Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VM på ski 2021: Stafett, kvinner

NYTT TEMA
janesaj

janesaj
03.03.21 19:37

Intervallstartene er unnagjort, og da skal vi igang med et par skikkelige godbiter i mesterskapssammenheng, nemlig stafettene. Langrennsstafettene har i årtier vunnet nordmenns hjerter, og det er en svært prestisjefylt gren å vinne, og kanskje spesielt for oss nordmenn - vi legger mye i å vise at vi er verdens beste nasjon i vår nasjonalsport.

I VM-sammenheng ble stafett for kvinner arrangert første gang i 1954 i Falun, og da hadde allerede herrene hatt stafett på programmet i ganske mange år. Den første stafetten ble vunnet av Sovjet foran Finland og Sverige, mens Norge ble nummer fire. Den første norske medaljen i VM kom i Oslo i 1966, da det ble sølv bak Sovjet, men foran Sverige. Det var kun tre løpere på damelagene den gangen, og på det norske laget gikk Ingrid Wigernæs, Inger Aufles og Berit Mørdre, som ble slått med 1.55 av Sovjet, men som slo svenskene i spurten. Det første gullet kom også i Oslo, denne gangen i 1982. Da gikk Anette Bøe, Inger Helene Nybråten, Berit Aunli og Brit Pettersen på laget som vant 13,7 sekunder foran Sovjet, med Øst-Tyskland på tredjeplass.

Deretter skulle det gå 23 år før Norge igjen tok gull, denne gangen i Oberstdorf i 2005 med Vibeke Skofterud, Hilde Gjermundshaug Pedersen, Kristin Størmer Steira og Marit Bjørgen på laget. Fra 2011 til 2017 vant vi fire strake damestafetter: Kollen 2011 (Vibeke Skofterud, Therese Johaug, Kristin Størmer Steira og Marit Bjørgen), Val di Fiemme 2013 (Heidi Weng, Therese Johaug, Kristin Størmer Steira og Marit Bjørgen), Falun 2015 (Heidi Weng, Therese Johaug, Astrid Uhrenholdt Jacobsen og Marit Bjørgen) og Lahti 2017 (Maiken Caspersen Falla, Heidi Weng, Astrid Uhrenholdt Jacobsen og Marit Bjørgen). I alt har Norge tatt 5 gull, 7 sølv og 4 bronse på damestafett i VM-historien.

Forrige VM i Seefeld ble det altså en brå slutt på Norges hegemoni på damestafett, da Sverige tok innersvingen på oss. Norge prøvde seg med en frekkis med å prøve Johaug på siste etappe, men det holdt ikke - Sverige med Ebba Andersson, Frida Karlsson, Charlotte Kalla og Stina Nilsson hentet hjem Sveriges aller, aller første gull på damestafett gjennom historien på det 26. forsøket, etter fire strake sølv i de foregående mesterskapene. Norge med Heidi Weng, Ingvild Flugstad Østberg, Astrid Uhrenholdt Jacobsen og Therese Johaug endte tre sekunder bak Sverige, mens Russland tok bronsen, men var hele to minutter bak de to beste lagene (likevel hadde de god margin ned til Tyskland på fjerdeplass).

Program:

Torsdag 4. mars:
13:15: 4x5 km stafett, kvinner

Norges utvalgte:

Helene Marie Fossesholm, Eiker SK (4. etappe)
Therese Johaug, IL Nansen (3. etappe)
Heidi Weng, Bul IL (2. etappe)
Tiril Udnes Weng, Nes Ski (1. etappe)

Det var mye diskusjon rundt stafettuttaket, hvilke løpere som skulle benyttes og ikke minst hvor de skulle benyttes, og vi kan vel konkludere med at det ble et ganske så forventet oppsett på Norges lag.

På første etappe får vi Tiril Udnes Weng, som har gått WC-stafetter tidligere, men som her får sin mesterskapsdebut på stafett. Udnes Weng hadde gode dager både på den individuelle sprinten (finaleplass) og lagsprinten, og formen virker til å være OK tross at det ble tungt på 10 fri. Men 5 klassisk skal på papiret passe Udnes Weng bra, og forhåpentligvis er det nok til at Norge ikke kommer til å tape noe på den første etappen. Sveriges startkvinne er for øvrig Sundling, og det kan jo bli en interessant duell.

På andre etappe har man satt opp Heidi Weng, også forventet. Weng har hatt et til henne å være nokså mørkt mesterskap så langt, med en ikke optimal skiathlon og en rett og slett svak 10 fri (hhv. 9.- og 15. plass). Hun virker ikke til å ha truffet med toppformen til dette mesterskapet og må sies å være et lite spørsmålstegn. Men hun er normalt bra til å henge, og klassiskløypa er ikke så altfor tøff, så hun kan komme bra fra det på en god dag. Sveriges motstykke på denne etappen er Charlotte Kalla, noe som skal være en OK match.

Vi spiller trumfkortet vårt på den tøffe tredje etappen, der Therese Johaug skal få boltre seg. Johaug har vært suveren så langt i mesterskapet, først med en bunnsolid skiathlon, for deretter å gå et av de beste skirennene verden har sett på 10 fri. Begge deler resulterte selvsagt i gull. 5 km er jo dessverre ganske kort, så de helt vanvittige avstandene blir det nok ikke, men hun kan jo fort bli en avgjørende brikke om hun blir sendt ut i riktig posisjon. Men kan hun få luke til en Ebba Andersson i form på 5 km, selv om de skulle gå ut samtidig? Tja, det blir iallfall spennende å se.

På ankeretappen får vi se junior Helene Marie Fossesholm, som ikke har vist sin aller, aller råeste form i VM. Men det har ikke vært dårlige resultater heller, med sjetteplass på skiathlon og åttendeplass på 10 fri, så hun har alle muligheter til å bite godt fra seg. Det spørs litt hvilken posisjon hun blir satt opp i, men går hun ut i det minste sammen med teten, blir det veldig spennende. Vi vet at svenskenes ankerkvinne Frida Karlsson er i sitt livs form, så tøft blir det uansett. Spurt mellom de to supertalentene har vi vel heller ikke sett så langt, så uvisst der også, selv om Karlsson kanskje har et bittelite overtak på toppfart, når man ser på sprintresultater hun har gjort.

Utenlandske lag:

Sverige har et råsterkt lag, og må kanskje regnes som små favoritter her. Jonna Sundling på første har vist meget god form i dette mesterskapet gjennom å sikre Sverige to sprintgull, og 5 km er noe hun bør takle bra, selv om hun kanskje er ørlite bedre i skøyting. Charlotte Kalla har truffet med sesongens beste form til mesterskapet og har to solide plasseringer. De taper neppe noe på den etappen heller. Ebba Andersson har to medaljer, og det sier seg selv at det blir vanskelig selv for Johaug å ta mye på henne på 5 km. Så avslutter de med en Frida Karlsson (med to individuelle sølv og masse selvtillit i lomma) i kanonform - et tøft valg å vente med trumfkortene helt til slutt, men trolig også riktig i den tøffe skateløypa. Det blir nok tøft for våre løpere å gå fra Sverige på noen av etappene, men det blir nok viktig for Fossesholm å gå ut med noen sekunders ledelse, så vi får håpe at noen kan gjøre det. Uansett - her er det bare å feste setebeltene, folkens.

Russland (eller det russiske skiforbundet, for å være pinlig nøyaktig) har et meget sterkt lag, de også, og bør iallfall ha god mulighet på medalje på papiret. Yana Kirpichenko på første etappe var bra med på skiathlon og ble topp ti der, foran og rett bak mange sterke navn. Yulia Stupak går andre etappe. Hun har hatt et svakere VM enn forventet, og 10 fri var rett og slett helsvart (så vidt topp 30), men 5 klassisk bør kunne passe henne ypperlig. Er nok en av de bedre løperne på andre etappe. Tatiana Sorina har gått bra på de to distanserennene hittil, med åttendeplass på skiathlon og femteplass på 10 fri. Hun er i veldig bra form, og kan kanskje holde nokså bra stand på sin etappe, selv om hovedutfordrerne heter Johaug og Andersson. Så har russerne valgt å bruke Natalia Nepryaeva på ankeretappen. I en ren spurt skal hun være vel så god som Karlsson og Fossesholm, og så spørs det vel både om Russland fremdeles er med helt i teten når hun går ut, men også om hun holder følge så lenge selv om hun går likt ut med Norge og/eller Sverige, selv om det skal sies at hun gjorde en brukbar 10 fri (12. plass).

USA har også et meget godt lag på papiret, men har et par spørsmål når det gjelder form. Ikke minst når det gjelder Hailey Swirbul på første etappe, som sensasjonelt gikk inn til tredje plass på 10 fri i Davos, men som har slitt med formen siden det. På skiathlonen var hun helt ute av det, og det blir en nøkkel for USA at hun henger med. Sadie Maubet Bjornsen fikk ikke gå skiathlon, men viste god form på 10 fri der hun ble 11. Hun skal også være et hakk bedre i klassisk, så der er USA godt forspent. Rosie Brennan åpnet sesongen forrykende, med mange plasseringer i toppen, og til og med et par seire. Underveis i Tour de Ski var det imidlertid noe som gikk feil, og hun har ikke helt greid å finne tilbake til formen igjen. Hun ble bare nummer 17 på 10 fri. Formen har ikke vært helt på topp, og det må nok snu om man skal henge med helt i teten. Jessie Diggins på siste er dog et veldig bra kort å ha der, og om USA henger med dit, blir de vanskelige å slå. Solid medaljekandidat.

Finland har et OK lag, men har et spørsmålstegn på første etappe i Jasmi Joensuu, som er klart best på sprint, og som fort kan slite med å henge med. På andre etappe har de et bra kort i Johanna Matintalo, en solid klassiker som fort kan gjøre det bra på tremila, og som nok kommer til å bite bra fra seg også her. Evigunge Riitta-Liisa Roponen imponerte kraftig på 10 fri og ble topp ti der, og skaffer seg en plass på stafettlaget også i år. Krista Pärmäkoski på siste er en god løper, men har ikke vært i toppform denne sesongen. Hun endte rett utenfor topp ti på 10 fri og skiathlon. Er en liten medaljeoutsider, men da skal mye stemme.

Tyskland stiller også greit, men mangler nok et par ordentlige kanoner til å holde følge med de aller, aller beste. Laura Gimmler er best på sprint, men kan nok også holde greit på en 5 klassisk om hun har dagen. Så har de sin beste løper i Katharina Hennig på andre etappe, som jo er en av verdens aller beste klassikere og som skal være en av de bedre på den etappen. Pia Fink på tredje er en løper som har ligget litt i topp 20-sjiktet i det siste, og det er jo bra, men ikke nok til å være noen trussel for de aller beste. Ankerkvinne Victoria Carl har på sin side ligget rundt topp 15 i det siste og er solid i sine beste stunder. Laget skal vel kanskje akkurat ikke være sterkt nok for medalje, men på en toppdag vet man jo aldri.

Slik gikk det i VM 2019:

1. Sverige (Ebba Andersson - Frida Karlsson - Charlotte Kalla - Stina Nilsson)
2. Norge (Heidi Weng - Astrid U. Jacobsen - Ingvild F. Østberg - Therese Johaug) +3.1
3. Russland (Yulia Belorukova - Anastasia Sedova - Anna Nechaevskaya - Natalia Nepryaeva) +2:03.8
4. Tyskland (Victoria Carl - Katharina Hennig - Sandra Ringwald - Laura Gimmler) +2:46.3
5. USA (Julia Kern - Sadie Bjornsen - Rosie Brennan - Jessie Diggins) +3:06.0
6. Finland (Laura Mononen - Krista Pärmäkoski - Riitta-L. Roponen - Eveliina Piippo) +3:47.7

Resultater på stafett siste tre sesonger:

Beitostølen 2018: 1. Norge I, 2. Russland II, 3. Finland I
Ulricehamn 2019: 1. Norge I, 2. Sverige I, 3. Finland
Lillehammer 2019: 1. Norge I, 2. USA I, 3. Sverige
Lahti 2020: 1. Norge, 2. Finland I, 3. Sverige
Lahti 2021: 1. Norge, 2. Sverige, 3. Finland I

NRKs sendeskjema:

Torsdag 4. mars:
12:00-13:10: VM-studio
13:10-14:15: 4x5 km stafett, kvinner
14:15-15:10: VM-studio
20:00-20:40: VM-kveld

Startliste:
Kan finnes her.

Arrangørens hjemmeside:
Kan finnes her.

Løypeprofil:
Kan finnes her (side 37/38).

Værmelding (fra yr.no):
+12/+11 grader, delvis skyet (er også meldt litt lett regn rundt disse tider)

God VM-fornøyelse!

tartaglia2

tartaglia2
03.03.21 19:54

Ser ut som om de fleste lagene har satt sitt svakeste kort på første. Tviler på at noen kommer til å sette fart. Mulig Kirpichenko kommer til å prøve seg på noe. Kan være gunstig for Russland å kvitte seg med USA og Finland på første etappe. De resterende topplagene er nok fornøyde med å komme til veksling sammen med teten og har ikke noe behov for å kvitte seg med konkurrenter på første.

eirik89

eirik89
03.03.21 19:57

Tror også Russland sin største sjanse til medalje her er å kvitte seg med spesielt Swirbul på 1. etappe. Setter også spørsmå ved formen til Rosie Brennan, men hun holdt godt i starten av 10 fri hvis jeg ikke husker feil. Stupak og nepryaeva har vist litt skuffende form, og spesielt Nepryaeva har brukt lang tid på å "komme i gang" i løpene virker det som og det er ingen fordel på en 5 km der man skal gå full spiker fra start.

En av de mest åpne og spennende kvinnestafettene på lenge? Både på gull og bronse. Og får man en "kollaps" på en etappe på noen av de fire topplagene kan fort rekkefølgen bli annerledes tror jeg. Spennende.

tooommm

tooommm
03.03.21 20:00

Nå som lagene har kommet ut ser jeg fortsatt på Sverige som favoritter.

Sundling vs TU Weng. Sundling er i kanonform og henger nok greit med Weng, og spørsmålet er vel heller om Weng henger med svensken.

Kalla vs H Weng. Kalla har vist best form, så her er det om å gjøre å henge med inn til veksling for Weng. 

Ebba vs Johaug. Håper og tror Norge er med Sverige inn til veksling, og da er spenningen om Johaug kan fikse et forsprang før siste etappen. Jeg tviler på det. Det er kun 5km og svensken henger nok med inn til veksling.

Frida vs Fosses. Dette blir nok grei skuring for svenskene. Tipper Frida går ifra og vinner til slutt ca 10 sek. foran Norge.

HLund

HLund
03.03.21 20:02
tooommm: Ebba vs Johaug. Håper og tror Norge er med Sverige inn til veksling, og da er spenningen om Johaug kan fikse et forsprang før siste etappen. Jeg tviler på det. Det er kun 5km og svensken henger nok med inn til veksling.

Hun ble nettopp slått med over et minutt av nevnte Johaug. Mer sannsynlig at hun ikke greier å henge på.

eriks92

eriks92
03.03.21 20:10

På første etappe er løperne såpass svake at det sannsynligvis ikke blir noen stor avstand mellom favorittene, med unntak av at f.eks. Swirlbul kan falle av. Etappe to er mer usikker; Heidi Weng er usikker, selv om jeg tror det skal mye til at hun ikke tar seg sammen nok til å følge teten når det er 5 km og stafett. Charlotte Kalla er også usikker selv om hun har vist seg bra - formen etter infeksjoner og dårlige treningsperioder langt inn i sesongen kan svinge voldsomt, og Kalla har alltid vært en jojo-løper uansett. Jeg tror likevel at hun, som Heidi Weng, bør følge farten på etappen - det er ingen enorme kanoner som kan sette umenneskelig fart der, og da bør selv litt skral form kunne kamufleres godt. Hvis det vi har sett av Kalla derimot ikke er toppformen på nåværende tidspunkt, og hun leverer en monsteretappe a la det hun gjorde i Pyeongchang, så kan Weng få trøbbel, men det er et usannsynlig scenario om enn ikke umulig.

Jeg tror at oddsen for at Andersson holder følge med Johaug er stor, akkurat som at jeg tror Fossesholm holder følge med Karlsson. 5 km skiller vesentlig mindre enn andre distanser for de beste løperne, og det mentale gjør at de fleste klarer å bite seg fast hvis ikke nivået er helt hinsides forskjellig. Jeg tror heller ikke at vi skal gå ut i fra at Therese disker opp med et like godt løp som på onsdag, men at hun er i form er det ingen tvil om. Min spådom er at dette avgjøres helt til slutt, og da tror jeg styrkeforholdet er ca 60/40 i Karlssons favør - hun har nok noe høyere toppfart enn Fossesholm, men Fossesholm kan fort gjøre bedre taktiske valg enn Karlsson.

(Innlegget ble redigert 03.03.21 20:20)

tooommm

tooommm
03.03.21 20:11
HLund: Hun ble nettopp slått med over et minutt av nevnte Johaug. Mer sannsynlig at hun ikke greier å henge på.

Er vel lettere å henge med i en rygg da, selv om den tilhører Johaug. Håper selvsagt at Johaug skaffer luke, men tror ikke det skjer.

HarryH

HarryH
03.03.21 20:15

Ebba Andersson får kjørt seg skikkelig i morgen, men hun er nok en jævel til å henge.

tendy

tendy
03.03.21 20:18
tooommm: Sundling vs TU Weng. Sundling er i kanonform og henger nok greit med Weng, og spørsmålet er vel heller om Weng henger med svensken.

Til tross for at Sundling har visst storform tipper jeg at hun og Tiril er omtrent jevngode på 5 km klassisk.Det er forskjell på en stafettetappe og sprint selv om det er en lett løype.Men kan det tenkes at Tiril vil være preget av det harde 10 km-løpet hun gikk i går? Litt usikker på det.

ms_8

ms_8
03.03.21 20:18

Trur absolutt Johaug kan gå i frå Ebba, Johaug er i fantastisk form og kanskje mest i Free. Ebba går bra, men ho tapte mykje i går og var heller ikkje veldig sterk på Skiahlton på freedelen. Frida tok henne igjen blant anna. 

Sjølv om det er kun 5 km, så er det tøffe løyper og Johaug har ein veldig høg toppfart. 

Men igjen vi er helt avhenging at Norge henger etter 2 etapper og at Johaug går eit MONSTERLØP igjen

Jompa

Jompa
03.03.21 20:20

Håper at Weng-søstrene for en gangs skyld tenker litt taktisk, og ikke blir liggende i front og trekke på feltet. For så å bli fragått på slutten...

Her skal vi henge med Sverige etter to etapper, og ikke motsatt.

sestav

sestav
03.03.21 20:21
eriks92: Jeg tror at oddsen for at Andersson holder følge med Johaug er stor

Jeg har heller ikke tro på at Andersson holder følge med Johaug..

HLund

HLund
eriks92: På første etappe er løperne såpass svake at det sannsynligvis ikke blir noen stor avstand mellom favorittene, med unntak av at f.eks. Swirlbul kan falle av. Etappe to er mer usikker; Heidi Weng er usikker, selv om jeg tror det skal mye til at hun ikke tar seg sammen nok til å følge teten når det er 5 km og stafett. Charlotte Kalla er også usikker selv om hun har vist seg bra - formen etter infeksjoner og dårlige treningsperioder langt inn i sesongen kan svinge voldsomt, og Kalla har alltid vært en jojo-løper uansett. Jeg tror likevel at hun, som Heidi Weng, bør følge farten på etappen - det er ingen enorme kanoner som kan sette umenneskelig fart der, og da bør selv litt skral form kunne kamufleres godt.   Jeg tror at oddsen for at Andersson holder følge med Johaug er stor, akkurat som at jeg tror Fossesholm holder følge med Karlsson. 5 km skiller vesentlig mindre enn andre distanser for de beste løperne, og det mentale gjør at de fleste klarer å bite seg fast hvis ikke nivået er helt hinsides forskjellig. Jeg tror heller ikke at vi skal gå ut i fra at Therese disker opp med et like godt løp som på onsdag, men at hun er i form er det ingen tvil om. Min spådom er at dette avgjøres helt til slutt, og da tror jeg styrkeforholdet er ca 60/40 i Karlssons favør - hun har nok noe høyere toppfart enn Fossesholm, men Fossesholm kan fort gjøre bedre taktiske valg enn Karlsson.

Der er jeg faktisk motsatt. Tror både at Johaug kan gå fra Andersson opp Burgstall og at Karlsson kan finne på å gjøre det samme med Fossesholm. Blir det først likt over toppen holder jeg Fossesholm som favoritt på grunn av de overlegne utforegenskapene. Tror hun kan skaffe tilstrekkelig luke nedover til at det er nok når man kommer inn på oppløpet hvis hun først skulle greie å henge med opp Burgstall.

JODDEMM

JODDEMM

Går Johaug og Andersson ut likt: da finnes det ingen tvil hos meg om at Johaug kommer til å knekke Andersson ganske greit- om ikke første gang opp Burgstall- så i alle fall opp andre gang!

Men som jeg skrev i går- det er dette som er risikomomentet med Johaug på 3.etappe: henger vi i det hele tatt med Sverige etter de 2 klassisk-etappene med 2 stk. litt usikre "Wenger" vs. minst ett av de sterke svenske kortene...

...som altså ble Kalla vs. Heidi på 2.etappe. Charlotte Kalla som i de 2 siste mesterskapene har smadret vår løper- noe som holdt på å gå galt i OL 18- og som ble avgjørende i forrige VM.

Men er glad for at vi spiller ut Johaug på 3.etappe og 2 ganger opp hele Burgstall- selv om vi visste at det kunne bety Andersson eller Karlsson som motstander.

Kan være like "lett" å løpe fra Andersson 2 ganger opp Burgstall som å møte formsterke Kalla på en "lett" 2.etappe- dessuten: i spørsmålet 3, eller 4.etappe (som noen også har tatt til orde for) så er det mindre sannsynlig at hun må hente inn veldig mye på Sverige fremfor at hun måtte ha hentet inn et halvminutt på sisteetappen (men kan godt skje at hun likevel må hente et halvt minutt)

Så er Fredrik Aukland redd for at Fossesholm går på en Marte Kristoffersen-smell: alt kan skje- men i 2009 var situasjonen den at ankerkvinne Marit Bjørgen var totalt ute av form og vel ble satt inn tidligere i stafetten for å "ødelegge minst mulig"- så da måtte Kristoffersen ta den etappen vs. Fossesholm som i større grad blir sett på som den mest optimale løsningen.

eriks92

eriks92
ms_8: Sjølv om det er kun 5 km, så er det tøffe løyper og Johaug har ein veldig høg toppfart.

Johaug har faktisk veldig lav toppfart, men høy gjennomsnittsfart ;)

ms_8

ms_8
03.03.21 20:23
eriks92: Johaug har faktisk veldig lav toppfart, men høy gjennomsnittsfart ;)

Helt rett. Eg tenkte feil :) 

isirubben

isirubben
03.03.21 20:24

Sveriges stafett avgörs på förstasträckan, likväl som Norges. Sundling har ju knappt åkt någon stafett och kan bli fågel eller fisk här. Men tror i utgångsläget att Sundling är några sekunder före TUW till växling, Kalla har visat bättre form så kanske Johaug tvingas gå ut med avstånd upp till Ebba. Då blir det tufft att skaka av sig Ebba och Fossesholm och Karlsson får gå ut lika på sistasträckan.

Oavsett, spännande stafett.

tartaglia2

tartaglia2
03.03.21 20:45
janesaj: USA har også et meget godt lag på papiret, men har et par spørsmål når det gjelder form. Ikke minst når det gjelder Hailey Swirbul på første etappe

For meg var dette den største overraskelsen i topplagenes laguttak. Amerikanerne har blitt hektet av mange ganger på første etappe uten at de har klart å komme tilbake på de 3 siste. De burde ha lært hvor kostbart det er med et usikkert kort på første.

Tror de ville gjort det bedre med Brennan på første og Laukli på tredje. Da burde de ha gode muligheter til å være med i teten frem til 3. etappe. Laukli ville sikkert tapt litt mer enn Brennan på tredje, men mindre enn det jeg tror Swirbul vil tape på første.

eriks92

eriks92
03.03.21 20:51
tartaglia2: For meg var dette den største overraskelsen i topplagenes laguttak. Amerikanerne har blitt hektet av mange ganger på første etappe uten at de har klart å komme tilbake på de 3 siste. De burde ha lært hvor kostbart det er med et usikkert kort på første. Tror de ville gjort det bedre med Brennan på første og Laukli på tredje. Da burde de ha gode muligheter til å være med i teten frem til 3. etappe. Laukli ville sikkert tapt litt mer enn Brennan på tredje, men mindre enn det jeg tror Swirbul vil tape på første.

Dette er jeg helt enig i. Selv om feltet er svakt på første etappe generelt så er det mer sannsynlig at Swirbul slipper enn at hun er med inn i klassisk i formen hun er i nå.

(Innlegget ble redigert 03.03.21 20:53)

sestav

sestav
03.03.21 21:02
Jompa: Håper at Weng-søstrene for en gangs skyld tenker litt taktisk

Bare ei av Weng-søstrene som går, så risikoen for taktikkbom er da halvert...

rumford1950

rumford1950
03.03.21 21:11

Det är skoj att spekulera, men kom ihåg, kära norrmän att Sverige har fyra åkare som är i säsongens bästa form. 

Jag har stor respekt för det norska laget, men jag har väldigt svårt att se ett läge där Ebba blir knäckt av Therese.

jippijai

jippijai
03.03.21 21:22
rumford1950: Jag har stor respekt för det norska laget, men jag har väldigt svårt att se ett läge där Ebba blir knäckt av Therese.

Ebba ble jo "knäckt" av Therese med 1 minutt på 10 km da men ;)

luchs

luchs
03.03.21 21:40

I fjor hadde russerne Nechaevskaya som et svakt kort, mens i år har de faktisk ingen spesielt svake. Både Kirpichenko og Sorina går bra, og de to andre er jo stjernene, riktignok med sviktende form. Men 5km er kort, så de kan faktisk matche skandinavene. Eneste er Sorina vs Johaug, men om Yulia kan sette noen sekunder på Heidi og Charlotte så er det mer åpent.

luchs

luchs
03.03.21 21:41
rumford1950: Det är skoj att spekulera, men kom ihåg, kära norrmän att Sverige har fyra åkare som är i säsongens bästa form.

Det er selvsagt riktig, hehe. Men det ER faktisk skoj å spekulere.

Brorsvensk

Brorsvensk
03.03.21 22:18
jippijai: Ebba ble jo "knäckt" av Therese med 1 minutt på 10 km da men ;)

Då slår alltså Johaug Andersson med 30 sekunder på 5 km ;).

Om Sverige är en halvminut före Norge efter två sträckor har vi chans på guld, annars tror jag Norge tar det. Frida Karlsson bör, om man ser till resultaten hittills på VM, ta Fosseholm över fem kilometer. Har Norge däremot en Johauglucka efter tredje sträckan tror jag inte Frida hinner ikapp.

(Innlegget ble redigert 03.03.21 22:18)

george_hincapie

george_hincapie
03.03.21 22:19

Hadde Nepryayeva vært i form hadde jeg nesten holdt russerne som favoritter. Beste laget på de klassiske etappene og Stupak har ett enormt rykk i klassisk. 5-10sekunders ledelse ut på tredje og Sorina er jo faktisk veldig god i motbakker. Nepryayeva er jo normalt veldig bra i fristil og har en sterk spurt. Men hun virker ganske svak form nå, naturlig nok med tanke på bruddet i hånden.

(Innlegget ble redigert 03.03.21 22:20)

knthz

knthz
03.03.21 22:23

Skulle ønske etappene var 10 km. 

malacay3

malacay3
03.03.21 22:25

Kalla kommer til å avgjøre stafetten. En usikker Heidi Weng mot en som alltid gjør det bra i mesterskap. Vi kommer til å tape mye på 2. etappe. Trur eg.

Malacay

SatansSvenske

SatansSvenske
03.03.21 22:25
luchs: I fjor hadde russerne Nechaevskaya som et svakt kort, mens i år har de faktisk ingen spesielt svake. Både Kirpichenko og Sorina går bra, og de to andre er jo stjernene, riktignok med sviktende form. Men 5km er kort, så de kan faktisk matche skandinavene. Eneste er Sorina vs Johaug, men om Yulia kan sette noen sekunder på Heidi og Charlotte så er det mer åpent.

Lite synd för ryskorna att när de väl hittat en fjärdelöpare så är det giganterna som har tveksam form.

Brorsvensk

Brorsvensk
03.03.21 22:27
malacay3: Kalla kommer til å avgjøre stafetten. En usikker Heidi Weng mot en som alltid gjør det bra i mesterskap. Vi kommer til å tape mye på 2. etappe. Trur eg.

Kalla på en klassisk sträcka kan vara ett osäkerhetskort. Men hon verkar vara på gott humör (Ibland tror jag att Kallas prestation till 2/3 sitter i huvudet), och formen är den bästa på säsongen. Får hon bara bra skidor kan hon göra en supersträcka, jo. Är jag säker på det? Nej, långt därifrån.

Klikk for å gå tilbake til toppen