Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Slakter norske bysentre i ny bok.

Ronny Spaans har skrevet bok om norske by- og kommunesentra.

I boka «Kjøpesenterland» slakter og hyller han ulike tettsteder og byer for sine sentrumsløsninger, og gir – i god norsk pressetradisjon – terningkast til hvert sted.

Kun to steder får sekser, mens dobbel så mange får terningkast en, deriblant kommunesenteret i Bærum, Sandvika.

Hvor enige er vi i terningtrillingen her da ? Mitt hjemsted Sandnes får en toer... Vel hva skal vi si; Sandnes har hele fire kjøpesentre, men har også landets lengste gågate.

Og hvor ble det av Stavanger ???

1
30 svar

30 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Solvgutt1

Når det gjelder kjøpesentre som drar kunder vekk fra byen må forresten Kristiansand være verst, men tar du med de store bebyggelsene utenfor byen er nok Trondheim Norges verste.

1

Solvgutt1

Og Sirkus, som er det største senteret i byen(?) ligger vel på Strindheim - ikke Lade.

1

FrannyLee

Eg sliter med å finne kriteriene for å bedømme bysentres "Skjønnhet" her. For meg går det helt klart på hvordan det er plassert i forhold til naturen rundt seg som kriterie nummer en. Både type bebuyggelse, farve og sol , skygge effekter.

Om en tar de tre møre og romsdalbyene som ett eksempel så har jo Molde den fineste naturforutsetninga rund seg , men hele byen er jo vrangsnudd da storgata og butikkfasadene snur ryggen til sjøen og fjellpanoramaet , og det selv om de har bøtt mye på de i senere tid. Med kaipromenade og klattebebyggelse med hotell og fotballbane.

Ålesund har særpreg , men sentrum der er vel mer dødt enn i Molde. Hotell helt ved sjøkanten har jo sin sjarm der også.

Derfor synest eg at Kristiansund som kanskje har det dårligste utgangspunktet fra naturen av , faktisk har fått til det mest avslappende og strukturelt fineste sentrum vendt ned i havna.

1

BornOnThe4thOfJuly

Lom. Ingen kjøpesentra rett og slett fordi det ikke er lønnsomhet i det. Nærmeste kjøpesenter rundt en time unna slik at konkurransen fra det er ikke-eksisterende. "Bysentra" består av en butikk her og der og ellers mest mulige parkeringsplasser. Ikke spesielt fotgjengervennlig. Av en eller annen merkelig grunn er dette det ypperste han fant.

Røros. Kunne være idyllisk men man har latt bilene bestemme alt her også. Meget uryddig gatemiljø som det til dels ser ut til å være farlig å ferdes i som fotgjenger. Og Røros har sitt kjøpesenter de også. Kanskje litt mindre stygt enn andre kjøpesentra man de har i så fall gjort alt for å la bilen bestemme der også. Har han forelsket sett i trehusene slik at han har glemt hva han skulle vurdere?

Norheimsund. Litt de samme forutsetningene som Lom men har tross alt klart det bedre her enn på Lom. Men her har man nå bygd en butikk helt utenom sentrumsgatene i tettstedet.

Levanger. Ja her var det vel bare fryd og gammen der man virkelig har tatt vare på det gamle sentrum. Vel utenom at de har tillat et kjøpesenter rett ved E6 som totalt undergraver sentrum.

Risør. Sikkert mer liv her om sommeren men ganske bra sentrum.

Kongsvinger. Uansett hvor man leter i kongsvinger så blir det ikke spesielt trivelig sentrumsgater. Og ja de har kjøpesentra også.

Lillehammer. Hvem husker ikke Storgata i Lillehammer fra OL 94. Den ligger det fremdeles men har det stadig vanskeligere med å konkurrere imot kjøpesentra langs E6.

Trondheim. Det skulle vel bare mangle om en så stor by ikke klarer å lage seg et greit sentrum. Likevel så er kanskje Trondheim det verste eksempelet på store byer som har plassert både boligområder og kjøpesentra langt fra sentrum. City Syd er velkjent og Det er også et stort kjøpesenter på Lade som begge drar handel vekk fra sentrum.

Bergen. Som Trondheim så har de lagt flere store kjøpesentra langt utenfor byen. I tillegg "hjelper" selvsagt nabokommunene til.

Jeg begynner virkelig å lure på om forfatteren har hatt enorme skylapper når han har skrevet boka si. Han kan ikke å fått med seg særlig mye av de stedene han har besøkt.

1

GiPazzini_85

Lom. Ingen kjøpesentra rett og slett fordi det ikke er lønnsomhet i det. Nærmeste kjøpesenter rundt en time unna slik at konkurransen fra det er ikke-eksisterende. "Bysentra" består av en butikk her og der og ellers mest mulige parkeringsplasser. Ikke spesielt fotgjengervennlig. Av en eller annen merkelig grunn er dette det ypperste han fant.

Komme an på hva du legger i kjøpesentre, men det allerede to bygg med flere butikker på Fossbergom (Lom). Det som derimot er spesielt for Lom er bruk av farge (brun) og takvinkel (skråtak) som alle næringsdrivende må føye seg etter.

Og når det gjelder dette med gåing, så er mye av sentrumet lagt opp til nettopp dette med at folk skal gå seg en runde.

1

BornOnThe4thOfJuly

Ja det blir trivelig når man har en farge og lik takvinkel...

Dersom man la opp til å gå så ville jeg anbefale at man la parkeringsplassene på baksiden av byggene slik at det ble kortest mulig avstand mellom butikkene på hver side av veien.

Og nei. Lom har ikke noe kjøpesenter. Ikke at det i seg selv er noe tap for et slikt sted.

1

GARDSDATTRA

Trondheim. Det skulle vel bare mangle om en så stor by ikke klarer å lage seg et greit sentrum. Likevel så er kanskje Trondheim det verste eksempelet på store byer som har plassert både boligområder og kjøpesentra langt fra sentrum. City Syd er velkjent og Det er også et stort kjøpesenter på Lade som begge drar handel vekk fra sentrum.

Her tar du feil, i Trondheim sentrum ligger kjøpesentrene Trondheim Torg (på torvet, ikke mindre), i nærheten på hjørnet av Kongens gate/ Nordre ligger Mercursentret, og i Olav Tryggvasonsgate ligger Byhaven. Alle midt i sentrum.

City syd ligger på Heimdal som er en drabantby.

1

BornOnThe4thOfJuly

Jeg har studert i Trondheim så jeg vet da dette.

Men nettopp fordi jeg har studert i Trondheim og fordi jeg nettopp også studerte arealplanlegging så var Trondheim oppe i veldig mange timer som eksempel. Og det var ikke oppe som et godt eksempel.

At Trondheim som Norges tredje største by har et rimelig oppegående sentrum skulle da bare mangle. Men spørsmålet er om Midtbyen er det sentrumet det kunne ha vært.

Og det er det altså ikke fordi man valgte å bygge boliger alt for spredtbygd og fordi man tillot at det ble bygd kjøpesentra milelangt utenfor Midtbyen som tappet Midtbyen for mye handel.

At Trondheim også har kjøpesentre i Midtbyen betyr ikke at handelslekkasjen mot City Syd og Lade ikke er betydelig. Det er den helt uavhengig av de kjøpesentraene som er i Midtbyen.

Og Heimdal er en del av Trondheim og således kunne Trondheim fint selv ha bestemt hvorvidt de skulle tillate det som den gang var Norges største kjøpesenter å etablere seg der. Det gjorde de og det gikk utover Midtbyen og handelen der.

1

fargerik

Enig i at det kan bli mye kalde fasader og null livsvilkår utenfor veggene. Skrekkeksempelet her i Fredrikstad er jo handelssenteret rundt Østfoldhallen, hvor alt som er blitt bygget og også det som bygges nå er firkantede legoklosser med asfalt utenfor.

Ikke en gang en fungerende sykkelsti har de klart å få til.

Bare kalde fasader, de fleste har ikke en gang vinduer til å se inn og ut gjennom, og det er ikke noen steder med noen benker til å sette seg ned på. Distriktets kaldeste miljø.

Men folk kommer altså mest med bil, og skal inn.

Kan godt forstå det at det er sånn de ni av årets måneder hvor det er drittvær, men vi har jo også en bitteliten sommer.....

Jeg sier ja til flere oaser som kan invitere folk til å finne møteplasser eller bare sitte og jangle.

1

Lignende temaer

Bilde

Politikk - Norsk

Politikk - Norsk

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...