Nye VGD er lansert! Mer informasjon

det er på nyhetene at bussjåfører i Trondheim vil streike for og få spisepause i samlet kantine.

det rare er at streiken legges til tidspunkt for og ramme færrest mulig. Paradokset er at grupper som betjener mennesker må legge streiker til tidspunkt som rammer flest og mest mulig. Hva er poenget med og streike hvis ikke ?

ellers tviler jeg på at er får gjennomslag da dette vil bli veldig dyre ordninger og hvis de får det vil andre i landet ha det samme der forholdene kansje er mye vanskeligere i praksis. Yrkessjåfører generellt har valgt ett yrke der omgang med kolleger er sjelden og lastebilsjåfører må stort sett spise i bilen, enda mer ukomfortabelt enn pausebuer.

all tomkjøringen og tidstapet vil nok sikkert gjøre dette så dyrt at de likegodt kunne fått 50 kr mer i timen eller 350 mer PR dag som kompensasjon. Hvor mye koster en timelønn hvis turen tar en halv time hver vei til og fra spise / pausested pluss kostnadene til kjøringen ?

tidligere streiket transporten lenge for en krone der kravet var at arbeidsgiver skulle betale fagforeningskontingenten. Ett umulig prinsipp selv om ikke økonomisk umulig.

det virker som om transporten streiker på de gale tingene og de gale prinsippene. Og derfor aldri vinne gjennom med krav.

mening : det vil være mer fornuftig og streike for lønnskompensasjon for ulemper i mange tilfeller og de fleste yrker.

hva mener dere ?

1
6 svar

6 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

InnocentBystander

Link

Det er litt rart kor selektiv du er i det du skriv om saken. Eit interessant sitat er jo dette:

"Streiken handler om bussjåførenes sosiale forhold, og retten til å kunne ta spisepauser sammen med kolleger i fellesarealer.

- I det anbudet som har gått ut er det ikke tatt hensyn til Fylkestingets vedtak om at også bussjåfører skal ha et sosialt liv på jobben og treffe sine kolleger. 30. mars går anbudsfristen ut, derfor er det viktig å markere hva vi mener nå, sa Berg."

Artikkelen indikerar også at det er forsøkt lagt til rette for at flest mulig skal kunna møtast i pausane. Det er litt rart at du argumenterar mot noe som busselskapet prøver å få til...

1

politikk

Innocentby : det holder ikke og spesifisere så vage vedtak som dette. Hvis ikke det nye anbudet inneholder noe om dette så er det nok med tanke på kostnadene dette vil medføre.

teknisk er dette så vanskelig og gjennomføre at alle blir samlet at det vil medføre pausetider på døgnet uten bussforbindelse. Eller ett felles spiserom der det vil være helt tilfeldig hvem som har pause sammen med hvem, hvor lenge og når. Dette vil være det beste arbeidsgiver kan få til og det vil nok søkes innsparinger på dette område som alle andre der ikke ting er detaljspesifisert i anbud.

bussbransjen har begynner og slutt tider til alle døgnets tider med korte og lange skift. Ulik lengde på rutene og uforutsigbare trafikkforsinkelser.

Praktisk kan det gjøres akkurat som og bli kvitt deltskift og få alle skift like lange som normalarbeidsdag på 7.5 timer og overtid på resten. Men det koster enormt med penger.

hvordan ville du laget det praktiske opplegget hvis alle skulle ha pause samtidig ? Tider på døgnet uten busstilbud ? Tomkjøringen til og fra pausested...tar tid og koster enormt.

som politisk markering kommer de nok ingen vei. For vinner de frem vil alle andre streike for at også deres fylkeskommuner skal spesifisere slike vedtak som ikke blir utført i praksis.

anbud og pris går nettopp på og konkurrere på vilkår som ikke er detaljspesifisert utførelsesopplegg. Det er ikke slik at mener folk ikke burde ha pauser sammen. Men det blir nok for dyrt.

i praksis mener jeg streik på dette er bortkastet.

1

InnocentBystander

teknisk er dette så vanskelig og gjennomføre at alle blir samlet

Kor i kravet står det at alle skal ha pause samtidig?

1

InnocentBystander

hvordan ville du laget det praktiske opplegget hvis alle skulle ha pause samtidig ?

For å gjenta: Det er ikkje noe krav om at alle skal ha pause samtidig.

1

Fokkeslasken77

Yrkessjåfører generellt har valgt ett yrke der omgang med kolleger er sjelden

Det er sant, men AML forplikter likevel arbeidsgiver til å legge best mulig til rette for slik omgang. Hva er det de egentlig krever her, at busstrafikken skal opphøre mellom 12 og 13? Lenke?

1

Lignende temaer

Bilde

Politikk - Norsk

Politikk - Norsk

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...