Grenser for hva vi kan se?

Så vidt jeg har forstått er hubble det sterkeste teleskopet vi har i dag, og det kan ta bilder av gallakser som har eksistert nesten siden det vi tror er universets opprinnelse. Det jeg lurer på, sikkert et hypotetisk spørsmål uten noe fasitsvar, men like fullt;

Tror dere det noen gang vil bli utviklet teknologi som gjør det mulig å ta så sterke bilder at vi på en måte kan få en slags "komplett oversikt" over universet?

Kan vi til og med kunne se detaljerte bilder av planeter i fjerne galakser?

Vet det blir veldig hypotetisk, men noe som falt meg inn når jeg så denne.

Hvor sterke bilder kan forøvrig dette hubble-teleskopet ta i tall? Fant det ikke på wikipedia.

13 svar
Trådvisning
Hele diskusjonen

Pip_6

Hubble er 'det klareste' teleskopet vi har i dag. DVS det teleskopet som er istand til å ta klarest bilder av universet. Hubble slipper å måtte 'stirre gjennom' jordens atmosfere, som alle andre teleskoper må. Dermed kan Hubble foreta langtids-eksponeringer, som HDF og HUDF bildene. Men disse bildene må gjennom en computer og renses før de er ferdige. Således er det egentelig ikke et bilde, men en visualisering foretatt av en datamaskin, som tolker data basert på hva vi tror om universet.

Det karftigeste teleskopet ble nylig aktivt, og står i Arizona i USA (Large Binocular Telescope). Vi har også fått utstyr som er istand til å se langt utover 'det elektromagnetiske spekteret' vi mennesker kan se med våre øyne (radio teleskop). Og de dataene disse avanserte instrumentene avdekker, kaster helt nytt lys over hva vi tidligere trodde om universet (som det alltid har gjort). Vi ser enorme formasjoner av masse, som er altfor store til å kunne bli dannet i løpet av tidspespektivet BigBang gir. Og 'unge' galakser med enorme magnetiske feldt man tidligere ikke trodde kunne være mulig.

Så vi lærer stadig nye ting om universet, og folk som tror de kan fastsette universets skapelse, historie, tilstand og fremtid, basert på vårt nåværende perspektiv, bør du ikke høre på (de er BB-religiøse ;o). Mennesket har alltid trodd de kan fastsette universets tilstand, men de har alltid tatt feil, noe som bevises ettersom vi stadig får bedre utstyr til å studere universet med.

-Mener jeg. :o)

Slimcase

Interessant.

Ja ikke sant. :o)

Det er fremdeles masser av eventyr igjen i universet.

Nylig oppdaget NASA et 'magnetisk bånd' (Magnetic ropes), som forbinder Solen og Jorden. (Noe forøverig Norske Kristian O.B. Birkeland (Avbildet på 200kr seddelen din), forutså allerede tidlig på 1900 tallet).

Man har oppdaget gigantiske Hexagon, som opprettholdes i atmosferen rundt pol-omradene i Gasskjempene i vårt sol-system.

Kometen Holms var for litt siden, det største objektet i solsystemet. Faktisk større enn Solen.

Hva er disse fenomenene, og hva kommer de av? Forskere vet ikke, og de som omfavner disse observasjonene har fått helt 'nye briller' å studere universet med. Ta deg en titt på fenomenene selv, hva tror du de kommer av? Jeg tror elektromagnetisme er årsaken, noe som drastisk vil forandre måten vi ser på universet. Og brorparten av det arbeide astronomer har gjort, vil ikke være verdt 5 Sure Sild.. -Noe de selvfølgelig ikke liker, og har vansker for å innrømme.. Men tiden, og sannheten vil innhente de.. Bare vent å se.. ;o)

Lindros

Nå gidder vi ikke ta den diskusjonen igjen, men jeg finner det ganske merksnodig at du så bastant avfeier de nåværende fysiske teorier om Big Bang og tom. gravitasjon(!). I tillegg til dette nekter du å tro at det finnes feilskjær i din egen 'baby', elektrouniverset.

Pip_6

Det er jo ikke vanskelig å se at BB bare er tull. Man må bare heve blikket litt utifra mattebøkene, og se litt på hvordan verden virkelig fungerer.

Elektrouniverset er trolig full av feil. Men den beskriver virkeligheten langt bedere enn BB, uten å måtte ta ibruk elementer som strider imot hva vi ifra før Vet om fysikk.

Politiet