Det er jo bare å legge ned alle butikker i sentrum og forby motorisert ferdsel.Da vil fotgjengerne og syklistene få sentrum for seg selv.Hva de skal gjøre der får de selv finne ut.

2
PopMyHead Men hvem iall verden sier at denne adferden er ulovlig da?Selvsagt må det søkes om tilatelse for å få sette ut containere slik du ser på bildet og også for å få bruke arealet som p...

Hvis du ikke forstår hva som kreves for at man skal kunne benytte sykkelfelt som anleggsplass, parkeringsplass o.l. så er også det slett utførelse av oppdraget.

Når det gjelder den konkrete saken kjenner jeg ikke til om evt. godkjent unntak, men det er nok neppe disse unntakene du hadde i tankene likevel.

Det er også fånyttes å henvise til hva som er normalt i bransjen. Det trenger ikke være særlig retningsgivende hvis hele bransjen opptrer i strid med reglene.

Så er dette heller ikke et spørmål om hva som er viktigst av de ene eller de andre interessene. Dette dreier seg nemlig overhodet ikke om noen interesseaveining som man skal gjøre i praksis. Fakta er nemlig at denne avveiningen av interesser er gjort gjennom dagens regelverk og det sier klart og tydelig hva som gjelder.

2

Hva med et kompromiss. La syklistene ha sykkelbanene i fred, mot av vi bilister får frikort på å kjøre ned syklister i veibanen.

2
tucan [sitat…] Litt morsomt at du nevner dette.. Dette forumet flommer jo over av debattanter som klager over hvor stor hindring syklister er i trafikken..

For min del så opplever jeg at syklister stort sett oppfører seg bra i trafikken og er blitt bedre og bedre med årene.Det er oftere andre bilister som er til hinder en syklister.

Men det er enkelte cowboyer som kjører på som de skulle vært med i Tour deFrance,og det er disse som irriterer.Egentlig består irritasjonen mest av frykt for å treffe dem,for som bilist er det garantert at man får skylden for ulykken uansett hvem som brøt vikeplikten.

Det gjør meg ganske forbannet at noen folk kan være så egoistiske at de utsetter andre for ulykker bare fordi de skal først.

Og når sytekoret kommer med at de skal ha sykkefelt overalt samtidig som de forlanger at de skal tas hensyn til men ikke tar hensyn selv,så gir jeg bare opp.

Faktisk er det bilistene som betaler for veiene.Årsavgift,drivstoffavgift,engangsavift,omreg.avgift og bompenger.Lista er lang.

Og argumentet med at "mange syklister har også bil og betaler dette" holder ikke,for de som har begge deler,koster også mer å underholde.Jeg har ikke sykkel,men betaler likevel det samme som en som har både sykkel og bil.

2

Det er ganske utrolig hva proffen og hans følgesvenner krever,de skal ha egne sykkelveier,midt i byen hvor det allerede er for trangt

Og årsaken til at det er for trangt, er at for få sykler. Da blir det for mange biler. En sykkel tar mindre plass enn en bil.

1
Pikkazzo [sitat…] Og årsaken til at det er for trangt, er at for få sykler. Da blir det for mange biler. En sykkel tar mindre plass enn en bil.

Standard argument.Nå er det slik at håndverkere,lastebilsjåfører og salgsfolk og andre som er i jobb ikke har tid og mulighet for å benytte sykkel.

Dessuten så tar disse sykkelstiene så mye plass at det faktisk er bedre med litt fler biler i stedet.

Sykkelfelt er en bra idè,ikke misforstå,men det passer desverre ikke inn i Oslo sentrum-

1

Man kan jo bare flytte alle butikker og alle som bor i sentrum ut. Da må det bli stille nok for syklistene? At byen blir tom bryr de vel ikke om.

1

Nå er nok ikke jeg den som ofte heier på syklisten i deres kamp mot bilismen, men i dette tilfellet mener jeg det er helt på sin plass med reaksjoner. Bilister bør finne andre steder å parkere, i dette tilfellet må de gjerne få en skrape...

1
carl_vaktmester

Grunnen til at biler parkerer i disse er vel ganske opplagt

80 prosent latskap og 20 prosent ren og skjær nødvendighet?

1
Babolat Nå er nok ikke jeg den som ofte heier på syklisten i deres kamp mot bilismen, men i dette tilfellet mener jeg det er helt på sin plass med reaksjoner. Bilister bør finne andre sted...

Hvis du ser på bilder i artiklen så er det mest sannsynlig en byggeplass i en av byggene ved siden av sykkelfeltet,slik at det blir endel håndverkerbiler og containere ute i gata.

Det er desverre ikke så mange andre steder å plassere slikt midt i Oslo når en skal bygge/renovere bygninger.Utover det så er det selvsagt personbiler som står rundt omkring som blokker sykkelfeltet,og selv om det er feilparkering,så er nok realiteten den at antall p-plasser er altfor få midt i Oslo,og da blir folk konstruktive.Bygg gjerne sykkelstier,men sørg da også for at det er nok p-plasser i tilegg.Eller får man alså en interesse konflikt.

1

Det bør da ikke være noe problem ? Bare tau disse bilene inn . Da blir det fort slutt på slik parkering .

1

Nå er det desverre slik at Oslo er overfylt og trang slik at fra et transportøkonomisk ståsted så burde vi heller prioritere biler og lastebilers fremkommlighet og parkeringsmuligheter fremfor å lage sykkelfelt.

Feil! Når det er begrenset med plass må det da være ren idioti å prioritere bort sykler som er mye mindre plasskrevende enn biler. Det er klart at varetransporten må få komme frem og at det finnes plass til dette, men at ordinær biltransport skal prioriteres pga manglende plass strider imot all sunn fornuft.

1
PopMyHead Både ja og nei-Har man masse verktøy man skal ha med seg så er det uaktuellt å parkere 500 meter unna arbeidsplassen. Det er håndverker-versjonen,også har man dressfolka som ikke h...

Både ja og nei-Har man masse verktøy man skal ha med seg så er det uaktuellt å parkere 500 meter unna arbeidsplassen.

Transport til og fra abeidsstedet inkludert parkeringsrelaterte ekstrakostnader skal du ha vett nok til å kalkulere inn i anbudet du gir på oppdraget. Hvis ikke opptrer dere uproffesjonelt.

1
WillyVoet Dette handler om enkel konstatering: ulovlig adferd ved utføring av byggearbeider er per definisjon useriøs virksomhet.

Men hvem iall verden sier at denne adferden er ulovlig da?Selvsagt må det søkes om tilatelse for å få sette ut containere slik du ser på bildet og også for å få bruke arealet som p-plass.Fortauet rundt den aktuelle bygninger bruker også å være sperret av for publikum pga HMS.Så HVA er ulovlig her?

Selvsagt er det mulig at dette ikke er gjort i den saken du ser på bildet,men jeg tviler.Denne typen containerhensetting og parkering er alså helt normalt i forbindelse med byggeplasser i byen.

Å påstå at det er useriøst vitner om manglende forståelse av hvordan en byggeplass faktisk fungerer.Hva er alternativet da?Sette alle bilene og containerne på nærmeste store p-plass som atypisk er minst 300-700 meter unna?Ja det blir jo sikkert effektivt!

Det er jo selvsagt viktigere at Hr.Jus Professoren og hans kumpaner da heller får sykle der og spare 5 sekunder en at byggeplassen får benytte arealet i noen måneder.

Syklister tåler jo for pokker ikke det faktum at noen ganger er det hindringer i veien,og at man faktisk må STOPPE slik som alle andre i trafikken må.

1

Jeg skal opp på veggen og jobbe i 15 minutter.Må jeg søke da hvis det er sykkelvei der?

1
liftmann Jeg skal opp på veggen og jobbe i 15 minutter.Må jeg søke da hvis det er sykkelvei der?

Iflg WillyVoet her inne så har du uansett ingenting der å gjøre,for de hellige syklistene skal jo prioriteres uavhengig av om det er fornuftig eller ikke.Du må jo forstå at å forlange at syklistene skulle kjøre utenom sykkelveien rundt byggeplassen er helt utenkelig!

Så da får nok arbeidene dine utgå,slik at syklistene kommer seg frem!

Det er syklister(antar det pga avataren hans)som denne Willy som er med på å fyre opp under hatet bilister har mot syklister.Hvis de bare kunne innfinne seg med at verden ikke spinner verken rundt dem eller bilister,så kunne det kanskje gått an å sameksistere med hverandre.

1
WillyVoet Hvis du ikke forstår hva som kreves for at man skal kunne benytte sykkelfelt som anleggsplass, parkeringsplass o.l. så er også det slett utførelse av oppdraget. Når det gjelder den...

Hvis du ikke forstår hva som kreves for at man skal kunne benytte sykkelfelt som anleggsplass, parkeringsplass o.l. så er også det slett utførelse av oppdraget.

Haha=)

Hva kan man annet en å le høyt av en så utrolig tåpelig kommentar?

Ja det er jo klart det er slett utførelse av et bygningsmessig oppdrag fordi det står containere og arbeidsbiler utenfor bygningen!

Tror faktisk det er lenge siden jeg har hørt noe så dustete her inne.

1
Laster...