Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

WC langrenn, Lahti (23-24/1)

NYTT TEMA
ballee

ballee
24.01.21 15:23
ErnestMangnall: Slutt å spre løgn. Nossum refererte til episoden med Holund i går.

javel mulig det, ikke min mening å spre løgn.  Men slik jeg leste på brettet i senga var det slik jeg oppfattet det. Og var det gårsdagens hendelse, ja mulig, så ikke den men var dette også en slosskamp kanskje ja.   Væll.... Nossumen bør vel kanskje prøve å bli litt mindre sjokkert over alt mulig, han sliter selv med stadige positive covidtester

tartaglia2

tartaglia2
24.01.21 15:31
Cirrostratus: Regelboka er tydelig (ICR 343.10.2):

Bare for å være klar. Det var ikke den regelen jeg siktet til i mitt innlegg. De situasjonene jeg tenkte på i innlegget mitt var disse:

* Bolshunovs slag med staven - Tror reglene sier disk, gult kort er greit
* Bolshunovs takling - Tror reglene sier disk, burde vært utestengelse
* Russeren "kraftige" dytt av finsk løper i målområdet - Tror reglene sier gult kort her, var hvertfall det Ustjugov fikk i en lignende situasjon i Seefeld.

Situasjonen med Mäki er soleklart innenfor reglene. Ser at noen mener det ikke var fair play og der er jeg ganske uenig. Er ikke så ofte man ser slike situasjoner i langrenn, men innen friidrett ser man lignende situasjoner hele tiden. Ligger man inne ved lista ut av siste sving risikerer man å bli sperret inne. Det er ingen som mener at de som sperrer gjør noe galt i friidrett. Der får man snarere kritikk om man ikke gjør det og slipper de andre for lett frem.

LaGoeba

LaGoeba
24.01.21 15:40
tartaglia2: * Bolshunovs slag med staven - Tror reglene sier disk, gult kort er greit

Hva med det andre slaget?

tartaglia2

tartaglia2
24.01.21 15:45
LaGoeba: Hva med det andre slaget?

Vet ikke om det har eller burde ha noe å si om man slår en eller to ganger med staven i den situasjonen. Her er uansett taklina etterpå så mye verre at det er irrelevant. Det russiske laget kan bare diskes en gang uansett og FIS har nok dessverre ikke strengere sanksjoner i reglementet sitt.

loline

loline
24.01.21 15:47

Jeg reagerte også på Chrevotkins umiddelbare reaksjon på taklingen. Han var klar for å sloss. Mens det så ut som Belov (?) var borte for å beklage til finnene.

Speciale

Speciale
24.01.21 15:53
LaGoeba: Hva med det andre slaget?

Så lenge det var det "andre" og når det ikke traff, så bygger den bare oppunder tiltalen uten å medføre økt straff.

Hadde han derimot truffet med det andre slaget, så hadde det vært noe annet. For da hadde muligheten for personskade vært stor. Spissen på staven er ganske så skarp, og kunne kuttet opp både skidress og hud, men ettersom det ikke skjedde, så blir det bare hypotetisk og er like interessant som å se maling tørke.

tartaglia2

tartaglia2
24.01.21 15:58
loline: Jeg reagerte også på Chrevotkins umiddelbare reaksjon på taklingen. Han var klar for å sloss.

Ut fra nettavisen artikkel om situasjonen var det også slåsskamp Bolshunov var ute etter. Jeg velger likevel å tro uttalelsen fra den russiske treneren Sorin bare er en dårlig oversettelse.

Aleksandr var veldig forbannet over det, for han ville slåss på en rettferdig måte

Og det var vel Spitsov som var russeren som dyttet?

(Innlegget ble redigert 24.01.21 16:03)

LBJ91

LBJ91
24.01.21 16:00
loline: Jeg reagerte også på Chrevotkins umiddelbare reaksjon på taklingen. Han var klar for å sloss. Mens det så ut som Belov (?) var borte for å beklage til finnene.

Chervotkin er vel en del av Bolshunovs gruppe ledet av Boradavko, mens Belov er en del Ustiugov gjengen til Kramer, så de ser nok ikke eye to eye på så veldig mye

HarryH

HarryH
24.01.21 16:02

De andre russerne får lære av Belov, som var rask til å gratulere finnene med andreplassen. Gentleman. 

loline

loline
24.01.21 16:06
tartaglia2: Og det var vel Spitsov som var russeren som dyttet?

Synes jeg så et ett-tall under armen på startnummeret, og det var vel Chervotkin. Som LBJ19 påpeker er de i samme treningsgruppe, og den er vel Spitsov også en del av? Så kunne vel fort ha vært han, men tror som sagt det var Chervotkin.

(Innlegget ble redigert 24.01.21 16:10)

tartaglia2

tartaglia2
24.01.21 16:15
loline: Synes jeg så et ett-tall under armen på startnummeret, og det var vel Chervotkin. Som LBJ19 påpeker er de i samme treningsgruppe, og den er vel Spitsov også en del av? Så kunne vel fort ha vært han, men tror som sagt det var Chervotkin.

Syns dytteren hadde samme briller som Spitsov og på denne videoen høres det ut som om det er Sptisov som dytter Hakola. Er ikke helt stø i finsk så kan være det er noe annet som blir sagt.

loline

loline
24.01.21 16:23
tartaglia2: Syns dytteren hadde samme briller som Spitsov og på denne videoen høres det ut som om det er Sptisov som dytter Hakola. Er ikke helt stø i finsk så kan være det er noe annet som blir sagt.

Men da har de i så fall byttet startnummer.

LBJ91

LBJ91
24.01.21 16:24
loline: er de i samme treningsgruppe, og den er vel Spitsov også en del av?

Jepp, Spitsov er også en del av gjengen til Boradavko

(Innlegget ble redigert 24.01.21 16:25)

LaGoeba

LaGoeba
24.01.21 16:36
Speciale: Så lenge det var det "andre" og når det ikke traff, så bygger den bare oppunder tiltalen uten å medføre økt straff.

Så intensjonen, som stort sett alle andre idretter tar til etterretning når de bedømmer saker som dette, driter langrenn i? Fiffig.

Mister_Bister

Mister_Bister
24.01.21 16:37
LBJ91: Chervotkin er vel en del av Bolshunovs gruppe ledet av Boradavko, mens Belov er en del Ustiugov gjengen til Kramer, så de ser nok ikke eye to eye på så veldig mye

Var det ikke Chervotkin som ble illsint på Belov under TdS - for at Belov lot seg kjøre ned?

(Innlegget ble redigert 24.01.21 16:42)

oscrue10

oscrue10
24.01.21 16:40

Langrenn er en vits. Pengene rår. Hvorfor i all verden er ikke Bolsjunov ferdig for resten av sesongen? Dette fremstår som en katastrofalt dårlig vurdering. 

(Innlegget ble redigert 24.01.21 16:40)

loline

loline
24.01.21 16:40
Mister_Bister: Var det ikke Chervotkin som ble illsint på Belov for at Belov lot seg kjøre ned i TdS?

Jo. Han virker som en skikkelig kruttønne han også. Er det lov å spørre seg om det er roidrage?

real-_-

real-_-
24.01.21 16:43
tartaglia2: Er ikke så ofte man ser slike situasjoner i langrenn, men innen friidrett ser man lignende situasjoner hele tiden. Ligger man inne ved lista ut av siste sving risikerer man å bli sperret inne. Det er ingen som mener at de som sperrer gjør noe galt i friidrett. Der får man snarere kritikk om man ikke gjør det og slipper de andre for lett frem.

Kan jo ikke sammenlignes. Hadde det vert klassisk så kanskje, problemet her er jo at det Maeki gjør er lov i fristil, men ikke klassisk. Og da kan man ikke bli overrasket over at folk reagerer litt.

Speciale

Speciale
24.01.21 16:52
LaGoeba: Så intensjonen, som stort sett alle andre idretter tar til etterretning når de bedømmer saker som dette, driter langrenn i?

Det er da knapt en idrett som bryr seg, når det er har skjedd et verre lovbrudd i forkant.

Om man har fyllekjørt og skadet naboen, så er det ikke så ofte man blir straffet om man kjørte på katta til naboen før man traff naboen. Men den daue katta kan bygge oppunder straffen.

Korgutt

Korgutt
24.01.21 16:58
real-_-: problemet her er jo at det Maeki gjør er lov i fristil, men ikke klassisk

Hadde dette vært finishen i en klassisk sprint så hadde vel denne manøveren vært like lovlig som den her?

Sarella

Sarella
24.01.21 17:03
tartaglia2: og på denne videoen høres

Stilig å høre på de finske kommentatorerene angående situasjonen :)

LBJ91

LBJ91
24.01.21 17:05
Mister_Bister: Var det ikke Chervotkin som ble illsint på Belov under TdS - for at Belov lot seg kjøre ned?

Det stemmer. 

Mye som tyder på at de 2 forskjellige treningsgruppene ikke går så veldig godt overens..

(Innlegget ble redigert 24.01.21 17:06)

loline

loline
24.01.21 17:09
LBJ91: Mye som tyder på at de 2 forskjellige treningsgruppene ikke går så veldig godt overens..

Heller ikke så vanskelig å velge hvilken gruppe å sympatisere med...

LBJ91

LBJ91
24.01.21 17:12
loline: Heller ikke så vanskelig å velge hvilken gruppe å sympatisere med...

Nei dette er ikke akkurat en pest eller kolera situasjon

startelver

startelver
24.01.21 17:32

Kan det være Bulsjonov har spist russerdop?  Da blir man jo litt hissig .  

Korgutt

Korgutt
24.01.21 17:37

Matt Whitcomb med klar tale på Twitter.

To be clear to any kids and coaches watching: This tackle by Bolshunov is not okay. If a U.S. athlete did this, they’d be sent home and removed from the team. A disqualification would just be the beginning of their problems. @FISCrossCountry

Sarella

Sarella
24.01.21 18:12

Her er taklingen sett fra en annen vinkel, den er ikke pen, finnen kunne skadet seg der.

loline

loline
24.01.21 18:21
Sarella: Her er taklingen sett fra en annen vinkel, den er ikke pen, finnen kunne skadet seg der.

Rettere sagt: Bolsjunov kunne skadet finnen

daskedusken

daskedusken
24.01.21 18:30
tartaglia2: Er ikke så ofte man ser slike situasjoner i langrenn, men innen friidrett ser man lignende situasjoner hele tiden. Ligger man inne ved lista ut av siste sving risikerer man å bli sperret inne. Det er ingen som mener at de som sperrer gjør noe galt i friidrett.

Dårlig sammenligning. Å stenge seg selv inne ved listen er selvforskyldt. Om man derimot prøver å gå forbi på utsiden, men lederen sklir sakte ut i bane 2 og 3, DA har man et sammenlignbart eksempel. Og dette er vel ikke sett på som særlig fair innen friidretten??

real-_-

real-_-
24.01.21 18:34
Korgutt: Hadde dette vært finishen i en klassisk sprint så hadde vel denne manøveren vært like lovlig som den her?

I klassisk kan man ikke skifte spor uten å være foran skituppene til han som kommer på siden. Finnen går utover hvor det ikke er plass til to stk lenge etter at Bols har skituppene foran bakskia sine.

Maeki gjør alt riktig. Bols må bare ta sjansen på at det blir en åpning og har lov til å bli irritert. Resten han gjør derimot.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg