Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Pengepremier i skolen

Unge Høyres leder er nå ute og støtter pengepremier i skolen etter at det først har fått kritikk, først og fremst av elever selv som har følt det på kroppen

Har det egentlig en dritt å si hva unge høyres leder mener her? Poenget er at elever selv har følt dette som negativ, burde ikke det trumfe alt? Kjenner jeg blir provosert over at han føler behovet for å være en motstemme her.

1
121 kommentarer

Kommentarer

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

clavin

Ikke overraskende kommer de gode ridderne på banen og skal fortelle at dårlige karakterer ikke er så farlig, egentlig. Spørsmålet er om dette virkelig er sant? Jeg trodde karakterer betydde en god del for det videre studieløp, og dermed yrkeslivet.

Jeg reagerer på at det omtrent framstilles som at dårlige karakterer et et slags ideal, og at man da vil ha andre egenskaper som de som oppnår gode resultater har (det ene utelukker faktisk ikke det andre her). Det som går igjen er at de som har dårlige karakterer visstnok jobber like hardt som de som har gode. Spørsmålet jeg stiller er om de virkelig gjør dette? Jeg har mine sterke tvil her.

Hvorfor gjør man ikke heller et poeng av at elevene bør jobbe hardt, så får karakterene bli som de blir, enten det er 6, 4 eller 2 man til slutt får? Har man faktisk gjort en innsats så er middelmådige karakterer helt greit, og ingen kan forlange mer enn at man gjør sitt beste. Istedet er fokuset at det er egentlig ikke så farlig hva man får i karakter, da man er et godt menneske like vel, og kommer sannsynligvis til å klare seg godt i livet uansett.

Ungdommer er vel som alle andre, nemlig at de trenger å motiveres. Jeg er ganske sikker på at mange synes andre ting er morsommere enn å lese tørt pensum, så hvorfor da oppfordre til at det ikke er så farlig om de ikke gjør dette, da gode karakterer er oppskrytt?

Forøvrig håper jeg ikke at de som får gode karakterer føler at det er noe i veien med dem. Man kan nemlig få inntrykk av dette, slik noen argumenterer for at deres prestasjoner ikke er så bra likevel.

«25 under 25»: Kjære ungdom med toer på vitnemålet – VG

2

peraleks

Jeg har ingen tro på at man finner noen liggende på en 2'er som overhodet har noen form for innsats på vgs. Jeg er temmelig sikker på at man finner dem et sted mellom 3 og 4.

Veldig mange er veldig flinke til å gi uttrykk for at de legger ned en formidabel innsats, uten at de faktisk gjør det.

Jeg tror ikke folk skjønner hvor ufattelig lite man trenger å gjøre for å i det hele tatt få en 2'er, det grenser nærmest til å være en prestasjon i seg selv. Man er ikke langt unna at dette er en slags form for premiering på at man i det hele tatt møtte opp.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor disse menneskene selv sier dette en gang, de vet godt samtlige av dem at det er en helt annen virkelighet der ute.

Artig nok er dette første kommentar rett under artikkelen:

Jo, karakterer har mye å si for din fremtid. Jeg angrer dypt på at jeg kastet bort tredje året på vgs slik at jeg bare fikk 3.5 i snitt. Det har gitt meg store problemer med å følge drømmer som voksen.

Til de som har lave karakterer og fortsatt har år igjen på skolen: ta dere sammen, gjør en innsats og ikke hør på de som hevder karakterer ikke har noe å si. De tar feil!

1

Gonzales-

Dette er jo en ikke-sak. Kan ikke fatte at man skal lage bråk av at de to beste avgangselevene får en premie og litt oppmerksomhet, må si meg enig med Sarromaa for en gangs skyld. Det at en elev velger å skrive en kronikk om hvordan dette går utover selvfølelsen og at tårene presset på, viser jo bare at vedkommende mangler evne til å glede seg på andres vegne. Det er viktig å lære at verden kan oppfattes som urettferdig. Det vil skape et veldig firkantet og lite tolerant samfunn dersom alle går rundt og tenker at "hvis ikke jeg får noe skal ingen andre få noe heller". Hvis dette blir den vanlige oppfatningen vil man dyrke frem en lite robust "porselen-generasjon" som ikke er forberedt på hvordan verden faktisk fungerer.

Klarer heller ikke hisse meg opp når det gjelder offentlig pengebruk på disse gavekortene. Det finnes så mange skrekkeksempler på sløsing med offentlige midler man hellere burde fokusere på.

2

Lezah

Hvis dette blir den vanlige oppfatningen vil man dyrke frem en lite robust "porselen-generasjon" som ikke er forberedt på hvordan verden faktisk fungerer.

De er i anmarsj.

1

DrSchwei

Hva er i anmarsj? Jeg gikk på skole på slutten av 80-tallet og det var aldri snakk om noen pengepremier for de dyktigste elevene. De dyktigste i klassen min har blitt vellykkede gründere, ledere for bedrifter, ingeniører og kommuneadvokater - og har klart seg helt utmerket. Og dette på et gymnas langt ute på bygda - ikke en prestisjeskole i hovedstaden.

Vi hadde altså ikke premier. Og det gikk helt fint uten.

1

DrSchwei

Det at en elev velger å skrive en kronikk om hvordan dette går utover selvfølelsen og at tårene presset på, viser jo bare at vedkommende mangler evne til å glede seg på andres vegne. Det er viktig å lære at verden kan oppfattes som urettferdig. Det vil skape et veldig firkantet og tolerant samfunn dersom alle går rundt og tenker at "hvis ikke jeg får noe skal ingen andre få noe heller". Hvis dette blir den vanlige oppfatningen vil man dyrke frem en lite robust "porselen-generasjon" som ikke er forberedt på hvordan verden faktisk fungerer.

Klarer heller ikke hisse meg opp når det gjelder offentlig pengebruk på disse gavekortene. Det finnes så mange skrekkeksempler på sløsing med offentlige midler man hellere burde fokusere på.

Hun representerer tydeligvis mange. En av de som fikk premie stod vel også fram og sa han mente ikke det var riktig.

Tårene presser på for noen og enhver etter det presset mange elevene har opplevd med hjemmekontor. Det var jo nettopp dette hun beskrev - prisverdig å være ærlig om dette.

Synes det er en merkelig analyse av samfunnet - i det private næringslivet opplever jeg det helt motsatte - det er om å gjøre å sette seg i posisjoner til å grabbe til seg mest mulig av fellesskapets ressurser.

At man allerede i skolen skal læres til at man må belønnes med ekstra penger (de har allerede gratis utdannelser) fordi man gjør det bra, er bare med på å underbygge dette usunne.

Man ser det til og med i offenltig sektor. Hvordan folk posisjonerer seg og forhandler seg fram til stadig mer lukrative ordninger. I det private er det til dels overstyr med særavtaler og provisjoner alle veier og kanter.

Siste eksempelet er jo Norwegian. De ble premiert med en haug millioner fordi de "berget" selskapet - pengene er "våre".

Hva med å bare vise litt stolthet og ta til takke med et par millioner? Jeg er en samfunnsbygger - jeg har berget norske arbeidsplasser. Jeg er stolt av innsatsen.

Hvorfor stoppe med 1.000 kroner hvis det har en effekt? Hvorfor ikke 10-doble eller gi summen til de 3 beste i hver klasse...

... prinsippet bør jo være tydelig her. Det er et privelegium å ha et så godt utdanningssystem som det norske. Det er et privelegium å tilhøre den delen av en klasse i Norges beste skole som får best karakterer.

Hvis det er nødvendig med kontanter på toppen av dette - så frykter jeg hvor samfunnet er på vei...

1

DrSchwei

Nå har jeg ikke barn og det er en stund jeg har gått på skolen. Men jeg må si at jeg reagerte med litt vantro her.

Hva i all verden der dette? Skal kommunale midler, også kjent som "skattebetalernes penger", gå til kontanter til elever som allerede er de mest ressurssterke??!

Synes rett og slett dette er absurd. Om jeg ikke har misforstått så gikk dette til noen som hadde fått best karakterer. Å sammenligne det med at noen kan vinne en konkurranse for å ha deltatt i en konkurranse er jo helt bak mål.

Å gå på skole og gjøre sitt beste er ikke en konkranse. Det er skole.

2

Everenga

Hva i all verden der dette? Skal kommunale midler, også kjent som "skattebetalernes penger", gå til kontanter til elever som allerede er de mest ressurssterke??!

Dette er min vinkel også. Det er utrolig elendig prioritering.

1

Saliph

Flott å se at flere er enige med meg.

Hva mener dere om å bytte ut karakterer med diplomer for å motvirke prestasjonspresset i skolen?

1

Jhinx

Hva mener dere om å bytte ut karakterer med diplomer for å motvirke prestasjonspresset i skolen?

Hva med å bytte ut lønn med glansbilder?

Så kan de som har gjort en ekstra innsats bli belønnet med glansbilde.

1

Saliph

Jeg synes det var en rørende kronikk, jeg felte faktisk en tåre da jeg leste den, og jeg støtter denne berta 100%. Det er helt uholdbart at noen skal belønnes for å prestere godt.

1

Arrcab

Jeg lider med deg. Det kan ikke være greit, at folk blir krenka på denne måten. Tenk å flagge for alle, at noen er arbeidsomme og flinkere enn andre. La oss fortsette å dyrke middelmåteligheten, ikke bare i skolen, men også ute på arbeidsplassene, som gjerne tar imot kunnskap og krenketilpasset arbeidskraft. Først da kan vi begynne å lete etter de nye lønnsomme arbeidsplassene, som skal fø på kommende generasjoner.

2

Garindan

Ja, jeg vil foreslå at man begynner å ansette skoletrøtte elever i toppjobber i Telenor, Statkraft, Oljefondet, Vy, you name it. Det er tross at de som trenger en oppmuntring til å gjøre en innsats mest. De som er flinke er det ikke synd på, de klarer seg uansett.

1

Lignende temaer

Bilde

Politikk - Norsk

Politikk - Norsk

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...