Aktuelt

ElJucan

Burde kollektivtransport bli gratis?

I dag var det tid for meg å kjøpe månedskort, og det var 700 kr rett ut fra konto. Jeg har bil, men valgte å kjøpe månedskort for å slippe kø til jobb og for at det tross alt blir billigere enn å ta bilen hver dag.

Likevel er det stadig vekk oppfordringer fra politisk hold om å tenke på miljøet, og derfor ta kollektivt, noe som gjør at jeg tenker at kollektivtilbudet burde være gratis. Det er jo tross alt enklere å ta bilen for å komme seg fra A til B, i stedet for å måtte bytte mellom både buss og trikk, slik jeg må til jobb. Jeg mener at så lenge man må betale for å reise kollektivt, så får man heller ikke ned bilpendlingen hos folket.

1
38 svar
missChance [sitat…] 32 kroner hvis du hadde kjøpt den på f.eks. Narvesen.

Jeg har kommet fram til at det er både enkelt og billig å bruke kollektivtransport i Oslo.

Bruker toget til by`n og kjøper impulsbillett på Narvesen på vei gjennom terminalen, og deretter er det bare tut og kjør.

Fint å være pensjonist. Halv pris på toget også. Kona får også halv pris når jeg kjøper billetter til oss, faktisk. Honnørrabatten gjelder for ledsager også.

Det var vel et godt tips?

2

Nå tviler jeg på at prisen er den største grunnen til at folk kjører bil i stedet for kollektivtransport.

Tror rett og slett folk i et så rikt land som Norge unner seg den luksusen det er å ha egen bil.

1

I dag var det tid for meg å kjøpe månedskort, og det var 700 kr rett ut fra konto.

Vet du ha det synes jeg var billig, men du synes altså det burde være gratis for en der har råd til bil, fordi det er en god gjerning du gjør så det bør være gratis. Jeg gremmes.

1

UGJENNOMFØRBART! 1. Det vil sprenge kapasiteten i kollektivtrafikken! 2. Det er en grunn til at folk kjører bil....tilbudene er ikke gode nok! Og da snakker jeg ikke om prisnivået. Du kan sikkert lokke til deg én og annen med gratis kollektivtransport, men det vil ikke forandre noen ting.

1

Er ikke helt med på at bussen skal være gratis over alt, men det kan nok være en god tanke visse steder og på noen ruter.

De innførte gratis busser i Tallin for noen år siden, jeg vet ikke hvordan erfaringene er der etter fire år?

I Bangkok er jeg en del. Der er omtrent halvparten av de røde bussene gratis, og de man må betale på koster cirka en krone og femti øre pr. tur.

Jeg tror heller at den beste oppskriften er å satse på å subsidiere et busstilbud ut i distriktene hvor det i mange tilfeller ikke er noen buss i det hele tatt.

Her i Fredrikstad er byfergene gratis, og nå etter to- tre år viser det seg at det er en suksess, siden mange velger ferga i stedet for bilen. Å få hundrevis av biler vekk fra de håpløst overbelastede veiene er et godt bidrag for å minske det vanvittige køkaoset i rushtiden. Men det er jo flaks, da, at elva kan brukes som en slags metro. Det er planer om å utvide, og ha elvemetro også mellom Fredrikstad og Sarpsborg.

1

Det er mao bare i oslo vi skal flåes uansett hva vi velger da? Bomring rundt byen og fler skal det bli. Og jeg tok buss for første gang på flere år nylig, 50kr skulle de ha for en enkeltbillett!!!!! For å sitte på bussen i 10 min?! Det var lenge siden sist, og det blir lenget til neste gang for å si det sånn.. Ellers ganske interessant ta man tar deg råd til gratis buss i byer som Tallinn og Bangkok, men ikke i "fattige" norge.

1
12tribe Det er mao bare i oslo vi skal flåes uansett hva vi velger da? Bomring rundt byen og fler skal det bli. Og jeg tok buss for første gang på flere år nylig, 50kr skulle de ha for en...

Og jeg tok buss for første gang på flere år nylig, 50kr skulle de ha for en enkeltbillett!!!!! For å sitte på bussen i 10 min?!

Det er dyrere å kjøpe billett på busssen, kjøper man billetten på automat eller andre plasser er det halv pris sånn ca.

1
12tribe Det er mao bare i oslo vi skal flåes uansett hva vi velger da? Bomring rundt byen og fler skal det bli. Og jeg tok buss for første gang på flere år nylig, 50kr skulle de ha for en...

Man kjøper ikke enkeltbillett i Oslo, vel? De siste gangene jeg har vært der har jeg kjøpt impulskort som gjelder i 24 timer og kan brukes ubegrenset på buss, trikk og T-bane.

Koster 90 kroner, og jeg som er pensjonist får halv pris :-)

Skjønner du? Det er billigere å kjøpe et slikt kort enn 2 enkeltbilletter. Og det fine er at du kan gi det bort til noen dersom det er tid igjen på kortet når du forlater byen.

1

Det koster masse penger å drifte busser, trikker og T-baner og noen må jo betale for dette. Det blir feil at felleskassa skal bli belastes hele regningen, for da må jo alle betale regningen, også alle dem som ikke bruker tilbudet.

Det eneste riktige er jo at det er brukeren som betaler for seg og ingen andre..

Og det kunne blitt enda billigere dersom folk sluttet å snike, for det er ikke småpenger vi snakker om, derfor burde Ruter doble snikegebyret og sette inn enda flere kontrollører..

1

Jeg mener at så lenge man må betale for å reise kollektivt, så får man heller ikke ned bilpendlingen hos folket.

Erfaringer fra byer over det hele verden viser det motsatte.

1

Det er ikke noe som er gratis her i verden (trodde i grunnen det var "barnelærdom"). Det som er gratis for deg betales av andre. Trikken, t-banen, bussen får neppe sine ansatte til å jobbe uten lønn... eller får strømmen eller biogassen til transportmidlene sine gratis.

Tenk hvis noen ville ha tjeneste/varene dine arbeidsgiver leverte uten å måtte betale for det... Hvordan skulle din arbeidsgiver kunne betale deg lønn ?

1
kansas00 Det er ikke noe som er gratis her i verden (trodde i grunnen det var "barnelærdom"). Det som er gratis for deg betales av andre. Trikken, t-banen, bussen får neppe sine ansatte til...

Det er ikke noe som er gratis her i verden (trodde i grunnen det var "barnelærdom"). Det som er gratis for deg betales av andre. Trikken, t-banen, bussen får neppe sine ansatte til å jobbe uten lønn... eller får strømmen eller biogassen til transportmidlene sine gratis.

Det er nå snart to år siden jeg kvitta meg med bilen og ble syklist og kollektivbruker.

Jeg har mer penger nå enn det jeg hadde når jeg hadde bil.

Bil er et pengesluk.

1
12tribe Det er mao bare i oslo vi skal flåes uansett hva vi velger da? Bomring rundt byen og fler skal det bli. Og jeg tok buss for første gang på flere år nylig, 50kr skulle de ha for en...

Hvordan i herrens navn skulle vi få det til? Vi som aldri klarer å få et regnestykke til å gå opp,langt mindre å klare å få det til. Skuffet over å si det, men vi er ikke noen "enere", men flinke til å diskutere og opprette konsortier for allt mulig......

1
fargerik Jeg har kommet fram til at det er både enkelt og billig å bruke kollektivtransport i Oslo. Bruker toget til by`n og kjøper impulsbillett på Narvesen på vei gjennom terminalen, og d...

Jeg har kommet fram til at det er både enkelt og billig å bruke kollektivtransport i Oslo.

Ja, meget godt utbygd kollektivtransport i Oslo. Og ikke veldig dyrt.

Så kan man selvsagt diskutere ulike betalingsmodeller. Blir jo aldri gratis å drive all kollektivtransport i Oslo.

Men kan være en tanke om jeg betaler kr 10,- for et månedskort. Og resten betales over skatteseddelen..

For det koster å drive tog, T-bane, buss og trikk i hovedstaden. Ja, i tillegg har vi flere flotte båtruter. Fine nå om sommeren..

1

700 kr for et månedskort

22 arbeidsdager i en måned

44 reiser til og fra jobb

Det gir en pris pr tur på ca. 15 kroner pr. reise om du utelukkende bruker det som transportmiddel til/fra jobb. Det er billig vil jeg nå jeg hevde.

1
supersubben UGJENNOMFØRBART! 1. Det vil sprenge kapasiteten i kollektivtrafikken! 2. Det er en grunn til at folk kjører bil....tilbudene er ikke gode nok! Og da snakker jeg ikke om prisnivået....

UGJENNOMFØRBART!1. Det vil sprenge kapasiteten i kollektivtrafikken!

Da må selvsagt bare kapasiteten økes dramatisk, i hvert fall om politikerne er seriøse når de sier at utslippene må drastisk ned.

Om det som mange mistenker bare er avgiftspengene staten vil ha inn så får de fortsette å la kollektivprisene stige.

Er selvsagt helt sikker på at sistnevnte kommer til å fortsette.

1
supersubben UGJENNOMFØRBART! 1. Det vil sprenge kapasiteten i kollektivtrafikken! 2. Det er en grunn til at folk kjører bil....tilbudene er ikke gode nok! Og da snakker jeg ikke om prisnivået....

Det du snakker om her, er rett og slett elendig planlegging av kollektivmidler og ikke minst den omfattende privatiseringa som gjør at den ene bussen ankommer bare minutter etter at bussen videre har gått.

Dette er problemer som lett kunne vært løst, dersom alt hadde vært under statlig kontroll. Rett og slett gjøre det mer attraktivt å ta buss, trikk eller tog, isteden for bil. Gratis kollektivtrafikk, ville forenkle både for driften og for brukere. Kanskje ville det også bli en besparelse.

Slik kan det gjøres, og det har også blitt gjort, men noen er ikke villige til å se på andre løsninger enn økonomisk inntjening.

Det er en ny tid, med nye muligheter og det som burde være et rop om nye tanker. Men redselen for å fravike prinsippet om profitt, hindrer nytenkning som kunne tjene oss alle.

Ikke stopp utviklingen med å si at det ikke går. Det er absolutt

GJENNOMFØRBART!

1
Hyrro Det du snakker om her, er rett og slett elendig planlegging av kollektivmidler og ikke minst den omfattende privatiseringa som gjør at den ene bussen ankommer bare minutter etter a...

ette er problemer som lett kunne vært løst, dersom alt hadde vært under statlig kontroll. Rett og slett gjøre det mer attraktivt å ta buss, trikk eller tog, isteden for bil. Gratis kollektivtrafikk, ville forenkle både for driften og for brukere. Kanskje ville det også bli en besparelse.

Der er ikke noe der sier at der er mer kontroll på det staten gjør, eller at det er lurt staten kontrollere bestemmer alt.

Der er heller ikke noe der, sier at all privat virksomhet er negativt .

Det er hellere et spørsmål om hvem der leder.

Ingen har godt av at alt blir lagt til rette. (bestemt) for de.

Verken religiøs politikk eller religioner som styre form er noe bra .

1

Som tidligere nevnt av en deltaker i denne diskusjonen er det flere steder rundt i verden som tilbyr gratis kollektivtransport, her er en liten oversikt. Som det også nevnes i lenka: det er ikke nødvendig at det "offentlige" (dvs. oss alle via skatteseddelen) finansierer løsningen, men dette kan også gjøres ved hjelp av sponsorinntekter (nå begynner vel noen å skrike "nei til privatisering", men det er ikke det som det er snakk om)

1

Lignende innlegg

Aktuelt juppi Siste svar

Pinnekjøtt er oppskrytt.

I butikken ligger det nå hauger med Pinnekjøtt og de har startet reklamen alt i november. Hvem spiser det? Hvor mye kastes etter jul fra butikkene? Med de dyre prisene er det ikke rart folk ikke kjøpe...
1
7 svar
Politikk - Norsk erdetslik Siste svar

En stolt regjering . . . . ?

Jeg må si at jeg aldri har hørt så mye pissprat fra en politiker, som fra Mjøs Persen når hun snakket seg bort hos Fredrik Solvang (eller Skavlan som Hansson fra MDG kalte ham). Men jeg regner med at...
Bilde

Matkøene eser ut i Norge: Vil presse Støre

Matkøene vokser over hele landet. – Ingen skal være i tvil om at det er det vi er mest opptatt av når vi forhandler budsjett, sier SV-lederen.


Bilde www.msn.com
1
3 svar
Politikk - Norsk frode57 Siste svar

Ekstrem Fredric Hauge

Det var en ekstrem Fredric Hauge og Bellona som aksjonerte mot bedrifter i Norge. Det husker de av oss som er gamle nok. Hva har skjedd? Kanskje kjøpt og betalt? Og aksjonene på Munch museet og Vigela...
1
3 svar
Aktuelt nostalgikern Siste svar

Lesestoff for Norges Bank..

Sentralbanksjefen har uttalt at også den siste renteøkningen er noe som egentlig er/blir uproblematisk for "folk flest"... Så nye økninger er varslet i desember. Det er visst et slags "press" der ute...
1
5 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Vinter i øst

Hva stoppet Napoleon og Hitler i øst.? Russere er noen kynikere. Nato har gitt Ukraina enorme mengder våpen . Hva med å sende bøtter med strøm? Europa er igjen i krig med Russland. Når går EU land og...
1
2 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Bombet ned. Vinner kampen

Det er lett å ta parallell til 2. Verdenskrig og Irak , da tyskerne og irakerne ble bombet noe voldsomt og de styrende i de landene påstod de var ved å vinne krigen. Vinteren vil vare ved i 4 mnd. Det...
1
1 svar
Laster...