Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VM på ski 2021, Oberstdorf: Generell tråd

NYTT TEMA
Tullekoppen

Tullekoppen
03.03.21 10:14
guru: Forhåpentligvis får vi se Granerud ta VM- og/eller OL-gull et annet år, men da må han få kontroll på hodet først.

Det kommer nok. Han er ikke mer enn 24 år så han kan plukke medaljer i mange år bare helsa holder.

KingAnderson

KingAnderson
03.03.21 10:15
JODDEMM: Ja ja: da kommer der nok snart nye doser skadefryd fra polske hoppfans (et ganske greit mindretall av disse- får jeg vel presisere)- eller: nei de kan da ikke være så skrullete at de gleder seg over denne årsaken til at han ikke kan stille i resten av VM !

Nei, så smålige kan de da ikke være?

Får håpe det går bra med Granerud, og at han ikke får noen alvorlige symptomer eller komplikasjoner som følge av covid.

Jompa

Jompa
03.03.21 10:32
Jompa: Sverige skulle ha pressekonferanse i morgen tidlig der de skulle offentliggjøre stafettlaget. Den er utsatt til kvelden. Synd for oss. Det norske laget harr pressekonferanse kl 09, med mindre det også er endret.

Vet ikke om det er nevnt her, men Norge har også flyttet sin pressekonferanse til senere på dagen. Så tror begge lagene kommer klokken 17 ca.

george_hincapie

george_hincapie
03.03.21 10:58
JohnTiger67: Hva hvis det er motsatt, hvor mange sekunder kan Klæbo hente på Bolshunov i et jafs, for så å henge? Kan han klare 15 sekunder med råspurt?

Mer enn 5-6 sekunder tror jeg ikke han greier. De skal ikke gå lange strekningen før de begynner klatringen i langbakken og Bolshunov er ikke redd for å åpne hardt.

Men veldig at Bolshunov skal gå ut med ledelse.

pudderalarm

pudderalarm
03.03.21 11:15

Nå reiser det italienske laget hjem etter at viruset har begynt å spre seg. Flere i støtteapparatet visstnok smittet. Kjedelig..

Xavi7

Xavi7
03.03.21 11:15

Nå sprer corona seg i rekordfart i VM-byen. Italia-troppen reiser hjem. Er vel ganske uforsvarlig å fortsette dette mesterskapet nå.   Forventer støtte fra Sarella her nå.

(Innlegget ble redigert 03.03.21 11:17)

Art-Vandelay

Art-Vandelay
03.03.21 11:18
pudderalarm: Nå reiser det italienske laget

Mener du hele troppen?

Mister_Bister

Mister_Bister
03.03.21 11:19
guru: Ikke uflaks at han ikke leverer når det gjelder.

Han var klart beste hopper i skiflygings-VM, så helt håpløs har han ikke vært. 

pudderalarm

pudderalarm
03.03.21 11:20
Art-Vandelay: Mener du hele troppen?

Hele VM-troppen reiser etter det jeg forstår.

ms_8

ms_8
03.03.21 11:20

Utruleg kjedeleg nyhet, men kan godt være at det er det riktige å gjere dersom Italia er rammet av Corona i heile deler av støtteapperatet.

Vi får håpe det er mulig å gjennomføre resten av mesterskapet, men det er klart at dersom eit utbrott er på veg. Så er det ikkje umulig at det blir snakk om avvlysning.

Art-Vandelay

Art-Vandelay
03.03.21 11:24

Tipper VM avlyses før dagen er over.

Tullekoppen

Tullekoppen
03.03.21 11:35
Art-Vandelay: Tipper VM avlyses før dagen er over.

Kan jeg aldri tenke meg. Det er uansett bare noen få dager igjen.

JODDEMM

JODDEMM
03.03.21 11:57

Ikke jeg heller! I alle fall ikke så lenge det er snakk om enkelttilfeller- noe VM-arrangøren nesten bør ha tatt høyde for mtp slik verden har sett ut det siste året.

Da er det nok større fare for at enkelte nasjoner følger Italias eksempel- tør nesten ikke si hvilken nasjon jeg tenker på- for å si det sånn.

ms_8

ms_8
03.03.21 12:02
JODDEMM: Ikke jeg heller! I alle fall ikke så lenge det er snakk om enkelttilfeller- noe VM-arrangøren nesten bør ha tatt høyde for mtp slik verden har sett ut det siste året. Da er det nok større fare for at enkelte nasjoner følger Italias eksempel- tør nesten ikke si hvilken nasjon jeg tenker på- for å si det sånn.

Italia har også hatt eit eget hotell og når smitten sannsynlegvis tilhøyrer det miljøet. Så er det kanskje meir naturleg at man trekker laget. Det norske miljøet har vært mykje meir isolert. Hopp, Kombinert og langrennslaget har kanskje vært mindre samla og kanskje for alt vi veit på egne hotell/ områder på hotellet.

Derfor trur eg sjansen for at Norge trekker seg foreløpeleg er ganske liten.

Men kjem det fleire smittetilfelle i det norske laget, så kan dette definitiv endre seg :o

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
03.03.21 12:05
ms_8: Hopp, Kombinert og langrennslaget har kanskje vært mindre samla og kanskje for alt vi veit på egne hotell/ områder på hotellet.

De har alle sine egne hotell og har ikke vært samlet et eneste sekund i følge Clas Brede Bråten.

ms_8

ms_8
03.03.21 12:20
oddvar_kjempebra: De har alle sine egne hotell og har ikke vært samlet et eneste sekund i følge Clas Brede Bråten.

Flott. Det er godt å høre :)

Tullekoppen

Tullekoppen
03.03.21 12:24
ms_8: Derfor trur eg sjansen for at Norge trekker seg foreløpeleg er ganske liten.

Det er mars og sesongen er vel snart over. Hadde dette skjedd tidligere på året hadde de sikkert reist hjem hele gjengen. Det har jo vært en del konkurranser i år der Norge som eneste nasjon ikke har deltatt - nettopp for å være friske til VM.

(Innlegget ble redigert 03.03.21 12:27)

VTB

VTB
03.03.21 14:48

I morgen er det kombinert. Beklager spørsmål på lavt nivå, men jeg leser på nett at de kombinerer hopp og langrenn. Hvordan gjør de dette, kan noen forklare hvordan løpet foregår? Kan jo umulig forestille meg at det er hoppbakke midt i løypa. 

laffano

laffano
03.03.21 14:52

Hoppbakke først så langrenn senere på dag

KingAnderson

KingAnderson
03.03.21 14:54
VTB: I morgen er det kombinert. Beklager spørsmål på lavt nivå, men jeg leser på nett at de kombinerer hopp og langrenn. Hvordan gjør de dette, kan noen forklare hvordan løpet foregår? Kan jo umulig forestille meg at det er hoppbakke midt i løypa.

Bare limer inn fra Wikipedia. Enklest det.

Individuelt (Gundersen)

I den tradisjonelle øvelsen foretas det to hopp i en normal- eller storbakke og løperne går deretter 15 km langrenn. I normalbakken teller en meter 2 poeng, mens den er 1,2 poeng i storbakken. I tillegg får man stilkarakterer fra tre av de fem dommerne.

Etter Gunder-metoden blir så poengene etter hopprennet gjort om til tidsdifferanse, slik at 15 poeng i hoppbakken tilsvarer ett minutt i løypa (dvs. 1 poeng = 4 sekunder). Langrennet foregår som en jaktstart, der lederen etter hopprennet starter først, og førstemann i mål vinner. Er det store tidsdifferanser brukes bølgestart, der de siste løpere sendes ut i puljer, og deres endelige plassering regnes ut etter målpassering.

Siden verdenscup-sesongen 2006/07 er det bare de 35 beste etter første omgang i hoppbakken som får hoppe andreomgangen. Dette skal spare tid og gjøre konkurransen mer interessant for tilskuerne.

Fellesstart

Fellesstarten er en relativt ny øvelse, og er ikke med på det olympiske programmet, men står på VM-programmet i 2009. Her foregår langrennsøvelsen først (10 km), og alle starter samtidig. Løpstiden blir deretter regnet om til poeng. Det kan også legges inn bonussprinter underveis, der man får bonuspoeng i form av meter i hoppbakken. Den som vinner langrennet får 120 poeng, og de resterende løperne får 20 poeng fratrekk for hvert minutt de er bak. Deretter er det hopprenn med to omganger for de 30 beste fra langrennet. I motsetning til i de andre konkurransene gis det ikke vanlige stilkarakterer, men fratrekk for manglende telemarksnedslag (4 poeng i normalbakke, 4,8 poeng i storbakke) og for fall (10 poeng i normalbakke, 10,8 poeng i storbakke). Vinneren er den som har mest poeng totalt. Det hender også at fellesstart arrangeres som erstatning for andre typer konkurranser om været eller andre forhold tilsier at hopprennet må utsettes.

Gundersen
 lagkonkurransen deltar det i mesterskap 4 løpere (fra VM i 1995), mens det i verdenscupen bare er 3 løpere. Hver løper foretar to hopp, og poengene summeres og regnes om etter Gunder-metoden til langrennstid, der 60 poeng tilsvarer ett minutt i løypa. Fram til VM i 2005 i Oberstdorf tilsvarte ett poeng 1,5 sekund. Langrennet arrangeres som en stafett der hver etappe er på 5 km, og lagene starter etter hverandre i henhold til tidsdifferansen. Første laget i mål vinner.
VTB

VTB
03.03.21 14:59

Tusen takk! Er det stor- eller normalbakke i morgen (og får de bestemme dette selv?). Starter langrennet så fort de er ferdige med å hoppe? Og de 35 beste fra hopp får gå?

KingAnderson

KingAnderson
03.03.21 15:15
VTB: Tusen takk! Er det stor- eller normalbakke i morgen (og får de bestemme dette selv?). Starter langrennet så fort de er ferdige med å hoppe? Og de 35 beste fra hopp får gå?

I løpet av et mesterskap så er det konkurranse i både normal og stor bakke.

Har ikke oversikten over programmet, men tror vel det skal være hopp i stor bakke og 10 km langrenn etter dette i morgen.

Da er det slik at de først hopper, så er det noen timers pause før de går langrennet. Noen ganger er det også slik at hopprennet går en dag, og langrennet dagen etter. Alt avhenger av logistikk, regner jeg med.

lok1

lok1
03.03.21 16:31
VTB: Er det stor- eller normalbakke i morgen

De har fire konkurranser. To i normalbakke, to i stor bakke. Normalbakkeprogrammet er ferdig, der var det individuelt og lag. Så er det to storbakkekonkurranser igjen, en individuelt og en lagsprint.

Tullekoppen

Tullekoppen
03.03.21 16:38

Lundby hoppet lengst i prøveomgangen. Hun hadde fortjent å vinne i dag.

Ivaj00

Ivaj00
03.03.21 16:55

Nu avgörs snart damstafetten :)

Tullekoppen

Tullekoppen
03.03.21 16:59
Ivaj00: Nu avgörs snart damstafetten :)

Den vinner Sverige hvis dere ikke smører dere bort eller gjør noe annet dumt. Mer interessant nå er hopp stor bakke.

Korgutt

Korgutt
03.03.21 17:02

Tiril Udnes Weng

Heidi Weng

Therese Johaug

Helene Marie Fossesholm 

Korgutt

Korgutt
03.03.21 17:03

Jonna Sundling 

Charlotte Kalla

Ebba Andersson 

Frida Karlsson 

HLund

HLund
03.03.21 17:05
Korgutt: Jonna Sundling  Charlotte Kalla Ebba Andersson  Frida Karlsson

Faen, Tiril på første. Dette blir ekstremt spennende.

drazyc

drazyc
03.03.21 17:08
Korgutt: Jonna Sundling  Charlotte Kalla Ebba Andersson  Frida Karlsson

For Norge handler dette om å holde følge på klassisk. Dernest må Johaug klare å skape luke til Andersson. Så må Fossesholm klare å holde unna for Karlsson. Skal holde hardt.

Klikk for å gå tilbake til toppen