Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VM på ski 2021: 10 km, kvinner

NYTT TEMA
sestav

sestav
02.03.21 16:10
JODDEMM: Må ikke gjøre som svenskene har gjort mange ganger med Kalla- å bruke opp vårt beste kort såpass tidlig!

Det handler ikke om tidlig eller sent, men om å utnytte Johaugs enorme kapasitet på en hardest mulig etappe. Og her er fristilsetappe mye hardere enn klassisk.

tartaglia2

tartaglia2
02.03.21 16:10
Cirrostratus: Men «spurten» mener du 10 km? Haga gikk oppløpet (fra portalen) ca. 1 s raskere enn Andersson. Carl - som Haga gikk sammen med - hadde antagelig dagens (desidert) raskeste oppløp.

Jeg mente oppløpet og jeg la bare merke til avstanden Carl fikk til Haga. Syns Andersson har spurtet bra tidligere i år og tror hun kunne vært nærmere Carl.

sestav

sestav
02.03.21 16:12
nissen26: huff kjenner jeg er skeptisk....

Kan ikke huske at Heidi har gjort seg bort på en stafettetappe...

tendy

tendy
02.03.21 16:21
JODDEMM: 2x Weng i klassisk så kan fort Norge komme veldig bakpå om svenskene kjører ett av sine sterke kort her.

Tja, en kort og lett klassisk 5 km bør vel passe alle de tre Weng-jentene bra? Tror Heidi og tvillingsøstrene på papiret er omtrent like gode som Fosseholm på en såpass enkel etappe.

JODDEMM

JODDEMM
02.03.21 16:25

Sestav: Det handler ikke om tidlig eller sent, men om å utnytte Johaugs enorme kapasitet på en hardest mulig etappe.

** Nja- er alltid litt skeptisk på å bruke opp våre sterkeste kort såpass tidligsom etter 2.etappe- men klart hadde løypene i Oberstdorf blitt brukt motsatt- altså at klassiskløypene hadde vært de hardeste: da hadde jeg forstått mer av diskusjonen Johaug klassisl eller fristil.

Men som sagt helt enig: bruk Johaug og hennes kapasitet der vi får mest glede av dem- og når det vil være på fristil-etappene: da bør det ikke være noen diskusjon engang!

Korgutt

Korgutt
02.03.21 17:17

Johaug har tidligere vært kategorisk på at hun ikke skal gå ankeretappen. Like skråsikker er hun ikke nå. Nå skal de gjøre det som er best for laget og er ikke avvisende til siste etappe. I samme intervju sier Haga at hun er mer enn klar til å gå en etappe.

https://www.nrk.no/sport/lagvenninnene-i-kjempetrobbel-_-na-apner-johaug-for-det-som-var-_helt-uaktuelt_-1.15398212

Sarella

Sarella
02.03.21 17:19
HLund: Velger å overse all den sedvanlige sutringen og fokusere på det det var. Rett og slett stor idrett.

Det er det mest fantastiske fristilsløpet jeg har sett noen gang. Snakk om å banke dritten ut av hele verdenseliten når alle har toppet formen, hun smadret dem! Måtte Johaug fortsette i minst 10 år til!

For å bruke Thomas Petterssons ord, Johaug gjorde alle de andre til b-løpere i dag. Gleder meg til 30km :)

Xavi7

Xavi7
02.03.21 17:20

Problemet med å ha Johaug på ankeretappe er at hun da fort må hente inn en del sekunder og da kan hun få noen som henger seg på inn til en spurt. Og da taper Norge mot Sverige. Så hun må nok ut på etappe 2 for å gi Norge 30-40 sekunders margin. 

bønna1

bønna1
02.03.21 17:24
Xavi7: Så hun må nok ut på etappe 2 for å gi Norge 30-40 sekunders margin.

Det er vel større mulighet for å få til dette på en skateetappe, slik som løypene er under VM nå?

eriks92

eriks92
02.03.21 17:36

Therese Johaug tar ikke 30-40 sekunder på Andersson eller Karlsson, skøyting eller ei. 

Sarella

Sarella
02.03.21 17:41

Stafettgull er det bare å glemme, det tar Sverige lett. Ikke engang med en Østberg i form tror jeg vi hadde tatt Sverige. Kalla, Andersson og Karlsson er i alt for god form i forhold til alle våre utenom Johaug.

sestav

sestav
02.03.21 17:46
eriks92: Therese Johaug tar ikke 30-40 sekunder på Andersson eller Karlsson, skøyting eller ei.

Nei, men dersom de norske henger med på de to første etappene, hvilket er fullt mulig, kan hun fort skaffe et forsprang på 15 - 20 sekunder før sisteetappen

bønna1

bønna1
02.03.21 17:52
Sarella: Stafettgull er det bare å glemme,

Vel, ingen grunn til å gi opp. Jeg ser ikke bort fra at vi kan henge ok med på de to første, og jeg ser heller ikke bort fra at Kalla kan få en reaksjon på to gode løp etter å ha slitt tungt denne sesongen. 

Sarella

Sarella
02.03.21 18:04
bønna1: Vel, ingen grunn til å gi opp.

Jeg er uansett enig med Astrid i at Johaug MÅ gå en fristilsetappe, det er der det er virkelig harde løyper pluss at hun er i monsterform. T.Weng-H.Weng-Joahug-Fossesholm kanskje. Men det blir Sverige.

Korgutt

Korgutt
02.03.21 18:11
Sarella: Jeg er uansett enig med Astrid i at Johaug MÅ gå en fristilsetappe, det er der det er virkelig harde løyper pluss at hun er i monsterform. T.Weng-H.Weng-Joahug-Fossesholm kanskje. Men det blir Sverige.

Astrid satte opp Fossesholm og Weng på de 2 første og Haga på siste etappe. Hva tenker du om det?

ms_8

ms_8
02.03.21 18:20

Tenker som Astrid at det kan være smart å sette opp Fossesholm og Weng på dei 2 første. Johaug på 3 og Haga på 4. Dersom Fossesholm må gå fri, så kan Kalvåg eller T Weng være mulige damer på første, men eg synest Haga viste god form på 10 km og derfor bør få gå. 

sestav

sestav
02.03.21 18:26
ms_8: Tenker som Astrid at det kan være smart å sette opp Fossesholm og Weng på dei 2 første. Johaug på 3 og Haga på 4. Dersom Fossesholm må gå fri, så kan Kalvåg eller T Weng være mulige damer på første, men eg synest Haga viste god form på 10 km og derfor bør få gå.

Da gjør vi sånn.. og dermed gir vi det en sjanse

Sarella

Sarella
02.03.21 18:26
Korgutt: Astrid satte opp Fossesholm og Weng på de 2 første og Haga på siste etappe. Hva tenker du om det?

Fryktelig usikker på Haga, hun gikk jo som Astrid sa når det var litt kaldere i løypa til å begynne med men klarte allikevel ikke å imponere slik jeg hadde håpet. Ikke tror jeg hun er noe spess vass til å spurte heller. Mens Fossesholm gikk når det var tyngre i løypa. Men ærlig talt tror jeg ikke det spiller noen rolle med tanke på gullet, det er bankers Sverige.

ms_8

ms_8
02.03.21 18:43
Sarella: Fryktelig usikker på Haga, hun gikk jo som Astrid sa når det var litt kaldere i løypa til å begynne med men klarte allikevel ikke å imponere slik jeg hadde håpet.

Vi har vel strengt ingen stor løyper på siste etappe, men Tiril eller Kalvå på første etappe er like usikre kort. Eg klarer heller ikkje sjå verken Weng eller Helene som store spurtere. Derimot er dei helt greie i klassisk og kan derfor klare med maks uttelling å henge på Kalla/Andersson/Karlson på klassisketappen. 

Sjansen for GULL er små, men muligheten må være at Johaug på tredje etappe kan gå frå ein av dei svenske jentene og at Haga kan holde på ledelsen. 

Haga gjekk kun 10 sekunder dårligere ein Kalla som gjekk ca samtidig som ho. 

Jeremiah

Jeremiah
02.03.21 19:06

Jeg tror Sveriges etappefordeling blir mer avgjørende enn Norges. Stiller de med Andersson og Karlsson på de to siste eller kommer det inn en sprinter slik at en av dem tar en klassisketappe? Hvor plasserer man Kalla?

Det kan være vanskelig å gå ifra på en lett og kort klassisketappe selv om du er en del bedre enn konkurrentene. Spesielt for Johaug som mangler topphastighet.

(Innlegget ble redigert 02.03.21 19:07)

knthz

knthz
02.03.21 19:15

Er det kun Johaug som er i god form? Synes ikke noen av de andre imponerer i det hele tatt. Fosseholm godkjent selvsagt.. junioren som hun er.

Sarella

Sarella
02.03.21 19:16

"Enligt statistiktjänsten Gracenote var det den största segermarginalen sedan VM 1962 när Alvetina Koltjina vann med 71 sekunder."

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
02.03.21 19:17

Bystrøm sier at Sverige høyst sannsynlig skal ha en spurtsterk på siste etappe.

HLund

HLund
02.03.21 19:18
oddvar_kjempebra: Bystrøm sier at Sverige høyst sannsynlig skal ha en spurtsterk på siste etappe.

Så det, men det kan meget vel være et spill.

Sarella

Sarella
02.03.21 19:20
oddvar_kjempebra: Bystrøm sier at Sverige høyst sannsynlig skal ha en spurtsterk på siste etappe.

Da blir det Sundling

luchs

luchs
02.03.21 19:28

tiril weng - johaug - haga - fossesholm

Tiril takler førsteetappen, Johaug må få slippe til tidsnok til å knuse svensk moral, Heidi må få slippe stafetten, ho virker ustabil. Haga skal bare henge på Kalla (eller Ebba)når ho blir tatt igjen, og junioren får gjøre det beste ut av siste etappen, ho har en sjanse. Tror ikke bakkene på 5km får så store utslag som fryktet/ønsket, det er for kort. Jeg har sett mange år på tv, og har voldsomme kunnskaper som ikke kan ignoreres ;)

TrueTopRed

TrueTopRed
02.03.21 19:29

Det utspillet er vel bare noe man visste allerede.

Råtips, en sulten Svahn.

JODDEMM

JODDEMM
02.03.21 19:46
luchs: Tror ikke bakkene på 5km får så store utslag som fryktet/ønsket, det er for kort.

Men den lange Burgstall-bakken kommer rimelig fort på hver av de 2 fristil-rundene som skal gåes. Kun 600 meter ut på runden brekker man rett til venstre og opp i Burgstall.

Sverige er nok favoritter til Gullet- men skal Norge ha størst sjanse til å true/ overta kommandoen- så MÅ Johaug med sin kapasitet brukes der vi får mest glede av henne:

Dvs. på 3.etappe hvor det bare går 600 meter før det går oppover- deretter svinger man seg nedover på stadion igjen- runder 2,5 km- før man 600 meter senere nok en gang må ta fatt på Burgstall.

Så kan man si at risikoen øker for at Johaug går ut endel sekunder bak Sverige ut på 3.etappe vs. at hun likevel kan skaffe oss en solid luke etter 2.etappe:

men vil i så fall f.eks Haga og Fossesholm være gode nok til å beholde det forspranget gjennom de 2 siste etappene- og da særlig hvis det blir Andersson eller Karlsson på den 3.etappen? Det er dette som på en måte er ankepunktet mitt: ikke bruk opp Johaug for tidlig på denne stafetten- og i alle fall ikke når fri-etappene- uansett hvor mye eller lite harde de er i forhold til klassisk-etappene: de er nå engang hardere!

Nei jeg håper så inderlig at de setter Johaug på 3.etappen! Gjerne kommuniser det ut allerede nå slik at Sverige må forholde seg til det- at det ikke bare er Norge som må komponere laget ut fra slik vi tror Sverige kommer til å se ut.

(Innlegget ble redigert 02.03.21 19:51)

vangen06

vangen06
02.03.21 20:33

Der er skremmende hvor tynt det bak Johaug på det norske kvinnelaget. Uten henne hadde vi nå vært listefyll utenfor pallen, bortsett fra Maikens litt overraskende sølv. Merkelig at ikke ledelsen har klart å få nokså talentfulle utøvere i bedre form til VM. Er rekrutteringen og etterveksten av norske dameløpere virkelig så svak som dette gir inntrykk av? Er det feil lagledere? 

(Innlegget ble redigert 02.03.21 20:34)

tartaglia2

tartaglia2
02.03.21 20:51
Jeremiah: Det kan være vanskelig å gå ifra på en lett og kort klassisketappe selv om du er en del bedre enn konkurrentene.

Kort og lett kan være en veldig riktig beskrivelse av klassiskløypa. I følge oppsettet skal de gå kombinertløypa på klassisketappene i VM og finnene mener at den er kortere enn oppgitt. I arrangørens løypeprofil er den oppgitt til 2,7 km, men finnene mener den bare er på 2,25 km. 

Arrangørene har visstnok kontrollmålt løypa og fått den til å være 2506 m, noe som kan tyde på at de går denne løypa i stedet for den oppgitte. Har lagt inn en grønn firkant i den oppgitte løypa der det ser ut som om kombinertgutta har snudd i sine løp. Noen som kan bekrefte om det ser ut til å være rett?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg