Oslos kollektivtilbud (buss, trikk og bane) er samlet sett det beste i verden. Likevel skal det sytes og klages.

2

Fint med nye trikker - men dette skjer samtidig som man klarer å legge ned TRE trikkestopp mellom Ekeberg og Jernbanetorget. Både St. Halvards plass, Munkgata og Oslo Bussterminal samtidig. Munkegata er et av de mest brukte, leste jeg nylig, utenfor sentrumsonen for i hvert fall en av linjene. Det er to linjer som legges helt ned, etterer at man la ned trikken i Schweigaards gate for et par uker siden. Dette er intet mindre enn en skandale. Når man så på toppen av dette bygges en helt ny og stor stopp i ingenmannsland, Middelalderparken, så kommer dette kjøptet med en kraftig bismak for oss mange som bruker Munkegata hyppig.

Det er planer og tanker i gang om å muligens få til nye traseer. Jeg synes ideen om en trase over Grønlandsleire virker fin.

2
ynnory [sitat…] Trikkene vi har i dag er aldeles utmerkede. Går i regn, storm, snø og med noen løvblad på skinnegangen. Men har Ruter råd så er det vel OK med noe nytt materiell.

Trikkene vi har i dag er aldeles utmerkede. Går i regn, storm, snø og med noen løvblad på skinnegangen.

Driftskostnadene for Italiatrikkene er nå mye høyere enn før og dermed kan ikke fortsette flere år til, det er med en bil hvor det blir vanskeligere og vanskeligere å holde den i orden. De gamle DUWAG trikkene - "leddtrikkene" som de kalles - er svært slitesterkt, men delvarer har lengst tørket inn, og man kan ikke lenge finne hyllevarer fordi det er lenge siden hyllene globalt er utsolgt. SL79-trikkene er basert på den tyske DUWAG-teknologien med en levetid på tretti til førti år. Den siste SL79-trikken leveres i sommeren 1990 - vi er nå i år 2020, de kan ikke varer flere år til, den som vil kjøpe disse - DUWAG-trikkene er svært populært i fattige land - må ha utrangerte trikker for kannibalisering for å ha flere i operativ tilstand. Aktuelt, Oslotrikken er snart ved å ta dette skrittet.

Så SL18-trikkene var umulig å unngå uten å nedlegge hele sporveien i Oslo. Det var på basis av erfaringene i Helsinki og Stockholm CAF var valgt.

2

Til den prisen burde Sporveien iallefall klare å skru ned støynivået på trikkene med flere hakk.

1

Galskap. Også spanske trikker da, som om det landet er kjent for å produsere noe som helst av kvalitet. Kunne de ikke bestilt noe fra Japan?

1

Monterer nok bare ett lite skjær foran om det trengs. Blir sikkert fint dette, uansett bare tullinger som kjører kollektivt. Sauer.

1
Arggg Nå har CAF levert til steder som Helsinki, Stockholm, London, Hong Kong, Istanbul, Roma, Washington D.C, Budapest osv, så det er helt sikkert bra kvalitet. Flytoget har også bestil...

Nå har CAF levert til steder som Helsinki, Stockholm, London, Hong Kong, Istanbul, Roma, Washington D.C, Budapest osv, så det er helt sikkert bra kvalitet.

Ja, Oslo Kommune er jo kjent for å kjøpe kvalitet og transportmidler som er tilpasset byen og dets klima :) Unngår de prishopp i kollektivprisene da mon tro?

Færre avganger og fullere tog, det bør jo øke lysten for å reise kollektivt.

1
Arggg Nå har CAF levert til steder som Helsinki, Stockholm, London, Hong Kong, Istanbul, Roma, Washington D.C, Budapest osv, så det er helt sikkert bra kvalitet. Flytoget har også bestil...

Nå har CAF levert til steder som Helsinki, Stockholm, London, Hong Kong, Istanbul, Roma, Washington D.C, Budapest osv, så det er helt sikkert bra kvalitet.

De Stockholm trikkene ser ut til å ha noe mer klaring enn den som er på bildene i linken.

1

Det er ikke ofte jeg er i Oslo, men bruker selvfølgelig buss og trikk når jeg er der. De gamle trikkene bråker en del, og er litt umoderne i interiøret... har lagt merke til det. Det er nok lenge til neste gang jeg skal sette mine ben i Oslo , men det blir spennende å se om de nye trikkene er litt mer up to date, og om de bråker litt mindre.

1
fargerik Det er ikke ofte jeg er i Oslo, men bruker selvfølgelig buss og trikk når jeg er der. De gamle trikkene bråker en del, og er litt umoderne i interiøret... har lagt merke til det. D...

men det blir spennende å se om de nye trikkene er litt mer up to date,

De ser jo flotte ut innvendig, så at det blir en oppgradering for passasjerene er vel ganske sikkert, men det er fremkommeligheten vinterstid jeg setter spørsmålstegn ved.

1

De nye trikkene kommer til å testes i vinter, og hvis de skulle vise seg å ikke fungere i Oslo vinterstid vil ikke bestillingen gjennomføres. De veier adskillige tonn mindre, og vil derfor også støye mindre. De tar flere passasjerer, og har såkalt universell utforming, sånn at handikappede også kan ta trikken uten problemer.

Alt i alt virker dette som en bestilling der Oslo Kommune har gjort et godt forarbeid.

Mer her, her og her.

1
ynnory Trikk, T-bane og tog står til stadighet her i hovedstaden. Trenger ikke vente til høstens første snøfall før problemer dukker opp.

Trenger ikke vente til høstens første snøfall før problemer dukker opp.

Det er lenge siden jeg var pendler med buss og tog, men det var ikke så ille med forsinkelser den gangen, men det er kanskje verre i dag. Så har de gjerne flere avganger også da, men ikke så lett med flere avganger hvis det står en trikk bom stille foran kanskje.

1

Det blir jo spennende å få fasit når våren kommer da. Slakt eller ros? Jeg ønsker dere lykke til, og gratulerer med nye trikker.

1
oknext Nå er det vel ikke rein lett nysnø som er verst, men jeg har kjørt lenge nok i Oslo til å ha opplevd ganske mye forhøyd is i veibanen. Noe dagens trikk med sin høyde har klaring ti...

Noe dagens trikk med sin høyde har klaring til. Den nye... vel vi får se.

Dagens trikk er jo ansett som en enorm bommert, og stort sett har de vært mer på verksted enn i drift. Høy vekt som ødelegger skinnegangen, rust og sprekkdannelser med mere.

Støy. Til å begynne med laget trikkene en voldsom støy når hastigheten oversteg 28 km/t. Denne feilen ble rettet, men trikkene er fortsatt svært støyende, selv når de står stille. En beregning tyder på at én SL-95 ved en fart på 60 km/t støyer like mye som 40 trikker som følger anbefalingene til Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV, forbundet for tyske trafikkselskaper) [5].Kuldeproblemer. I februar 2001 oppdaget en at de ikke tålte kulde; de måtte holdes inne når det ble kaldere enn -10 °C.Overveldende tyngde. SL-95 er betydelig tyngre enn andre trikker på samme størrelse. De er mer enn dobbelt så tunge som forgjengeren SL-79, og tyngden er fordel på fire boggier mot tre for SL-79. I tillegg til rystelser og vibrasjoner gjør dette at gatelegemet blir ødelagt, og kostbare reparasjoner har vært påkrevd.Rust og sprekkdannelser. I 2004 begynte rustflekkene å vise seg.[6] Problemene nådde et høydepunkt i 2013. Sent året før var riktignok to vogner reparert etter en kollisjon (det tok drøyt fire år), men i januar ble vognmangelen prekær fordi mange trikker måtte på verksted. I april oppdaget en fatale rustskader på syv trikker; en grundigere undersøkelse viste at 30 av 32 trikker hadde sprekkdannelser og ble tatt ut av trafikk. Dermed ble trikkekapasiteten mer enn halvert, og en hadde også vanskelig for å skaffe nok busser.[7]. Pr. 20 juni var så mange trikker reparert og igjen i drift at en ikke lenger måtte kjøre buss for trikk.[8].

1
Laster...