Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Myndighetene har lurt folk til å tro at El-bil skal være så miljøvennlig, men sannheten er noe helt annet. Produksjon av El-bil fører til enorme CO2 utslipp, med flere EL-biler må vi importere mer strøm og da fra kullkraft, EL-biler veier og mye mer enn vanlige biler og det fører da til mer svevestøv og mer veislitasje.

En annen meget vesentlig ting med EL-biler er at det legitimerer barnearbeid og da arbeid i forferdelige miljøer. Man trenger Kobolt i batteriene og det finner man for det meste i fattige deler av Afrika hvor barn må hente dette ut fra gruvene.

Skal man være miljøvennlig og bry seg om menneskerettigheter så kjør nyere dieselbil med AD-blue teknologi. Da slipper man så og si ikke ut verken CO2 eller NOX.

https://www.dagbladet.no/kultur/ogsa-elbiler-ma-betale-bomavgift/71613919

3
116 svar

116 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Torotto

@Pogba6. Alt dette tullet du kommer med, er tilbakevist.

https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

Tezla produseres i fabrikker som er basert på solenergi. Norge har overskudd på energi og kull og atomkraft er således bare statistikk.

Det er marginal forskjeller på en bil som veier 1200kg og 2200kg. i veislitasje (støv). Derimot er trailer/busser, som lager mest veistøy.

Kobolt brukes i alle elektriske produkter som går på batterier idag. Verktøy mobiltelefoner, osv.

Idag eller nær fremtid kan batteriene høstes for kobolt.

https://asia.nikkei.com/Business/Markets/Commodities/Milestone-reached-in-the-recycle-of-cobalt-from-spent-EV-batteries

I tillegg må det settes inn tiltak mot barnarbeide over hele verden.

Når det gjelder diesel så handler dette om flere ting. Gamle dieselbiler finnes det godt med i Norge og disse vil fortsette å slippe ut skadelige stoffer, så lenge de er i bruk. Nye med siste teknologi, blir dyre grunnet kostbare renseteknologi. Dessuten viser forsøk, at forurensning øker ved lave temperaturer under -1o.C. De lave tallene forutsetter optimal regulering via kompliserte komponenter, hvis dette feiler, så vil folk oppleve at bilen går nødmodus. Mye småkjøring tetter partikkelfiltre.

Så det er dette i sum, som bestemmer fremtiden til dieselbiler.

3

JJularbo

Det er marginal forskjeller på en bil som veier 1200kg og 2200kg. i veislitasje (støv). Derimot er trailer/busser, som lager mest veistøy.

Nja, en bil på 2200kg sliter over 10 ganger mer på veien enn en på 1200kg, så marginalt er det ikke.

Men i forhold til en buss/trailer, så er det marginalt.

De nye fancy metrobussene i Trondheim sliter i overkant av 4000 ganger mer på veien enn en Tesla på 2200kg ( og 50000 ganger mer enn en på 1200kg ) , så det reelle problemet er plassmangel, ikke miljø.

1

Fago

Nja, en bil på 2200kg sliter over 10 ganger mer på veien enn en på 1200kg, så marginalt er det ikke.

Kilde for påstanden?

1

Torotto

@C-172. Parallelt med Elbil så skjer det også ett grønt skifte i energiproduksjon.

Så blir utfordringen fremover å begrense forbruk, ettersom dette fordrer flere jordkloder.

2

fargerik

Parallelt med Elbil så skjer det også ett grønt skifte i energiproduksjon.

Dagens nyhet er at Eqinor fikk jobben med å bygge havvind på Doggerbank, et vindkraftverk som kan forsyne 4 500 000 husstander med elektrisitet. (Dobbelt så mange husstander som det er husstander i Norge) Dette er bra.

I tillegg har Statkraft kjøpt opp Tysklands største utbygger av hurtigladere for elbiler, og skal fylle Tyskland med tusenvis av hurtigladestasjoner.

Positivt at lille Norge griper mulighetene før noen andre tar dem foran nesa vår.

1

FjodorDVD

Myndighetene har lurt folk til å tro at El-bil skal være så miljøvennlig, men sannheten er noe helt annet.

For å forstå den styggeste sannheten må det børstes støv av det eldgamle begrepet som Gerhardsen alltid nevnte i sine Nyttårstaler.

Handelsbalansen med utlandet.

All import må betales med eksport.

For Norges del betyr det olje eller enda verre, laks. Det er nemlig ikke selvdyrkede økologiske grønnsaker eller bærplukking i skogen som gjør oss istand til å legge 750000.- i bordet for en Tesla.

Vi må eksportere nærmere 3000 fat råolje for å betale en enkelt Tesla. 200 tonn eller 250000 liter og det er lettere å fatte. Det gir 400 tonn C02 utslipp.

Det er fakta om nullutslippsmenneskene i nullutslippsbye som kjører sine nullutslippsbiler rett mot avgrunnen.

Det gjør oss til foregangs-nasjon av klimaidioter.

2

Pogba6

Nei, man bestemmer ikke over andres liv, så derfor skal folk få velge fritt hva slags biler de skal ha, og da må alle biltyper behandles likt.

1

Lignende temaer

Bilde

Politikk - Norsk

Politikk - Norsk

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...