Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VM på ski 2021: 50 km, menn

NYTT TEMA
b0lle

b0lle
07.03.21 23:58
sambasamba: eller om det er sluggere som vil gå jevnt fort fremover.

Og disse sluggerne som Niskanen og Holund har vel strengt talt ikke så mye å gå på i forhold til Klæbo per nå, der sistnevnte vel ikke er i sin beste alder enda hva gjelder utholdenheten, og fort tar flere steg en mange av sine eldre konkurrenter. 

(Innlegget ble redigert 07.03.21 23:58)

toja12

toja12
08.03.21 07:07

Uansett regelverk, jeg får ikke fred, hvorfor gikk ikke Bols rett inn i det ytterste sporet? Da ville det ha vært plass for Johs mellom sporet og mønepannene.

glitteringprizes

glitteringprizes
08.03.21 07:35
toja12: Uansett regelverk, jeg får ikke fred, hvorfor gikk ikke Bols rett inn i det ytterste sporet? Da ville det ha vært plass for Johs mellom sporet og mønepannene.

Regner med han ville gjøre svingen så stor som mulig, for å skyte mest mulig fart inn på oppløpet. Er jo derfor han tar det siste skøytetaket.

KongOlav2

KongOlav2
08.03.21 07:38
sambasamba: Går fellesstartene som i dag kan Klæbo vinne, men husk at de første 30 Km kun gikk fire minutter raskere enn vinnertiden til Johaug i dag Derfor sa jeg allerede etter 20 Km i dag, at de har gitt det bort til Klæbo, Iversen og Bols Så får vi se om det blir melodien, eller om det er sluggere som vil gå jevnt fort fremover. Da må Klæbo få mer kapasitet. Vesentlig mer

Tror ikke Niskanen og Bolsjunov var like god i går som de var på 5-mila i 2018 da de dominerte totalt. Nordmennene og spesielt Klæbo har nok blitt bedre og tildels klart bedre, men det var ikke mye krefter igjen i den resterende gjengen etter 45 km i går. Han må nok derfor bli enda et hakk bedre om han skal vinne flere 3- og 5-miler i mesterskap i fremtiden.

Jompa

Jompa
08.03.21 07:39
toja12: hvorfor gikk ikke Bols rett inn i det ytterste sporet?

Klæbo må da bevise at Bolsjunov bevisst prøver å sperre han. 

"In all competitions obstruction is not allowed. This behavior is defined as deliberately impeding, blocking, charging or pushing any competitor with any part of the body or ski equipment."

Det er nok dette som blir halmstrået til Klæbo. I kombinasjon med at Klæbo selv uttalte at han prøvde å gjøre seg minst mulig for å ødelegge for Bolsjunov (altså at Klæbo ikke er skyldig i obstruction: 343.10.2: The responsibility for a correct passing without obstruction is on the overtaking skier.).

Juryen har vurdert det dithen at det ikke er rom for Klæbo å passere på utsiden av Bolsjunov. Men den vurderingen stusser jeg over da det å stake mellom sporene (mellom utøvere) er gjort før uten reaksjoner, ref Northugs oppløp i 2015 på femmila. Så spørsmålet til Bolsjunov må være hvorfor gikk du ikke rett inn i sporet. Nå klarer jeg ikke å finne noe info om dette spørsmålet ble stilt. Og om svaret til Bolsjunov er: for å få mest mulig fart inn på oppløpet, så er saken død. Så kan man jo studere samtlige innspurter i årets VM, for å finne ut av hvor mange som har valgt Bolsjunovs løsning. Antageligvis ingen har valgt den linja, noe som kan hjelpe saken til Klæbo. 

Konklusjon: Jeg tror det blir vanskelig/umulig for Norge å vinne frem med noen anke her.

(Innlegget ble redigert 08.03.21 07:42)

tartaglia2

tartaglia2
08.03.21 07:53
Jompa: I kombinasjon med at Klæbo selv uttalte at han prøvde å gjøre seg minst mulig for å ødelegge for Bolsjunov (altså at Klæbo ikke er skyldig i obstruction: 343.10.2: The responsibility for a correct passing without obstruction is on the overtaking skier.).

Jeg tror dette er den beste muligheten til Klæbo. Om du ser på flytdiagrammet for juryavgjørelse er det et punkt der for om det var mulig å unngå/noe som kunne vært gjort annerledes. For meg er det veldig marginalt og jeg tror juryen vurderte at han ikke skulle tatt det siste stavtaket før sammenstøtet. Frem til det hadde Klæbo plass og det var vanskelig for han å se at det ikke skulle bli plass helt ute til kanten. Om juryen kommer frem til at sammenstøtet ikke kunne unngås vil Klæbo da få gult kort. Det var vel dette som skjedde i Lampic-saken siden hun ble stående med gult kort etter hendelsen med Fähndrich.

Alternativt kan det være at juryen mener han ikke skulle prøvd å gå forbi i svingen i det hele tatt. Det vil i såfall bety at passeringer i sving blir nærmest umulig å gjøre på en måte som er i henhold til reglene om førstemann inn i svingen sklir ut/ikke klarer å holde innersvingen.

Jompa

Jompa
08.03.21 07:54

Så burde kanskje Klæbo forstå at alle i feltet visste hvilken linje han kom til å velge. Og at dersom han ikke var kjapp nok igjennom siste sving så ville noen til slutt stenge den døra.

george_hincapie

george_hincapie
08.03.21 08:02
Jompa: Men den vurderingen stusser jeg over da det å stake mellom sporene (mellom utøvere) er gjort før uten reaksjoner, ref Northugs oppløp i 2015 på femmila.

Så lenge Northug ikke var i kontakt med noen av de han passerte er det naturlig at det ikke kom reaksjoner på den. Dersom Northug for eksempel hadde vært borti Bauer slik at Bauer knakk staven hadde Northug hatt en utrolig dårlig sak.

Hadde Klæbo kommet seg forbi uten å være i nærheten av Bolshunov (slik han sikkert så for seg det skulle gå) hadde det ikke blitt reagert på heller.

PapaSmurf

PapaSmurf
08.03.21 08:08
george_hincapie: Hadde Klæbo kommet seg forbi uten å være i nærheten av Bolshunov (slik han sikkert så for seg det skulle gå) hadde det ikke blitt reagert på heller.

Her blir vi aldri enige. Men det er Bolshunov som er borti Klæbo (Regner med det er det du mener med nærheten). Det må du være enig i, selv om du mener det er russerens rett. 

(Innlegget ble redigert 08.03.21 08:09)

Xavi7

Xavi7
08.03.21 08:12

Det er tydelig at Bolsh stenger døra for Klæbo. Åpenbart i grenseland. Utfallet ble uansett medaljer med mindre verdi for deltakerne. Den moralske mester måtte reise hjem uten.

sestav

sestav
08.03.21 08:13
Krylatskoye: Skjønner ikke hvorfor Klæbo skal gå? Hadde det ikke vært bedre med Sundby? Klæbo har null mulighet.

Skjønner du det nå...?

george_hincapie

george_hincapie
08.03.21 08:15
PapaSmurf: Her blir vi aldri enige. Men det er Bolshunov som er borti Klæbo (Regner med det er det du mener med nærheten). Det må du være enig i, selv om du mener det er russerens rett.

Ja. Hvem som er borti hvem tror jeg ikke er relevant i følge regelverket siden det er løperen som kommer bakfra som har ansvaret. Den kontakten det er snakk om er altså Klæbos stav som står i veien for Bolshunovs stav på vei frem. Her har løperen bak ansvaret for at han ikke skal være nær nok til at dette skal skje.

Det hadde kanskje vært annerledes om Bolshunov strakk armen ut fra kroppen for å sperre og så knakk staven på grunn av det, men så er det ikke.

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
08.03.21 08:19
PapaSmurf: Men det er viktig at kapasitetsøkningen ikke går på bekostning av hurtigheten.

Ingenting som tydet på det i dette mesterskapet i hvertfall.

george_hincapie

george_hincapie
08.03.21 08:21
oddvar_kjempebra: Ingenting som tydet på det i dette mesterskapet i hvertfall.

I tillegg er det jo sånn at han kan definitivt bli litt tregere og fortsatt være den klart raskeste.

kval

kval
08.03.21 08:21
Krylatskoye: Skjønner ikke hvorfor Klæbo skal gå? Hadde det ikke vært bedre med Sundby?

Enig. Sundby er mer voksen og hadde ikke blitt disket.

glitteringprizes

glitteringprizes
08.03.21 08:25
PapaSmurf: Her blir vi aldri enige. Men det er Bolshunov som er borti Klæbo (Regner med det er det du mener med nærheten). Det må du være enig i, selv om du mener det er russerens rett.

Kan alle også være enige i at Klæbo gjorde et dårlig valg inn i svingen? Det var jo overhodet ingen overraskelse at Bolsjunov tok den linja han gjorde.

Type-R

Type-R
08.03.21 08:32
kval: Enig. Sundby er mer voksen og hadde ikke blitt disket.

Han hadde endt opp med en hederlig 10. plass (+/-).

Type-R

Type-R
08.03.21 08:33
glitteringprizes: Kan alle også være enige i at Klæbo gjorde et dårlig valg inn i svingen? Det var jo overhodet ingen overraskelse at Bolsjunov tok den linja han gjorde.

Dette er nok et poeng. Klæbo må ta høyde for at hans motstandere vil prøve å nekte ham idealsporet. Han er uansett så rask at han kan vinne om han velger en mindre ideell linje.

Dr_Who

Dr_Who
08.03.21 08:42
Jompa: Så burde kanskje Klæbo forstå at alle i feltet visste hvilken linje han kom til å velge. Og at dersom han ikke var kjapp nok igjennom siste sving så ville noen til slutt stenge den døra.

Dette var russerne helt forberedt på, og Bolsjunov har nok fått sine instruksjoner. Så spørs det bare om det han gjorde var lovlig. Jeg er redd for at det er det.

kval

kval
08.03.21 08:51
glitteringprizes: Kan alle også være enige i at Klæbo gjorde et dårlig valg inn i svingen? Det var jo overhodet ingen overraskelse at Bolsjunov tok den linja han gjorde.

Kanskje han gjorde den første taktiske feilen da han lot Bolsjunov gå først ned på flata? Den neste feilen er den du påpeker. Og det endte med at han havnet der det ikke var plass og sammenstøtet ble uunngåelig. Korrekt disket.

kval

kval
08.03.21 08:53
Type-R: Han er uansett så rask at han kan vinne om han velger en mindre ideell linje.

Det tror jeg du har rett i. Selv om han da ikke hadde hatt like stor fart ut på flata.

(Innlegget ble redigert 08.03.21 08:53)

IndocteCollectio

IndocteCollectio
08.03.21 09:00
kval: Og det endte med at han havnet der det ikke var plass og sammenstøtet ble uunngåelig. Korrekt disket.

Skal Bolsj kjøre inn foran Klæbo FØR oppmerkingen så må han ha skotuppene føre skituppene til Klæbo. Det har han så absolutt ikke

Skøytetaket til Bolsj FØR oppmerkingen er tatt etter svingen og hindrer da Klæbo.

Det hadde skapt null problem for Bolsj at Klæbo kom der han gjorde hvis han hadde latt være å ta det siste skøytetaket.

HLund

HLund
08.03.21 09:00

https://twitter.com/PetterSkinstad/status/1368701116268089346

Virker litt som det er NRKs eksperter mot alle andre i denne saken.

kval

kval
08.03.21 09:04
IndocteCollectio: Det hadde skapt null problem for Bolsj at Klæbo kom der han gjorde hvis han hadde latt være å ta det siste skøytetaket.

Det har du selvsagt rett i. Men det var mest effektivt for ham og fullt tillatt å ta skøytetak der siden det var før den røde markeringen.

Sarella

Sarella
08.03.21 09:09

Torbjørn Broks Pettersen har over 20 års erfaring som internasjonalt jurymedlem. Han forklarer TV 2 at juryen var nødt til å bestemme seg for én av tre ulike scenarioer:

1. Kommer Klæbo bakfra? Regelen sier at det er løperen som er i ferd med å passere eller kommer bakfra som har ansvaret for at passeringen er korrekt. Dersom Klæbo kom bakfra er det han som har ansvar.

2. Dersom de bedømmer at utøverne var side om side er dette en «race incident». At man kommer borti hverandre, altså noe som ikke ville vært grunn til diskvalifisering.

3. Det tredje scenarioet er om Bolsjunov oppsøker situasjonen for å blokkere at Klæbo skal gå forbi ham.

Mignerey forklarer til TV 2 at det er punkt én de har falt ned på.

Dersom Norge ønsker å vinne frem med en anke til FIS-utvalget må de klare å argumentere for at det er punkt tre som har skjedd.

Jompa

Jompa
08.03.21 09:10
george_hincapie: Så lenge Northug ikke var i kontakt med noen av de han passerte er det naturlig at det ikke kom reaksjoner på den. Dersom Northug for eksempel hadde vært borti Bauer slik at Bauer knakk staven hadde Northug hatt en utrolig dårlig sak.

Det er ikke sånn at den bak alltid har skylden for et sammenstøt, ref 343.9. Eksempelvis "impede", som i denne sammenheng betyr å bevisst gjøre det vanskelige for en bak å ta en forbipassering. Om Bolsjunov er skyldig i dette, er det han som har begått et regelbrudd.

Men det blir vanskelig å bevise. Det jeg vil frem til er at det er mulig å gå mellom sporene uten å være til hinder for motstanderen. Dette er gjort før. Og det er det Klæbo gjorde/prøvde å gjøre. Og det er en noe rar linje Bolsjunov velger når han går utenfor sporet her. Og om den handlingen er bevisst for å sperre Klæbo, så skal ikke Klæbo straffes for dette.

Det er halmstrået.

Jeg tror ikke det fører frem, bare så det er klart. Og tviler, som jeg sa i går, på at det blir levert en anke. Litt også pga at det vil gå ut over to andre nordmann.

(Innlegget ble redigert 08.03.21 09:15)

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
08.03.21 09:15
HLund: https://twitter.com/PetterSkinstad/status/1368701116268089346 Virker litt som det er NRKs eksperter mot alle andre i denne saken.

Skistad er her inne på det samme som Alsgaard. Det er ikke valg av korridor som er spørsmålet, men skifte av spor i svingen.

Påstanden er at Klæbo og Bolsh valgte hvert sitt spor i svingen og at Bolsh så prøvde å skifte spor uten å være langt nok foran Klæbo.

Men er regleverket godt nok her? Hva er egentlig de naturlige sporene i en sving? Hva hvis G-kraftene drar han i innerspor ut mot ytterspor? Er det G-kraftene en gjennomsnittsløper i en gitt fart blir utsatt for som skal avgjøre hvor de naturlige sporene går?

drazyc

drazyc
08.03.21 09:16

Interessante synspunkter fra Petter S. Skinstad på Twitter, langrennsløper og TV2-ekspert: Thread by @PetterSkinstad on Thread Reader App – Thread Reader App

Han peker på at det også gjennom en sving er definerte spor, selv om de ikke er markert. Samt at korridorene ikke begynner der sporet begynner, sporet (med den røde markøren) markerer kun der det ikke lenger er tillatt med retningsendrende skøytetak. Normalt sett kan man krysse sporene slik Bolshunov gjør, men i dette tilfellet kommer Klæbo med betydelig høyere fart etter å ha tatt en annen linje (fulgt sporene). Da er det faktisk Bolshunovs ansvar å sørge for at bakenden av skiene hans er foran skituppene til Klæbo før han entrer yttersporet.

Hvis Skinstad har rett i det faglige, vil jeg si Klæbo har en god sak.

JohnTiger67

JohnTiger67
08.03.21 09:17
kval: Kanskje han gjorde den første taktiske feilen da han lot Bolsjunov gå først ned på flata? Den neste feilen er den du påpeker. Og det endte med at han havnet der det ikke var plass og sammenstøtet ble uunngåelig.

Enig og som flere nevner tidligere i tråden var det bare et tidsspørsmål før noen nektet Klæbo den ideallinja han har tatt flere ganger.

Om han ble korrekt disket eller ikke kan jeg ikke svare på, men Bolshunov var først inn i den venstresvingen og var hele tiden på vei mot yttersporet (selvsagt for å hindre Klæbo i å ta den linjen), og da må Klæbo rett og slett ta et annet spor synes jeg. Irriterer meg at han ikke bare "avbrøt" og gikk på innsiden..tror han lett hadde spurtet han ned uansett.

Jompa

Jompa
08.03.21 09:18
drazyc: Hvis Skinstad har rett i det faglige, vil jeg si Klæbo har en god sak.

Jepp, og da blir denne saken mer lik den Iversen ble disket for mot Niskanen i 2017, selv om den ikke skjer i en sving.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg