Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ski Tour 2020

NYTT TEMA
toja12
toja12Innlegg: 2882
24.02.20 12:56
Dr_Who: Jeg blir imponert over energien som legges ned i alle konspirasjonsteoriene.

Ja, derfor "meldte jeg meg ut" av denne tråden etter sprinten i Åre. Tok en snarkikk nå, jeg synes at Pål Golberg ikke har fått nok kred for løpet i går. I et fantastisk sololøp holdt han unna for det norske lagtempolaget. I stedet for kred har han umiddelbart fått navnet Bolberg...... Trist. Jeg prøver på nytt til Lathi, håper Janesaj holder motet opp og skriver nok et glimrende åpningsinnlegg. Tror ikke han er beskyldt for doping ennå. Men kommer nok!

Sandaas
SandaasInnlegg: 11958
24.02.20 13:28
Progressen: Ja, det er kanskje sant som han sier: Norsk bredde vs. internasjonalt nivå, tilsier kanskje 30 mann topp 40. Jeg vet ikke...

Den påstanden er jo veldig enkelt å avfeie som tull.

Dårligste nordmann (som fullførte) var Erik Valnes på 23 plass. Han ble altså slått av 14 utlendinger og var vurdert som god nok til å være blant de 10 Norge sendte til touren. Samme på kvinnesiden, Julie Myhre (ble nr 25) og Anna Svendsen (nr 40) har selvsagt ikke 20 norske utøvere som er bedre enn de i en slik tour. At Saltvedt prøver å late som at Norge egentlig har en fantastisk bredde som er mye bedre enn flertallet av konkurrenten blir bare tåpelig. Kunne Tønseth, Taugbøl eller Skar prestert like bra som de som deltok, kanskje, men de kunne like gjerne falt sammen og vært langt langt bak i et sammendrag.

Greit at Norge dominerte stort, og har stor bredde i forhold til de fleste andre nasjoner (vi fikk vel likevel dobbelt russisk foran beste norske lag på herrestafetten på Lillehammer), men med slike tullete hyperboler så skyter han seg bare i beina.

(Innlegget ble redigert 24.02.20 13:28)

bhros
bhrosInnlegg: 12167
24.02.20 13:33
pfrog567: Nå er jo langrenn blitt urkjedelig for lenge siden da :) Da er det mer moro med skiskyting, der det skjer mere.

Har sett en oversikt som viser at i Norge er det flere som ser på langrenn enn skiskyting, så du får snakke for deg selv når du "konstaterer" at langrenn er kjedelig.
Selv ser jeg på skiskyting når det høver seg slik, men langrenn må jeg alltid få med meg.
Det eneste kjedelige der, er hvem som vinner distanserenn for kvinner. Men det er da flere plasseringer å kjempe om!

bhros
24.02.20 13:42
toja12: . I stedet for kred har han umiddelbart fått navnet Bolberg......

Nå er det jo bare de to-tre stakkarne som alltid rakker ned på nordmenn og sprer dopingbeskyldninger om dem, og snakker ned langrenn som en mindreverdig idrett, som står bak dette navnet, da. 
Det overveldende flertall, meg iberegnet, vet å verdsette denne prestasjonen til Golberg.
En kjernekar, som har trosset mye motgang, og endelig fikk lønn for at han aldri har gitt opp.

Det ble kritisert at det var lite løypepatruljer foran Bolshunov. Men i det aller meste av løpet var det Golberg som gikk først, og var den som led mest under eventuelle  manglende løypepatruljer.

sestav
sestavInnlegg: 5924
24.02.20 13:57
Progressen: En løsning imidlertid, vil kanskje være å skrote modellen med at utøverne representerer nasjoner, men private lag, slik det gjøres i landeveissykling, og for så vidt også i ski classics.

Tvert imot. Det at langrenn er en individuell idrett bør understrekes og forsterkes. Tendensene til såkalt lagsamarbeid (nasjonssamarbeid) bør ikke få bre om seg. Særlig for Norge som har mange gode er det viktig at alle får gå for egne sjanser. Det blir jo helt meningsløst hvis åtte nordmenn, alle potensielle vinnere, skal holde igjen for ikke å risikere å dra med en utlending opp til den niende nordmannen som ligger litt foran i løypa.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 40652
24.02.20 14:01
sestav: Tvert imot. Det at langrenn er en individuell idrett bør understrekes og forsterkes. Tendensene til såkalt lagsamarbeid (nasjonssamarbeid) bør ikke få bre om seg. Særlig for Norge som har mange gode er det viktig at alle får gå for egne sjanser. Det blir jo helt meningsløst hvis åtte nordmenn, alle potensielle vinnere, skal holde igjen for ikke å risikere å dra med en utlending opp til den niende nordmannen som ligger litt foran i løypa.

I mesterskap hvor det er 4 stk som deltar per øvelse, ville det jo vært idioti av nordmennene å dra opp en konkurrent til sin lagkamerat. Nå har både Holund og Krüger vunnet gull på dette de siste par årene. Det ville de neppe gjort om ikke nordmennene samarbeidet og var litt taktiske. Kanskje ville det ikke blitt norsk seier i det hele tatt. Spesielt når man har mange løpere som ikke er spurtsterke er dette særs fordelaktig. 

sestav
24.02.20 14:20
KongOlav2: I mesterskap hvor det er 4 stk som deltar per øvelse, ville det jo vært idioti av nordmennene å dra opp en konkurrent til sin lagkamerat. Nå har både Holund og Krüger vunnet gull på dette de siste par årene. Det ville de neppe gjort om ikke nordmennene samarbeidet og var litt taktiske. Kanskje ville det ikke blitt norsk seier i det hele tatt. Spesielt når man har mange løpere som ikke er spurtsterke er dette særs fordelaktig.

Mesterskapsmedaljene er de som er gjevest å vinne. Jeg er rimelig sikker på at Martin Jonsrud Sundby aldri slutter å irritere seg over at han "ikke fikk lov til" å gå etter Krüger på den 3-mila i OL.. Her hadde han endelig sjansen til å ta et gull etter så mange mislykkede forsøk, og så blir han stoppet av en stallordre. Tragisk. For Sundby. Om så "galt" hadde skjedd at han hadde dratt med en utlending, og denne hadde vunnet, er jeg nokså sikker på at dette hadde vært bedre for Martin enn ikke å få lov til å forsøke. Jeg håper og tror at det for alle langrennsløpere innerst inne er slik at hvis ikke jeg tar gullet så er det det samme hvem andre som tar det. Og det er selvfølgelig ingen motsetning mellom dette og det å unne de andre på laget suksess.

KongOlav2
24.02.20 14:24
sestav: Mesterskapsmedaljene er de som er gjevest å vinne. Jeg er rimelig sikker på at Martin Jonsrud Sundby aldri slutter å irritere seg over at han "ikke fikk lov til" å gå etter Krüger på den 3-mila i OL.. Her hadde han endelig sjansen til å ta et gull etter så mange mislykkede forsøk, og så blir han stoppet av en stallordre. Tragisk. For Sundby. Om så "galt" hadde skjedd at han hadde dratt med en utlending, og denne hadde vunnet, er jeg nokså sikker på at dette hadde vært bedre for Martin enn ikke å få lov til å forsøke. Jeg håper og tror at det for alle langrennsløpere innerst inne er slik at hvis ikke jeg tar gullet så er det det samme hvem andre som tar det. Og det er selvfølgelig ingen motsetning mellom dette og det å unne de andre på laget suksess.

De fleste norske løperne tjener jo på en slik taktikk. En gang er det Kruger sin tur, neste gang Holund, deretter kan det være Røthe eller Tønseth. Dersom alle disse skulle gått mot hverandre, så er det ikke sikkert noen av dem ville vunnet. Ikke bare gavner det altså det norske laget som helhet, men også den enkelte løper. De måtte altså vært idioter om de gjorde slik som du foreslår at de skal gjøre.

Progressen
ProgressenInnlegg: 3481
24.02.20 14:44
Sandaas: Dårligste nordmann (som fullførte) var Erik Valnes på 23 plass. Han ble altså slått av 14 utlendinger og var vurdert som god nok til å være blant de 10 Norge sendte til touren.

Poenget her ligger uansett ikke i påstanden (som du kaller den) sine nærmere detaljer: Poenget er det samme om tallene justeres. Og trolig (har ikke lest kronikken) helt ned til resultatlisten som den ble: seksdobbelt norsk.

sestav
24.02.20 14:47
KongOlav2: Kanskje ville det ikke blitt norsk seier i det hele tatt.

Dette ville vært verst for oss som ser på. Som sagt så tror jeg ikke de som legger ned så mange treningstimer for å vinne innerst inne bryr seg så mye om det er en annen nordmann eller en utlending som vinner. Jeg håper det.

HLund
HLundInnlegg: 17351
24.02.20 14:48
sestav: Dette ville vært verst for oss som ser på. Som sagt så tror jeg ikke de som legger ned så mange treningstimer for å vinne innerst inne bryr seg så mye om det er en annen nordmann eller en utlending som vinner. Jeg håper det.

Jeg er rimelig sikker på at Sundby ville være svært uenig med deg dersom du hadde stilt ham dette spørsmålet.

KongOlav2
24.02.20 14:49
sestav: Dette ville vært verst for oss som ser på. Som sagt så tror jeg ikke de som legger ned så mange treningstimer for å vinne innerst inne bryr seg så mye om det er en annen nordmann eller en utlending som vinner. Jeg håper det.

Men de bryr seg kanskje om de selv vinner! Og sjansen der blir mindre om alle nordmennene skal gå for å slå hverandre i hvert eneste tilfelle, og heller ender opp med å bli slått i spurten av mer spurtsterke løpere.

sestav
24.02.20 14:57
KongOlav2: De måtte altså vært idioter om de gjorde slik som du foreslår at de skal gjøre.

Du er i din fulle rett til å mene det. Men når en vet hvor mye trening de legger ned synes jeg det blir veldig veldig feil å kalle en som går for å vinne skirenn for en idiot.

Jeg håper i hvert fall at alle som går for Norge i mesterskap først og fremst går for egne sjanser. Og det trenger absolutt ikke å være noen motsetning mellom det og det å samarbeide underveis i løpet.

KongOlav2
24.02.20 15:00
sestav: Du er i din fulle rett til å mene det. Men når en vet hvor mye trening de legger ned synes jeg det blir veldig veldig feil å kalle en som går for å vinne skirenn for en idiot.
Jeg håper i hvert fall at alle som går for Norge i mesterskap først og fremst går for egne sjanser. Og det trenger absolutt ikke å være noen motsetning mellom det og det å samarbeide underveis i løpet.

Som sagt; mange av Norges løpere tjener på denne taktikken. De ville tapt på det om alle skulle gått for seg selv.

sestav
24.02.20 15:04
HLund: Jeg er rimelig sikker på at Sundby ville være svært uenig med deg dersom du hadde stilt ham dette spørsmålet.

Det får vi nok dessverre aldri svar på. For han vil selvsagt aldri si det høyt. Jeg snakker om innerst inne. Det kommer sjelden ut...

Progressen
24.02.20 15:13
sestav: Tvert imot. Det at langrenn er en individuell idrett bør understrekes og forsterkes. Tendensene til såkalt lagsamarbeid (nasjonssamarbeid) bør ikke få bre om seg. Særlig for Norge som har mange gode er det viktig at alle får gå for egne sjanser. Det blir jo helt meningsløst hvis åtte nordmenn, alle potensielle vinnere, skal holde igjen for ikke å risikere å dra med en utlending opp til den niende nordmannen som ligger litt foran i løypa.

Jeg sa ikke noe om lagsamarbeid i konkurranser...

Lagsamarbeid i sykling skyldes ikke bruken av private lag (i stedet for nasjoner). I prinsippet skyldes det naturkrefter: luftmotstand.

"Lagsporten" sykling (legg merke til anførselstegn) er en naturlig konsekvens at luftmotstandens innflytelse på et felt med syklister som kjemper om å komme først til mål. Det er ytelse mot ytelse satt i system.

Klart er det slik i sykling at laget: arbeidsgiveren, gir sine instrukser, og at den enkelte i stor grad bedømmes og belønnes etter hvordan disse etterfølges og utføres. Men må ikke være slik. Avtalen mellom "arbeidsgiver" og "arbeidstaker" kan like gjerne gi frie tøyler til å disponere som man vil, og at selve resultatet får tale for seg selv.

Jeg skal ikke si at dette er den beste løsningen. Jeg vet ikke. Men det er en interessant tanke. Faren er jo åpenbart hvilken art og grad det vil komme til å skade publikumsinteressen når linken mellom nasjon og utøver svekkes.

(Innlegget ble redigert 24.02.20 15:13)

Progressen
24.02.20 15:19
sestav: Mesterskapsmedaljene er de som er gjevest å vinne. Jeg er rimelig sikker på at Martin Jonsrud Sundby aldri slutter å irritere seg over at han "ikke fikk lov til" å gå etter Krüger på den 3-mila i OL.. Her hadde han endelig sjansen til å ta et gull etter så mange mislykkede forsøk, og så blir han stoppet av en stallordre. Tragisk. For Sundby. Om så "galt" hadde skjedd at han hadde dratt med en utlending, og denne hadde vunnet, er jeg nokså sikker på at dette hadde vært bedre for Martin enn ikke å få lov til å forsøke. Jeg håper og tror at det for alle langrennsløpere innerst inne er slik at hvis ikke jeg tar gullet så er det det samme hvem andre som tar det. Og det er selvfølgelig ingen motsetning mellom dette og det å unne de andre på laget suksess.

I det lange løp er denne typen samarbeid åpenbart fordelaktig for alle på laget.

I det ene rennet er det kanskje ikke.

Hvis Sundby skal gå "mot" de andre norske i 10 mesterskapsstarter, så taper han flere enn han vinner om han går "på lag" med de andre norske.

(Innlegget ble redigert 24.02.20 15:19)

Eksberten
EksbertenInnlegg: 29360
24.02.20 15:36
Sandaas: Den påstanden er jo veldig enkelt å avfeie som tull. Dårligste nordmann (som fullførte) var Erik Valnes på 23 plass. Han ble altså slått av 14 utlendinger og var vurdert som god nok til å være blant de 10 Norge sendte til touren. Samme på kvinnesiden

Valnes ble ikke tatt ut for på kjempe om sammendraget, men fordi han er en av verdens beste sprintere, ville aldri blitt tatt ut om det var kun sluttresultatet som talte. 30 av de 40 er selvsagt et overdrevet tall, men at 10-12 ikke uttatte nordmenn kunne havnet foran Valnes i sammendraget burde det ikke være særlig tvil om. Tallet ville sikkert vært høyere om det ikke var for begrensningen som gjør at andre norske skiløpere må gi opp verdenscupdrømmen og heller gå langløp, eller legge opp.
Var vel kun herreklassen det ble siktet til med 30 av de 40 beste? I kvinneklassen Norge aldri vært i nærheten av å ha 30 toppløpere.

PulpAlien
PulpAlienInnlegg: 439
24.02.20 16:02
Progressen: Avtalen mellom "arbeidsgiver" og "arbeidstaker" kan like gjerne gi frie tøyler til å disponere som man vil, og at selve resultatet får tale for seg selv. Jeg skal ikke si at dette er den beste løsningen. Jeg vet ikke. Men det er en interessant tanke.

Det er en forskjell til på langrenn og sykkel. 

Privatlag så kunne "Åsnes XL1" komme til Røthe om toårskontrakt med dem som stjerneløper, i stedet for ofre egne sjanser for å hjelpe Klæbo på "Landsem Karsk" resten av karrieren. 

Du kan ikke skifte landslag. Røthe må gjøre som landslagsledelsen sier, alltid hele karrieren, som alle andre.

(Innlegget ble redigert 24.02.20 16:02)

kytec
kytecInnlegg: 47385
24.02.20 17:14
pfrog567: Nå er jo langrenn blitt urkjedelig for lenge siden da :)

Kvinnelangrenn har jo vært drepen i lengre tid. 

kytec
24.02.20 17:16
toja12: . I et fantastisk sololøp holdt han unna for det norske lagtempolaget. I stedet for kred har han umiddelbart fått navnet Bolberg...... Trist.

Du må da for pokker ikke bry deg om trollene!

Da er det få steder på VGD det er gøy å være. 

kytec
24.02.20 17:20
bhros: Det ble kritisert at det var lite løypepatruljer foran Bolshunov. Men i det aller meste av løpet var det Golberg som gikk først, og var den som led mest under eventuelle  manglende løypepatruljer.

Påstanden var vel at da Bolsj gikk foran så var det ikke løypepatruljer ute, men da Golberg gikk først gikk det løypepatruljer foran ham, uten at eg fester lit til den påstanden. 

kytec
24.02.20 17:22

Noen som har sett intervju at Bolsj etter rennet? 

Dersom ikke så faller mitt inntrykk av han som en sympatisk og flott idrettsutøver dramatisk.  

Det får være grens hvor dårlig taper en skal være. Greit nok at man behøver en time eller to på å roe seg ned, men intervjunekt? 

PeakOfEternaILight
PeakOfEternaILightInnlegg: 542
24.02.20 17:24
kytec: Noen som har sett intervju at Bolsj etter rennet? 
Dersom ikke så faller mitt inntrykk av han som en sympatisk og flott idrettsutøver dramatisk.  
Det får være grens hvor dårlig taper en skal være. Greit nok at man behøver en time eller to på å roe seg ned, men intervjunekt?

Link?

kenrojo
kenrojoInnlegg: 11519
24.02.20 17:59

Kenrojo 15.02.20: «På en strålende norsk dag er jeg aller mest imponert over Pål Golberg. Seiler faktisk opp som en kandidat til å krysse mållinja først i touren. Hvor gøy ville ikke det vært?»

Fasit: Ekstremt gøy!

(Innlegget ble redigert 24.02.20 18:02)

bhros
24.02.20 18:39
Eksberten: Valnes ble ikke tatt ut for på kjempe om sammendraget, men fordi han er en av verdens beste sprintere, ville aldri blitt tatt ut om det var kun sluttresultatet som talte.

Hvis langetappen over grensen hadde gått som planlagt, ville den vel ha blitt noe lettere, med mindre stigninger utover i løpet. Valnes hang med lenge i hovedgruppen også da rennet gikk fra Meråker, men de siste stigningene ble for harde, og da ga han litt opp. 
Ser ikke bort fra at han ellers kunne ha hengt brukbart med, ja, tror faktisk det.
Da ville han også ha hatt noe å gå for på søndag, og jeg tror han ville blitt blant de 10 beste da.

kytec
24.02.20 18:45
PeakOfEternaILight: Link?

Vil du ha link til mitt spørsmål om han nektet intervju? Et spørsmål basert på at eg ikkje har sett/hørt noen intervju.

He, he, he, VGD altså :-) 

kytec
24.02.20 18:47
kenrojo: Kenrojo 15.02.20: «På en strålende norsk dag er jeg aller mest imponert over Pål Golberg. Seiler faktisk opp som en kandidat til å krysse mållinja først i touren. Hvor gøy ville ikke det vært?» Fasit: Ekstremt gøy!

Synd du ikkje sette penger på det, kunne blitt noen kroner det. 

bhros
24.02.20 18:47
kytec: Påstanden var vel at da Bolsj gikk foran så var det ikke løypepatruljer ute, men da Golberg gikk først gikk det løypepatruljer foran ham, uten at eg fester lit til den påstanden.

Det er vel bare de mest russervennlige som står bak denne påstanden.

Uansett hadde Bols mesteparten av løpet muligheten til å gå like bak et tog av nordmenn. Uten at det hjalp ham noe som helst. 
Nei, det er nok de russiske smørerne som må ta skylda. Og kanskje løperne selv, hvis det var de som til syvende og sist valgte ski.

Men fullt forståelig at Bolshunov & Co var misfornøyde etterpå. Men syns nå likevel at han kunne ha gitt et lite intervju etter en stund.

kytec
24.02.20 18:50
bhros: Det er vel bare de mest russervennlige som står bak denne påstanden. Uansett hadde Bols mesteparten av løpet muligheten til å gå like bak et tog av nordmenn. Uten at det hjalp ham noe som helst. 
Nei, det er nok de russiske smørerne som må ta skylda. Og kanskje løperne selv, hvis det var de som til syvende og sist valgte ski. Men fullt forståelig at Bolshunov & Co var misfornøyde etterpå. Men syns nå likevel at han kunne ha gitt et lite intervju etter en stund.

Vi er åpenbart enig i alt du skriver. 

Men du, hvordan skal eg linke til et intervju som ikke har funnet sted. Eg er nemlig forespurt om å presentere det. 

Klikk for å gå tilbake til toppen