Aktuelt
Jeg savner NSB og vegvesenet
Da hele røkla lå under staten.
Delprivatiseringa som har skjedd er et vesentlig problem for utviklinga både på vei og bane.
Den gangen staten bygde vei og driftet NSB var det sjelden tull langs jernbanen og bompenger var et ukjent fenomen.
Nå hører man om folk i private bedrifter som jobber med både vei og bane som tjener astronomiske lønninger. Staten får regninga likevel, og den er astronomisk mot hva den var. Folk som jobber med veibygging for Hæhre tjener langt opp mot 100000 kr i måneden.
Folk som jobber i private firmaer som drifter jernbanen tjener astronomiske lønninger. Det er konsulenter i jernbaneverket som har over 1000 kr timen.
I dag er Dovrebanen stengt for ørtende gang i 2013. Alt handler om at vedlikeholdet er blitt så effektivt og "privat" at det ikke er utført i det hele tatt.
Før i tida kunne man se banemannskap langs linja som renset stikkrenner, sikret rasfarlige områder og kontrollerte at skinnene var ok.
Før i tida reiste folk fra vegvesenet rundt og passet på at veien var sikker, at stikkrennene kunne tåle en vårflom osv.
Jeg våger påstanden. Det fungerte mye bedre den gangen det var 100 % stat.