Dette er ett tema jeg har komentert på mange ganger de siste fem årene, og det har bare blitt værre.
Discovery har gått fra å være en vitenskap/historie kanal til å minne mer om MTV med alle sine reality program og lange reklamer. Jeg har også sluttet helt å se på discovery, det eneste jeg av og til ser på er Wheeler dealers og chop shop, som er britiske program om og fikse opp biler. Å det går det faktisk an å se på, der går alt rolig og greit for seg, og de fokuserer på det mekaniske. Hadde det vært ett amerikansk program hadde alt vært EXTREME this and EXTREME that, med hovedfokus på "drama" blant casten.
Men de få gangene jeg ser på Discovery så er jeg nødt og ta det opp på PVR dekoderen min, slik jeg kan spole over reklamene. Men heldigvis har jeg søsterkanalene Discovery: science, world og HD. Her sender de programmer av den gode gamle sorten med lite reklame. Men HD er litt mer preget av hovedkanalen.
Men jeg har merket denne reality trenden på Nat.Geo og History channel også de siste årene. De har også kommet med sine egne reality programmer, men foreløpig er det ikke så mange, pluss at de er faktisk underholdene. Og det handler ikke om bil og motor realaterte ting for en gangs skyld.
Nei, Discovery har tapt seg veldig, de har rett og slett "sold out". Men jeg forstår ikke helt hvordan de enda tjener penger, iallefall ikke nok til og forsette slik de gjør. For 90% av alt som blir sendt på hovedkanalen her i Norden er hjernedøde bil programmer hvor "komentatoren" nærmest alltid skriker hvor EXTREME alt er. Å så er det alltid mye drama blant de som jobber med bilene, med kjefting og alt for sentimentale stunder for oss som ikke er amerikanske. Dette er rett og slett programmer for amerikanere, og da spesielt red-neck's, noe som jeg ikke trodde hadde noe særlig fotfeste her i Norden, programmene blir bare for tåpelige for vanlige folk. Men de forsetter jo og sende det, så noen må vel sitte og se på det...