Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skiskytter-VM 2020: Anterselva

NYTT TEMA
Eksberten
EksbertenInnlegg: 29384
16.02.20 23:21
Skraevadottir: Skal bli spennende å se om Sjakkelæ blir en ny sterk utfordrer framover.

Satser på at han blir en ny Defrasne.

HLund
HLundInnlegg: 17440
16.02.20 23:24
Skraevadottir: To år yngre enn Johannes, stor og sterk, og meget kjapp på standplass.

Mer redd Fillon Maillet egentlig. Ser større potensiale der. Man må huske på at Jaquelin skjøt langt over evne i dag samt gikk nærmere to strafferunder saktere enn Bø. Fourcade har nok sett sine beste dager nå. Klarer seg på veldig god skyting, men kommer tilbake der han var i sporet. Tror faktisk den aller største utfordreren til Bø på sikt vil være Johannes Dale, men Filet Mignon frem til det.

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23527
16.02.20 23:31

Tenker at Filet Mignon er der allerede. Han er den sterkeste nå. Den eneste som kan slå JTB med like mange runder. Men han er jo året eldre, så han er jo i sin beste alder som utøver. Sjakkelæ er på vei opp. Vanskelig å si hvor god han kan bli. 

HLund
HLundInnlegg: 17440
16.02.20 23:40
Skraevadottir: Han er den sterkeste nå

Nja, det spørs åssen man ser det. JTB har nok et stykke høyere toppnivå. Det mener jeg Fourcade også har (men han kommer nok neppe dit igjen). Akkurat nå er de relativt jevngode, men nå har JTB hatt en ikke spesielt optimal oppladning, og om man ser på sesongen frem til fødselen var han definitivt best av dem. 

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23527
17.02.20 07:03
HLund: Nja, det spørs åssen man ser det. JTB har nok et stykke høyere toppnivå. Det mener jeg Fourcade også har (men han kommer nok neppe dit igjen). Akkurat nå er de relativt jevngode, men nå har JTB hatt en ikke spesielt optimal oppladning, og om man ser på sesongen frem til fødselen var han definitivt best av dem.

Mente altså ikke at Fillon Maillet har et høyere toppnivå enn Johannes, for det har han ikke. Mente at han er den av utfordrerne som er sterkest per nå. Martæ var selvsagt det før, men jeg tror ikke han kommer tilbake på det nivået.

EL-FERNANDO
EL-FERNANDOInnlegg: 62684
17.02.20 09:04

når blir neste øvelse nå`?

skazamat
skazamatInnlegg: 315
17.02.20 09:09

Det er normaldistanse for kvinner tirsdag kl 1410. Du kan sjekke åpningsinnlegget i tråden for en fin oversikt.

(Innlegget ble redigert 17.02.20 09:09)

ms_8
ms_8Innlegg: 7703
17.02.20 10:07
Eksberten: Snakk om å være fornøyd med smuler. Det ville vært helt elendig i en sesong der norge har vunnet omtrent alt. Vi har for øvrig 7 gullmuligheter igjen.

Vel det er ikkje berre å hente gull. Eg er enig at 2 gull ville vært ein liten skuffelse, men samstundes har Bø brødrene sterk konkurranse med 3 franskmenn minst, Loginov og heller ikkje sjå vekk i frå dei tyske mennene (Doll, Peiffer og Kuehn).

Damene har stor konkurranse med Herrmann, Ørberg og Wierer. Med eit par outsidere som Preuss, Vittozzi, Fialkova, Makarainen og Davidova. Til og med på stafetten kan verken Sverige, Tyskland eller Frankrike avskrives.

Når vi også veit at Johannes har vært vekke på grunn av fødsel til kona, så er det usikker korleis det har påverket han i år. Dei andre norske er dessverre ustabile.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 25280
17.02.20 12:37
JODDEMM: Trodde ikke at man hele tiden måtte påpeke det åpenbare: nemlig at vi alle respekterer at Loginov får starte i henhold til gjeldende regelverk- samtidig som at man misliker det når han får slike resultater som han har hatt i helga!

Hvis man sier at han ikke burde fått være med, så godtar man ikke lovverket. For det tilsa at han var kvalifisert til det.
Så enkelt er det.

I så fall må man rette skytset mot lovverket, og det er greit, men ikke karakterisere utøver på måter som grenser til sjikane.
Utøverne trenger faktisk å si annet enn 'ingen kommentar' når journalistene spør og maser om det.

(Innlegget ble redigert 17.02.20 12:38)

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 10895
17.02.20 13:52

Hadde de øvrige utøverne hatt såpass problemer med å respektere/ ikke hadde respektert regelverket som gav Loginov rett til deltakelse- så hadde de ikke stilt opp i dette rennet!

Fint for deg at du ikke har noen problemer med å se denne utøveren konkurrere på lik linje med de andre.

Men jeg tror ikke du trenger å påpeke det åpenbare til både oss andre her inne, samt Loginovs konkurrenter (spørs om sistnevnte «gruppe» leser her inne ;): nemlig at sånn er nå engang regelverket!

For den forståelsen ligger nå engang i bunn- om vi har aldri så mye i mot russerens deltagelse!

Litt forskjell på å si «burde ikke få lov» vs. at f.eks samtlige konkurrenter av Loginov boikottet konkurransene for å presse IBU til å mikse og trikse frem en utestengelse av nevnte russer. 

(Innlegget ble redigert 17.02.20 13:52)

tooommm
tooommmInnlegg: 23922
17.02.20 15:21
ms_8: Når vi også veit at Johannes har vært vekke på grunn av fødsel til kona, så er det usikker korleis det har påverket han i år

Er jo ganske sikkert at dette har påvirket formen hans. Han er ikke like bra som før jul, det er sikkert. Håper bare at noen dager til i høyden gjør han enda bedre til 20km.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 11123
17.02.20 15:36

Kan et land potensielt stille med 2 menn på parstafetten? Såfremt disse er et par.

JODDEMM
17.02.20 15:42

Krylatskoje: Det må da være lov i våre dager ;-D

startelver
startelverInnlegg: 59743
17.02.20 16:08
TollefTruls: Best sjanse på de to stafettene

Det franske herrelaget er store favoritter der. 

JODDEMM
17.02.20 18:23

De foreløpige startlistene for søndagens fellesstarter:

Kvinner
Menn

Kvinner: Røiseland og Wierer med startnummer 1 og 2. Eckhoff og Tandrevold er også med grunnet WC sammenlagt.

Skal Solemdal med- så ser det ut til at det kreves minimum en 9.plass. Sannsynligvis må hun enda et par plasser opp.

Menn: Loginov og Jaquelin med startnummer 1 og 2. JTB vil vel også få nummer 4,5 eller 6. Tarjei, Dale, Christiansen og Bjøntegaard også inne på WC-plassering- men så er det bare 4 mann som får gå.

EL-FERNANDO
EL-FERNANDOInnlegg: 62684
17.02.20 18:31

ty

JODDEMM
17.02.20 19:01

..

(Innlegget ble redigert 17.02.20 19:01)

knut_m
knut_mInnlegg: 2089
17.02.20 19:11
JODDEMM: Fint for deg at du ikke har noen problemer med å se denne utøveren konkurrere på lik linje med de andre.

Nå skal jeg ikke snakke på vegne av noen andre enn meg selv, men jeg tror ikke dette nødvendigvis handler om å ikke ha noen problemer med å se Loginov tilbake i konkurranse. Jeg kan i hvert fall godt forstå folk som ikke liker at tidligere dopere får lov å stille til start.

Det jeg ikke har like stor forståelse for er at denne saken plutselig skulle være aktuell nå, i Loginovs fjerde sesong etter at han kom tilbake fra utestengelse. Det er i beste fall godt over 3 år siden denne saken var aktuell. Egentlig er det enda lenger siden, for det er vel mer enn 6 år siden Loginov avla den positive dopingprøven og det er jo egentlig regelverket på daværende tidspunkt som er det relevante her, ikke Loginov og hans resultater i dag.

Når Bø (i likhet med flere andre) nå plutselig sutrer over at Loginov er med, virker det som om han først og fremst synes det er ille å bli slått av Loginov, ikke at Loginov får starte. Rent prinsipielt spiller det imidlertid ikke noen rolle hvilke resultater Loginov får. Hvis man mener det er greit at han får være med så lenge han ikke vinner eller så lenge han ikke tar medalje (som Bø i ganske lang tid har latt til å synes), så er man omtrent like prinsippfast som Støre.

Regelverket er vel slik den dag i dag at en utøver kan bli tatt f.eks. for å bruke EPO, og så komme tilbake igjen etter utestengelse. Det er det som i virkeligheten er det problematiske, men dette har fått forholdsvis lite fokus fra den samme Bø tidligere, til tross for at det har vært slik hele tiden.

JODDEMM
17.02.20 19:13

Tirsdag 18 og onsdag 19: Normaldistanser: Etter en konkurransefri dag er det de tradisjonelle normaldistansene som står på programmet de 2 neste dagene!

13 VM- og 7 OL-Gull: totalt 20
Herrene har stått for 8 Gull og totalt 25 VM-medaljer, mens kvinnene har bidratt med 5 Gull og totalt 15 VM-medaljer.

*Dette er øvelsen der vi på herresiden tok vårt eneste OL-Gull i 2018- og det er også på denne øvelsen vi har vært eneste individuelle OL-Gull på kvinnesiden.
*OL 2010 med Gull til Emil Hegle Svendsen og Tora Berger er eneste mesterskap hvor vi vant begge normaldistansene. Dette er også forrige gang med medalje på begge normalene i samme mesterskap.
*I VM-sammenheng er 2009 forrige gang

Damene:
*Tora Berger er eneste norske kvinne med både OL- og VM-Gull på 15 km. Hun er også den eneste med mer enn 1 Gull, samt den eneste med 2 VM-Gull- attpåtil på rad i 2012 og 2013.
*13-VM er imidlertid siste mesterskapet med norsk suksess på 15 km. Etter den tid har de norske plasseringene på 15 km i mesterskap stort sett vært mer eller mindre skandaløse!
Herrene:
*Om Johannes Thingnes Bø tar VM-Gull kopierer han legendene Ole Einar Bjørndalen, Emil Hegle Svendsen og Halvard Hanevold som både har OL- og VM-Gull på 20 km.
*Magnar Solberg som tok 2 strake OL-Gull i 68 og 72 må også nevnes!
*Norsk Gull på 20 km i forrige OL- men i VM-sammenheng er 20 km den øvelsen vi har ventet lengst på å vinne nok et VM-Gull. Det tårevåte Gullet til Tarjei Bø i 2011 er forrige gang vi tok VM-Gull på 20 km. Dette var fø. et Gull som avsluttet en norsk jubelrekke på 4 strake mesterskaps-Gull på 20 km.

NRK1:
Tirsdag 18:
1315-1410: Innskyting
1410-1610: Normaldistanse- Kvinner
1955-2050: VM-Kveld med SkiTour

Onsdag 19:
1315-1410: Innskyting
1410-1620: Normaldistanse- Menn
1750-1900: Sammendrag
1955-2040: VM-Kveld med SkiTour

(Innlegget ble redigert 17.02.20 19:14)

JODDEMM
17.02.20 19:29
knut_m: Når Bø (i likhet med flere andre) nå plutselig sutrer over at Loginov er med, virker det som om han først og fremst synes det er ille å bli slått av Loginov, ikke at Loginov får starte. Rent prinsipielt spiller det imidlertid ikke noen rolle hvilke resultater Loginov får. Hvis man mener det er greit at han får være med så lenge han ikke vinner eller så lenge han ikke tar medalje (som Bø i ganske lang tid har latt til å synes), så er man omtrent like prinsippfast som Støre.

Ting aktualiseres gjerne litt ekstra når en slik omstridt utøver plutselig oppnår et slikt resultat som han gjorde på lørdag ja :)

Og det er nettop i det brødrene Bø (og i særdeleshet Tarjei som ikke la skjul på at det var tungt å bli slått av nettop ham) sa på lørdag: som gjør at jeg også tolker det dithen at de i bunn og grunn respekterer regelverket som gir Loginov anledning til å konkurrere- samtidig som de helst hadde sett at han ikke hadde vært tilstede i Anterselva i det hele tatt

DrDrax
DrDraxInnlegg: 1168
17.02.20 19:42

Stedet heter Antholz, ikke Anterselva. 

Av kommunens 2780 innbyggere (2004) er 98 % tysktalende. Anterselva ble, som de fleste andre italienske stedsnavn i Syd-Tirol, funnet opp av fascistene på 1920-tallet ved å oversette ledd for ledd til italiensk. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 25280
18.02.20 09:37
JODDEMM: Hadde de øvrige utøverne hatt såpass problemer med å respektere/ ikke hadde respektert regelverket som gav Loginov rett til deltakelse- så hadde de ikke stilt opp i dette rennet! Fint for deg at du ikke har noen problemer med å se denne utøveren konkurrere på lik linje med de andre. Men jeg tror ikke du trenger å påpeke det åpenbare til både oss andre her inne, samt Loginovs konkurrenter (spørs om sistnevnte «gruppe» leser her inne ;): nemlig at sånn er nå engang regelverket! For den forståelsen ligger nå engang i bunn- om vi har aldri så mye i mot russerens deltagelse! Litt forskjell på å si «burde ikke få lov» vs. at f.eks samtlige konkurrenter av Loginov boikottet konkurransene for å presse IBU til å mikse og trikse frem en utestengelse av nevnte russer.

Selvsagt deltar de.
Hvorfor?
Fordi toppidrettsutøverne tenker på seg selv.
På heder og ære.

Jeg synes det er flaut at de sutrer slik de gjør, noen av dem.
Når de først deltar.
Ingen har sålangt jukset i dette VM etter det vi vet.
Ingen jukset i disse løpene.

Saken er ferdig.
Straffen er sonet.
Nå må de bli voksne!

Nå får de se framover til nye øvelser.
Det frå vi også. :).

(Innlegget ble redigert 18.02.20 09:39)

JODDEMM
18.02.20 10:46

r_o_d: Selvsagt deltar de av heder og ære og mulighet for egne gevinster! 

Og selv om jeg i likhet med deg (faktisk :) synes det er kjedelig å bivåne- så har jeg heller ikke noe problem med å høre  utøverne gi uttrykk for at det er kjedelig å bli slått av en såpass omstridt utøver som Loginov dessverre er. Men at det skal bety det samme som at man "ikke respekterer regelverket"...

det er da ikke sånn det fungerer i andre sammenhenger heller: om du har noe å sette fingeren på i en lovbestemmelse- så har du ingen respekt for loven i sin helhet!

Tror virkelig ikke du mener det slik- men synes bare du bruker i overkant "høytidelige ord" om manglende respekt osv. i din omtale av reaksjonene til utøverne. For om de virkelig hadde ment at regelverket hadde vært så mangelfullt- da hadde masseboikotts-aksjoner vært gjennomført og IBU hadde muligens blitt presset til å foreta seg noe.

Men jeg er klar for å "gå videre" :-) Og det tror jeg utøverne også har gjort for lenge lenge siden! Og det har for så vidt jeg også ;-)

Normaldistanser de neste dagene- men jeg så en urovekkende artikkel på SvT (tror jeg det var): at normaldistansenes tid på OL-og VM-programmet kan være truet til fordel for parstafetter (og muligens andre raske stadionøvelser???)

(Innlegget ble redigert 18.02.20 10:52)

FooDog
FooDogInnlegg: 2762
18.02.20 13:45

Utvalgte startnr for damenes 15 km i dag:

3 OEBERG Hanna  SWE
  9 ECKHOFF Tiril  NOR
12 MAKARAINEN Kaisa  FIN
18 ROEISELAND M O  NOR
22 BESCOND Anais  FRA
26 DUNKLEE Susan USA
27 PREUSS Franziska GER
28 VITTOZZI Lisa ITA
39 HERRMANN Denise GER
47 SIMON Julia FRA
49 DAVIDOVA Marketa CZE
54 BRAISAZ Justine FRA
57 WIERER Dorothea ITA
70 KUKLINA Larisa RUS
76 DZHIMA Yuliia UKR
88 SOLEMDAL Synnoeve NOR
94 TANDREVOLD I L NOR

Favoritter spredt utover feltet. Spekulerer sent startende i temperaturfall og bedre glid pga fallende temp?

milanB
milanBInnlegg: 33856
18.02.20 14:46

Ai ai Spreckoff.... Helt ute av det dessverre. 

lsklars
lsklarsInnlegg: 90584
18.02.20 14:48

Tilbake til gamle synder dessverre. 

sodajr
sodajrInnlegg: 16766
18.02.20 14:53

Eckhoff fulthus på siste skyting

PeakOfEternaILight
PeakOfEternaILightInnlegg: 552
18.02.20 14:55

Eckhoff kan vinne dette med en super sisterunde.

PeakOfEternaILight
PeakOfEternaILightInnlegg: 552
18.02.20 14:58

Faen i helvete. Millitmeterbom.

sodajr
sodajrInnlegg: 16766
18.02.20 14:58

Hvor høyt blir det på Olsbu?

Klikk for å gå tilbake til toppen