Når de etter gjentatte klager ikke fikser materiellet og heller ikke sier opp sjåfører som ikke hjelper med rullestolrampene så egner de seg ikke til og drive med kollektivtransport. Etter reportasjen der ei jente måtte ha med skrujern grunnet manglende håndtak på rampen så var det hvertfall elendig at de ikke har utstyrt sjåførene med skrujern så de kan åpne for kundene frem til reparasjoner er foretatt. Lurer litt på hvorfor de ikke setter krav til sine ansatte om og betjene kunder ? Er det kjerringer i 50 årene som ikke har sett verktøy før de bruker ?
Trodde nesten ikke mine egne øyne når jeg så dette i nyhetene.
Her er det bare å legge seg paddeflate, og fikse dette utstyret umiddelbart.
Sjåførene må få beskjed om at service skal være på plass fra i dag.
Her i Østfold er de hjelpsomme. Og stort sett er de i stand til å være hyggelige også.
Uansett er det alltid et sjansespill å komme med en slik stor elektrisk rullestol. Det er bare plass til èn slik i bussene, er det en i bussen fra før må de vente på neste buss.
Det tar tid og fikse småfeil fordi det er for dyrt og ta ut materiell veldig ofte. Det vet alle som kjenner transportbransjen. Det ventes til kjøretøyet skal inn til vanlig sørvis eller det er flere feil. Men enkelt utstyr som flat og stjernetrekker og ei tang burde gjøres obligatorisk for sjåførene. De kommer lamgt med så lite i mamge tilfeller. Anbud presser prisene så lavt at til enhver tid full stand ikke kan forventes og samfunnet sparer store penger på dette. Det som imidlertid burde reageres på er at sjåføren ikke kom for og hjelpe. Selvsagt må de ekspedere andre i køen først. Men hvis de etter dette ikke vil yte noen form for kundesørvis så må de jo taes ut av stillingen. Kollektivtransport er og blir ett sjansespill plassmessig for rullestolbrukere og folk med barnevogner og dette er umulig og gjøre noe med. Derimot er det enkelt for de ansatte og tilby kunder hjelp. Sikkert så blir lillesøstera til 14 åringen flink til og bruke verktøy og det er jo bra. Men sjåføren burde hvertfall tilbudt seg og hjelpe til med og løfte lemmen. He he....ja det er vel bare og vente oå at jenta blir tatt fpr og bære rundt på stikkvåpen slik norge er blitt. Fordelen med private anbydete er at de kan miste oppdraget hvis det stadig er for mye tull. Er det ren offentlig virksomhet uten konkurranse vil dette aldri skje. Trådet var provoserende men selskapet burde stramme opp sine ansatte litt.
Det kan ikke forventes at ansatte setter krav til seg selv og slett ikke i yrker uten muligheter for avansement og bedre vilkår. Det er ledelsen som må sette kravene og reagere hvis det er manglende oppfølging. En enkel måte og gjøre dette på er slik : skriftelig brev inneholdende.. Her : gjentatte brudd på arbeidsinstruks vil medføre konsekvenser for stillingen. Nå er det nok slik at sjåførene stadig bytter på kjøretøyene og stadig opplever ulike småfeil. Men ledelsen må jo gjøre det klart at ansatte skal være behjelpelig med ting knyttet til selve kjøretøyet og den aktuelle transporten på forespørsel fra kunden.
Se der, ja. Jeg kjører kanskje for lite buss og tråler ikke aviser nok selv til å være up to date. Har bare lagt merke til at sjåførene hjelper til med lemmen når det trengs.
Like ille som TS er det med eksempler som det i linken din, de får være serviceminded, ellers bør de lukes ut. Om det er her eller der.
Det er passasjerene de lever av.
(med et visst forbehold: Det er skolekjøring de lever av, for det er den eneste sikre og forutsigbare inntekten, siden den er lovpålagt. Resten er etter lønnsomhet. De la ned mange ulønnsomme ruter her omkring når de vant anbudet)
Lurer litt på hvorfor de ikke setter krav til sine ansatte om og betjene kunder ?
Problemet er nok at så få ønsker å bli bussjåfører. Da har de ikke noe annet valg enn å ta inn det de kan få tak i.
Hadde det virkelig vært et krav om at alle bussjåfører skal være gode sjåfører, snakke norsk, blide, hyggelige og serviceinnstilte, hadde det kun vært expressbusser som hadde gått + noen skolebusser.
Så spørs det om innkjøper / det offentlige er fornøyd med kvaliteten eller de vil true med kontrakts opphør. Dersom krav til kvalitet skal følges opp så er det ikke annet valg enn og bedre lønn, arbeidstidsvilkår og dermed status slik at det er mulig og kvitte seg med arbeidstakere som ikke passer. Barnehager får f.eks dispensasjon fra kvalifikasjonskrav mens transporten ikke får dispensasjon fra førerkort. Kjøreferdighetene kan sikkert være bra nok selv om det mangler på sørvisinnstilling. Dette med lønn, gode arbeidstidsordninger og status blir sikkert aldri en realitet men da kan heller ikke samfunnet sette særlig store kvalitetskrav heller. På papiret ja....men ikke praksis oppfølging.
Siste sjanse for AP å gjenvinne flertall er å la 16-åringer få stemmerett !
Men er det riktig å la 16 åringer få stemmerett ?
Kjenner de samfunn og konsekvenser av sin stemme ?
Pippi Langstrømpe sa of...
Ingen regjering har mistet popularitet så raskt som den sittende . . . . . .
Og det er skremmende. Nå har vi en regjering som overhode ikke har "vanlige folks" tillit.
Og som fortsetter å ta upopulære...
Omfattende streiketrusler i offentlig sektor akkurat nå, organisasjonene krever "økt kjøpekraft". De offentlig ansatte burde vel sette pris på at de har rel. sikre stillinger, og en del med iallfall...
Det var selve grunnpilarene til Nato.avskrekkingen stomvåpemet gir.
Myrphys lov gjelder. Når et våpen såvidt er brukt i den ene krigen vil den blir brukt stort i den neste.
Dette viser hvor såre Russl...
...at Norge profiterer på krigen og at vi bør kanalisere pengene tilbake til dem som rammes hardest.
Energiprisene har steget kraftig men det skyldes corona-lockdown og vestlige sanksjoner. Europeiske...
Er dette en Ministers holdning? AP?? Seriøst???
Dette er jo tildels lignende radikalt tankesett som vi ser hos ODA, som jeg av prinsipp ikke handler hos. Arbeiderpartiet pusher Vestre og ODA som prakt...
Familieselskapet til næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) ga 300 000 kroner til Extinction Rebellion, som nå er politianmeldt av Stortinget. Det vekker reaksjoner.
Jeg lurer på om den nye regjeringen med Vedum og Støre skjønner hverdagen til svært mange (kanskje de fleste) barnefamilier i Norge nå. Neppe . . . . .
Og når rentehevinger planlegges, så er det ikke...
Under pandemien økte handelen i Halden 46%, og når grensene åpnet falt det igjen til nivå før pandemien. Og nå blusser diskusjonene om grensehandel opp igjen.
Det "beste" forslaget fra en eller annen...