommer - idrett for å kvalifisere til prisen.

GIN fikk den året før Birger Ruud.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 29673
22.05.20 23:43
Cabello: De forandret statuttene

Ja med kun for øye at yndlingen Grete Ingeborg skulle få prisen.

Cabello
22.05.20 23:52
Eksberten: Ja med kun for øye at yndlingen Grete Ingeborg skulle få prisen.

Det vet jeg ikke noe om. Men jeg er enig med Framsynt i at det burde ha vært som det var, ikke bare Holmenkollmedaljen, men også Egebergs. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 26268
23.05.20 07:34
HLund: Og får sterk motbør av tidligere CAS-dommer Solvang.

Et av hovedkriteriene for prisen sier:
"Kandidaten skal være en god rollemodell for idrettens grunnverdier."

Så kan man si hva vil om dopingregel-bruddet som sådant.
Men hva med dette:
https://www.nrk.no/sport/gratkvalt-johaug-gir-alt-ansvar-til-landslagslegen_-_-jeg-har-null-skyld-1.13177333

Så kan man diskutere om det var så rakrygget å skylde alt på andre der.
Hun ble jo dømt for å ikke ha utført den sjekken alle utøverne faktisk er pålagt.

Så bør man da respektere at noen mener at man ikke er kvalifisert, uten at de stemples som fiender av staten...

Cabello
23.05.20 08:59
return_of_drakkar: Men hva med dette:

Kan du ikke bare forholde deg til endelig dom i CAS Alt står der,viss man gidder å lese. Isteden for å gulpe opp all verdens av artikler fra diverse medier som har en forfatter med sin egen agenda. 

MCfish
MCfishInnlegg: 498
23.05.20 09:07

Kan anbefale hva intervjuet med en av de som kjenner norsk idrett best Jacob Lund, også han er helt prinsipiell og klar på at Johaugsaken.

Tidligere sponsorsjef i DNB, Jacob Lund, mener sponsorene bør gjøre kort prosess.

- Hun er ikke dømt for overtredelse av dopingreglene, det er verre, hun er dømt for å ha dopet seg. Da er de aller fleste sponsoravtaler klinkende klare; da er det exit. I dette tilfelle ikke bare for henne, men for hele Skiforbundet, sier han til Kampanje.

- Asko og Tag Heuer mener begge at dommen virker helt urimelig, hva tenker du om det?

- Det er ganske fantastisk at Asko og Tag Heuer har bedre innsikt i dopingreglene enn det CAS har. Jeg tror det er en feighet som gjør at man ikke tør å ta konsekvensene, fordi jenta er godt likt. 

Hvis sponsorene ønsker å bli assosiert med en doptatt utøver, er det greit for meg. Da er det en strategi man har valgt.

https://kampanje.com/markedsforing/2017/08/johaug-sponsor-gar-i-tenkeboksen-etter-dopingdom/

(Innlegget ble redigert 23.05.20 09:08)

Cabello
23.05.20 09:21
MCfish: , Jacob Lund

Er et fjols.

HLund
HLundInnlegg: 18430
23.05.20 09:25
Cabello: Er et fjols.

Jacob Lund greide ikke å skjule veldig godt at en annen idrett var blitt mer populær enn hans foretrukne sponsorobjektet.

HLund
23.05.20 09:29
return_of_drakkar: Så bør man da respektere at noen mener at man ikke er kvalifisert, uten at de stemples som fiender av staten...

Og så får man også respektere at andre mener det er ganske tullete å ikke se den enorme nyanseforskjellen (i det minste hva rollemodell angår) det er på bevisst og ubevisst doping. Alt annet kan man sikkert diskutere opp og ned og i mente, men det er altså ikke det argumentet som blir brukt av folk som Robinson.

return_of_drakkar
23.05.20 10:33
Cabello: Kan du ikke bare forholde deg til endelig dom i CAS Alt står der,viss man gidder å lese. Isteden for å gulpe opp all verdens av artikler fra diverse medier som har en forfatter med sin egen agenda.

I følge Dagbladet TV så skyldte hun på direkten på legen sin.
Sa at hun var ansvarlig for det hun bruker, men anså det å ha spurt legen som sitt alibi.
Antar at Dagbladet EOS hadde fjernet den videoen om den var fake:)

Korgutt
KorguttInnlegg: 15124
23.05.20 10:33

For mitt vedkommende har det null interesse hva såkalte eksperter måtte mene om Johaug og Egeberg Ærespris. Jeg legger meg opp i hva 3 personer mener er den riktige avgjørelsen. Og det er juryen som skal ta avgjørelsen. De 3 personene er Børre Rognlien, Brit Pettersen Tofte og Odd-Roar Thorsen. Uansett hva de kommer frem til så stoler jeg fullt og fast på at de tar den rette avgjørelsen.

return_of_drakkar
23.05.20 10:40
HLund: Og så får man også respektere at andre mener det er ganske tullete å ikke se den enorme nyanseforskjellen (i det minste hva rollemodell angår) det er på bevisst og ubevisst doping. Alt annet kan man sikkert diskutere opp og ned og i mente, men det er altså ikke det argumentet som blir brukt av folk som Robinson.

Man respekterer jo at andre har andre meninger.
Det er først når man ber en motpart holde munn man ikke gjør det.

Minus ved rollemodellen er jo punktene 171-173 i dommen.
Spesielt 173 som egentlig sier at man lite brydde seg om sikkerhetsprogrammet før etter hendelsen.
https://jurisprudence.tas-cas.org/Shared%20Documents/5015,%205110.pdf

Så argumenter Røste med hennes engasjement i VI-stiftelsen og Right to Play. Så kan det brukes som et positivt innspill for rollemodell.

Så er det ofte ikke verre enn dette.
Så blir det hva man synes skal telle mest.
Dopingregel-bruddet i seg selv er etter mitt syn ikke noe relevant i seg selv.

Dumt blir det dog hvis enhver tanke som ikke er "amen" stemples som hat mot person.

Sportslig er nok ingen eller få uenige.

Framsynt
FramsyntInnlegg: 13122
23.05.20 10:41
MCfish: Kan anbefale hva intervjuet med en av de som kjenner norsk idrett best Jacob Lund, også han er helt prinsipiell og klar på at Johaugsaken.   Tidligere sponsorsjef i DNB, Jacob Lund, mener sponsorene bør gjøre kort prosess.

Nå er sponsorene mye klokere enn denne idioten som så sitt snitt til å komme i rampelyset.
Ingen av dem er enige med idioten, så han står alene sammen med de tre omtalte, dårlige naboer (Sverige og Finland) samt alle tapere i Norge.

Gorback
GorbackInnlegg: 5038
23.05.20 10:46

Egebergs ærespris vil bli strippet for all ÆRE om dopingdømte Therese Johaug mottar denne! Ingen god rollemodell for den oppvoksende slekt just saying...:-(

HLund
23.05.20 10:46
return_of_drakkar: Dopingregel-bruddet i seg selv er etter mitt syn ikke noe relevant i seg selv.

Det mener Robinson (og Lund) at er diskvalifiserende i seg selv. Det er altså det synet jeg argumenterer mot.

return_of_drakkar
23.05.20 10:57
Korgutt: Uansett hva de kommer frem til så stoler jeg fullt og fast på at de tar den rette avgjørelsen.

Jo, men det er lov å være både enig eller uenig.
Det er jo ingen absolutt naturlov som sier  det ene eller det andre.

Korgutt
23.05.20 10:58

Gorback. Det er din oppfatning. Jeg deler ikke det synet. Samtidig støtter jeg fullt ut den avgjørelsen som de 3 nevnte i juryen kommer frem til uansett hva de lander på.

Framsynt
23.05.20 22:15
HLund: Det mener Robinson (og Lund) at er diskvalifiserende i seg selv. Det er altså det synet jeg argumenterer mot.

Man må se på motivene bak. Robin Mackenzie-Robinson, Ernst A Lersveen, Leif Welhaven og Jacob Lund har et behov for å markere seg selv. Og de gjør det på den aller styggeste måten - ved å sparke på noen som har ligget ned og reist seg. Handlingen sier kun noe om dem selv som mennesker.

Da synes jeg det er verre at NrK ansetter en fyr (Jan Petter Saltvedt) som helt åpenlyst sier at Therese Johaug ikke er noe forbilde - at det feiler moralen hennes noe. Ikke med ett eneste ord i dommen står det noe som setter hennes moral og skikkelighet under tvil. 

Allikevel insisterer en NrK ansatt sportskommentator på at hun er et dårlig menneske som ikke fortjener noen heder og ære.

Enda så mye som jeg liker Jann Post som kommentator, så er jeg glad NrK mister senderettigheter til langrenn etter 2021 på grunn av dette.

star70
star70Innlegg: 507
23.05.20 22:18
Framsynt: Allikevel insisterer en NrK ansatt sportskommentator på at hun er et dårlig menneske som ikke fortjener noen heder og ære.

saltvedt er pk

return_of_drakkar
25.05.20 13:58
Framsynt: Ikke med ett eneste ord i dommen står det noe som setter hennes moral og skikkelighet under tvil.

Jo, faktisk.
Punkt 174:
"The fact that the WADA List could not be displayed on Ms Johaug’s phone and that she had not alerted anyone to this shows that she had not previously used this list. On crossexamination, Ms Johaug testified that she had only taken Anti-Doping Norway’s e-learning test after her recent press conference on her ADRV. It is alarming that she failed to fulfill the minimum requirements of checking the e-learning program on anti-doping until after the incident."

https://jurisprudence.tas-cas.org/Shared%20Documents/5015,%205110.pdf

Alarmerende er vel ikke akkurat en hypermildt utsagn.
Man får mene hva man vil saken ad æresprisen, men det stod altså noe ganske krasst da.

(Innlegget ble redigert 25.05.20 14:03)

Korgutt
26.05.20 18:57

Ikke rart man sliter i diskusjonene her inne når kommentarfeltet på Facebook inneholder slike kommentarer som dette. 

Dopingtatt. Burde levert inn sine medaljer slik andre dopdømte må gjøre.

Hentet fra en sak hvor Johaug gir sine betraktninger om det å bli nominert. Artikkelen kan forøvrig leses i linken.

https://www.aftenposten.no/sport/langrenn/i/aw6ezM/aerespris-striden-rundt-johaug-jeg-har-den-historien-jeg-har#xtor=RSS-3

(Innlegget ble redigert 26.05.20 18:57)

Framsynt
26.05.20 23:00
Korgutt: Ikke rart man sliter i diskusjonene her inne når kommentarfeltet på Facebook inneholder slike kommentarer som dette.  Dopingtatt. Burde levert inn sine medaljer slik andre dopdømte må gjøre.   Hentet fra en sak hvor Johaug gir sine betraktninger om det å bli nominert. Artikkelen kan forøvrig leses i linken.

Det er tapere som står bak.
Sånne som går inn på instagramprofiler til kjente folk, spesielt pene jenter og sprer hat (misunnelse).

De er navnelo, skitt vi kaster.

Scholestheone
ScholestheoneInnlegg: 3882
01.06.20 21:05

I kriteriene heter det at "kandidaten skal være en god rollemodell for idrettens grunnverdier".

Er det presisert noe sted hva disse grunnverdiene er? Dersom jeg satt i juryen ville jeg argumentert for at det i moderne idrett er utilstrekkelig å ha et anti-forhold til doping, man må også ha et sunt og årvåkent forhold til antidoping. Å tenke antidoping i toppidrettshverdagen har for meg blitt en grunnverdi i idretten, og på dette punktet hadde Johaug diskvalifisert seg fra prisen.

return_of_drakkar
01.06.20 21:07
Scholestheone: Å tenke antidoping i toppidrettshverdagen har for meg blitt en grunnverdi i idretten, og på dette punktet hadde Johaug diskvalifisert seg fra prisen.

Altså det at det i dommen sies at det var alarmerende at hun ikke tok ferdig opplæringen før etter hendelsen...

Framsynt
02.06.20 15:09
Scholestheone: Er det presisert noe sted hva disse grunnverdiene er? Dersom jeg satt i juryen ville jeg argumentert for at det i moderne idrett er utilstrekkelig å ha et anti-forhold til doping, man må også ha et sunt og årvåkent forhold til antidoping. Å tenke antidoping i toppidrettshverdagen har for meg blitt en grunnverdi i idretten, og på dette punktet hadde Johaug diskvalifisert seg fra prisen.

Du verden for noen prektige rollemodeller dere er.
Jeg er sikker på at dere vet mer og overprøver fastlegens råd. Gjør aldri den minste lille feil.

Jeg vet iallefall hvem som har diskvalifisert seg selv  denne forbindelsen. Du kan se deg i speilet.

Scholestheone
ScholestheoneInnlegg: 3882
08.06.20 15:08
Framsynt: Du verden for noen prektige rollemodeller dere er.
Jeg er sikker på at dere vet mer og overprøver fastlegens råd. Gjør aldri den minste lille feil. Jeg vet iallefall hvem som har diskvalifisert seg selv  denne forbindelsen. Du kan se deg i speilet.

Det handler ikke om å aldri gjøre feil. Alle gjør feil.

Det handler om at det forventes av en toppidrettsutøver at en legger ned et minimum av egeninnsats for å unngå de verste konsekvensene. Før den lille egeninnsatsen bør jo selvsagt også en utøver gjennomføre de obligatoriske oppgavene den blir tildelt. Å ikke gidde hverken det ene eller det andre er en alvorlig mangel på gode holdninger til antidoping. 

Jeg betviler ikke at Johaug har og alltid har hatt en sunn antiholdning til doping, dessverre for henne hadde hun ikke noe sunt forhold til antidoping.

MCfish
MCfishInnlegg: 498
12.06.20 14:07

- Vi kan ikke bry oss om hva nordmennene gjør, men vi er generelt klare på at utøvere som har vært utestengt for bruk av anabole steroider ikke hører hjemme på en friidrettsarena.  - Man skal aldri si aldri, men de som er dømt for bruk av anabole steroider er ikke prioritert til å delta på vår galla, sier han.

https://www.nettavisen.no/sport/stockholms-diamond-league-sjef-om-johaug---de-som-har-vaert-utestengt-horer-ikke-hjemme-pa-en-friidrettsarena/3423981414.html

– Hun har sonet sin straff. Hun har gått i verdenscupen og vært tilbake lenge. Har du i samfunnet for øvrig gjort noe galt, kan du gå tilbake i jobb etter ferdig soning. Og så har det å gjøre med alvorlighetsgrad og skjønn. Etter mitt skjønn er det ingen problemer ved å invitere Therese Johaug til Bislett. Det ansvaret tar jeg, sa Bislett-general Steinar Hoen til VG.

(Innlegget ble redigert 12.06.20 14:11)

return_of_drakkar
13.06.20 22:02

Når det gjelder Diamond League så skal alle som har avtjent sin straff kunne få delta, mener jeg.

Hvis ikke så får man miste retten til DL.

tarsen
tarsenInnlegg: 968
15.06.20 10:21

Uten at dette skal ta noe fra Johaugs eventuelle fortjenthet til prisen, er jeg helt på linje med Bjørn Wirkola. Dette har i praksis blitt en pris for de som går på bortoverski.

https://www.dagbladet.no/sport/wirkola-reagerer---pa-kanten/72471580

Er usikker på om jeg synes at denne prisen lenger fortjener betegnelsen som norsk idretts høyeste utmerkelse slik kriteriene er i dag.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg