Aktuelt

nostalgikern

Behovet for buss-sjåfører

I nyhetsbildet i dag har vi hørt om at for å bidra til å nå klimamålene vi så (over-)ambisiøst har satt oss, så trengs det minst 1000 nye bussjåfører hvert år de nærmeste årene fremover (10 - 15 år?). Ett av problemene mht. omskolering for f.eks. de som er blitt arbeidsledige er at det å få rett til å kjøre buss, det koster i alt visstnok ca. kr. 180 000,-. Sertifikat klasse D; den nette sum av kr. 90 000,- pluss (Norges lengste ord?), det som kalles yrkessjåførkompetansebevis (puh) som da visstnok koster tilsvarende. Når man ser alle med minoritetsbakgrunn som er bussjåfører, så slår det meg at disse kanskje har fått dette gratis? I så fall blir det vel ikke rettferdig at andre arbeidsledige evt. må betale dette gildet selv, hvis dette er stoda?

Det var forresten intervju med noen Oslo-ungdommer (eller var det Bærumsungdommer?) om hvorvidt de kunne tenke seg å bli bussførere (NRK P2 i morges). Helt uaktuelt var svaret, "det ligger ikke noe penger i det", svarte den ene.

Det finnes forresten en del yrker med dårligere lønnsmessig utgangspunkt enn for disse, begynnerlønna er på kr 400 000,- pluss tillegg... Spørsmålet mitt/diskusjonsgrunnlaget for tråden blir da om det er rettferdig at noen må betale for slikt og andre får det muligens gratis.

2
39 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Når man ser alle med minoritetsbakgrunn som er bussjåfører, så slår det meg at disse kanskje har fått dette gratis? I så fall blir det vel ikke rettferdig at andre arbeidsledige evt. må betale dette gildet selv, hvis dette er stoda?

Så heller enn å sjekka dette, er det betre å fyra opp under fordommar gjennom å antyda at nordmenn blir forfordelt?

For dette kunne du jo enkelt ha googla fram. Eksempel: http://www.gd.no/nyheter/nav-betaler-forerkortet/s/1-934610-5772739

4

Her burde en ta med spørsmålet: "Er det slik at alle som "tvinges" over til å ta buss, gjør dette frivillig? Politisk kan en kanskje se det slik: At når FRP ikke fikk det til, hvem andre kan få noe til, når det kommer til "bilen som allemannseie"? Nordmenn flest er trauste og sindige av natur. Men hvor lenge var vel Adam i sitt Paradis? Og med en stadig mer urolig og usikker verden utenfor. Hvordan skal dette hele ende?

1
InnocentBystander [sitat…] Så heller enn å sjekka dette, er det betre å fyra opp under fordommar gjennom å antyda at nordmenn blir forfordelt? For dette kunne du jo enkelt ha googla fram. Eksempel:...

Så heller enn å sjekka dette, er det betre å fyra opp under fordommar gjennom å antyda at nordmenn blir forfordelt?

Det var en fra NHO som var med i Nyhetslunch NRK som ga uttrykk for at det ble altfor dyrt for de arbeidsledige å skaffe seg rett til å kjøre buss. Det var bare dette jeg stusset på hvordan kunne henge sammen...

1
InnocentBystander [sitat…] Så heller enn å sjekka dette, er det betre å fyra opp under fordommar gjennom å antyda at nordmenn blir forfordelt? For dette kunne du jo enkelt ha googla fram. Eksempel:...

Så heller enn å sjekka dette, er det betre å fyra opp under fordommar gjennom å antyda at nordmenn blir forfordelt?

Kan du svare på hvorfor NHO da i det hele tatt tar opp problematikken, hvis det er slik at enhver arbeidsledig kan få gratis buss-sertifikat? Man må vel dessuten gå ut ifra at folk som relativt nylig har kommet til landet kanskje ikke er i stand til å betale nærmere kr 200 000,- av egen lomme for å få en slik sjåførjobb, eller kompetansen for den, eller har de som regel råd til det kanskje?

I tilfelle ikke , bør det vel uansett være likhet for loven, mener jeg, men det mener kanskje ikke du??

1
fargerik [sitat…] [Slettet]

Du er helt på tuppa menneske. Jeg har da for pokker ikke uttalt at disse spesielle gruppene du trekker fram ikke "kan klare å kjøre buss". Har jeg det da? Statsministeren trakk sågar i sin nyttårstale frem en kvinne med hijab og som var bussjåfør. Flott begge deler (skjønt hodeplagget skulle vel ikke være noe til hinder for å kjøre buss, skulle man tro...).

Skal gjøre et nytt forsøk på å få inn i nøtta di at jeg snakket om hvorvidt det er forskjell på hvem som får dette sertifikatet gratis, i tilfelle det er slik, og hvem som må hoste opp kr. 180 000. Det dreier seg om hvordan støtteordningene er, det er det som var spørsmålet her, ikke hva slags tro eller klesdrakt osv. de har de som kjører, din tulling.

1
nostalgikern Du er helt på tuppa menneske. Jeg har da for pokker ikke uttalt at disse spesielle gruppene du trekker fram ikke "kan klare å kjøre buss". Har jeg det da? Statsministeren trakk såg...

Skal gjøre et nytt forsøk på å få inn i nøtta di at jeg snakket om hvorvidt det er forskjell på hvem som får dette sertifikatet gratis, i tilfelle det er slik, og hvem som må hoste opp kr. 180 000.

Det har du fått svar på lengre opp i tråden, så vidt jeg kan se.

Og det var du selv som bekymret deg over alle med minoritetsbakgrunn i trådstarten.

Jævlig er det dersom de ikke jobber, og jævlig er det dersom de får jobb.

1
fargerik [sitat…] Det har du fått svar på lengre opp i tråden, så vidt jeg kan se. Og det var du selv som bekymret deg over alle med minoritetsbakgrunn i trådstarten. Jævlig er det dersom d...

Og det var du selv som bekymret deg over alle med minoritetsbakgrunn i trådstarten.

Jævlig er det dersom de ikke jobber, og jævlig er det dersom de får jobb.

Forsøk nr. to, der ser du hvilken uærlig måte du foretrekker å diskutere på. For det første er jeg IKKE "bekymret" for at de nevnte får seg bussførerjobb, man må vel gå ut ifra at de kan trafikkreglene fullt ut (og at dette med juks til førerprøven vi hørte om i fjor dreide seg om personbilsertifikat...), så da er jo det at disse er i jobb en bra løsning, skulle man tro.

Har du en forklaring på hvorfor NHO tok opp dette med at det er så vanskelig for arbeidsledige å få omskolering til bussjåføryrket da? Det dreide seg om finansieringen av serftifikat/førebevis.

Prøv å vær litt seriøs hvis du ønsker å være med i debatten. Er det forresten greit at du omtaler folk fra Afrika slik du gjorde innledningsvis da?... Det var din betegnelse, ikke min.

1
nostalgikern [sitat…] Forsøk nr. to, der ser du hvilken uærlig måte du foretrekker å diskutere på. For det første er jeg IKKE "bekymret" for at de nevnte får seg bussførerjobb, man må vel gå ut...

Har du en forklaring på hvorfor NHO tok opp dette med at det er så vanskelig for arbeidsledige å få omskolering til bussjåføryrket da?

Hva sier NHO? Aner ikke hva de mener, jeg. Jeg mener det jeg selv mener, og det er at det er kommet nytt om at landet vil trenge veldig mange sjåfører.

Regjeringspartiene bør komme på banen her. Enten ved å komme med tiltak som instruks til NAV og bevilge penger, eller ved å erklære at regjeringen ikke vil gjøre noe.

1
fargerik [sitat…] Hva sier NHO? Aner ikke hva de mener, jeg. Jeg mener det jeg selv mener, og det er at det er kommet nytt om at landet vil trenge veldig mange sjåfører. Regjeringspartiene...

Hva sier NHO? Aner ikke hva de mener, jeg.

Hvis du er såpass interessert i temaet som du later til, så kunne du tidligere i tråden lese deg til hvor jeg hadde hørt NHOs bekymringer om temaet, samt min korte oppsummering av hva denne bekymring dreide seg om. (Du hadde jo fått med deg det 5 år gamle avisreferatet om et "unikt" forsøk fra NAV sin side vedrørende noen norske arbeidsledige den gang).

1
nostalgikern [sitat…] Hvis du er såpass interessert i temaet som du later til, så kunne du tidligere i tråden lese deg til hvor jeg hadde hørt NHOs bekymringer om temaet, samt min korte oppsumm...

Hvis du er såpass interessert i temaet som du later til, så kunne du tidligere i tråden lese deg til hvor jeg hadde hørt NHOs bekymringer om temaet, samt min korte oppsummering av hva denne bekymring dreide seg om.

"En fra NHO i Nyhetslunch" altså.

OK, jeg legger meg flat.

1
fargerik [sitat…] "En fra NHO i Nyhetslunch" altså. OK, jeg legger meg flat.

- Hvor flat du legger deg er vel kanskje litt uvisst, det var vel gjerne et forsøk på spydighet, men du kan iallfall stole på at mine opplysninger om dette er korrekt (så mangt er søkbart i ettertid nå, så skulle du likevel tvile , så kan du vel alltids gjøre et forsøk på å sjekke det ut, hvorvidt det stemmer).

En annen ting du bør "legge deg flat for" er vel at du var så nedlatende mot dette kontinentet du trakk frem at du omtalte det med liten forbokstav, - eller vet du kanskje ikke bedre?...

(og fellesbetegnelsen for befolkningen som bor der/kommer fra der skal forresten visstnok ikke lenger omtales slik du gjorde heller, så da lærte du jo noe nytt tydeligvis i dag også....).

1

det ligger ikke noe penger i det",

Det er et hinder for å få folk til å gå inn i dette yrket.

En del av problemet/utfordringen til denne bransjen er kanskje ikke at timelønna er så gal. Men heller det at mange har flere timer fri uten betaling midt på dagen. Det har jo sin grunn av at trøkket av passasjerer er størst morgen og ettermiddag. Betal folka fra de starter om morgenen til de går hjem.

1

Nostalgikeren : tidligere subsidierte nav omskolering men grunnet gjennomtrekk ble dette slutt. Arbeidsgivere må nå selv betale førerkort mot plikttjenestetid slik militæret gjør mht millitær utdanning.

spørsmål : hva koster det en innvandrer og gå på skole for og betale lærerutdannelse eller sveiser, mekaniker, elektriker og snekker ? Det blir vel mye dyrere for samfunnet og skolere til dette etter norske krav.

paradoks : folk kan jobbe med det meste uten helseattest. Men dette kreves for utvidet førerkort...

problemstilling : hva gjør samfunnet med yrkessjåfører som etter og ha blitt innkjørt blir utkjørt og mister helseattest for førerkort lenge før pensjonsalder ?

omskolering blir dyrt og med redusert helse neppe noen ansatt andre steder. Rema, kiwi og restaurant vil nok heller ha frisk og rask student til både full tid eller deltid.

du har ellers ett godt poeng med at vi ikke kan nå klimamål med og tilby forurensende og ikke minst nok busstransport. Dog ligger Oslo-området mye bedre an her enn resten av landet mht og unngå biltransport. Men hvordan kommer bussjåførene seg til og fra jobb på første og siste avgang og dørvakta seg hjem etter at diskoteket stenger ? Selv ikke Oslo-området kan prise ut bilbruk uten og prise ut yrkesgrupper.

2
mf_6 [sitat…] Det er et hinder for å få folk til å gå inn i dette yrket. En del av problemet/utfordringen til denne bransjen er kanskje ikke at timelønna er så gal. Men heller det at ma...

Mf6 : timelønna for bussjåfører er kansje ikke så mye mindre enn annet. Men rare skiftordninger er vel ikke det folk flest foretrekker. Imidlertid har vel bransjen lettere mulighet for at folk kan " velge " ordning enn kontortid.

er månedslønna den samme lønner det seg mye mer og jobbe i butikkassa fordi de kan slippe og ha bil til arbeidsreise men bruke buss. Fratrukket bilholdskostnader minus månedskort på buss og skatt må bruttolønna være ekstremt mye høyere dersom det skal lønne seg netto og velge yrket.

taxi : du kan nok tjene bedre enn både buss og lastebilsjåfør men må være på jobb døgnet rundt alle dager i året og timelønna blir da veldig lav.

lastebil : kan bli lange dager hver dag da strekningen må betjenes av en ansatt uten muligheter for og bytte underveis. Arbeidstaker må møte opp og arbeidstaker skal hjem...gods har kjøre og hviletid mens bybuss, brøyting, søppeltømming, utrykning etc har fritak fra disse reglene. Transport blir lett ett uregelmessig opplegg og gjennomføre bestemmelsesmessig og ett stramt og hardt opplegg og gjennomføre i praksis over tidsrom. Er det trafikkforsinkelser så kan det ikke kompenseres for neste dag eller uke.

en del negative faktorer i transportbransjen generellt som vanskeliggjør at yrket blir foretrukket fremfor andre yrker.

kjør og hold kjeft !!

hvordan transportbransjen kan bedre sine vilkår i forhold til andre bransjer og yrker blir nok spørsmålet i forhold til tilgangen på arbeidskraft, lønn og status.

4.46 % offentlig stilling har det vært snakk om på nyhetene. Tviler på at transportbransjen kan få besatt tilsvarende brøk tilbud om full jobb fra julaften til og med 1 januar. Egentlig vil det alltid være " behov " for oppdelt arbeidstid. Kommer nok bare an på hvordan dette defineres.

bussbransjen har ikke betalt for mer enn kilometerproduksjon og derfor deltskift. Taxi har ingenting for ventetid mellom turene og det har heller ikke godstransporten. Står trafikken eller veier stengt og omkjøring så tap for alle.

1

Ingen som lenger vil bedrive det tullet, kjøre rundt på Sure misfornøyde tryner hver dag må være ett mareritt.

Så er premien en sverm med " SS " soldater med god lønn og avslappet hverdag og mye friordninger står å vinker inn for "SS" inspeksjoner med piss og vas 24/7

2
politikk Mf6 : timelønna for bussjåfører er kansje ikke så mye mindre enn annet. Men rare skiftordninger er vel ikke det folk flest foretrekker. Imidlertid har vel bransjen lettere mulighet...

bussbransjen har ikke betalt for mer enn kilometerproduksjon og derfor deltskift. Taxi har ingenting for ventetid mellom turene og det har heller ikke godstransporten. Står trafikken eller veier stengt og omkjøring så tap for alle.

Forstår at busselskapene har liten inntjening midt på dagen. Men skal de får tak i folk annet enn NAV-klienter må de begynne å betale de ansatte den tiden de er på jobb, det vil si fra arbeidstids begynnelse til slutt.

1

Er redd dette er svært utrygge arbeidsplasser, ihvertfall i et perspektiv på 10-20 år. Sjåfør er blant yrkene man snart venter å se som offer på robotiseringens alter.

1

Enn så lenge er det sjåfører, men straks er det også automatisert... skal vi si om 20 år?

1
mf_6 [sitat…] Forstår at busselskapene har liten inntjening midt på dagen. Men skal de får tak i folk annet enn NAV-klienter må de begynne å betale de ansatte den tiden de er på jobb, d...

Mf6 : det blir da veldig dyre bussbilletter eller veldig dyr subsidiering hvis de skal få betalt for tiden som tilbringes på arbeidsted. Teknisk er det kansje mulig for fagforeninger og presse frem slikt.

men prinsippet blir det samme for taxi : hvem skal betale for ventetiden mellom turene ? Denne gruppen får nok aldri helbetalt arbeidstid hvertfall.

hele transportbransjen sliter mer og mer med rekruttering, ikke bare buss. Og det har en del og si at færre ungdom enn før har råd til bil og tar førerkort og at gammel motorkultur er på retrett.

samfunnets valg blir da : betale bedre for og utkonkurrere andre yrker eller drive mindre transport som da kjører med fullere lass.

jeg tror politikere kommer i problemstillingen at de har ikke råd til og satse på buss samtidig som de vil presse ned bilbruken.

og det blir nok ikke lettere og få folk til og velge sjåføryrke nå som det er snakk om automatisere transporten og gjøre den førerløs. Hvem vil f.eks utdanne seg til yrke som nesten ikke finnes ?

Før var det flere småbrukere også som kjørte skolebusser på si eller drev gården på si er ikke godsvogn si. Men at de kunne kjøre hjem i pauser og gjøre noe annet arbeide hjalp vel på interessen og inntekten.

det er mange forhold som gjør rekruttering til yrkessjåfør vanskeligere enn før.

1

Lignende innlegg

Aktuelt frode57 Siste svar

CNN 3 Uker i Ukraina

Les CNN og deres beskrivelse av krigen. Det avslører norske media og norske militæret sine løgner. Russerne er 5 til 1 mot Ukrainere. Det ser ikke lyst ut for ukrainerne . Nå brukes q verdenskrigførin...
1
12 svar
Aktuelt 9000XTR-CSE Siste svar

Frøya- Skyld på dere selv.

At Frøya er skutt og drept er vel og bra når det ble som det ble. Dere skuelystne som ikke respekterte henne og hennes naturlige liv, fora henne og plaga henne med deres egen egoistiske nysgjerrighet...
3
2 svar
Aktuelt silas Siste svar

Vil stenge strømmen via smartmåleren

"Flere nettselskaper ber om lov til å koble ut strømmen via smartmålerne ved rasjonering. – Noe vi kommer til å vurdere, sier vassdrags- og energidirektoratet." Må si vi har ordnet oss bra i dette lan...
Bilde

Nettselskaper vil stenge strømmen din via smartmåleren

Flere nettselskaper ber om lov til å koble ut strømmen via smartmålerne ved rasjonering. – Noe vi kommer til å vurdere, sier vassdrags- og energidirektoratet.


Bilde www.nrk.no
1
26 svar
Aktuelt silas Siste svar

238 Euro per MWh nå!

Gassprisen i Europa har vært stabil og rimelig takket være stabil produksjon fra Norge og Russland. Prisen har vært et sted mellom 18-20 Euro per MWh og bunnet ut i 2020 på 4-5 Euro per MWh. Akkurat n...

EU Natural Gas - 2022 Data - 2010-2021 Historical - 2023 Forecast - Price - Quote

Natural gas futures linked to TTF, Europe's wholesale gas price, were trading around the €230-per-megawatt-hour mark, not far from an all-time high of €300 hit in March in the aftermath of Russia's in...


Bilde tradingeconomics.com
1
6 svar

Den enes brød . . . .

I et uttrykk heter det; Den enes død er andres brød. Med de høye strømregningene vi vil få til vinteren, vil dette kanskje bli en bitter "pille" a svelge for noen strømsjefer. Får vi en vinter tempera...
1
5 svar
Laster...