Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alpint 2020/21

NYTT TEMA
sodajr

sodajr
16.01.21 15:21

Kanskje et lite håp om at det ikke er så ille som først fryktet

Kilde beskriver at han ikke kjenner smerter i bilen, og at han har hatt mulighet til å legge vekt på benet. Samtidig: «noe» i kneet er feil.

– Jeg kjenner at det er noe som ikke stemmer helt, og det nappet i kneet da jeg falt. Det er det eneste jeg kan kjenne på og hevelsen er tilnærmet lik null. Det er for så vidt gode tegn det, sier Kilde.

(Innlegget ble redigert 16.01.21 15:30)

knthz

knthz
16.01.21 15:39

Sesongen mest sannsynlig over for Kilde.

Hva er dette for en drittdag.

lavskrika

lavskrika
16.01.21 16:17

Det ble veldig store avstander i damerennet. Bassino tok sin tredje seier på de fire siste rennene og Gisin fikk sin første pallplass i storslalåm og har nå vært på pallen i alle disipliner. Holtmann hadde ganske god kjøring og tok et skritt i riktig retning, mens Mowinckel leverte en bra 2. omgang. Men bare to norske i topp 30 er for dårlig i storslalåm som jo var vår klart sterkeste disiplin for ikke lenge siden.

For herrene ble det nok en underholdende 2. omgang i slalåm. Feller tok gledelig og fortjent sin første verdenscupseier. Både han og Schwarz hadde knallsterke 2. omganger og Noel kjørte også godt, men Solevåg var ikke langt unna en ny pallplass så kanskje kan den komme i morgen.

Nye sjanser for begge kjønn i morgen, men det er klart at å vente på oppdatering rundt Kilde overskygger alt akkurat nå.

startelver

startelver
16.01.21 17:46

Kilde er vel ikke ferdig?  Stiller nok opp i VM hvis han ikke har smerter. 

GMartino

GMartino
16.01.21 17:56
startelver: Stiller nok opp i VM hvis han ikke har smerter.

Han er sikret å få det hvis han leser dine innlegg.

sodajr

sodajr
16.01.21 19:08

Korsbåndet i høyrekne bekreftet røket :(

Ferdig for sesongen, blir operert imorgen.

Da er det bare å gratulerer Pinturault med sammenlagt kula!

(Innlegget ble redigert 16.01.21 19:12)

janesaj

janesaj
16.01.21 19:13
sodajr: Korsbåndet i høyrekne bekreftet røket :(

Tungt. Har jo ikke akkurat flaks for tiden heller, det norske laget...

Med røket korsbånd blir det jo i tillegg like mye en kamp mot klokka for å komme tidsnok i form til neste års OL.

Eksberten

Eksberten
16.01.21 19:27

Ekstra kjedelig at det skjer på trening i middle of the nowhere og ikke kamp om seier i Wengen eller Kitzbuehl :(

13 måneder til OL, det er bare tiden og veien det. Hopperen Markeng akkurat tilbake etter 13 måneder ute.

Er det kun et korsbånd og ikke diverse annet i tillegg?

Det som så ut til å bli kamp om de 5 vm plassene i storslalom, ser heller ut til at vi ikke kan stille fullt lag der heller.. Er vel Haugen, Kristoffersen, Solheim og Windingstad som er igjen der, mens McGrath drømmer om å rekke VM, men det blir vel heller enda en på skadelisten innen den tid...

(Innlegget ble redigert 16.01.21 19:38)

ms_8

ms_8
16.01.21 19:28

Fysj. Dette var svært trist. Hadde gledet meg å sjå Kilde i VM. Håper han rekker OL og kjem i form. Ein slik skade er vel fort 9-12 månad?

(Innlegget ble redigert 16.01.21 19:28)

hamplenedomplenedis

hamplenedomplenedis
16.01.21 19:36

Huff, dette var ordentlig kjipe nyheter å få en lørdags kveld.

Ønsker Aleksander riktig god bedring og at opptreningen går så raskt og uproblematisk som overhodet mulig!

JODDEMM

JODDEMM
16.01.21 19:55

Og dette skjer samme dag som det skulle vært utforrenn i Wengen! Istedet skader han seg og spolerer resten av sesongen på SG-trening i en eller annen "fillebakke" i Østerrike :-C

Nei dette har ikke vært noen drømmedag! Og heller ikke i år skulle altså AAK begynne å sanke mesterskaps-medaljer :-(

Biff_Byford

Biff_Byford
16.01.21 20:11

Fy f.....dette var kjipt. Vært skikkelig nedtursperiode nå, etter gode pre-jul tider for norsk alpin. Men Kilde ut er årets nedtur rent sportslig, og skal vel godt gjøres at det blir større nedturer i sportsverden for min del. Da handler resten av sesongen om enkeltresultat. Ingen kuler, selv om Jansrud har los på noe i super-G. Jansrud og Solevåg blir våres VM-håp. 

startelver

startelver
16.01.21 20:16

Nå må Jansrud vise at han fortsatt er god nok for medaljer. 

joddelidei

joddelidei
16.01.21 20:28

Fy faen så skuffa jeg er nå! Går fra å stille i et mesterskap med det mest slagkraftige laget siden 90 tallet til å stille med det svakeste. Vi må stole på 2 karer som aldri har kjørt en god andre omgang i slalåm og storslalåm, en fyr jeg for tida kjører raskere enn med påskeski med klister på i slalåm og storslalåm, en fyr som nylig er kneskada og en eldgammel fyr som sannsynligvis har tatt sin siste topplassering. Nå tror jeg faktisk at jeg ikke gidder å følge med på sport generelt mer. 

Tullin_Thams

Tullin_Thams
16.01.21 20:30
Skraevadottir: strengt talt

Pleier ikke å kommentere slikt, men siden det er deg: Uttrykket er da strengt tatt?

Ellers: Veldig kjedelig med skaden til Kilde. :-( Og helt enorm storslalåmkjøring av Bassino!

Skraevadottir

Skraevadottir
16.01.21 20:44
Tullin_Thams: Pleier ikke å kommentere slikt, men siden det er deg: Uttrykket er da strengt tatt?

Det heter nok strengt tatt, ja. Jeg bare syns strengt talt høres riktigere ut. :-)

Skraevadottir

Skraevadottir
16.01.21 20:46
joddelidei: Nå tror jeg faktisk at jeg ikke gidder å følge med på sport generelt mer.

Du føler ikke at du overdriver en smule nå? Jeg gir deg til neste helg, og så følger du nok med igjen. ;-)

joddelidei

joddelidei
16.01.21 20:48

Det er vel slalåm allerede i morgen er det ikke?

JohnDoe7

JohnDoe7
16.01.21 20:53

Så fallet til Kilde , nesten utrolig at han får en så alvorlig skade der...et totalt unødvendig fall i et lett parti av løypa

ms_8

ms_8
16.01.21 21:35
joddelidei: Fy faen så skuffa jeg er nå! Går fra å stille i et mesterskap med det mest slagkraftige laget siden 90 tallet til å stille med det svakeste. Vi må stole på 2 karer som aldri har kjørt en god andre omgang i slalåm og storslalåm, en fyr jeg for tida kjører raskere enn med påskeski med klister på i slalåm og storslalåm, en fyr som nylig er kneskada og en eldgammel fyr som sannsynligvis har tatt sin siste topplassering. Nå tror jeg faktisk at jeg ikke gidder å følge med på sport generelt mer.

Vel både Jansrud og Sejersted har pallplasser i år på utfor eller super g. Kristoffersen og Foss Solevåg er begge sterke nok til å kjempe om medalje i slalåm. 

I Storslalåm har vi fortsatt Nestvold Haugen og Kristoffersen. 

Så sjølv om laget vårt er klart svekka, så er det forsatt medaljehåp oss gutta. Damene derimot er det ganske svakt om målet er medalje. 

Puttemans

Puttemans
16.01.21 21:41

Fryktelig synd med Kilde. Årets nedtur.

hamplenedomplenedis

hamplenedomplenedis
16.01.21 22:43

Det er selvsagt muligheter for norske medaljer, men ser man på sesongen så langt, vil det heller ikke være noen stor bombe om vi ender opp uten medaljer.

Sesongen så langt (kun resultater topp 30 som er listet opp):

Kvinner:

Utfor: 
Vickhoff Lie: 4 - 15 - 16
Mowinckel: 9 - 25 - 35

Super-G:
Vickhoff Lie: 10  
Mowinckel: 11 - 13 

Storslalåm:
Fürst Holtmann: 5 - 12
Lysdahl: 15 - 27
Tviberg: 15
Mowinckel: 18 - 20 - 26
Norbye: 23

Slalåm:
Lysdahl: 7 - 7 - 16 - 17 - 21 
Tviberg: 8 - 15
Fürst Holtmann: 10 - 12 - 14 - 24
Stjernesund: 13 - 15 - 19 - 27
Riis-Johannessen: 13 - 17 - 18 - 22 
Norbye: 20

Kommentar: Ingen norske pallplasser i kvinneklassen så langt denne sesongen, og kun to topp 6 plasseringer totalt. I utgangspunktet ikke så mye som tyder på medalje i kvinneklassen under VM.

Menn (Kilde og Braathen er utelatt siden de er uaktuelle til VM):

Utfor:
Smiseth Sejersted: 15 - 22
Jansrud: 4 - 20

Super-G:
Smiseth Sejersted: 2 - 3
Jansrud: 3 - 6 - 6

Storslalåm:
McGrath: 2 - 11 - 15
Kristoffersen: 5 - 9 - 12 - 15 -  22 - 27
Nestvold-Haugen: 7 - 8 - 8 - 12 - 17
Wilkens Solheim: 13 - 17

Slalåm:
Kristoffersen: 1 - 6 - 10 - 18
Foss-Solevåg: 2 - 4 - 9 - 9 - 13
McGrath: 18
Haugan: 20 - 23 - 24
Nordbotten: 27
Nestvold-Haugen: 27

Kommentar: Ser mer lovende ut for gutta enn damene, men er allikevel en del usikkerhet før mesterskapet.

I utfor har ikke Jansrud vært på pallen siden mars 2019, mens Smiseth Sejersted kun en gang har vært topp 12 (5. plass fra Beaver Creek)

I Super-G har Smiseth Sejersted gjort en svært god sesong så langt, med 2 pallplasser på 3 konkurranser. Samtidig er det slik at den siste av disse 3 konkurransene endte med en 39. plass, og det viser vel kanskje at man fortsatt kan være noe usikker på stabiliteten til Smiseth Sejersted. Han har en meget god toppfart inne, men kan til tyder ta vel store sjanser og tyne linjene veldig, og det gjør meg litt usikker på han til VM. 

Når det gjelder Jansrud, så er det jo ingen tvil om at han er en meget god Super-G kjører. Men, pallplassene kommer ikke like tett lenger, han har 3 pallplasser på sine 10 siste Super-G konkurranser i verdenscupen.

I storslalåm har vi kun en pallplass denne sesongen, og det sørget stortalentet Atle Lie McGrath for. Men, han er nå ute med skade, og selv om han kommer til å rekke VM er det selvfølgelig ett spørsmål hvor mye skaden har satt han tilbake. I tillegg er det mye å forlange at han skal ta medalje i sitt første Senior-VM

Henrik Kristoffersen er jo den vi normalt ville tro skulle være vårt sterkeste kort i storslalåm og slalåm. Men, han sliter dessverre med formen den her sesongen, med unntak av seieren i Madonna har han ikke vært på pallen denne sesongen. Vi vet alle hva han kan i form, og det kan selvfølgelig løsne når som helst, men han er ett stort spørsmålstegn per dags dato.

Nestvold-Haugen er en god storslalåmkjører, men han synes å mangle litt på å følge de aller beste i storslalåm. Dog hadde han to pallplasser forrige sesong, men denne sesongen har han ikke vært bedre enn nr. 7. 

Foss-Solevåg har gjort en ålreit sesong så langt, og har de siste par sesongene blir mer stabil enn han var tidligere. Men, han har kun vært på pallen i slalåm 3 ganger i løpet av karrieren, og før pallplassen i Madonna før jul, var det  over 4,5 år siden sist.

Skraevadottir

Skraevadottir
16.01.21 22:55
joddelidei: Det er vel slalåm allerede i morgen er det ikke?

That's the spirit! :-)

Bagley-Towns

Bagley-Towns
17.01.21 07:24

Alpint er risiko, men forferdelig kjipt at det blir svært vanskelig for Kilde å forberede seg maksimalt til OL. To verdenscupsesonger hvor han ikke kan konkurrere om den store kula i tillegg, det er enda verre. Mener hardt at verdenscupen i alpint er noe helt annet enn andre verdenscuper. Den beste skikjøreren/alpinisten er og blir den som vinner sammenlagtkula. 

På den positive siden: Kilde er typen som kommer til å jobbe hardere med rehabilitering enn alle andre. Det samme kan sies om Henrik for å finne formen igjen, han jobber hardere enn de andre. Derfor er jeg ikke i tvil om at det vil snu for Henrik. 

Biff_Byford

Biff_Byford
17.01.21 08:08
Bagley-Towns: Alpint er risiko, men forferdelig kjipt at det blir svært vanskelig for Kilde å forberede seg maksimalt til OL. To verdenscupsesonger hvor han ikke kan konkurrere om den store kula i tillegg, det er enda verre. Mener hardt at verdenscupen i alpint er noe helt annet enn andre verdenscuper. Den beste skikjøreren/alpinisten er og blir den som vinner sammenlagtkula. 
På den positive siden: Kilde er typen som kommer til å jobbe hardere med rehabilitering enn alle andre. Det samme kan sies om Henrik for å finne formen igjen, han jobber hardere enn de andre. Derfor er jeg ikke i tvil om at det vil snu for Henrik.

Veldig enig i det du sier. Og så er det slik at en som fan av sporten må tåle at de en heier på har en dårlig/uheldig periode uten at en mister interessen for sporten. Går oftest glipp av minst en dag tv-sport i helgen for egen skikjøring, men følger med på resultatutvikling i skiheisen, og nesten alltid ser reprise. Men tar meg selv også oftere å kun se hvis Norge gjør det bra. Seb sin 4 plass i går burde vært god nok grunn til å se reprise, men har ikke sett på noe fra i går og tror jeg rett og slett mistet litt piffen når jeg så Kilde var skadd/ute for sesongen. 

Så mens Braaten, McGrath og Kilde bretter opp ermene og tar fatt på jobben deres med å komme å tilbake med imponerende holdning så skal ve vi tv-tittere tåle å se på uten alt for mange norske pallplasser fremover. Men når de desto kommer skal vi nyte de bedre en "bare en tredjeplass" holdning. Husker når Kjus og Aamodt ga seg, "nå er det slutt", når Svindal var nesten alene og skadd, "nå er det slutt". Men slik er det ikke, det jobbes bra i norsk alpin og vi kommer tilbake. 

Ellers registrerer jeg at Sveits som (lik oss før skadene) har hatt store fremganger i storslalom) også sliter med å fulge opp fjorårssesongen. Zenhauseren sitter med en litt "billig" seirer ala Henrik sin. Mens den beste slalomkjøreren de to siste årene, Noel er mye nesten. Og da sitter vi plutselig igjen med duoen Feller og Schwarz som de med best uttelling i år. Og da har Feller en utkjøring (i slalom), noe som jo er helt vilt lite for han. Så moro at han vinner når ført en Østerriker skulle vinne. Er på måte min favoritt ikke-norske. Hadde trodd han skulle vinne i WC lenge før. Har ellers ikke hatt noen annet inntrykk at de to østerrikerne er gode kompiser, ser at andre har skrevet at Schwarz viste reaksjoner når Feller gikk i mål som leder/vinner. Men har jo ikke inngående kunnskap om det miljøet. 

Men rart hvor det snur, var krisestemning i Østerrike for 3 uker siden og eufori i Norge. Betyr dette at vi kun har en småredd nypappa på start i Kitzbuhel ? Da starter "operasjon nyt alpinsporten uten norske muligheter", satser på at min anti-jinxing  gjør Jansrud knaller til. 

Biff_Byford

Biff_Byford
17.01.21 09:21

Ikke lett å se "god" ut i Kranskja Gora iallefall. Sjelden ekstremisete greier for damene dette. 

Skraevadottir

Skraevadottir
17.01.21 09:23

Vi ser i dag igjen at løypa i Kranjska Gora ikke favoriserer kraftløperne. Blir for mye utslag på denne isen når man er stor og tung. Vlhova langt bak, mens Shiffrin og Bassino bare flyter oppå isen. Spent på lille Worley. 

lavskrika

lavskrika
17.01.21 09:31

Altfor dårlig av Mina, ser ikke bra ut når hun kjører.

Biff_Byford

Biff_Byford
17.01.21 09:31

Ikke lett for Mina å få til resultat her. 

Skraevadottir

Skraevadottir
17.01.21 09:34

Denne løypa skiller veldig, og da ser vi hvor stor kvalitetsforskjell det er fra våre løpere og opp til de beste. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg