Holder meg unna koronatrådene her på forumet, men er litt spent på dette med svensker i alpene og da spesielt områder som St Anton. Litt ironisk så er dette første vinteren siden 1997 jeg ikke har vært i alpene på ski, tror jeg regne før i vinter at jeg hadde vært alpene på ski 29 ganger, mao noen år har jeg flere turer nedover (tror jeg hadde tre turer en gang på en vinter for ca 10 år siden). Vurderte langhelg både i vinterferien og helgen etter (da det virkelig eksploderte mht koronaviruset), men fant ikke gode nok priser/flyavganger til at det ble gjennomført. Glad for det nå.Men jeg har vært "over alt" inkludert Italia og Østerrike. Det som er sikkert er at drar du til et mindre sted, av typen hemmelig offpist perle, så er de andre "turistene" der svensker.
NB! ser svenske hadde vinterferie/sportslov i uke 7, 8 og 9 (flest de to siste). Vi hadde uke 7og 8 hvis jeg husker feil.
Usikker på Ischlg, kun vært der en gang på vinteren uten overnatting (og en gang på sommer med overnatting i forbindelse med deltagelse på sykkelritt), men klarer ikke å forstå at det har vært flere nordmenn en svensker der. Vært masse i St. Anton (like ved, er planer om linke de to områdene sammen heismessig) og der er det mange nordmenn, men rent historisk vært enda mer svensker. Nå er det riktig nok mange år siden at svenskene tok over byen og festet så hardt at det var en eller to vintre hvor svenske turister var person non grata i byen (tror det var tidlig 90 tall, muligens litt senere). Men veldig mange svensker som jobber/bor der + driver egne foretak, med forbehold om endring siste årene så skal det være en klart større andel svenske turister der vinterstid.
St Anton og Bad Gastein (Salzburg området) er i allefall virkelige store Svenskebyene i Østerrike. Som sagt usikker på svensker vs nordmenn i Ischgl. Men hvis ikke ting har endret seg siste årene mht svensker og Østerrike (har de 4 sistre vintrene kun vært i Italia) så må det vel ligge en potensiell bombe her ? ikke for spre frykt til dere svensker, men undrer meg på dette. Vet ikke om det har vært tema i Sverige, har kun fulgt med på freeride.se (svensk skinettside) men ikke stått mye der heller. Mulig alle er på afterskien i Åre he he. Nei da, får håpe de ikke er det.
Når det gjelder treningsrenn nå så tenker jeg både det lite smart og ikke så veldig mye hensikt all den tid sesongen er over, bedre å trene i fred for oppmerksomhet.