Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skøytesesongen 2020-21

NYTT TEMA
Tolbukin

Tolbukin
24.01.21 14:33
Type-R: Er det noe sted der man kan se b-gruppa?

Nei. 

Puttemans

Puttemans
24.01.21 16:46

For et utrolig løp av Roest! 

luchs

luchs
24.01.21 16:50

Helt vilt av Roest! Han er rå psykisk.

luchs

luchs
24.01.21 16:57

Wetten og FlygindLarsen med direktelinje til Roest rett etter mål, jeg syns dette er bra.

(Innlegget ble redigert 24.01.21 16:57)

Puttemans

Puttemans
24.01.21 17:02
luchs: Wetten og FlygindLarsen med direktelinje til Roest rett etter mål, jeg syns dette er bra.

Skøyter på Viasat4 er gull.

Type-R

Type-R
24.01.21 17:53

Roest er bare for god. Umenneskelig god. Takk og lov for Trofimov, slik at det ikke ble trippelt nederlandsk. Får håpe Engebråten fortsetter framgangen sin.

Og ellers helt enig i at skøytesendingene på Viasat4 er kjempebra!

Tullin_Thams

Tullin_Thams
24.01.21 20:49

Veldig gøy med skøyter på Viasat4! Og flere topprestasjoner av norske løpere denne helga. :-)

tucan

tucan
24.01.21 21:24

Godt nrk ikke har skøyter lenger. 

De hadde nok byttet til hopp midtveis i roest  sitt løp

Gunstein12

Gunstein12
24.01.21 22:24
tucan: De hadde nok byttet til hopp midtveis i roest sitt løp

Haha)..

Gunstein12

Gunstein12
24.01.21 22:29
Tullin_Thams: Veldig gøy med skøyter på Viasat4! Og flere topprestasjoner av norske løpere denne helga. :-)

Og disse kommentatorene gjør ikke sendingene noe dårligere, for å si det mildt.

En helt fantastisk kommentatorduo, med massevis av kunnskaper, og et ekte engasjement.

Gunstein12

Gunstein12
24.01.21 22:32
Type-R: Roest er bare for god. Umenneskelig god.

Om han er i sin livs form nå, og dabber av litt frem mot VM, så vil han få kamp.

Får håpe det, for spenningens skyld.

rocambole

rocambole
25.01.21 14:44
rocambole: Men Ragne hadde faktisk enda mer inne, siden hun fikk teknisk krøll med klappskøyten i neste sving og antagelig tapte minst halvsekundet på så

Skulle stå: "....teknisk krøll med klappskøyten i nest siste sving".

Type-R

Type-R
25.01.21 19:59

Vi kan jo håpe at Roest får en formdupp. Eller så tar han en Kramer og vinner bortimot alt han stiller opp i de neste 10 årene.

tucan

tucan
25.01.21 20:29

Håper han gjør som Pedersen og får en unge eller 2 ;-)

rocambole

rocambole
26.01.21 10:15

Etter vcup1 – søndagen:
     Damene våre visste sanneligen å følge opp suksessen fra fredag og lørdag! Wiklund braket nå gjennom 4 min-barrieren på 3000m; stjerneløp også av Bøhm, samt stjerne-tilløp fra Haugen. På 500 fikk Ripsrud nå se 38-tallet og tangerte dermed sin LP fra Hamar for to sesonger siden. Og nå fikk vi også se en oppløftende 1000m fra Njåtun som faktisk noterte sin sterkeste lavlandstid siden OL. Vi gratulerer våre skøyteløpersker med en KANONHELG langt over enhver realistisk forventning!
    Av for øvrig fremgangsrike kvinner må det settes et utropstegn ved prestasjonen til Morozova (KAZ) på 1500A lørdag der hun ble nr.7 på 1.55.17 hvilket var forbedring av høyfjellspersen fra SLC med over sekundet. Før fjorårssesongen lød persen hennes på beskjedne 2.07 (og hun hadde ikke bedre enn 2.01.54 så sent som under VM på Hamar i fjor)!! Og trass i at 500-persen hennes er på labre 39.89, så viste hun nå god toppfart med 38.22 på andrerunden og ved å ha samme passering som de Jong etter 700m. Så hun kan bli interessant i allround kanskje allerede neste sesong. Av en eller annen grunn fikk hun det ikke til (4.07) på sin presumptivt sterkeste distanse, 3000m, og perset kun med noen små trass i kvartett.

Blant våre sprintherrer var Magnussen dagens mann med sine 34,74. Dette var 0,18 sek pers fra dagen før og kun skøytespissen unna pallen. Definitivt det foreløpige høydepunkt i hans skøyteliv, nå som han viste seg raskere enn toppsprintere som Lorentzen og Kulizhnikov m.m.fl. Likevel – som han selv gjorde oppmerksom på – hadde han nok inne enda et par tideler om han hadde truffet helt midtveis i siste indre. Farstad får ikke ut potensialet sitt på 1000m, og kan med fordel roe ned den energiske takten og flyte mer etter passering 200m for å holde sluttrunden vesentlig bedre. Han har vist på 3000m at han har bedre stayer enn de aller fleste 1000m-løpere, og det er nok på 1500m at potensialet hans er aller størst.

5000h-B ble som håpet litt av en svir, og ikke minst for de norske farver. Da må vi se bort fra Lunde Pedersen (6.19) som har havnet i en bakevje, og ulykkesfugl Johansson som måtte bryte løpet rundt 3000m, formodentlig grunnet fall, men som uansett var i ferd med å bli passert av makker Kongshaug og neppe ville gått inn til særlig bedre enn 6.25. Vår nye Peder leverte imidlertid til terningkast 6. Etter et veldisponert løp, der han faktisk gikk seg litt ned på de to siste rundene, stormet han inn til storfine 6.19.17, dvs. pers med 11 sek og foran selveste SLP! Tiden er faktisk den beste lavlandstid noensinne begått av en junior! (Den tidligere var 6.20.79 av Jae-Won Chung (KOR) fra Hrv 12.11.17.) For en opptur for vårt vordende kongsemne etter den mer nølende EM-helgen der han presterte 22 sek (!) dårligere på samme distanse. GRATULERER, PEDER KONGSHAUG!
      Etter denne dunderprestasjonen fra Kongshaug var det allerede grunn til å være tilfreds med innsatsen til den norske B-gjengen uansett hva Engebråten måtte finne på å prestere. Jeg hadde riktignok bebudet «en aldri så liten skrell fra fremadstigende Hallgeir», og dristet meg til å tippe 6.13, hele 9 sek bedre enn forrige helg, men var fullt forberedt på at jeg meget mulig la den håpefulle listen for høyt her.
       Jeg scrollet ned løpet hans, nennsomt og forsiktig, linje for linje, runde for runde.
Åpning: 18.84. Helt OK.
Runde2: 28.39. Æsj, dette er for raskt, liksom i et par løp i forsesongen der han fikk svi så det suste mot slutten. Håpet er nå at han roer seg ned til ikke bedre enn 29.0 på neste runde.
Runde3: 28.36. Vaff! - enda litt raskere. Dobbel æsj. Er han fartsblind? Dette kan umulig gå bra.
Runde4: 28.51. Helt marginal nedroing. Her ligger det an til ekstrem-sprekk der han krabber i mål, hvis han i det hele tatt er i stand til å fullføre. Herregud og huttetu; er det mulig å gå så til de grader med hodet under armen og tro på julenissen?
Runde5: 28.87. Voff! – fortsatt bare litt nedroing. Er dette den spede begynnelse på en voldsom sprekk eller har han virkelig noenlunde kontroll trass i den tilsynelatende kamikaze-åpningen med fire 28-runder og er i ferd med å begå noe spektakulært??? Her begynner jeg for første gang å tvile på min egen pessimisme, og må ta noen minutter time-out og gå noen urolige runder på stuegulvet mens jeg skyller innpå en kaffekopp med nervesystemet turbulent dirrende mellom ønsketenkende mirakel-optimisme og beksvart pessimisme. Kjapp hoderegning: 8 runder igjen med 29.0 inn vil resultere i knappe 6.05. Selvfølgelig helt urealistisk. Men, HVIS han har en viss kontroll, kanskje ikke 30.0 i snitt er helt urealistisk? Dette vil gi 6.13, slik jeg predikerte, hvilket vil være strålende, så jeg legger meg kjapt på dette skjemaet og vurderer de neste rundene derfra. Jeg drister meg tilbake til nettskjermen og scroller meg en linje ned med skjelvende fingre:
Runde6: 29.10. Ytterst gledelig at han ikke går opp mer enn 0,23 sek fra forrige runde og at han spiser nye 9 tideler på mitt 6.13-skjema. Kan han klare et par runder til på 29-tallet før han kryper over 30, 31 og det som verre er?
Runde7: 29.24. Enda mer gledelig, kun 0,14 sek stigning fra forrige runde!
Runde8: 29.39. Fortsatt like gledelig, kun 0,15 sek stigning. Han passerer nå 3000m på 3.40.7, hvilket er drøye halvsekundet foran persen hans på 3000m! Det er 5 harde runder igjen, men stigningen i rundetidene er fortsatt såpass moderat at det kan være håp om at han holder 30.0 i snitt inn, hvilket vil resultere i eventyrlige 6.10.7!
Runde9: 29.24. Kabang! – han går seg forsyne meg ned 0,15 sek i rundetid! 30.0 inn vil gi under 6.10! Noen helsprekk ligger det i hvert fall ikke an til, så dette vel bli mer eller mindre spektakulært?! NÅ har jeg så definitivt fått troen på at dette kan gå vinterveien!
Runde10: 29.36. Kun marginal økning i rundetiden – Hallgeir har kontroll!
Runde11: 29.58. Fortsatt kun beskjedent opp i rundetid! Nå truer han – helt sensasjonelt – banerekorden til super-Roest på 6.08.21! Dertil trengs 2 runder på 29.66. Kan det virkelig være mulig?!?
Runde12: 30.04. Helt OK, det er lov å være sliten nå, men banerekorden må vi nok glemme. Hold deg under 31 på sisterunden, Hallgeir, så går du under 6.10!
Runde13: 30.29. Klart bedre enn fryktet fra runden forut.
Resultat: 6.09.21. En MONSTERTID! Kun tre løpere har noensinne gått raskere i Thialf: Super-Kramer, super-Roest og once-in-his-lifetime-løpet (er jeg redd) til Semerikov.

ENORM prestasjon av Hallgeir som nå definitivt har etablert seg i den ypperste verdenseliten i allround og nå også på 5000m. En nærmest surrealistisk høydare for hele skøyte-Norge! GRATULERER!!!!!!!!!!!!!

Tok det temmelig for gitt at selv Talsma og Bosker ikke kunne matche denne tiden i B-gruppen, selv om det viste seg at sistnevnte med et uventet sterkt og knall-flatt løp viste seg å være nære på, og at ingen andre enn Roest i A-gruppen ville kunne underskride Hallgeirs tid, hvilket også viste seg å holde stikk.

Fra B-gruppen bør det ellers i det minste nevnes at Wenger (SUI), som var makker til Hallgeir, også overrasket storligen positivt med 6.15.73 (LP med over 5 sek og nesten 13 sek bedre enn i EM!), og at van der Poel skuffet med sine 6.11.84 (kun drøye sekundet bedre enn i EM trass i objektivt minst 5 sek bedre forhold). Grunnet de idiotiske kvalik-reglene til ISU henger dermed svenskens deltagelse på spesialdistansen 10 000 i e-vm i en syltynn tråd. I EM slo vdPoel Roest med over 18 sek, og normalt er det disse to pluss Bergsma som gullkampen på kongedistansen vil stå om, men ISU-reglene tillater altså ikke vdPoel å få delta med mindre det inntreffer noe ekstraordinært. Skammelig!

Etter 5000h-A: Som ventet ble A-gruppen mindre spennende og mer forutsigbar enn den formidable B-gruppen. Super-Roest bekreftet formstigning etter forrige helgs EM, der han vant suverent, og viste seg nå på en foreløpig all-time-high der han satte en gedigen lavlands v-rek på imponerende 6.05.14. En liten trøst får dog være at selv han lå bak vår fire år yngre Engebråten ved passering 3000m (3.40.70 vs. 3.41.35), men deres løpsopplegg var jo noe forskjellig og Roest, uten kvartett-fordelen, avsluttet irriterende overmenneskelig med alle sine 8 siste runder mellom 28.67 og 28.97.
      Den største drammen var siste par, Trofimov vs. Ghiotto, der begge – særlig sistnevnte – overrasket positivt og gikk inn til 3. og 4. plass med hhv. 6.11 og 6.12 (respektive LP’er på 2,72 sek og 4,67 sek) slik at i det minste tredje beste nederlender (Bergsma) ble skubbet to plasser ned fra seierspallen.

Uansett en storartet skøytesøndag med bravur og en dosis fluesopp i begrene til vår fremadstormende unge garde! Fortsettelse følger til helgen!

Sjaksjakbajev

Sjaksjakbajev
26.01.21 11:56
rocambole: Resultat: 6.09.21. En MONSTERTID! Kun tre løpere har noensinne gått raskere i Thialf: Super-Kramer, super-Roest og once-in-his-lifetime-løpet (er jeg redd) til Semerikov.

Takker for nok et praktfullt innlegg! Men, Kramer har ikke noen bedre tid enn 6.09,65 (fra distanse-VM 2015) i Thialf.

sovesveis

sovesveis
26.01.21 12:28
rocambole: ENORM prestasjon av Hallgeir som nå definitivt har etablert seg i den ypperste verdenseliten i allround og nå også på 5000m. En nærmest surrealistisk høydare for hele skøyte-Norge! GRATULERER!!!!!!!!!!!!!

Veldig gledelig at det endelig er nye norske talenter igjen som slår gjennom på øverste nivå på de lengre distansene!

La oss håpe Engebråten greier å få en litt mer jevn progresjon enn SLP. Det er synd SLP ikke har greid å prestere opp mot sitt potensiale i lengre perioder av karrieren sin (og at utbytte av de periodene har vært magrere enn de kunne vært...). La oss håpe han venner seg til pappalivet ganske raskt - han er jo ikke så veldig gammel ennå :)

malvolio

malvolio
26.01.21 13:35
rocambole: Damene våre visste sanneligen å følge opp suksessen fra fredag og lørdag! Wiklund braket nå gjennom 4 min-barrieren på 3000m; stjerneløp også av Bøhm, samt stjerne-tilløp fra Haugen

4-minuttersgrensen på 3000 m for kvinner ble underskredet for første gang av Claudia Pechstein i 2001.
Her er årstallene for når grensen ble brutt av forskjellige skøytenasjoner, i kronologisk rekkefølge og med forbehold for feil:
Tyskland 2001
Nederland 2002
Canada 2002
Tsjekkia 2007
Russland 2015
Japan 2017
Hviterussland 2017
Italia 2020
… og altså Norge 2021
(Da Maren Haugli gikk på 4.00 i 2006, eller for den saks skyld da Ida Njåtun gikk på 4.01 i 2013, hadde vi kanskje ikke trodd at det skulle gå helt til 2021 før en norsk kvinne brøt grensen – og at det ikke skulle bli noen av de to forannevnte løperne som gjorde det).

Strålende av Wiklund, og også en rekke andre gledelige norske kvinneresultater i det siste.

Tolbukin

Tolbukin
26.01.21 17:14
sovesveis: La oss håpe Engebråten greier å få en litt mer jevn progresjon enn SLP. Det er synd SLP ikke har greid å prestere opp mot sitt potensiale i lengre perioder av karrieren sin (og at utbytte av de periodene har vært magrere enn de kunne vært...). La oss håpe han venner seg til pappalivet ganske raskt - han er jo ikke så veldig gammel ennå :)

Nå skal man ikke se seg blind på plasseringer alene, men siden debuten som 18-åring i 2011 har SLP følgende plasseringer i allround VM: 13-8-4-4-3-2-4-2-2-2. 

Til og med 2016 var progresjonen jevn (den sesongen tok han også sin første medalje i enkeltdistanse-VM), også om man ser bak tallene. I 2017 hadde han en heller mislykket sesong og måtte nøye seg med 4. plass. 2018 var hans desiderte toppsesong, men som du er inne på ble utbyttet en del magrere enn det kunne - og burde - ha vært.

OL-gull i lagtempo var bra, men ellers var sesongen preget av mye stang ut. I stedet for OL-bronse på 5000 og sølv i allround-VM, burde det blitt gull i VM, sølv på 5000 og (minst) sølv på 1500 i OL, kanskje også gull. Riktignok lå han en del etter Nuis en runde før mål, men 2018-sesongen hans var preget av meget sterke sisterunder på 1500. Dette er en egenskap som - med enkelte hederlige unntak (først og fremst under enkeltdistanse VM i Inzell i 2019) - har forsvunnet etter at Rykkje overtok.

Noe av dette kan nok forklares med utenomsportslige omstendigheter, som sykkeluhellet høsten 2019 og pappalivet. Men hva nå enn grunnen er, virker det som om opplegget til Rykkje - med unntak av Inzell 2019 - ikke er designet slik at SLP får realisert det han har inne.

rocambole

rocambole
26.01.21 19:37
Sjaksjakbajev: Takker for nok et praktfullt innlegg! Men, Kramer har ikke noen bedre tid enn 6.09,65 (fra distanse-VM 2015) i Thialf.

Takker for betimelig korreksjon fra ditt årvåkne falkeblikk og ekstreme kompetansenivå. Altså: Selv Kramer har aldri gått så raskt som Hallgeir gjorde i Thialf nå, og kun Roest og Semerikov har noensinne gått raskere enn Hallgeir i Thialf! (Der det dog hører med at disse ikke gikk i kvartett.)

(Innlegget ble redigert 26.01.21 19:38)

rocambole

rocambole
26.01.21 19:55
Tolbukin: 2018-sesongen hans var preget av meget sterke sisterunder på 1500. Dette er en egenskap som - med enkelte hederlige unntak (først og fremst under enkeltdistanse VM i Inzell i 2019) - har forsvunnet etter at Rykkje overtok.

Et annet unntak var VM på Hamar i fjor:
23.84 + 26.43 + 27.06 + 27.65 = 1.45.02
Men generelt er det tydelig at stayerkapasiteten hans nå har skrantet en god stund. 

Gunstein12

Gunstein12
26.01.21 22:49
rocambole: Selv Kramer har aldri gått så raskt som Hallgeir gjorde i Thialf nå, og kun Roest og Semerikov har noensinne gått raskere enn Hallgeir i Thialf! (Der det dog hører med at disse ikke gikk i kvartett.)

Men nå må en ikke glemme at denne kvartettstarten kanskje utgjør 5 sekunder.

Om så er tilfellet med Engebråten, vet jeg ikke, men da hadde han plassert seg mellom Ghiotto og Bergsma på en femteplass.

sovesveis

sovesveis
27.01.21 09:47
Tolbukin: Nå skal man ikke se seg blind på plasseringer alene, men siden debuten som 18-åring i 2011 har SLP følgende plasseringer i allround VM: 13-8-4-4-3-2-4-2-2-2.

Ja, og jeg må innrømme at det var litt urettferdig det med SLPs progresjon. Sannsynligvis er det mest en følelse av at potensialet er enda større og at vi egentlig burde hatt flere «Inzell-øyeblikk» med han. Den 5000-meteren hender det at jeg fremdeles finner fram og nyter.

Men vi får håpe at han slår tilbake fra koronatilværelsen og pappalivet. I teorien burde han jo ha sine beste år på langdistanse foran seg, og vi får håpe hans PR på 10k faller ganske snart...

rocambole

rocambole
27.01.21 23:59
Gunstein12: Men nå må en ikke glemme at denne kvartettstarten kanskje utgjør 5 sekunder. Om så er tilfellet med Engebråten, vet jeg ikke, men da hadde han plassert seg mellom Ghiotto og Bergsma på en femteplass

Ja, kan godt være tilfelle. Uansett: 5.plass i gruppeA for HE ville i seg selv vært rimelig sensasjonelt. Det ligger an til Semerikov vs. HE i siste par før vanning i vcup2. Hvis HE vinner paret på 6.14 (forutsatt om lag samme lufttrykk som under hans 6.09-løp) og leder A-gruppen før vanning, bør vi si oss meget fornøyd med at han evner å konsolidere stillingen fra nivå-bykset han tok i og med sin 6.09 i 5000B.

(Innlegget ble redigert 28.01.21 00:11)

rocambole

rocambole
29.01.21 10:15

Lagtempo-h og lagtempo-d starter hhv. 14:50 og 15:30 i dag. Sendes på kanalen vsport+ fra ca. 14:30 (og på viaplay).

malvolio

malvolio
29.01.21 14:29

Etter sigende skal løperne fra Jumbo Visma-laget forsøke seg med en slags aerodynamiske gamasjer utenpå skøytene nå i helgen. Får se hvordan det går.

Ellers fra Nederland meldes det at Bob de Vries, milsluker i en årrekke, har lagt opp med øyeblikkelig virkning. Han er blitt 36 år gammel, alle konkurransene i maratonsirkuset ble visst avlyst pga. corona, og han klarte ikke å kvalifisere seg til representasjonslagene. Fra nå av skal han konsentrere seg om bondegården.

Gunstein12

Gunstein12
29.01.21 15:18

Norsk seier i lagtempoen.

Denne norske taktikken med å la være å veksle om å dra, vil nok snart bli kopiert av de andre nasjonene.

tucan

tucan
29.01.21 15:19

Håper ISU forbyr den taktikken..

Gunstein12

Gunstein12
29.01.21 16:44
tucan: Håper ISU forbyr den taktikken..

Det kan godt hende skjer.

Men hvordan skal man da formulere regelverket?

Alle må minst dra en runde?

Alle må dra like langt?

Forbudt å dytte?

perallan

perallan
29.01.21 17:42
tucan: Håper ISU forbyr den taktikken..

Hvorfor det? Jeg syns det er strålende. Utøverne generelt jobber steinhardt for å gå så fort som mulig og dette er da resultatet av det. Man kan ikke lage vage regler om så og så mange føringer, dyttinger for her kan alt skje underveis. Når det gjelder lagtempo på sykkel trenger man heller ikke der endre på rekkefølgen. Man kommer seg fra A til B så fort som overhodet mulig. Les også VG-artikkelen om Hallgeir og hva det koster å drive idrett uten lønn og sponsorer. Derfor betyr distanse og sammenlagtseire svært mye. Noe jeg unner disse tre

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg