Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Villedende markedsføring vs Black Friday

Jeg har overvåket en del av proshop.no's produkter, og ser de driver villedende markedsføring. Noe som er ulovlig i følge norsk kjøpslov. Ref: lovdata.no ( https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2 )

Er på jakt etter ny projektor, så det er grunnen. Et av eksemplene: BenqQ W1110 DLP kostet 6630,- ink mva 15/11-16, i går 22/11-16 koster den 7872,- Sendte en mail til support og bedriftsavdelingen i proshop, men fikk til svar:

"Våre priser på produkter endres basert på flere proskjellige faktoer.

Vi beklager at du mener at våre priser er villledennde."

Tror dere det er mange bedrifter som "trikser" til prisene for å lure folk til Black Friday?

1
41 svar

41 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

pikachu

Når man først har gravd litt i denne møkka, så var det ikke vanskelig å finne ut at det ikke bare er kundene man ønsker å pule for penger, men jammen meg de ansatte også.

Siterer fra HK sin side "De vil lønne folk ut fra hvor fort de løper og hvor mye de selger."

Haha ikke noen bombe at denne gjengen skyr tariffavtaler som pesten.

"At ledelsen mener at det er for dyrt, sier jo noe om hvem de frykter skal tjene på det. Mindre til bedriften er mer til de ansatte, påpeker Mietinen."

Er noe jeg hater når jeg handler, så er det halsende selgere rundt deg som prøver (ljuger) å få deg til å kjøpe hva som helst pga provisjons og bonusrace. Butikker burde vært merket med hvem som har tariffavtaler og ikke for sine ansatte. Så man kan styre unna den verste dritten.

Blir bare mer og mer kvalm av det jeg finner ut om de kjedene her. Rovdrift på både kunder og ansatte? Sier det meste om hvilke typer man har med å gjøre.

Nei jeg kommer aldri mer i mitt liv til å handle noe på disse kjedene, om jeg da ikke vet de selger med tap. Da tusler man jo inn for en god sak :-)

2

FlGARO

Våre priser på produkter endres basert på flere proskjellige faktoer

Hva er disse faktorene? Valutakursen ved innkjøp? Tviler på at det er så veldig mange faktorer som endrer en pris når den først er satt. I hvert fall ikke fra dag til dag.

Har selv sett produkter blitt satt opp kunstig høyt i pris, slik at de kan annonsere den på tilbud rett etterpå, men hvor tilbudsprisen egentlig er den vanlige prisen.

Mon tro om dette fungerer når jeg skal selge bilen min på finn.no også? Er jo bare å sette den til en million og sette den på tilbud til 300 000 etter en måned med 70 prosent avslag.

2

Speciale

Valutakursen ved innkjøp?

Normalt sett så forhandles valutakurs 1-3 ganger i året, ikke ved hvert kjøp, så lenge man kjøper fra produsent, og er enten butikk eller grossist som har distribusjonsretten fra produsenten på varen.

1

JonIB

Hva er disse faktorene? Valutakursen ved innkjøp? Tviler på at det er så veldig mange faktorer som endrer en pris når den først er satt. I hvert fall ikke fra dag til dag.

Handler sannsynligvis om konkurransen i markedet. I tillegg at produkter på supersalg gir markedsføring for øvrige produkter (trekker kunder).

Kan legge merke til en kjede som XXL, som er "kjent for" å være billig. Hvis en sjekker prisene, er de egentlig ikke billig på så mye annet enn det som står i tilbudsavisene/annonsene (og det er ofte produkter de ikke har så veldig mye av). Men de billige annonserte prisene trekker kunder inn til butikker/nettbutikken, og fører til økt salg av øvrige produkter.

Hvis en er god på dette og kjører nye produkter på salg hele tida, vil en selge mye av produktene en har på salg (kanskje med tap...) men samtidig få betydelig økt salg av andre produkter. Samtidig er det sikkert viktig å skifte produkt på "supersalg" jevnlig, for å hele tiden trekke nye kunder med ulike interessegrupper.

Å selge et og annet produkt i et stort sortiment med tap, er nok en helt bevisst markedsføringsstrategi. Og de store kjedene er knallgode på dette. Blant annet XXL, Elkjøp, Expert, Lefdal, G-Max osv.

Så jeg tipper at den viktigste faktoren er markedsrelatert og en bevisst annonsestrategi.

Som forbruker er det jo egentlig bare å være bevisst at kjedene bruker denne typen strategi, og utnytte det til vår fordel. Dvs kun kjøpe de produktene de faktisk kjører salg på, og ikke fylle handlekurven med alle de produktene vi får lyst på der og da - som overhode ikke er på salg...

1

pikachu

Å selge et og annet produkt i et stort sortiment med tap, er nok en helt bevisst markedsføringsstrategi. Og de store kjedene er knallgode på dette. Blant annet XXL, Elkjøp, Expert, Lefdal, G-Max osv.

XXl, Elkjøp, Expert og Lefdal. Er samme ulla hele dritten. Elkjøp og Lefdal har samme eier. XXL ble startet av tidligere elkjøpere - noe man enkelt kan se ved å bevege seg rundt i butikken og sammenligne konseptet med elkjøp.

Og sist men ikke minst Expert, er også nå godt infiltrert av gamle elkjøpere. Er en "kameraderigjeng" som styrer det meste av den sullamitten her. Og tro meg, deres interesse er ikke å gi "gratis" varer til kundene, men pule dem for mest mulig penger.

Hyggelig for dem at de har kunnet sko seg på naive lettlurte nordmenn i lang tid, men håper virkelig massene nå begynner for alvor å våkne etter alle disse avsløringene som fremkommer i media. Styr unna møkka om du ikke vet de selger deg et produkt til knallpris. Og disse produktene er gjerne de selgerne vegrer seg sterkt for å selge til deg- for det er gjerne tap.

Sjekk priser aktivt på nett alltid før du handler i disse butikkene, og ikke la deg lure av at du ikke finner samme modellnavn andre steder. Elektrobutikkene nemlig spekulerer i å ha unike modeller, slik at du ikke skal kunne ta de på noen prisgaranti. Tilsvarende produkter andre steder eller på nett, har gjerne bare kun et litt annet navn. Sjekk spesifikasjoner på merket/modellen du skal kjøpe, og du finner fort ut at tilsvarende (identisk?) produkt finnes andre steder billigere med et litt annet produkt/modellnavn.

1

milfern

Jeg har overvåket en del av proshop.no's produkter, og ser de driver villedende markedsføring

Bruk prisjakt og følg med på prisutviklinga. Problem solved.

1

deleted3041664

Omtrent som sirkus. Dobler billettprisene, men deler ut rabattkuponger så du får billetten til "halv pris".

1

Lignende temaer

Bilde

Politikk - Norsk

Politikk - Norsk

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...