Grenser for hva vi kan se?

Så vidt jeg har forstått er hubble det sterkeste teleskopet vi har i dag, og det kan ta bilder av gallakser som har eksistert nesten siden det vi tror er universets opprinnelse. Det jeg lurer på, sikkert et hypotetisk spørsmål uten noe fasitsvar, men like fullt;

Tror dere det noen gang vil bli utviklet teknologi som gjør det mulig å ta så sterke bilder at vi på en måte kan få en slags "komplett oversikt" over universet?

Kan vi til og med kunne se detaljerte bilder av planeter i fjerne galakser?

Vet det blir veldig hypotetisk, men noe som falt meg inn når jeg så denne.

Hvor sterke bilder kan forøvrig dette hubble-teleskopet ta i tall? Fant det ikke på wikipedia.

13 kommentarer

Slimcase

Interessant.

Pip_6

Ja ikke sant. :o)

Det er fremdeles masser av eventyr igjen i universet.

Nylig oppdaget NASA et 'magnetisk bånd' (Magnetic ropes), som forbinder Solen og Jorden. (Noe forøverig Norske Kristian O.B. Birkeland (Avbildet på 200kr seddelen din), forutså allerede tidlig på 1900 tallet).

Man har oppdaget gigantiske Hexagon, som opprettholdes i atmosferen rundt pol-omradene i Gasskjempene i vårt sol-system.

Kometen Holms var for litt siden, det største objektet i solsystemet. Faktisk større enn Solen.

Hva er disse fenomenene, og hva kommer de av? Forskere vet ikke, og de som omfavner disse observasjonene har fått helt 'nye briller' å studere universet med. Ta deg en titt på fenomenene selv, hva tror du de kommer av? Jeg tror elektromagnetisme er årsaken, noe som drastisk vil forandre måten vi ser på universet. Og brorparten av det arbeide astronomer har gjort, vil ikke være verdt 5 Sure Sild.. -Noe de selvfølgelig ikke liker, og har vansker for å innrømme.. Men tiden, og sannheten vil innhente de.. Bare vent å se.. ;o)