Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VM skøyter SLC, diskusjonstråd

NYTT TEMA
ChristianEminger
ChristianEmingerInnlegg: 638
14.02.20 23:53

Etter å ha sett Beckerts fortvilelse på nært hold i Inzell i fjor da han mistet medaljen med en tusendel, smakte denne bronsen (nesten) like bra her fra tv-stolen som Fish sin magiske aften.

Puttemans
PuttemansInnlegg: 14886
14.02.20 23:54
CrazyHorse: En fantastisk 10000  meter . Det lille skåret i gleden er at vi ikke er med . Det er en smule pinlig

Men du må da huske at vi fikk bronse i lagsprint, og da er vel ikke manglende norsk deltakelse på mila noe å bry seg med.

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 13739
14.02.20 23:54
malvolio: Nevner bare dette: 10 000 m i enkeltdistanse-VM er blitt arrangert 19 ganger. Alle 19 gangene er det blitt nederlandsk gull. Vil det bli et brudd på denne sjokkerende serien?

Dette var sjokkerende "nyheter", som i hvert fall ikke jeg hadde tenkt noe over, og heldigvis ble denne seiersrekken brutt.

Puttemans
14.02.20 23:55
Sjefssløggern: Det kan vel ikke være noen i verden som synes fellesstart er mer morsomt enn en slik 10000-meter???

Jo, alle i ISU.

rocambole
rocamboleInnlegg: 696
14.02.20 23:58

GRATULERER med dagen, alle sammen! Vikingblod i åra til Fish! Fantastisk - nesten en runde foran Roest!

CrazyHorse
CrazyHorseInnlegg: 11150
14.02.20 23:59

HHL mot Kuliz på 500 ? Da er det noen som har trukket seg fra dist 

Puttemans
14.02.20 23:59

O Canada!

ChristianEminger
15.02.20 09:15

Dritt dette med stengt forum etter kl. tolv.

Kom til å tenke på da jeg så en trist og sympatisk Roest i intervju med Kaja at fyren kanskje får ufortjent mye tyn. For, grunnene til at han absolutt ikke er lett å like handler faktisk om faktorer han er helt uskyldig i. Han er fra Nederland, noe som automatisk gir minuspoeng og vi tenker "å nei, ikke enda en nederlender". Og, at Sven Kramer har plaget livet av oss den siste generasjonen kan heller ikke Roest noe for ("å nei, ikke en ny Kramer, takk"). I tillegg så føler kanskje vi nordmenn litt ekstra på dette da det var nettopp Roest som var der og fikk gullet da Sverre falt i Amsterdam 2018, men også her er jo den godeste hollender uskyldig (i Sverres snubling, altså). Om ikke det var nok, har Roest et slags fårete utseende med et underbitt av dimensjoner (eller hva det er for noe), noe som er med på å forsterke følelsen av at her kommer det alt annet enn en uskyldig fyr men heller en "bajas" som røver og rapper til seg seieren. Utseende kan han vel strengt tatt heller ikke så mye for. 

Om en snur på det, så har vi altså her en ung herremann som har dedikert livet sitt til den sporten vi digger, og er det noe vi trenger for å opprettholde liv i denne sporten, så er det nettopp slike utøvere. Han er heller ikke en som ligger og lader opp i type Collalbo ("Klobenstein" for de tyskspråklige blant oss) hele sesongen for så å dukke opp i toppform til mesterskap og raske med seg medaljene. Nei, Roest deltar etter det jeg kan se i nær sagt rubbel og bit, og er gjerne i form fra tidlig om høsten av. Han leverer altså skøytemoro til folket i mange måneder, i motsetning til mange andre, og det fortjener han kreditt for. I tillegg har han en del "menneskelige" sider ved seg - med det mener jeg at han alltid har hatt en hang til å kunne sprekke når en minst aner det, og han er således ikke noe maskin som Kramer har vært det. Roest virker ikke å være verken kalkuert eller kynisk, men stiller opp i de konkurransene som er, og gir bånn gass hver gang. Om noe, så får han underbetalt i mesterskap sett ut fra hvor god han er ellers og er gjerne selv et offer for andre som dukker opp som troll av eske når det teller som mest.

Så, neste gang han går på trynet i sin entusiastiske iver etter å vinne, vil i alle fall jeg tone ned noe av den skadefryden jeg (og sikkert de fleste andre her på berget) har kjent på. Da f.eks. Sverre vant 5000 i Inzell i fjor, smakte jo gullet ekstra godt nettopp fordi Roest mislyktes. Sikkert mange som kjenner seg igjen. Nå veit jeg ikke om Roest skal gå flere løp i VM (1500, sikkert) og uansett kommer han til Hamar. Når en løper som er best hele sesongen, stiller opp jevnt og trutt og gir valuta til publikum i rikt monn enten det er oktober eller mars, så skal jeg heretter ta meg i det og se stort på det og faktisk unne den hyggelige P Roest at han også lykkes når det teller som mest og er mesterskap. Det har han faktisk fortjent. 

Gleder meg forresten til mer skøytemoro i kveld! Skulle gjerne sett at Weidemann tar en "Fish" i kveld på 5000 m, men det virker lite trolig når en ser på formutviklingen. 

Gunstein12
15.02.20 10:53
ChristianEminger: Kom til å tenke på da jeg så en trist og sympatisk Roest i intervju med Kaja at fyren kanskje får ufortjent mye tyn. For, grunnene til at han absolutt ikke er lett å like handler faktisk om faktorer han er helt uskyldig i. Han er fra Nederland, noe som automatisk gir minuspoeng og vi tenker "å nei, ikke enda en nederlender"

Det er vel ikke så mange som har så mye i mot Roest som person, vil jeg anta.

Dette handler vel mer om den nederlandske dominansen de siste 25 åra., og at man ikke ønsker noen "ny Kramer" til å føre denne "tradisjonen" videre.

Men Roest har jo fortsatt sjansen til å ta sitt 3. strake allround VM, og ikke bare en sjanse, han er storfavoritt på Hamar.

I går var det første gangen en ikke-nederlender vant 10 000m i VM-enkeltdistanser, og denne konkurransen har eksistert siden 1996!

Selvfølgelig ikke Roest "sin feil" dette heller, men at noen koser seg når nederlandske favoritter mislykkes, bør på ingen måte tas personlig av nederlandske skøyteløpere.

Det er rett og slett nasjonen som har vært for god.

MrSimon
MrSimonInnlegg: 1135
15.02.20 11:43

En av de morsomste og mest interessante milløpene jeg noen gang har sett. Den inneholdt det meste, verdensrekord, flotte dueller, sterke tider, løpere som måtte gi seg underveis. En fornøyelse å bivåne fra godstolen en sen fredagskveld.

Særdeles artig med Fish, en løper jeg knapt hadde hørt om før denne helga, men som gjennomførte 10 000 m med en gjennomført flott teknikk jeg knapt har sett tidligere. Også fint å se en jublende glad franskmann med sitt første løp under 13. Medalje til Beckert varmet også.

Synd at vi nordmenn ikke fikk være med på opplevelsen.

rocambole
rocamboleInnlegg: 696
15.02.20 12:06

Etter 10 000: Morgenstund fikk virkelig gull i munn etter gårsdagens drama henimot midnatt, så det er på sin plass å suge litt på karamellen The Golden Fish.
            I par1 hadde jeg et lønnlig håp om at Loubineaud med et flatt max-løp skulle få se 12-tallet som første franskmann. Og slik skulle det gå, med en imponerende rulleløper-spurt trass i at han etter kroppspråkets solemerker var kaputski. Og dette i hans første seriøse sesong på is! Kanonstart på kongedistansen! Da fikk det heller være at Morozov fikk det så tøft etter å ha innsett at han ikke lenger klarte holde følge med den stendig rullende franskmann at han til og med måtte bryte løpet etter 18 runder. Hvilken forsmedelse for den brave kasakk etter at jevngode landsmann Schigolev av uvisse grunner hadde donnert ham sin startbillett. (Og dette etter at RUS, av like uvisse grunner, hadde gitt avkall på sin nasjonsbillett. At Semerikov, helt ute av form, trakk seg, er forståelig, men at RUS-reserven Zakharov, 9 sek raskere enn Semeri på 5000 og i god form, heller ikke stilte, er et mysterium.)
            I par2 la Ry Tsuchiya og Beckert ut i en ambisiøs marsjfart, der japaneren overrasket med forbedret teknikk fra halvmilen dagen før, formodentlig fordi han fikk mer ro over seg på den doble distansen, samt ved å krige lenge med Beckert i et ideelt løpsopplegg for tyskeren med de bombesikkert sterke avslutninger. Det gikk som det måtte gå, at østens representant mot slutten måtte resignere for den vestlige aksemakt, men at Tsuchi-Ya-Ry skulle bli første japaner på 12-tallet, helt ned på 12.55, var langt over forventningene. Og jeg hadde heller ikke tiltrodd Beckert å gå under 12.50 i sin nåværende form. Hans siste 5000 gikk kun 8 sek saktere enn hans notering fra dagen før! Vakkert å se at han fikk til et desidert max-løp, og hans høye 12.47 var intet mindre enn en seriøs søknad til selveste seierspallen!
            Med fire løpere i mål hadde vi dermed allerede notert hele tre 12-tall og tre nasjonsrekorder! Og forventningens sevje om forestående canadisk verdensrekord begynte å sige sødmefullt inn…
            I par3 ble det dessverre tidlig klart at Michael fortsatt var langt unna toppform, og at Bergsma slet med de samme tekniske unotene som dagen før. Men så begynte Bergsma å finne en noe bedre flyt, og gikk seg gradvis ned mot 30.0 inntil 8 runder før mål. I sine beste stunder kan han gå seg ned mot slutten, men vrek ville kreve 29.5 i snitt på de 8 siste rundene, og det virket for tøft. Men et medaljeløp og en søknad til gull, kanskje litt under 12.40, syntes innen rekkevidde. Men nei; nå fikk han det på de siste rundene, slik det gjerne er når teknikken hans ikke sitter. (At han etter sigende ikke får sove når det er høyt over havet (?!), tillegger jeg mindre vekt.) Og min santen glapp også ledertrøyen på oppløpssiden! Hurra for Beckert, så langt, nå begynte det virkelig å lukte bronse om Roest ikke fant helt tilbake til seg selv.
        I par4, etter vanningspausen, ble det tidlig klart at Rumyantsev var tung på laskelabben og hadde bommet kapitalt på formspissingen, liksom sine landsmenn Semerikov og Yuskov. At RUS valgte å sette inn reserven Zakharov på 5000 istedenfor Rumy, syntes dermed å ha sin naturlige forklaring i at Zak var i bedre form, ikke at Rumy selv droppet 5000 i håp om å tjene litt på å spare seg til milløpet. Likevel var det mildt sagt overraskende at hardhausen Rumy, vinneren av langdistanse-vcupen forrige sesong, med mildistansen som sin spesialitet, på lite russisk frøkenmanér så seg nødt til å bryte løpet allerede etter 14 runder. For et nederlag!
        Tumolero, derimot, som ikke klarte å kvalifisere seg til ITAs 5000-lag (der de bare kapret 2 plasser), la ut med vidunderlig kraft og harmoni, øyensynlig tilbake henimot bronseformen fra OL på distansen. Drøye halvveis, passering 8 sek foran Beckert, holdt de stabile rundetidene seg fortsatt på lave 30. Med hans velkjente avslutningsegenskaper virket det sannsynlig at han kunne holde et snitt på 30.1 inn, hvilket ville bringe ham under 12.40, slik at  han var i ferd med, ytterst overraskende, å levere en ganske så seriøs søknad til selveste gullet! Aber doch; ikke før var tanken tenkt, før Tumo, med sin betagende stil, begynte å krabbe opp i rundetid og gikk på en uventet og voldsom smell, der også han kastet inn håndkleet og brøt løpet (etter 19 runder)! Hvilket drama! Fra gull til null på noen få runder! Og hva i all verden skjedde her; dette var jo helt ulikt Tumo slik vi har lært å kjenne ham??? Forklaringen fikk vi så fra fra ham selv, intervjuet av vår aktpågivende Kaja på indre bane: Han hadde vært syk og sengeliggende i 14 dager! Men likevel gjorde han altså et heroisk forsøk på edelt metall, og var på skuddhold i over halvgått løp! Vi tilgir Tumo det brutte løp, og håper inderlig at denne ulykkesfuglen før eller siden kommer susende tilbake.
        Sannelig dramatisk: At begge løpere i samme par har brutt milløpet i et så viktig stevne kan vel ikke ha skjedd etter 1948 (usikker på om det skjedde i OL da, men vår eminente Sjaksjak har kanskje stålkontroll også på dette?). Og etter 4 par stod vi dermed igjen med hele 3 brutte løp og et fiaskoløp av Michael, men samtidig også med 4 12-tall og 3 nasjonsrekorder! Allerede historisk sus over dette, og de to store parene hadde fortsatt til gode å gå!
            I par5 var mine forventninger til Ghiotto labre, etter hans 5000 som ikke stod i stil med hans flotte 6.10 fra Calgary. Nå hadde han vett til ikke å legge ut alt for hardt, men fikk det like fullt for tøft på slutten. I det minste fikk også han sneket seg ned på 12-tallet. Fortærende at italienerne fortsatt ikke har lært seg hvordan de skal spisse formen inn mot de største stevnene, og antagelig kjører for harde treningsøkter. Det kan være at Fabris tålte det, og Tumolero har sett ut til å ha tålt det, men for italienske løpere flest duger ikke denne resepten.
           Mht. Fish var det bare for egen del å sekundere ham til verdensrekorden fra første skjær. Ingen av de 10 første rundene gikk under 30, men heller ikke stort over. Med 30.0 hele veien inn, ville han havne kun halvsekundet bak rekorden. Dette så lovende ut, siden Fish er det lengste vi kommer unna en sprekkløper og erfaringsvis går seg gradvis bittelitt ned i rundetid, sakte men sikkert, utover i tier’n. Og jada, neste runde for første gang under 30, og det med hele 4 tideler ned til 29.8. Nå følte jeg meg faktisk temmelig trygg på at han ville sette verdensrekord, selv om løpet ennå ikke var halvgått. Og dette desto mer som teknikken var utsøkt repetitiv, som en stendig tøffende svane forkledd som maskin. Og slik skulle det gå, hele veien inn; det ble – heldigvis – ikke spennende en gang! 12.33.86 i et max-løp. Usigelig fortryllende. Spørsmålet var så: Ville det holde mot avslutningsparet, på papiret det sterkeste?
      Siste par6: Bloemen tok det så jublende sporty som tenkes kunne da lagkameraten slettet hans fem år gamle verdensrekord. Men han var forberedt på at dette kunne skje, og at han måtte fly inn i sin ypperste flower-flyt om han skulle gjenerobre rekorden. Ville han makte det? Jeg var høyst usikker her, men siden jeg i utgangspunktet hadde tippet begge canadierne rundt 12.36, virket det som en liten fordel Fish. Og Bloemen ville kanskje ikke klare å mobilisere den samme dødsforakten for å slå lagkameraten som hvis det handlet om å tukte en nederlandsk rival fra hjemlandet som forsmådde ham.
       Uansett var det duket for dobbelt canadisk, med mindre Roest hadde fått ristet av seg det for ham skuffende 5000-løpet, fysisk og mentalt; det siste forsterket av klossmajor-fadesen med å glemme å iføre seg armbindet. Jeg var høyst usikker på Roest. Var han tilbake, kunne det bli en durabelig duell som også ville oppildne Bloemen. Bloemen ville sikkert legge ut i den farten han trengte for å vinne, men ville Roest ta sjansen på å åpne like sterkt, eller ville han legge seg litt avventende bak, for så eventuelt å komme grusomt etter hvert?
      Bloemen la ut som ventet, med de første 4 rundene litt under 30, dvs. den marsjfarten han måtte ha for å ta Fish. Med 30.0 hele veien inn, ville han klare det. Og Roest la seg, ikke overraskende, avventende bak. På runde nr. 9 viser Bloemen et lite svakhetstegn, 30.13 og opp 0,15 sek; mens Roest nå nærmer seg faretruende i rundetid med 30.25 etter å ha forbedret sin rundetid 5 ganger på rad. Jeg tør ennå ikke avskrive Roest i gullkampen, men skal han ta Fish, må han klare 29.7 i snitt resten av rundene, og det vil bli tøft. Runde nr. 10 indikerer et vendepunkt i løpet: 30.20 på Bloemen, og fortsatt litt opp, mens Roest nå går opp mer, til 30.49. Bloemen er litt på defensiven i forhold til vrek-skjemaet, og Roest enda mer. Runde nr. 11 fortsetter tendensen: 30.33 på Bloemen og 30.54 på Roest. Runde nr. 12 gir den endelige bekreftelsen: 30.67 på Bloemen og 30.68 på Roest. Nå er de begge ute av gullkampen, nå gjenstår kampen om sølv og bronse. Runde nr. 13: 30.52 og 0,15 ned på Bloemen; 31.01 og 0,33 opp på Roest. Nå har Bloemen god kontroll på Roest som skal få slite med å ta fra Beckert bronsen selv om Roest ligger nesten 2 sek foran.
      Bloemen resignerer i gullkampen og slipper seg tilstrekkelig tilbake til at det blir litt spennende om Beckert kan ta sølv. Men Bloemen viser seg å ha god kontroll: Han slipper seg nok tilbake til å være sikker på at han har nok krefter igjen mot slutten til at den canadiske dobbelseieren ikke glipper. Etter en formidabel spurtrunde på 29.15, dagens nest beste etter Beckerts 29.04, ender Bloemen opp med 12.45 og nesten 3 sekunders klaring til Beckert som omsider får bronsemedaljen alle unte ham etter hundredels-tapet i fjor. Roest derimot, med sine stundom grusomt gode avslutninger, krabber i mål etter to 33-runder, den siste på 33.89, dagens svakeste av alle løperne som kom seg til mål og hele 4,74 sek bak makker Bloemen! Og super-Roest fikk med sine 13.03 ikke en gang se 12-tallet, og ble dermed nr. 8 og sist av alle løperne som maktet å fullføre, med unntak av formsvake Michael. Roest ble slått av den rulleløpende franskmann med 5 sekunder!
      Og det canadiske flagg vaiet feiende i den fraværende vind, holdt høyt i vakker forbrødring mellom læremesteren Flower og supereleven Fish. Og dette til det vakre relieff, på andre siden av Atlanterhavet, der det nå er erklært landesorg i Nederlandet etter at nasjonen er blitt skubbet bort fra seierspallen på sin paradedistanse, without mercy, en vanære som denne gang ikke kan bortforklares med at det «egentlig» var en (halv-)hollender som vant. Graeme the Golden, av norskeste vikingætt, er den som nå troner øverst blant de heltemodig manndoms-milende, og verdensrekorden – den skal hæren av langløpende treskodde kjempe hardt og lenge for å kunne gjenerobre.
        Etter dette er resten av enkeltdistanse-vm degradert til dessert-status. Herre gud for et herremåltid!

ChristianEminger
15.02.20 12:31

Fantastisk og episk oppsummering, rocambole. Innlegget ditt vil forhåpentligvis ligge her tilgjengelig for alltid som et dokument og bekreftelse på det som virkelig var en minnerik skøyteaften. 

Gunstein12
15.02.20 16:32

Er Fish for treg for lagkonkurransen?

ulfarne
ulfarneInnlegg: 30207
15.02.20 19:59
ChristianEminger: Dritt dette med stengt forum etter kl. tolv.

Får opprette subreddit, slik som de har gjort på forumet for amerikanske idretter.

ulfarne
ulfarneInnlegg: 30207
15.02.20 20:35

Flott løp av Sofie!

craaazy
craaazyInnlegg: 6258
15.02.20 20:37

Herlig start på skøytekvelden!

Puttemans
15.02.20 20:38

For et deilig løp av Sofie Karoline!

JohnTiger67
JohnTiger67Innlegg: 2357
15.02.20 20:39

Vidunderlig :-)

staaalisen
staaalisenInnlegg: 8332
15.02.20 20:56
Puttemans: For et deilig løp av Sofie Karoline!

Vet du hva som var hennes personlige rekord på 5000 før dagens løp? Et flott navn har hun også, Sofie Karoline.....

(Innlegget ble redigert 15.02.20 20:57)

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 10560
15.02.20 20:58
staaalisen: Vet du hva som var hennes personlige rekord på 5000 før dagens løp? Et flott navn har hun også, Sofie Karoline.....

Du spurte ikke meg, men jeg kan jo svare likevel: 7.11.06, fra Nur-Sultan før jul denne sesongen.

Puttemans
15.02.20 21:01

Under 40?

craaazy
15.02.20 21:03

Spennende denne Sablikova. Kan bli meget god!

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 10560
Puttemans: Under 40?

Holdt ikke helt tempoet inn, men verdensrekord ble det! :-)

Puttemans

Flott verdensrekord. Tipper vi får minst en til i løpet av kvleden.

Puttemans
15.02.20 21:06
Tullin_Thams: Holdt ikke helt tempoet inn, men verdensrekord ble det! :-)

Tror du på 1.05? Og i så fall hvor langt ned?

ChristianEminger
15.02.20 21:20

I alle...kan Veronina hold inn?

craaazy

Hva er det som skjer??

craaazy

Helt sinnsykt!