Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Åtte konkurrenter om å kjøre tog i Norge.

Klassekampens liste over de åtte selskapene som er prekvalifisert til å kjøre tog i Norge fikk lite oppmerksomhet, artikkelen de hadde for fem dager siden druknet vel helt i oppmerksomheten rundt Trump...antagelig.

Men her er en påminnelse.

Det er altså åtte som er interessert, og seks av dem er staters selskaper.

NSB og Flytoget er jo greie, de er eid av den norske stat.

SJ er eid av den svenske staten.

MTR er eid ca. 75% av Hong Kong, som er Kina i mine øyne.

Keolis er 70% eid av den franske staten. Resten av det kanadiske pensjonsfondet CDPQ.

Arriva er eid av Deutche Bahn, som er eiet av den tyske staten.

Så har vi de private:

Go Ahead er et britisk privat selskap som kjører tog i Storbrittannia, Tyskland og Singapore.

Til slutt er det ett norsk, privat selskap.

Boreal, en gruppe norske investorer med penger fra et fond i Luxembourg i ryggen.

Alle disse skal konkurrere ved å kjøre på de samme skinnene, de skal leie de samme togsettene fra den norske staten, alle som jobber i togene skal snakke norsk, og de skal konkurrere om å gi et bedre tilbud.

Når vil vi få svaret på hva de skal konkurrere på?

Jeg har påstått før at de ansatte vil få lavere lønn og dårligere pensjonsbetingelser, men ut over det kan jeg ikke finne noe som helst å konkurrere om.

Når de som vinner anbud skal ha utbytte, hva kan de gjøre for å i tillegg trylle fram et bedre tilbud for de reisende, tro?

Har vi i vente et nytt kaos ala søppelkaoset i Oslo?

2
116 svar

116 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

sanila

Der finnes noen setninger der heter:

"Det visste jeg ikke"!

og "det må jeg ha misforstått"!

Og : "Jeg må undersøke om der er noe jeg har misforstått eller ikke fått med meg"

Og "det var en feil"

Eller: "Det er jeg sikker på ".

2

fireman56

Jeg har påstått før at de ansatte vil få lavere lønn og dårligere pensjonsbetingelser, men ut over det kan jeg ikke finne noe som helst å konkurrere om.

Et av selskapene du nevner, Keolis, er dem som drifter Bybanen i Bergen, som omfattes av både veitrafikkloven og jernbaneloven alt etter hvor på linjen man befinner seg. Det går forsåvidt greit. De ansatte har normale, norske lønninger og arbeidsbetingelser og alt står under overoppsyn av Skyss som deler ut bøter om man er over 3 minutter forsinket.

Men dette går jo også andre veien. I farten kommer jeg på Tide som drifter bussruter i Danmark. Det er vel samma sak det

1

fargerik

Et av selskapene du nevner, Keolis, er dem som drifter Bybanen i Bergen, som omfattes av både veitrafikkloven og jernbaneloven alt etter hvor på linjen man befinner seg. Det går forsåvidt greit. De ansatte har normale, norske lønninger og arbeidsbetingelser og alt står under overoppsyn av Skyss som deler ut bøter om man er over 3 minutter forsinket.

.

1

fireman56

Poenget mitt var vel at de kan drifte dette like godt som et hvilket som helst statelig norsk selskap uten at de ansatte lider under det

1

JCDenton

Kan ikke skjønne hvordan norske reisende kan tjene på dette. I dag har vi en aktør, NSB, et sted å kjøpe biletter fra osv. Må vel være bedre at Norge driver togtrafikken og ikke ørten forskjellige aktører..

1

Kulumuli

Det kan virke som om det er to alternativer her, hvorav ingen av dem er gode;

Behold strukturen slik den er idag eller la private ta over mer.

Med riktige grep kunne man gjort NSB og jernbaneverket til to (helst én) bedrift som det er mulig å være stolt av.

Men manglende kompetanse og visjoner hos deres ledere og politikere gjør at det ser lite trolig ut til at dette kan oppnås.

At det blir bedre med private aktører er det ingen garanti for. Men med fokus på kvalitet kan man kanskje velge de som er best.

Man kan lage offentlige organisasjoner som yter god service og er kostnadsmessig effektive uten at det trengs å lempe på lønnskrav og arbeidsforhold. Men det er en stor jobb, og de reformene som har vært har gjort for lite og man trenger høy kompetanse for å få det til.

1

mf_6

Har vi i vente et nytt kaos ala søppelkaoset i Oslo?

Sansynligvis ikke. Det er utrolig mange tjenester og prosjekter som blir konkurranseutsatt til det private. I de fleste tilfellene fungerer private helt fint, men i noen få går det meste galt.

1

Lignende temaer

Bilde

Politikk - Norsk

Politikk - Norsk

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...