Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Langrennssesongen 2020/21

NYTT TEMA
loline

loline
08.04.21 13:08
KongOlav2: Nei, det burde heller vært 2 i skiskyting også fremfor 3 i langrenn. Det er ikke noe mål i seg selv å ha flest mulig medaljeøvelser i mesterskap. I skiskyting er det definitivt blitt minst en for mange. Og i langrenn bør det ikke bli flere enn i dag; altså maks 6.

Blir vel ikke aktuelt med nye øvelser i VM-programmet med det første uansett, så det bør ikke være noe problem å kjøre en mixed-stafett (2+2) i verdenscuppen og se hvordan det funker. Hvis det er noe som virkelig trengs i langrenn, så er det et mer variert rennprogram.

KongOlav2

KongOlav2
08.04.21 13:14
loline: Blir vel ikke aktuelt med nye øvelser i VM-programmet med det første uansett, så det bør ikke være noe problem å kjøre en mixed-stafett (2+2) i verdenscuppen og se hvordan det funker. Hvis det er noe som virkelig trengs i langrenn, så er det et mer variert rennprogram.

Mer variert rennprogram i V-cup eller mesterskap? Det som ikke trengs i mesterskap iallfall er flere medaljeøvelser. Det er det nok av.  I v-cup vil jeg heller ha flere lange løp, 30 eller 50 km, fremfor mixed stafett.

(Innlegget ble redigert 08.04.21 13:16)

tartaglia2

tartaglia2
08.04.21 13:31
loline: Blir vel ikke aktuelt med nye øvelser i VM-programmet med det første uansett, så det bør ikke være noe problem å kjøre en mixed-stafett (2+2) i verdenscuppen og se hvordan det funker. Hvis det er noe som virkelig trengs i langrenn, så er det et mer variert rennprogram.

De kan godt kjøre flere stafetter i verdenscupen, men de siste årene er det vel nesten bare Norge og Russland som stiller toppet lag og da er det liksom ikke noe stort poeng. Noe som er synd siden stafetter er ganske morsomme å se på. Hvertfall om lagene er noenlunde jevne slik at det blir spennende.

Når det gjelder rennprogrammet syns jeg egentlig det er ganske variert allerede. Hvertfall de ca 60% av rennene som ikke er sprinter. Det er tourer, minitourer, 10/15 km intervallstart, 10/15 km fellesstart, skiathlon, jaktstarter, stafetter, sprintstafetter og lengre fellesstarter. Legg i tillegg til at det også er 2 stilarter.

Om jeg husker rett var det bare 2 intervallstarter (begge i fristil) utenom tourer denne sesongen. Det var ingen i klassisk. Nå var dette en spesiell sesong, men utenom sprintene er det vel knapt 2 av noe i en vanlig verdenscupsesong. En løper som Ragnhild Haga får sannsynligvis bare ett enkeltstående WC-renn (distanserenn i skøyting) som passer henne før OL.

(Innlegget ble redigert 08.04.21 13:32)

Korgutt

Korgutt
08.04.21 14:24
tartaglia2: En løper som Ragnhild Haga får sannsynligvis bare ett enkeltstående WC-renn (distanserenn i skøyting) som passer henne før OL.

Ja, hvilke(n) distanse(r) er det hun er aktuell for til OL neste år? 30 km fri? Eller kan man plusse på 15 km fellesstart med skibytte også?

tartaglia2

tartaglia2
08.04.21 14:30
Korgutt: Ja, hvilke(n) distanse(r) er det hun er aktuell for til OL neste år? 30 km fri? Eller kan man plusse på 15 km fellesstart med skibytte også?

Er vel primært 3-mila hun er aktuell for. Hun kunne også vært aktuell for stafetten, men der vil vi vel helst ha med utøvere som har gått renn tidligere i mesterskapet. Med tanke på klassiskformen hun har vist de siste sesongene tror jeg hun er nærmere plass på sprintlaget enn skiathlonlaget.

Korgutt

Korgutt
08.04.21 14:37
tartaglia2: Er vel primært 3-mila hun er aktuell for. Hun kunne også vært aktuell for stafetten, men der vil vi vel helst ha med utøvere som har gått renn tidligere i mesterskapet. Med tanke på klassiskformen hun har vist de siste sesongene tror jeg hun er nærmere plass på sprintlaget enn skiathlonlaget.

Er vel kanskje hos herrene dette er mest aktuelt men Petter S. Skinstad har uttalt at de som skal til OL neste år må regne med å gå minimum 2 distanser på grunn av den smale troppen. Kan dette bli Ragnhild Haga sin hemsko?

tartaglia2

tartaglia2
08.04.21 15:25
Korgutt: Er vel kanskje hos herrene dette er mest aktuelt men Petter S. Skinstad har uttalt at de som skal til OL neste år må regne med å gå minimum 2 distanser på grunn av den smale troppen. Kan dette bli Ragnhild Haga sin hemsko?

Jeg tror det er plass til noen ettrennsløpere, men disse bør nok være klare medaljekandidater eller aktuelle for en stafett- eller sprintstafettetappe i tillegg. Problemet til Ragnhild er at hun verken er en klar medaljekandidat eller er særlig aktuell til stafetten når 3-mila er den siste øvelsen. Er heller ikke lett å komme inn på 3-milslaget når vi allerede har 4 medaljekandidater i Johaug, Østberg, H Weng og Fossesholm til den distansen.

Det som kan redde Hagas OL-plass er at Falla er den eneste medaljekandidaten vår utenom disse. Det kan forsvare at hun tas ut som 3-milsreserve i stedet for en sprinter uten gode finalesjanser. Og verken Falla eller Østberg er sikre på laget etter problemene de har hatt.

Korgutt

Korgutt
08.04.21 15:50
tartaglia2: Jeg tror det er plass til noen ettrennsløpere, men disse bør nok være klare medaljekandidater eller aktuelle for en stafett- eller sprintstafettetappe i tillegg. Problemet til Ragnhild er at hun verken er en klar medaljekandidat eller er særlig aktuell til stafetten når 3-mila er den siste øvelsen. Er heller ikke lett å komme inn på 3-milslaget når vi allerede har 4 medaljekandidater i Johaug, Østberg, H Weng og Fossesholm til den distansen. Det som kan redde Hagas OL-plass er at Falla er den eneste medaljekandidaten vår utenom disse. Det kan forsvare at hun tas ut som 3-milsreserve i stedet for en sprinter uten gode finalesjanser. Og verken Falla eller Østberg er sikre på laget etter problemene de har hatt.

Rekkefølgen blant rennene er jo klare. Det starter jo med 15 og 30 km fellesstart med skibytte før man går løs på sprint fristil. Så får man intervallstartene og de normale stafettene. Før man avslutter med teamsprint stafetter og 30/50 km. Vurderingsgrunnlaget for stafettene blir da 15/30 km, sprint og 10/15 km. Noe som vel vil bety for herrene sitt vedkommende så vil vel innsatsen på 15 km klassisk avgjøre hvem som vil gå de 2 første etappene. Mens tredje etappe vil bli en blanding av skjønn og 30 km? For Klæbo går vel uansett siste etappe vil jeg tro?

Sarella

Sarella
08.04.21 17:29

Beste nyheten i dag, "– Ingvild trener veldig bra."

tartaglia2

tartaglia2
08.04.21 17:41
Korgutt: Noe som vel vil bety for herrene sitt vedkommende så vil vel innsatsen på 15 km klassisk avgjøre hvem som vil gå de 2 første etappene. Mens tredje etappe vil bli en blanding av skjønn og 30 km?

Ut fra det løperne har sagt i etterkant av VM-stafetten tror jeg egentlig at stafettlaget i stor grad kommer til å være tatt ut før mesterskapet. Så fremt disse løperne viser god form i mesterskapet vil de gå stafetten. Tror det kun er i tilfeller der det er jevnt mellom løperne at de kommer til å bruke mesterskapsløpene til stafettuttak.

Korgutt

Korgutt
08.04.21 17:57
tartaglia2: fra det løperne har sagt i etterkant av VM-stafetten tror jeg egentlig at stafettlaget i stor grad kommer til å være tatt ut før mesterskapet

De kan ikke ta ut laget for tidlig. Du og jeg vet like godt begge 2 at Holund hadde ikke gått stafetten dersom laget hadde blitt tatt ut før VM. Og jeg er av den oppfatningen at de 2 som er best på 15 km de skal gå de 2 klassiske etappene.

tartaglia2

tartaglia2
08.04.21 18:49
Korgutt: De kan ikke ta ut laget for tidlig. Du og jeg vet like godt begge 2 at Holund hadde ikke gått stafetten dersom laget hadde blitt tatt ut før VM. Og jeg er av den oppfatningen at de 2 som er best på 15 km de skal gå de 2 klassiske etappene.

Uttaket av Holund var et tilfelle der det var jevnt mellom løperne og de hadde et relevant uttaksløp i VM. Det var rett og slett umulig å si hvem som burde gå 3. etappe på bakgrunn av rennene før VM. Alle involverte var nok klar over at 15 fri ville bli avgjørende for det uttaket. Tror det var den eneste "åpne" etappen på herrelaget.

Både Golberg og TU Weng fikk gå stafetten til tross for at andre løpere presterte bedre under VM. Haga fikk ikke gå stafetten selv om hun var nest beste norske på 10 fri både i VM og i Falun. Her var det klart at tidligere løp var avgjørende for uttaket.

Regner med du mener de 2 beste utenom Klæbo. Tror heller ikke Iversen vrakes fra stafettlaget om han er noen få sekunder bak på 15 klassisk.

Korgutt

Korgutt
08.04.21 19:35
tartaglia2: Uttaket av Holund var et tilfelle der det var jevnt mellom løperne og de hadde et relevant uttaksløp i VM. Det var rett og slett umulig å si hvem som burde gå 3. etappe på bakgrunn av rennene før VM. Alle involverte var nok klar over at 15 fri ville bli avgjørende for det uttaket. Tror det var den eneste "åpne" etappen på herrelaget. Både Golberg og TU Weng fikk gå stafetten til tross for at andre løpere presterte bedre under VM. Haga fikk ikke gå stafetten selv om hun var nest beste norske på 10 fri både i VM og i Falun. Her var det klart at tidligere løp var avgjørende for uttaket. Regner med du mener de 2 beste utenom Klæbo. Tror heller ikke Iversen vrakes fra stafettlaget om han er noen få sekunder bak på 15 klassisk

Vel, jeg vil tro at Holund var ute av stafettlaget FØR VM. Og at kampen i første rekke dreide seg om hvem av Røthe/Krüger. Og at de ikke kunne vrake en verdensmester fra stafetten. 
Det jeg har inntrykk av er at siste løper på stafetten blir tatt ut basert på den individuelle 15 km i forkant av stafetten. I Seefeld var egentlig Sundby og Tønseth inne på stafettlaget etter at de var de 2 beste på 15 km klassisk. Der kom Iversen inn etter at Tønseth stod av stafetten. I Falun kom Gløersen inn fordi han gikk hårfint bedre enn Krogh på 15 km fri. På 15 km klassisk i Lahti var det vel andrebeste og tredjebeste som fikk plass på de 2 klassiske etappene da vår bestemann der ble plassert på fristil.

tartaglia2

tartaglia2
08.04.21 19:55
Korgutt: Vel, jeg vil tro at Holund var ute av stafettlaget FØR VM.

Med tanke på at han ikke gikk stafetten i Lahti så stemmer nok det. Inntrykket mitt fra intervjuene med løpere og trenere var at alle var inneforstått med at 15 fri i VM ville bli avgjørende for uttaket av tredjeetappeløperen. Golberg, Iversen og Klæbo var nok 95+% sikre før vm. 

Har også inntrykk av at man har endret litt praksis på dette med uttak de siste årene. Har jo vært litt bråk rundt noen uttak tidligere og tror derfor trenerne (spesielt Nossum) i mye større grad enn tidligere er åpne om hvordan de tenker rundt uttak og at landslagsløperne er klar over hva som gjelder. Fullt mulig jeg har fått feil inntrykk.

tartaglia2

tartaglia2
09.04.21 14:38

Johan Hoel og Kasper Stadaas satser på langløp neste sesong. Skal gå for Team Ragde.

KongOlav2

KongOlav2
09.04.21 14:45
tartaglia2: Johan Hoel og Kasper Stadaas satser på langløp neste sesong. Skal gå for Team Ragde.

Flott! Spesielt for Hoels del. Tror ikke han har så veldig mye å hente i ordinært langrenn med den konkurransen vi har i Norge. Mye mer logisk med langløp. Her kan han bli en av toppene.

Korgutt

Korgutt
09.04.21 15:03

Og dette skriver Petter S. Skinstad om den overgangen.

To løpere født i 1994, med hver sine seiere i NC i år, velger altså å satse langløp fremfor å fortsette å kjempe om WC-plasser. Om det fantes noen som helst tvil om at NSF har en vei å gå når det gjelder å ta vare på de nest beste etter årets sesong, forsterkes inntrykket nå.

tartaglia2

tartaglia2
09.04.21 15:24
Korgutt: Om det fantes noen som helst tvil om at NSF har en vei å gå når det gjelder å ta vare på de nest beste etter årets sesong, forsterkes inntrykket nå.

Noen forslag til hva Skiforbundet kan gjøre? Som Skinstad nevner må det nok satses på å øke statusen til Norgescupen, men det er ikke noe som NSF kan vedta. Økte pengepremier kan sikkert hjelpe litt, men det viktigste er nok økt mediedekning. Er bare for NSF å håpe at NRK vil sende NC til vinteren. Det vil nok føre til både økt status og mer sponsorinntekter.

Korgutt

Korgutt
09.04.21 15:59
tartaglia2: Noen forslag til hva Skiforbundet kan gjøre?

Egentlig ikke. Men det har kanskje Skinstad? Håper i likhet med deg at NRK vil sende mere Norgescup neste vinter.

Eksberten

Eksberten
09.04.21 16:15

Nasjonale konkurranser uten de 5-6 beste på start tror jeg ikke blir noen stor publikumsvinner.

Skulle Northug gjøre comeback, så er det vel her han vil havne og det vil jo fort trekke en god del seere ;-)

(Innlegget ble redigert 09.04.21 16:18)

tartaglia2

tartaglia2
09.04.21 17:19
Eksberten: Nasjonale konkurranser uten de 5-6 beste på start tror jeg ikke blir noen stor publikumsvinner. Skulle Northug gjøre comeback, så er det vel her han vil havne og det vil jo fort trekke en god del seere ;-)

Tviler også på at NC kommer til å dra store mengder seere til NRK, men ser ikke helt at de har så mange alternativer å fylle sendeflaten med. Ski Classics er jo bare ett renn per helg og skiskyting går jo senere på dagen. 4 timer studiosending kan bli litt tørt og er vel begrenset hvor interessant det er med repriser av Monsen eller Mesternes Mester. 

Northug kommer nok heller til å gå for Vasaloppet + noen andre langløp.

sexxes

sexxes
09.04.21 18:48

Tror du undervurderer Monsen og Mesternes Mester litt her. Ellers er det jo bare å se på hva andre kanaler greier å sende om og om og om igjen.

tartaglia2

tartaglia2
10.04.21 09:27
sexxes: Tror du undervurderer Monsen og Mesternes Mester litt her.

Var ikke ment som en undervurdering. Tenkte mer på at disse programmene sendes mye i reprise fra før. Selv om programmene er bra og reprisene sikkert har greie seertall tror jeg ikke de kan sende 8+ ekstratimer av dette hver helg i vinterhalvåret i flere år fremover.

Spørsmålet er vel heller om Norgescupen klarer å samle nok seere til at NRK vil satse på det. Jeg foretrekker hvertfall vanlig langrenn i stedet for smugskøytingscupen som de også har rettighetene til. Det bør nok gjøres en liten innsats fra NSF for å gjøre NC-rennene mer TV-vennlige, men det tror jeg de kan få til i et samarbeid med NRK.

Enkle grep som Harsems forslag om å gi WC-plass til NC-vinnerne tror jeg kan være bra. De kan også la de 15 løperne med best FIS-ranking gå til slutt i prioritert rekkefølge slik at spenningen bevares så lenge som mulig. I tillegg kan også NRK prøve seg på litt profilbygging der de følger noen utvalgte løpere litt nærmere både under og mellom rennene. Gjerne en blanding med yngre løpere som er på vei opp og eldre NC-veteraner som kjemper for å gå verdenscup. 

JohnTiger67

JohnTiger67
10.04.21 10:48

Aukland med flere i gang med nytt rekordforsøk på Mylla. Målet er å gå mer enn 530 km.

Ref NRK

KongOlav2

KongOlav2
10.04.21 10:52
Korgutt: To løpere født i 1994, med hver sine seiere i NC i år, velger altså å satse langløp fremfor å fortsette å kjempe om WC-plasser. Om det fantes noen som helst tvil om at NSF har en vei å gå når det gjelder å ta vare på de nest beste etter årets sesong, forsterkes inntrykket nå.

Litt overdrevet av Skinstad. Hoel kjemper altså med verdens beste landslag samt typer som Amundsen, Stock, Gunnulfsen, Haga, Turtveit, Bruvoll, Augdal, Jenssen, Bucher Johannessen og yngre typer som Hope og Moseby. Og Hoel er nok i tillegg en av disse som er mest spesialisert/best i en stilart. Det er rimelig forståelig at han satser langløp, uavhengig av oppfølging av NSF eller ikke.

Personlig synes jeg heller det er positivt med påfyll av et par yngre gode løpere til langløpene fremfor at de blir mellom nr 10 og 20 i nasjonale renn når alle er med og kan kjempe i toppen i NC i et og annet renn. Jeg blir ikke overrasket om vi ser enkelte andre løpere på samme nivå som Hoel gjøre samme prioritering i løpet av de kommende par årene.

(Innlegget ble redigert 10.04.21 11:03)

tartaglia2

tartaglia2
10.04.21 12:20
KongOlav2: Jeg blir ikke overrasket om vi ser enkelte andre løpere på samme nivå som Hoel gjøre samme prioritering i løpet av de kommende par årene.

Av de mer profilerte tenker jeg Theodorsen er blant de mest aktuelle for en slik overgang. I likhet med Hoel har vel hun også sine beste resultater på lengre klassiskløp de siste årene. Gjorde jo en god innsats for Kotenglaget i Vålådalsrennet.

KongOlav2

KongOlav2
10.04.21 12:33
tartaglia2: Av de mer profilerte tenker jeg Theodorsen er blant de mest aktuelle for en slik overgang. I likhet med Hoel har vel hun også sine beste resultater på lengre klassiskløp de siste årene. Gjorde jo en god innsats for Kotenglaget i Vålådalsrennet.

Jepp, det høres plausibelt ut.

Og også på herresiden tror jeg også den kan bli flere de kommende årene. Kvintetten Gunnulfsen, Turtveit, Haga, Aurdal og Bruvoll vil være 27-29 når neste sesong er ferdig. De vil være 28-30 når 2023-sesongen er ferdig. Gunnulfsen og Augdal har også vist kvaliteter i lange klassiskrenn. Og Haga som tidligere har vært best i fristil, vant jo også et klassisk NC-renn i vinter, og er vel også definitivt god på lange distanser.

Jeg blir overrasket om særlig mer enn én av disse kan ta steget opp på landslaget i fremtiden, og blir ikke forundret om ingen av dem klarer det. Gunnulfsen kan jeg dog godt se for meg gå seg inn på laget på 15 km klassisk i OL til vinteren. Han så svært lovende ut nå i vinter, men er jo usedvanlig uheldig da. Men om han ikke skulle lykkes er det ikke sikkert veien er lang til langløp.

(Innlegget ble redigert 10.04.21 12:36)

tartaglia2

tartaglia2
10.04.21 12:44
KongOlav2: Gunnulfsen kan jeg dog godt se for meg gå seg inn på laget på 15 km klassisk i OL til vinteren.

Er knallhard konkurranse om de plassene og Gunnulfsen har nok 3 ulemper i det uttaket. Han er ikke aktuell for andre distanser, får ikke kjørt høydeoppladning og er heller ikke på landslaget. Med bare 8 plasser i OL-troppen og OL på høy høyde tror jeg det er få utenfor landslaget som bør ha OL-ambisjoner. 

Kan jo også hende han (og noen andre) kjører litt hybridopplegg som blant annet Jespersen har gjort tidligere. Vanlig langrenn før jul og om han ikke kvalifiserer seg for verdenscuprenn blir det langløp etter jul.

(Innlegget ble redigert 10.04.21 12:45)

KongOlav2

KongOlav2
10.04.21 12:47
tartaglia2: Er knallhard konkurranse om de plassene og Gunnulfsen har nok 3 ulemper i det uttaket med at han ikke er aktuell for andre distanser, ikke får kjørt høydeoppladning og heller ikke er på landslaget. Med bare 8 plasser i OL-troppen og OL på høy høyde tror jeg det er få utenfor landslaget som bør ha OL-ambisjoner.

Ah, det er såpass få plasser ja. Dog er det få virkelig gode klassiskløpere i de norske landslagene, og dersom f.eks Golberg viser laber form og Gunnulfsen er knallgod, tror jeg det kunne vært åpent for en plass selv om han er vel spesialisert. Om det ikke skjer noe særskilt tror jeg nok 5 av distanseløperne og 2 spesialsprintere er relativt bankers. Så kan det bli tøff konkurranse om den siste plassen.

(Innlegget ble redigert 10.04.21 12:51)

Korgutt

Korgutt
10.04.21 12:55
KongOlav2: Ah, det er såpass få plasser ja. Dog er det få virkelig gode klassiskløpere i de norske landslagene, og dersom f.eks Golberg viser laber form og Gunnulfsen er knallgod, tror jeg det kunne vært åpent for en plass selv om han er vel spesialisert. Om det ikke skjer noe særskilt tror jeg nok 5 av distanseløperne og 2 spesialsprintere er relativt bankers. Så kan det bli tøff konurranse om den siste plassen.

På dette punktet tror jeg Skinstad har rett. Han har tidligere uttalt at de som skal til OL må regne med å måtte gå 2 distanser av 15, 30 og 50 kilometer. Da kvoten er maks 8 løpere. Noe som betyr at Norge sannsynlig ikke har råd til å sende 1 løper som kun kan konsentrere seg om 1 distanse. Han har også uttalt at sprinterne sannsynlig får med maks 2 løpere hvor Klæbo ikke er en av de. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg