Aktuelt

Heimdal

Gang/sykkelveier.

Før helgen kjørte jeg på E136 og på E-6 fra Dombås og sørover. Ved Bjorli la jeg merke til storstilt utbygging av gangfeltene ved siden av europaveien. Denne hadde jevn trafikk i begge retninger uten det var kødannelse.

Jeg fattet interesse for gangstiene og begynte å telle menneskene som ferdes langs disse gang og sykkelveiene.

På de tjue milene jeg tilbakela før jeg mistet interessen, talte jeg 3 unge jenter ved Bjorli En syklist i Gudbrandsdalen, og to langs gangfeltet før Otta. Av de ca. 20 milene tilbakelagt antar jeg at jeg hadde oversikt over gang og sykkelbanene på ca. 75% av strekningen.

Om dert er slikt skrikende behov for disse veiene, burde de ikke være benyttet i større grad? Undrer meg på om vi kan kalle dem med et forslitt uttrykk "Fyre for kråka"

1
14 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Nei, nei, jeg håper da inderlig at den rødgrønne regjeringens satsing på sykkelstier fortsetter med en ny regjering.

Jeg tror nok at sentrum vil kjempe hardt mot blåblå for å fortsette og helst bevilge enda mere penger til sykkelstier og sykkelveier. Dette er veldig viktig, og et soleklart eksempel på de nye regjeringspartnernes hestehandling akkurat nå.

Sykkelstier er miljøpolitikk i praksis, det er en satsing på fremtiden å bruke masse penger og ressurser på å bygge sykkelstier i bøtter og spann.

Skatteletter til oss som ikke trenger det bygger ikke flere miljøvennlige sykkelstier.

1

Er det mye (potensiale for) arbeidsreiser på strekningen? Kjørte du i "rushtiden"?

Generelt er utbyggingen av et skikkelig GS-nett fremtidsrettet, da det vil kunne utgjøre et vesentlig bidrag til redusere bilkøene.

1
All-Equal Er det mye (potensiale for) arbeidsreiser på strekningen? Kjørte du i "rushtiden"? Generelt er utbyggingen av et skikkelig GS-nett fremtidsrettet, da det vil kunne utgjøre et vesen...

Jeg kjørte der midt på dagen mellom 12-og 15. Mulig det er fremtidsrettet, men helt tydelig ikke tidsrettet.

Hvor lenge holder en slik GS tro før frost og snøbrøyting ødelegger den. 10-15 år?.

Undrer meg på hvor snart den fremtidige bruken vil komme for å kunne forsvare de etter min mening store kostnadene på p.t. unyttig gemikk.

1

Jeg fattet interesse for gangstiene og begynte å telle menneskene som ferdes langs disse gang og sykkelveiene.

Bra at det finnes gang- og sykkelveier. For du vil vel ikke ha fotgjengere og syklister utpå veiene?

1
pfrog567 [sitat…] Bra at det finnes gang- og sykkelveier. For du vil vel ikke ha fotgjengere og syklister utpå veiene?

Har ingen ting imot GS, men det må da være tillatt å undre seg over hva disse koster og hvor lite de blir brukt.

Etter forrige innlegg reiste jeg på Statoil og kjøpte røyk. Tur på ca. tre km. Gang og sykkelvei langs hele strekningen,

Ingen benyttet disse, hverken gående eller syklende. Passerte 45 biler på samme turen.

1
Heimdal Har ingen ting imot GS, men det må da være tillatt å undre seg over hva disse koster og hvor lite de blir brukt. Etter forrige innlegg reiste jeg på Statoil og kjøpte røyk. Tur på...

Etter forrige innlegg reiste jeg på Statoil og kjøpte røyk. Tur på ca. tre km. Gang og sykkelvei langs hele strekningen,

Ingen benyttet disse, hverken gående eller syklende.

Skjønner, men de er mange som hverken går eller sykler når høsten kommer og slettes ikke om vinteren :)

Men jeg synes det er bra de er der.

1

På de tjue milene jeg tilbakela før jeg mistet interessen, talte jeg 3 unge jenter ved Bjorli En syklist i Gudbrandsdalen, og to langs gangfeltet før Otta. Av de ca. 20 milene tilbakelagt antar jeg at jeg hadde oversikt over gang og sykkelbanene på ca. 75% av strekningen. Om dert er slikt skrikende behov for disse veiene, burde de ikke være benyttet i større grad? Undrer meg på om vi kan kalle dem med et forslitt uttrykk "Fyre for kråka"

Det har jo blitt sånn i Norge, vi skal heller bygge 10 mil gangsti en 10 mil ny vei.

Spørsmålet mitt er likt ditt:Er dette riktig prioritering?

1
Heimdal Jeg kjørte der midt på dagen mellom 12-og 15. Mulig det er fremtidsrettet, men helt tydelig ikke tidsrettet. Hvor lenge holder en slik GS tro før frost og snøbrøyting ødelegger den...

Hva med barn som skal til skolen?

Vegoverbygningen dimensjoneres etter forholdene. Brøyteskader utbedres på våren. GS-vegen reasfalteres ved ujevne mellomrom.

Man bør kjøre enda flere målrettede kampanjer for å få folk til å sykle til jobb. Da slipper jo du å stå i kø.

Statistisk hadde køene i Stavanger-regionen blitt eliminert hvis alle f.eks. hadde syklet til jobb i stedet for å kjøre en dag i uken.

1
Skaumannen [sitat…] Det har jo blitt sånn i Norge, vi skal heller bygge 10 mil gangsti en 10 mil ny vei. Spørsmålet mitt er likt ditt:Er dette riktig prioritering?

Problemet er at de ikke kan gjøre begge deler. Trondheim f.eks, blir rasert av sykkelveier. Gjennomfartsårer med allerede for liten bilkapasitet, blir halvert for tilpassing av sykkelvei i begge retninger.

Misforstå meg rett. Det er bra med sykkelvei og trygge skoleveier, men hvorfor i h..... kan aldri dette koordineres. Norge er et U-land på infrastruktur.

Vi bygger veier på dyrest mulig måte og tilfredstiller behovet til en gruppe av gangen. Det er prinsipphemmede politikere, og ikke ingeniører som er utviklingsbremsen.

2

Jeg kan ikke fri meg for tanken. Vi bygger dyrt noe som er politisk korrekt og moralsk forsvarlig, men som dessverre få eller ingen ser seg nytte av. (Men i morgen da skal alt bli så mye bedre.)

Stemmer dette tror dere?

1
Isnot Problemet er at de ikke kan gjøre begge deler. Trondheim f.eks, blir rasert av sykkelveier. Gjennomfartsårer med allerede for liten bilkapasitet, blir halvert for tilpassing av syk...

Misforstå meg rett. Det er bra med sykkelvei og trygge skoleveier, men hvorfor i h..... kan aldri dette koordineres. Norge er et U-land på infrastruktur. Vi bygger veier på dyrest mulig måte og tilfredstiller behovet til en gruppe av gangen. Det er prinsipphemmede politikere, og ikke ingeniører som er utviklingsbremsen.

Det er ikke noe å misforstå med den påstanden, for den er sann.

Norge er virkelig helt elendige på dette her.Bygger stykkevis og delt, og en type samferdselsåre omgangen.

Jeg er også rimelig oppgitt over at gangstier og sykkelveier skal prioriteres fremfor skikkelige veier.Det er tross alt langt større biltrafikk en det er gående og syklene.Iallfall utenfor byene.

Det blir helt feil at man skal bygge ny gangsti, men ignorere veier som er så smale at det ikke engang er midtstripe på dem.Slikt har jeg sett en del av.De kunne laget veien bredere i samme slengen som de bygde gangsti, men neida.Ikke i Norge!

Det er vel et eget prosjekt som startes året etter gangveien er ferdig, slik at den nok må rives opp igjen.Og likevel messer sosialistene om at "bilistene må betale for veiene"

De betaler vi for allerede, og vi betaler også for gangveier, sykkelstier og inneffektiv utbygging som er helt hodeløs og uten planlegging og evne til å se noen år fremover.

1

På de tjue milene jeg tilbakela før jeg mistet interessen, talte jeg 3 unge jenter ved Bjorli En syklist i Gudbrandsdalen, og to langs gangfeltet før Otta. Av de ca. 20 milene tilbakelagt antar jeg at jeg hadde oversikt over gang og sykkelbanene på ca. 75% av strekningen. Om dert er slikt skrikende behov for disse veiene, burde de ikke være benyttet i større grad? Undrer meg på om vi kan kalle dem med et forslitt uttrykk "Fyre for kråka"

Jeg regner med at du hadde fått full oversikt dersom du hadde stanset bilen og stått rolig på ett sted i løpet av ett døgn, f eks en km fra en skole, eller kanskje en arbeidsplass.

Ellers tar jeg det for gitt at du totalt glemmer alle de som bor i enden av gang og sykkelveiene, de fjorten stykker derfra trenger også å komme seg til skole og jobb.

1

Lignende innlegg

Politikk - Norsk erdetslik Siste svar

Fortsatt flertall for høyresiden . . . . . .

Ingen regjering har mistet popularitet så raskt som den sittende . . . . . . Og det er skremmende. Nå har vi en regjering som overhode ikke har "vanlige folks" tillit. Og som fortsetter å ta upopulære...
Bilde

KrF får boost på ny måling

KrF får sin høyeste oppslutning siden den opprivende retningsstriden i 2018, viser en ny måling. Arbeiderpartiet går også mye fram.


Bilde www.msn.com
3
4 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Når atomtrusselen ikke biter..

Det var selve grunnpilarene til Nato.avskrekkingen stomvåpemet gir. Myrphys lov gjelder. Når et våpen såvidt er brukt i den ene krigen vil den blir brukt stort i den neste. Dette viser hvor såre Russl...
1
15 svar
Aktuelt silas Siste svar

Polens statsminister mener...

...at Norge profiterer på krigen og at vi bør kanalisere pengene tilbake til dem som rammes hardest. Energiprisene har steget kraftig men det skyldes corona-lockdown og vestlige sanksjoner. Europeiske...
1
6 svar
Politikk - Norsk MorganBlueKane Siste svar

Har APs Næringsminister mistet forstanden??

Er dette en Ministers holdning? AP?? Seriøst??? Dette er jo tildels lignende radikalt tankesett som vi ser hos ODA, som jeg av prinsipp ikke handler hos. Arbeiderpartiet pusher Vestre og ODA som prakt...
Bilde

Sponset politianmeldte demonstranter: - Absurd

Familieselskapet til næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) ga 300 000 kroner til Extinction Rebellion, som nå er politianmeldt av Stortinget. Det vekker reaksjoner.


Bilde www.dagbladet.no
1
12 svar

Skjønner Vedum og Støre hverdagen ?

Jeg lurer på om den nye regjeringen med Vedum og Støre skjønner hverdagen til svært mange (kanskje de fleste) barnefamilier i Norge nå. Neppe . . . . . Og når rentehevinger planlegges, så er det ikke...
Bilde

Fikk betalingsvansker etter strømpris-smell: – Vet mange kjenner seg igjen

SLEMMESTAD (VG) Stadig flere sliter med regningene. Inkassobyråer opplever pågang fra en ny gruppe: Småbarnsfamilier med trang økonomi.


Bilde www.msn.com
1
4 svar
Laster...