Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Å være student i dag...

Det er noe helt annet enn å være student da jeg var ung.

Vi fikk ei liste over bøker vi skulle bruke inneværende semester, dagen etter var det full gass. Så hardt var pensumet. Hengte du ikke med fra første stund, så var det ikke mulig å ta seg inn igjen.

I dag derimot - virker det som om det kun er bortskjemte skittunger som begynner på NTNU - til enorm kontrast fra de voksne og seriøse studentene jeg hadde rundt meg.

Bortskjemte rødruss som tror de kan gjøre hva de vil når de kommer til Trondheim. Første måned går med til sammenhengende flatfyll hver dag (og natt) til enorm plage for normale mennesker som gjør en innsats for landet. Hemningsløs rølpefyll for åpne vinduer til lyse morgen, hyling og skriking, oppkast, flaskeknusing - og denne bermen skal liksom være Norges fremtid..? Det virker ikke som om noen av dem har fått med seg oppdragelse hjemmefra. Istedet har de blitt båret frem av curlingforeldre - på gullstol - fått høre hver dag hvor flinke de er.

Vi som ansetter nyutdannede "siv.ing"er blir ofte forbauset over hvor svake de er faglig. De kan jo ingen ting. Det virker som om det er nok å være god til å google for å få gode karakterer. Det er noe som skurrer her. Vi må kunne noe for å få gode karakterer.

En ting jeg lurer på - hvordan klarer de å gå på fylla hele tiden? Jeg klarte det ikke da jeg var ung engang, så noe er de "gode" til.

1
108 svar

108 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

sisyf0s

Det er noe helt annet enn å være student da jeg var ung.

Like sikkert som at august kommer én gang hvert år...

6

BornOnThe4thOfJuly

Ok det var den årlige bitterheten over å ikke være student lenger som slo til. Det er sikkert grusomt å bo i en studentby og føle seg alt for gammel til å være med på moroa.

Det skal sies at bitterheten i år overgikk den fra i fjor. Studentene blir visst dårligere og dårligere jo eldre han blir. Dette selv om ingenting utover hans egne observasjoner av enkeltstudenter gir grunnlag for å hevde dette om gruppen studenter.

Vel han kan få ha bitterheten sin for seg selv. Ingen vits å fore han mer da vi sikkert får en ny tråd neste år med "visdomsord" og æreskjelling av studentene da også.

3

Ultima

Og du er én av dem - ettersom du ikke hadde noe å tilføre saken?

1

sisyf0s

Jeg var én av dem. Men det var for rundt regnet 40 år siden. Ja, vi hadde fadderordning den gangen også.

Utover det har jeg ikke så mye mere å legge til enn at også Sokrates skal ha klaget over ungdommen for nærmere 2.500 år siden.

Men slik anekdotisk kan jeg fortelle at jeg tidlig i studiet tilfeldigvis fikk sitteplass ved siden av professor Njål Hole (som jeg hadde i fysikk) på toget nedover fra Trondheim. Jeg fikk en solid leksjon i hvor tøft det var å være student ved NTH på 30-tallet, og hvor sløvt studentene hadde det i dag (altså for 40 år siden nå). Jeg gikk av toget med dårlig samvittighet for å bruke helgen til å dra hjem på besøk til mine foreldre i stedet for å sitte bøyd over bøkene i Trondheim.

1

engafever

Sisyf0s

Nesten blåkopi fra året før.

1

BornOnThe4thOfJuly

Nå flyr jeg ikke ned Gløshaugen noe særlig lenger men husker nå tilbake da jeg var student der og kjenner meg overhode ikke igjen i din rosenrøde framstilling av den seriøse studenten fra den tid.

Vi bli tatt godt imot av faddere og første uken ble foruten litt studier brukt til å bli kjent med studenttilbudet i Trondheim. Opptil flere ble gode og fulle.

Senere i studiet så var det medstudenter som var mer på Samfunnet enn de var på forelesninger. Du kan selv tenke deg hva de gjorde der.

Andre medstudenter måtte be om bidrag fra mor og far ettersom studielånet var brukt opp halvveis i semesteret.

At dagens studenter også har sansen for en fest i ny og ned tviler jeg ikke på. Men det klare inntrykket jeg har av dagens ungdom er at de slår oss ned i støvlene når det gjelder seriøsitet. Det jobbes jevnt over mye bedre enn blant mine jevnaldrende. Jeg har tro på at dette også gjelder når de blir studenter.

Jeg har også fått gleden av å få kjenne noen av dagens nyutdannede masterstudenter. Mye bra men selvsagt noe middelmådig også. Slik som det også var den gangen jeg gikk ut fra Gløshaugen. Det er ellers forholdsvist dumt å fortsette å ansette nyutdannede dersom dere bare har dårlige erfaringer med dem. Lærer dere ikke av erfaringene deres og lar være å ansette flere nyutdannede?

Ellers er det nesten litt alarmerende hvor god kjennskap du har til studentenes sammenhengende flatfyll. Det må jo bety at du tilbringer mye tid sammen med dem for å registrere både flatfyllen og at den er sammenhengende. Kanskje du som voksen skulle holde deg unna studentene.

Helt ærlig tror jeg ikke du vet en dritt om hva dagens studenter gjør og ikke gjør og hvordan de fordeler tiden mellom fest og studier men at du som vanlig praksis fra din side ser noe du ikke liker noen mennesker som tilhører en gruppe og projiserer det til å gjelde hele denne gruppen mennesker hele tiden.

3

totem

Det er ellers forholdsvist dumt å fortsette å ansette nyutdannede dersom dere bare har dårlige erfaringer med dem. Lærer dere ikke av erfaringene deres og lar være å ansette flere nyutdannede?

Akkurat dette er noe jeg synes er litt rart. I dag er det liksom en holdning om når man ansettes skal man "lande springende". Det er veldig få som vet alt de skal gjøre eller har kompetanse i akkurat det de får jobb i. Man må alltid forvente at en nyansatt har en liten innkjøringsperiode.

Jeg husker da jeg gikk på universitetet, så sa en av gruppelærerne jeg hadde at fagkompetansen vår ikke nødvendigvis var det viktigste, men at "vi hadde lært oss kunsten å lære" og det er jeg faktisk enig i. Jeg har hatt mange oppdrag der jeg må lære meg nye teknologier og det er i grunn helt greit.

Da jeg startet i jobben min var jeg nok det man kan kalle ganske "lett", men nå har jeg laget mange systemer som brukes av bedriften min både i norden og europa og kundene ønsker det fremfor andre. Poenget mitt er at en person som kanskje starter opp litt "junior", kan faktisk bli en veldig god "senior" med tiden og tilføre bedriften mye.

2

BornOnThe4thOfJuly

Nå må du ikke gjøre samme feil som TS å generalisere ut fra hvordan det visst nok er på hans arbeidsplass til å bli hvordan det er på alle arbeidsplasser.

De fleste som ansetter disse nyutdannede vet hvordan det er å komme nyutdannet og vet at det kreves litt for å få ut potensialet i de nyutdannede. men noen glemmer veldig fort at de selv var kalv.

Det er også noen forskjeller mellom en ingeniørutdannelse og en masterutdannelse i ingeniørfag. Mens ingeniørutdannelsen er mer direkte rettet imot arbeidsoppgaver så er masterutdannelsen mer en både fagutdannelse og nettopp som du sier metodikk både når det gjelder å kunne lære men også å kunne vurdere det man lærer.

Dermed får man noe forskjellige folk fra ingeniørutdannelsen og masterutdannelsen. Muligens kan ingeniøren fortere settes i arbeid men masteren vil generelt ha større sannsynlighet for å sette seg inn i nye problemstillinger. Dette er en generalisering og innenfor hver gruppe finnes det selvsagt store forskjeller men det viser litt om fokuset i utdannelsene.

Du skal ikke se bort fra at en del av de nyutdannede masterne ganske fort vil distansere TS i jobbhierarkiet uansett hvor dårligere de visst nok er i følge TS.

2

Ultima

At dagens studenter også har sansen for en fest i ny og ned tviler jeg ikke på. Men det klare inntrykket jeg har av dagens ungdom er at de slår oss ned i støvlene når det gjelder seriøsitet. Det jobbes jevnt over mye bedre enn blant mine jevnaldrende. Jeg har tro på at dette også gjelder når de blir studenter.

Jeg har også fått gleden av å få kjenne noen av dagens nyutdannede masterstudenter. Mye bra men selvsagt noe middelmådig også. Slik som det også var den gangen jeg gikk ut fra Gløshaugen. Det er ellers forholdsvist dumt å fortsette å ansette nyutdannede dersom dere bare har dårlige erfaringer med dem. Lærer dere ikke av erfaringene deres og lar være å ansette flere nyutdannede?

Ellers er det nesten litt alarmerende hvor god kjennskap du har til studentenes sammenhengende flatfyll. Det må jo bety at du tilbringer mye tid sammen med dem for å registrere både flatfyllen og at den er sammenhengende. Kanskje du som voksen skulle holde deg unna studentene.

Helt ærlig tror jeg ikke du vet en dritt om hva dagens studenter gjør og ikke gjør og hvordan de fordeler tiden mellom fest og studier men at du som vanlig praksis fra din side ser noe du ikke liker noen mennesker som tilhører en gruppe og projiserer det til å gjelde hele denne gruppen mennesker hele tiden.

Jeg studerte en annen plass - og vi var studenter i ordets rette forstand. Selvsagt tok man noen øl i helgene vi som annen ungdom, men det var ikke en det som var det primære målet med studietiden.

Det er imponerende av deg å vite så mye om noe du ikke har førstehånds kunnskaper om - i motsetning til vi som ser hvor ille utviklingen har vært i byen jeg skriver om. Og som dessverre er belemret med berserkerne i nærmiljøet.

Heldigvis finnes det noen få lyspunkt blant studentene også - som innser hvor ille det er;

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2016/08/22/Faddere-b%C3%B8r-f%C3%A5-ekstra-studiepoeng-13223295.ece

1

BornOnThe4thOfJuly

Det var heller ikke det primære på Gløshaugen å feste mest mulig. Men det ble også festet.

Når det gjelder egen studenttilværelse så har jeg førstehåndkunnskap, også om folk som studerte på Dragvoll. Din beskrivelse av den rosenrøde tilværelsen med studenter som var så fordømt seriøse før så kjenner jeg meg rett og slett ikke igjen.

Når det gjelder dagens studenter så henger jeg ikke med dem slik som du åpenbart må gjøre siden du visst nok har førstehåndskunnskap.

Hvorfor henger egentlig en voksen mann med studenter slik at han kan få førstehåndskunnskap om deres liv som gruppe og over hele døgnet? Stalker du dagens studenter siden du har førstehåndskunnskap om deres seriøsitet og sammenhengende flatfyll?

Linken din beskriver noenlunde samme bilde som var i min tid. Det ble en del festing i fadderuken, som linken omhandler, men etter den så kom fokuset mer over på studiene.

Men dersom en litt kritisk artikkel om fadderuken er alt som skal til for å tillegge dagens studenter lite seriøsitet og sammenhengende flatfyll så var de vel allerede forhåndsdømt av deg på forhånd.

1

fireman56

Ellers er det nesten litt alarmerende hvor god kjennskap du har til studentenes sammenhengende flatfyll. Det må jo bety at du tilbringer mye tid sammen med dem for å registrere både flatfyllen og at den er sammenhengende. Kanskje du som voksen skulle holde deg unna studentene.

Om Bergen og Trondheim er sammenlignbare som studentbyer her, så¨må jeg si meg enig med Ultima. Etter mange fredags- og lørdagsnetter bak rattet i drosjen så har jeg sett litt av hvert når det gjelder ungdommer generelt og studenter spesielt. De er ikke få og de er langt fra edrue på byen. Penger har de å bruke også så jeg regner med at studielånet får ben å gå på hos endel. Godt å ha mamma og pappa siste del av semesteret da.

En liten morsomhet er jo at studentene som bor sentralt i Bergen skriver leserinnlegg i BA der de klager på at buekorpsene trommer en lørdag midt på dagen slik at de ikke klarer å lese. Jeg mistenker vel heller at det som plager disse er den helsikes hodepinen de sikkert har pådratt seg etter en fuktig kveld/natt på byen der trommingen sikkert truer med å sprenge hodet deres i småbiter. Synes jeg synd pådem da? Overhode ikke. Få noen flere trommeslagere dit sier jeg da

1

BornOnThe4thOfJuly

Ja det sikkert en morsomhet at de dere klager på klager på andre. Det betyr imidlertid at dere er i samme gjeng med folk som ikke forstår at i byer så forekommer det bråk i større og mindre grad hele døgnet.

Som nevnt av flere her så scorer dagens ungdom skyhøyt mye over tidligere generasjoner på alle positive statistikker. Det betyr at man har statistisk grunnlag for å si at vi faktisk var verre enn de dere klager på i dag. Da bør man kanskje gå i seg selv å ikke dømme folk så hardt når egen generasjon var verre.

Hva studenter bruker penger på har verken du eller jeg noe med. Ei heller inntektskildene deres. Ville du selv likt å få kritiske merknader om din egen pengebruk eller ville du ment at det hadde ingen folk noe med. Dersom ingen har noe med din pengebruk så har ikke du noe med andre pengebruk heller.

Der Ultima feiler fullstendig og der du gjør et godt oppfølgende forsøk er at man ut fra observasjon av en meget kort tid av studietiden generaliserer noe voldsomt om hvordan studenter eller ikke er.

Statistikken er altså slik at dagens ungdom er bedre enn det vi var så får vi heller skamme oss over egen generasjon istedenfor å forsøke å gjøre dagens studenter til noe verre enn oss selv.

3

hjbjerke

I dag derimot - virker det som om det kun er bortskjemte skittunger som begynner på NTNU - til enorm kontrast fra de voksne og seriøse studentene jeg hadde rundt meg.

Nå var det en del som levde herrens glade dager på samfunnet før også da - de trengte en del ekstra tid (år) for å komme seg gjennom studiene på NTH.

Jeg gikk i utlandet og vår start var som du skisserte for deg selv: registrering, bokliste og så full fart.....(men selvsagt hadde man utblåsninger i helgen så lenge man ikke var for nær eksamen).

2

Ultima

Godt å høre.

Da er vi iallefall to som har opplevd hvordan studietiden forløper seg andre steder enn ved NTNU.

Og jeg kjenner veldig godt til studenter som bare måtte være på alt. Skulle vært ferdig for flere år siden, men holder enda på. Dette koster skattebetalerne.

1

Vonmises

Min erfaring med de nyutdannede siv. ing'ene de siste årene er, i motsetning til TS oppfatning, at de er langt fra faglig svake. Alle vi har ansatt de siste fem årene har alle dyktige og arbeidssomme folk.

Samme får jeg høre av mine gamle studiekamerater som jobber i andre bransjer også. De av dem som har besøkt NTNU de siste årene i forbindelse med rekruttering opplevde studentene som mer seriøse enn det vi var for mer enn 20 år siden.

Kanskje TS bare opplever faglig svake nyutdannede fordi han jobber på en lite attraktiv arbeidsplass.

2

peraleks

Passer bra med mine egne erfaringer også.

Kan forøvrig legge til at dagens ungdom drikker, fester, røyker mindre enn det noen generasjoner har gjort tidligere.

De pugger mer, er mer seriøse rundt skole, spiser bedre/sunnere og trener mer.

De er kort og godt langt bedre enn det enkelte gubber innbiller seg. Så er det så at det alltid fins noen sorte får og det er jo igjen enkelt å fokusere på disse når man skal generalisere og skuffe ut dritt så rumpa står.

1

fireman56

dagens ungdom drikker, fester, røyker mindre enn det noen generasjoner har gjort tidligere.

Røyker definitivt mindre

Fester mindre? Veeeeel???

Drikker mindre: Så definitivt ikke, bare annerledes. Istedfor ølet og himkoken er det nå vin og fancy drinker det går i, men man blir like fulle og gærne av det

1

Ultima

Jeg har jobbet på store arbeidsplasser.

Dine erfaringer kan vel stemme i en del fag, særlig alt som har med data å gjøre.

Men i bygningstekniske fag må jeg si jeg er forundret over hva de har fått med seg i løpet av studiene, eller rettere sagt ikke har fått med seg.

Dog er det andre forhold som vekker mer undring og faktisk irritasjon blant oss erfarne - og det er mangelen på ansvarsfølelse i prosjekter. Bare for ti år siden var det atskillig enklere å få uerfarne til å forstå at vi alle hadde et ansvar for å levere. Dette distanserer de seg fra i dag - og de er lite villig til å jobbe overtid. Noe som var helt utenkelig da jeg var ung og uerfaren. Vi sliter med å få dem til å ta ansvar.

1

Perspektiver

Tiden utvikler seg og mennesker blir voksne senere som arbeidslivet senere.

Skal graden av å verdig ferdig med gymnas ( navnendringer til allmenfaglig og "studieforberedende" som det heter ) gjør tenåringer voknse må man tilbae i tid for å forsvare en "russetid".

Slik den praktiseres i dag er det mer eller mindre fyll og busser og betydlig mindre handling (russerevyer etc) som krever arbeid.

En såkalt "russetid" i dag vil passe bedre etter ferdigbestått tre års studier ved universitet eller høyskoler.

En heving av kvalitet av f. eks revyer og å vise seg offentlig i mindre grupper med en presentasjon basert på reell innsats er noe annet en å samles i gettoer på Tryvann.

Studenter i teknologiske fag har , ironisk nok grunnet den teknologiske utviklingen , glemt hva det elektroniske verktøyet de benytter gjør for dem.

Som en studie ved NTH eller NTHnU viser er det pen og papir man benytter når man noterer i forelesninger og ved gjøre en forberedelse for nå man leser.

Tastaturet bør først komme inn når ting skal presenteres og det med bakgrunn i skrevne notater.

Her kan man gå så langt ned i hierkien som til barneskolen. Man skal ikke begynne en klalkulator før man kan sette opp og løse regnestykkene på pen og papir.

Å gi barneskole elever I Pad er ren idioti dersom man ønsker gode reafagskompetanse.

Tilsvarende logikk kan fint beyttes for annet enn realfag. Det er ikke faget som skal lese deg ; det er du som skal lese pensum og kontrollsjekke og/eller finne mer ut av realiteten og logikken i det du leser.

2

Lignende temaer

Bilde

Politikk - Norsk

Politikk - Norsk

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...