Grenser for hva vi kan se?

Så vidt jeg har forstått er hubble det sterkeste teleskopet vi har i dag, og det kan ta bilder av gallakser som har eksistert nesten siden det vi tror er universets opprinnelse. Det jeg lurer på, sikkert et hypotetisk spørsmål uten noe fasitsvar, men like fullt;

Tror dere det noen gang vil bli utviklet teknologi som gjør det mulig å ta så sterke bilder at vi på en måte kan få en slags "komplett oversikt" over universet?

Kan vi til og med kunne se detaljerte bilder av planeter i fjerne galakser?

Vet det blir veldig hypotetisk, men noe som falt meg inn når jeg så denne.

Hvor sterke bilder kan forøvrig dette hubble-teleskopet ta i tall? Fant det ikke på wikipedia.

13 kommentarer

Kommentarer

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

Pip_6

Hubble er 'det klareste' teleskopet vi har i dag. DVS det teleskopet som er istand til å ta klarest bilder av universet. Hubble slipper å måtte 'stirre gjennom' jordens atmosfere, som alle andre teleskoper må. Dermed kan Hubble foreta langtids-eksponeringer, som HDF og HUDF bildene. Men disse bildene må gjennom en computer og renses før de er ferdige. Således er det egentelig ikke et bilde, men en visualisering foretatt av en datamaskin, som tolker data basert på hva vi tror om universet.

Det karftigeste teleskopet ble nylig aktivt, og står i Arizona i USA (Large Binocular Telescope). Vi har også fått utstyr som er istand til å se langt utover 'det elektromagnetiske spekteret' vi mennesker kan se med våre øyne (radio teleskop). Og de dataene disse avanserte instrumentene avdekker, kaster helt nytt lys over hva vi tidligere trodde om universet (som det alltid har gjort). Vi ser enorme formasjoner av masse, som er altfor store til å kunne bli dannet i løpet av tidspespektivet BigBang gir. Og 'unge' galakser med enorme magnetiske feldt man tidligere ikke trodde kunne være mulig.

Så vi lærer stadig nye ting om universet, og folk som tror de kan fastsette universets skapelse, historie, tilstand og fremtid, basert på vårt nåværende perspektiv, bør du ikke høre på (de er BB-religiøse ;o). Mennesket har alltid trodd de kan fastsette universets tilstand, men de har alltid tatt feil, noe som bevises ettersom vi stadig får bedre utstyr til å studere universet med.

-Mener jeg. :o)

Slimcase

Interessant.

Ja ikke sant. :o)

Det er fremdeles masser av eventyr igjen i universet.

Nylig oppdaget NASA et 'magnetisk bånd' (Magnetic ropes), som forbinder Solen og Jorden. (Noe forøverig Norske Kristian O.B. Birkeland (Avbildet på 200kr seddelen din), forutså allerede tidlig på 1900 tallet).

Man har oppdaget gigantiske Hexagon, som opprettholdes i atmosferen rundt pol-omradene i Gasskjempene i vårt sol-system.

Kometen Holms var for litt siden, det største objektet i solsystemet. Faktisk større enn Solen.

Hva er disse fenomenene, og hva kommer de av? Forskere vet ikke, og de som omfavner disse observasjonene har fått helt 'nye briller' å studere universet med. Ta deg en titt på fenomenene selv, hva tror du de kommer av? Jeg tror elektromagnetisme er årsaken, noe som drastisk vil forandre måten vi ser på universet. Og brorparten av det arbeide astronomer har gjort, vil ikke være verdt 5 Sure Sild.. -Noe de selvfølgelig ikke liker, og har vansker for å innrømme.. Men tiden, og sannheten vil innhente de.. Bare vent å se.. ;o)

Lindros

Nå gidder vi ikke ta den diskusjonen igjen, men jeg finner det ganske merksnodig at du så bastant avfeier de nåværende fysiske teorier om Big Bang og tom. gravitasjon(!). I tillegg til dette nekter du å tro at det finnes feilskjær i din egen 'baby', elektrouniverset.

Pip_6

Det er jo ikke vanskelig å se at BB bare er tull. Man må bare heve blikket litt utifra mattebøkene, og se litt på hvordan verden virkelig fungerer.

Elektrouniverset er trolig full av feil. Men den beskriver virkeligheten langt bedere enn BB, uten å måtte ta ibruk elementer som strider imot hva vi ifra før Vet om fysikk.

Jalla2

Vel visuelt lys er en ting; men man har jo blant annet registrert bakgrunnsstrålingen/støyen fra "Big Bang".

Jeg tviler på at man klart vil kunne "se" i detalj planeter rundt stjerner i andre gallakser (?), men man har vel kunnet ane planeter basert på okkultasjon av den stjerna den går rundt (en ørliten variasjon i lyset som kommer fra stjerna idet planeten passerer foran den) eller en viss forstyrrelse på stjerna på grunn av gravitasjonsvirkning fra en planet. Et eksempel finner du her .

Slimcase

Feil tråd.

ranfinsen

Husk at bildene fra Hubble er satt sammen av et program. Bildene er produsert av rådata.

Å finne nye måter å tolke dataene på kan føre til at flere bilder kan bli laget. Så det er ikke bare optikken som står i veien.

orbixx

Jeg tviler på at de fleste motstandere av darwinismen egentlig ønsker å se tilbake til universets opprinnelse. Hvis det er mulig.

De har stort sett vært negativt innstilt til nye ideer og fakta.

Det er ikke bare et spørsmål om hvor langt vi kan se tilbake i tid, men også hvor mye vi tåler.

Når nåtid, fortid, vitenskap, astronomi og teologi smelter sammen i en nærmest universell lapskaus, kan kanskje tilværelsen oppleves som absurd og fortegnet.

Jeg vet ikke om det er grenser for hvor langt man kan se, men muligens må vi snu kikkerten mot vårt personlige og enorme indre for å finne svaret på univers og dimensjoner. Det er kanskje en skaper/gud, og det er vel der de fleste religiøse finner svaret på livets gåter?

Ateister og religiøse har èn ting som er felles, og det er at ingen vet med sikkerhet hva som er absolutte sannheter om universet- og en eventuell skaper.

Det hele blir vel mer eller mindre spekulasjoner.

Men det er artig...Ingen tvil om det...