Nye VGD er lansert! Mer informasjon

ruter vil ta i bruk førerløse minibusser for og kutte kostnader til sjåfører. Men når teknologien eksisterer så forstår jeg ikke hvorfor dette også ikke skal benyttes i store busser.

lastebiler også der mottaker og avsender bare stiller opp med bemanning for og losse og laste så bilen kan sendes ut og kjøre hele døgnet. De trenger bare ett lastsikringskurs.

er det uklart når bussene kan være på plass tyder vel dette på at teknologien enda ikke er god nok ?

1
86 svar

86 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

Hyrro

ruter vil ta i bruk førerløse minibusser for og kutte kostnader til sjåfører. Men når teknologien eksisterer så forstår jeg ikke hvorfor dette også ikke skal benyttes i store busser.

Her bor vi i et land som skriker etter arbeidsplasser, og så skal det private eierskap kutte ut å betale for nødvendig arbeid av profitthensyn? Det er bakvendtland de luxe.

Joda, teknologien skal vi ta i mot med takk og bruke den, men likevel trenger vi mennesker på plass, selv om bussen går av seg selv. Det for å være der om noe spesielt skulle oppstå, og det å kunne hjelpe folk som trenger assistanse.

Denne verden er blitt for kald og teknologisk og det går ut over menneskers kontaktbehov og velbefinnende. Vi er levende individer og ikke produkter på et samlebånd.

4

politikk

Hyrro : ikke arbeidsplasser for enhver pris selv om landet " skriker " etter det. Da erstatter vi bare traktor og gravemaskin med hakke, spade og trillebår.

næringslivet fungerer slik : til mer teknologi til dyrere og drive enn lavteknologisk. Altså vil ikke en bedrift ta i bruk avansert førerløst uten og kunne kutte kostnader til bemanning. Må det være med betalt person så kan de likegodt kjøre i tillegg til hjelpeoppgavene du definerer. Akkurat som i dag...

1

Hyrro

Nei, jeg er ikke av de som ser på automatisering som et onde som går ut over tradisjonelt arbeid. Jeg ser automatisering som et gode som frigjør menneskers ensidige jobber til noe mer meningsfylt.

Men når det er sagt, så må den menneskelig faktor også være der, for ensomhet og isolasjon er blitt et vesentlig problem i samfunnet, og det igjen fordrer mer psykiatri og omsorgstjenester. Dessuten er det ikke alle som går rundt med tilgang til apper, når informasjon mangler.

Vår verden er allerede så digitalisert, at den som plutselig står der uten fungerende mobil, blir helt satt utenfor fordi det ofte ikke finnes verken klokker, rutetider eller telefonapparater lenger. Enda verre er det for de som av en eller annen grunn har vanskeligheter med å møte automater overalt.

En automatstyrt buss kan kjøre sikkert i trafikken, men kan ikke ta menneskelige valg i en krisesituasjon. Den kan ikke hoppe ut og hjelpe en invalig på bussen, løfte en tung koffert eller slå av en prat med den passasjer som kanskje ikke har snakket med noen på flere dager.

I min oppvekst, fantes det både sjåfør og konduktør på buss og trikk. Men nå i dag er alt så privatisert at lønnsomhet og profitt kommer foran en hver tanke på menneskelig samkvem og kommunikasjon, og det vil alltid finnes situasjoner hvor hvor det oppstår konkrete problemer fordi det menneskelige faktor ikke er tilstede.

1

Bill_Babba

Her bor vi i et land som skriker etter arbeidsplasser,

Er du egentlig helt sikker på dette?

Faktum er att vi har enorme mengder med arbeidsplasser tilgjengelige, som vi ikke kan automatisere enda. Men ingen vil ansette noen til dette.

Når det gjelder transport, så vil det bare være fordeler med å fjerne "mannen" Og ansette da personen for mer effektiv lessing/lossing.

Og få folk til å gjøre den enorm viktige jobben, som nesten ingen i dag gjør. altså vedlikehold av landet vårt, både by og mark.

1

Hyrro

Og få folk til å gjøre den enorm viktige jobben, som nesten ingen i dag gjør. altså vedlikehold av landet vårt, både by og mark.

Norge har en overflod av navere til de jobbene, det er bare snakk om å betale lønn. slik at folk kan delta i samfunnet som verdige mennesker.

1

maxus4

Her bor vi i et land som skriker etter arbeidsplasser,

Tja . Nå har man brukt løgnhistorien om at Norge manglet arbeidskraft for å forklare innvandringen til landet de siste 40-45 år. Vi har blitt fortalt gjennom hele denne tiden at uten innvandrere hadde vi sett ut som et postapokolyptisk scenaroi der ingenting hadde virket. fordi vi var altfor få . ''

Og dette har vært argument for å ha fortsatt masseinnvandring til evig tid

Og nå når mer og mer av samfunnet effektiviseres så skal det være et problem . Man får bestemme seg. Har vi nok folk eller ikke i dette landet ?!

1

Hyrro

Jeg snakker om de arbeidsoppgaver som fortsatt trengs etter at ny teknologi og automatisering har redusert og vil redusere enda mer av tradisjonelle arbeidsplasser.

Jeg snakker om en rimelig fordeling av arbeidsoppgaver og utkomme som det er mulig å leve av for alle.

Jeg snakker ikke om hvem menneskene er eller hvor de kommer fra.

For et hvert menneske har rett til et verdig liv i et rikt land hvis noen kunne sette seg ned å veie ting opp i mot hverandre.

Men kommer ingen vei ved å pøse ut beskyldninger mot folkegrupper som har like mye rett til å leve som deg og meg.

1

return_of_drakkar

lastebiler også der mottaker og avsender bare stiller opp med bemanning for og losse og laste så bilen kan sendes ut og kjøre hele døgnet. De trenger bare ett lastsikringskurs.

Teknologi-freakingen vil føre til undergang. Det er også en illusjon å tro at førerløse biler og busser går bra hvis alt skal foregå slik. Morsomt for hackere også skulle man tro.

2

politikk

Returnof : ser mer for meg ungdommer som blokkerer sensorer på kjøretøy og veianlegg enn hackere. I tillegg vil kjøretøyer måtte bestilles med varme rundt sensorer for og hindre blokade av snø og is i Norge.

1

return_of_drakkar

ser mer for meg ungdommer som blokkerer sensorer på kjøretøy og veianlegg enn hackere. I tillegg vil kjøretøyer måtte bestilles med varme rundt sensorer for og hindre blokade av snø og is i Norge.

Ikke noe teknisk er fullkomment. Man blir ogsp avhengig av programeringsvalg som tas for diverse situasjoner som kan oppstå. Med andre ord så er det f.eks andre som velger hvem som skal skades etc. i slike situasjoner.

Og automatisering gjør mennesker til sekunda vare. Til slutt skapes en elite som skralter og vralter med folk flest såkalte.

Jamfør diskusjonene om f.eks Nav o.l hvor teknologi selges til de som bestemmer for at de som bestemmer ikke forstår følger, men av forfengelighet sier ja og amen.

2

RickiBK

ser mer for meg ungdommer som blokkerer sensorer på kjøretøy og veianlegg enn hackere. I tillegg vil kjøretøyer måtte bestilles med varme rundt sensorer for og hindre blokade av snø og is i Norge.

Enn å være så akterutseilt rent teknisk.

Det er IKKE sensorene, automatikken eller egenskapene til disse automatiske sjåførene som er problemet med selvkjørende kjøretøy.

Det er ene og alene hvem det er som er ansvarlig for ALT som denne automatikken foretar seg. RENT juridisk med andre ord.

Ingen av disse autonome kjøretøyene flytter seg en meter med en eller flere sensorer blokkert eller satt ut av spill på noen måte.

1

Mr.Daddycool

ruter vil ta i bruk førerløse minibusser for og kutte kostnader til sjåfører. Men når teknologien eksisterer så forstår jeg ikke hvorfor dette også ikke skal benyttes i store busser.

Denne teknologien eksisterer ikke for kommersiell drift i vanlig trafikk i det hele tatt, det er bare tull. Enda mindre for store kjøretøyer, på dårlige norske veier i tett trafikk. Det er galskap å tenke tanken en gang. Det kommer nok litt lengre frem i tid om verden ikke blir satt kraftig tilbake. Men det er alt for tidlig enda.

2

pfrog567

Nettopp. Men mange tror nok at det kommer til å være fullt i gatene og på veiene med førerløse kjøretøy :)

1

Mr.Daddycool

Det kommer aldri til å skje i vår levetid ! Det kan komme i noen av de største byene på lang sikt, og kanskje noen steder i verden der annen trafikk blir stengt ute, der slik trafikk går. I Norge med det klimaet vi har, med de veiene vi har, med den topografien vi har ? Det kommer aldri til å bli trygt nok i overskuelig fremtid.

1

Wizzard

Vi må jo da forandre på vår kjære "en buss sjåfør" sangen

En duppe dings, en duppe dings, det er en dings med gode skills. Og er den ikke en duppe dings, da har den ikke gode skills. En duppe dings, en duppe dings, det er en dings med gode skills.

1

Langorm

ruter vil ta i bruk førerløse minibusser

1.april kommer nå hver eneste dag. Hvor kommer slike nyheter fra? Selv om en slik teknologi finnes, vil det ta mange år, før noen i Norge får tilatelse til å ta teknologien i bruk.

1

Lignende temaer

Bilde

Politikk - Norsk

Politikk - Norsk

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...