Ja, du må ha med eget slektsnavn i firmanavnet du registrerer om du registrerer et ENK.
Ta en titt her og her
Men såvidt jeg vet så kan også enkeltpersonforetakte Hansen være det som drifter Oslogate 7 - eleven, under navnet "Oslogate 7-eleven", så... Ta en prat med de hyggelige menneskene i Brønnøysundregistrene, de har full oversikt over dette her.
Det er utrolig hva du har lov til å la familiemedlemmer gjøre.
Det er også sånn at det faktisk IKKE er minimumslønn i Norge (det er tarifflønn osv, for dem som er knyttet til en tariff...), så du KAN operere med lavere lønninger enn jeg skisserer lenger opp. Selv om jeg på ingen måte anbefaler at du gjør dette for andre enn familiemedlemmene.
Men:
Uansett hvem som skal hjelpe deg, hvordan ser et realistisk(!) budsjett ut 6 måneder fra idag. Vil du da ha råd til å betale noen, eller må du fremdeles ha gratisarbeidende familie?
Etpar andre tanker, som sikkert blir med i boken min når jeg bare begynner å skrive på den:
- kommer du til å overta et ferdig gatekjøkken, eller kommer du til å måtte bygge om et annet lokale? (Eller må du PUSSE OPP et gammelt gatekjøkken?) Hvem betaler dette? 300.000 går FORT om du driver oppussing for matlaging/servering.
- fordelen med et AS er at ASet er et selvstendig skattesubjekt. DU eier ikke pengene i kassa, ASet gjør. DU eier ASet. Hvis ASet trenger mer penger, så må du LÅNE penger til selskapet. Med låneavtale og det hele. Dette KAN gjøre at du slutter å hive gode penger etter dårlige tidligere enn om du drev et ENK hvor DU PERSONLIG til syvende og sist er ansvarlig for ALL gjeld og ALLE forpliktelser som måtte dukke opp. Også ting som dukker opp ETTER at du har lagt ned.
Få med ALT i budsjettet ditt, også engangskostnader.
- Oppussing
- Trykking av reklamemateriell (dette er IKKE en engangskostnad, men det er heller ikke en kostnad som kommer igjen hver måned)
- vedlikehold
- maskiner (grill? Pølsekoker? osv)
Husk at du OGSÅ trenger et budsjett for dine personlige utgifter fremover.
- husleie
- mat
- klær
- strøm
- telefon
- fornøyelser (DENNE kan du droppe, du får ikke tid til slikt ;-) )
ENTEN tar du dette fra de 300.000 (mindre penger å pusse opp for), ELLER så tar du det fra overskuddet i bedriften (hvilket gjør at du MÅ gå med overskudd fra dag en)
(Sannsynligvis ender du med en mellomting. Men få dette ned på papiret. Det er IKKE særlig bra å komme til slektninger etter 2 måneder og si at du må låne penger fordi du GLEMTE at studielånet forfalt) Ta utgangspunkt i bankutskriftene dine fra de siste 12 månedene, og legg inn alt NYTT du ikke har hatt før, så er du omtrent i mål.
Det aller viktigste:
Hvis du har 300.000, og klarer å sette opp et budsjett som tilsier at dette går AKKURAT de neste 12 månedene... så skal du IKKE starte noe som helst!
Ting blir ALLTID dyrere enn budsjettert. Så du MÅ ha noe i bakhånd for uforutsette utgifter. Enten i form av penger DU setter til side, ELLER et løfte om et langsiktig LÅN fra familien om du skulle trenge det. (Penger som da BARE skal lånes ut om du kan legge frem et NYTT budsjett som viser at man får pengene tilbake innen rimelig tid.) Det er BRA å drømme, men når drømmene blir for dyre...
Som du sikkert skjønner, budsjetter er det viktigste.
Du budsjetterer i forkant.
Så sjekker du mot faktiske tall. Hvordan gikk det, hva var avviket, hvorfor(!) var det avvik... Om nødvendig, juster for "feilperiodiseringer" (utbetalinger som skjer til andre tider enn du har budsjettert).
Så JUSTERER DU BUDSJETTET BASERT PÅ DE fAKTISKE TALLENE.
F.eks:
Omsetnignsbudsjett måned 1, 100.000
Omsetningsbudsjett måned 2, 130.000
Omsetningsbudsjett måned 3, 150.000
osv
Så ser du måned 1 at salget ditt er 70.000.
Hvis du ikke ser en VELDIG god grunn til hvorfor du bare klarte 70.000 av 100.000 i salg, klarer å rette det opp, og VET at du faktisk har hentet deg inn igjen... (Stengte 8 dager pga vannlekasje...), så MÅ du justere NED budsjettet for måned 2. OG måned 3. Og muligens resten av året... Fordi noe annet er tro på eventyr, og du driver ikke med eventyr, du driver en forretning.
Budsjetter er IKKE statiske, de MÅ endres. Du setter opp et budsjett for 12 måneder. I praksis kan du ha en viss ide om hva som skjer neste måned. Men 12 måneder frem er ren gjetning, og bør IKKE få stå FAST i 11 måneder uten at du REGELMESSIG sjekker at du fremdeles tror på tallene.