Svarte hull

Jeg er klar over hva forskere tror et svart hull er, men hva skjer hvis jorden blir "sugd" inn i et svart hull?

31 kommentarer

Kommentarer

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å kommentere på dette innlegget!

Gå til innlogging

orbixx

Svarte hull svelger absolutt alt pga den enorme gravitasjonskraften.

Det kan sammenlignes med en intenst elskovssjuk kvinne, som sluker, sluker og sluker...og aldri får nok...

RomMannen

Er med på den, men hva skjer med det som blir slukt?

orbixx

Jeg vet ikke, og det blir vel bare elleville spekulasjoner.

Jeg håper at det ikke skader med litt humor i denne tråden, selv om spørsmålet angående svarte hull er seriøst.

Ingen vet..

Slik jeg forstår det, tror enkelte Jorden komprimeres til en 'grapefrukt', andre tror vi forsvinner inn i en annen dimensjon.

Jeg tror jo ikke på sorte hull. Men om vi plutselig skulle befinne oss i galaksens senter, tror jeg jorden ville forvandles til veldig varm plasma. -Ganske sikkert.. ;o)

ranfinsen

I følge det moderne syn på sorte hull (Leonard Susskin) så skjer overhode ingenting med deg. Du vil oppleve at du reiser inn i det sorte hullet og det er det... For en som står utenfor og ser din reis ned i gapet til det sorte hullet vil de se at du går i oppløsning og smøres ut over event horizon.

:-)

Pip_6

Sorte hull er bare et gammelt forsøk på å kunne forklare tiltrekningskraften man kan observere forskjellige steder i universet (gjerne i senteret av galaksene).

Velger man se på universet som elektrisk nøytralt, trenger man riktignok noe 'super massivt' for å forårsake tilstrekkelig gravitasjon. Men om vi forholder oss til det vi kan Observere; magnetisme og plasma. Trenger man bare ta hensyn til disses egenskaper for å forklare tiltrekningskaraften.. -(Ja, tilogmed rotasjonen og bevegelsene forklares da naturlig). -Om vi skal forholde oss til observasjoner da, og ikke hva vi 'liker tro'.

ranfinsen

Vel, hittil er bare magnetisme observert å virke over "små" avstader. At man finner ioner rundt om kring (fra solen f.eks) er ikke noe spesielt i seg selv. At moderne fysikk i dag sitter med det synet at det er gravitasjonen som har lengst rekkevidde (mellom store objekter) skyldes enkelt og greit at det ikke eksistere noen annen forklaring som lar seg verifisere opp mot observasjoner vi i dag gjør.

HA!!

(regner det fortsatt i Drammen, vi har fint vær (varmt og)) :-)

:-)

Pip_6

Magnetisme virker bare over små avstander, fordi dere ikke ser 'den store sammenhengen'. Gravitasjon er bare magnetisme i større skala. -Hva skulle det ellers være?

-Tilogmed her på Jorda, er det lett å se gravitasjon oppføre seg som magnetisme. Men dette klusser til matematikken deres, så dette vil dere ikke se. -Synd, da vi kanskje endelig kunne begynne spørre naturen 'de rette spørsmålene'. -Det må vel bare døunna noen prester.. -Nei vitenskapsfolk kaller de seg vist nå, disse som 'har patent' på rett og galt.. ;o)

-HE!!

Været her øst er ikke bra.. -Kaldt som børrre.. (Typisk, da jeg begynner ferien nå..)

phb

Altså, både elektromagnetisme og gravitasjon virker over uendelige avstander. Forskjellen er at når de knaser sammen med partiklene de tiltrekker seg, så minker den elektromagnetiske tiltrekningskraften, mens gravitasjonskraften øker.

RattusNorvegicus

Om vi skal forholde oss til observasjoner da, og ikke hva vi 'liker tro'.

Strålende idé

Ja, ikke sant..

Det var vel noen som fattet at det var dumt å først skape seg et 'bilde av perfekt sannhet', for så å tilpasse observasjoner etter 'denne perfekte sannhet'. Dette må det være noen som har glemt, da vi atter sitter med et perfekt bilde av 'universets skapelse, historie, tilstand og fremtid'. Og viljen til å tro på denne 'perfete sannheten' syntes være minst like stor som tidligere, da vi ikke er flaue for å tilføye den 'magiske egenskaper', ettersom observasjoner tilsier at 'de bare må være der'..

'Om vitenskap er en metode for å stille naturen spørsmål, tar ikke BigBangere "NEI" som et svar'.. -Sitert.

Glee

Dersom du hadde falt inn i et sort hull med beina først ville tyngdekreftene ikke bare vært så sterke, men økt så hurtigt, at til tross for at du ville falle med en enorm hastihet så ville forksjellen i tyngdekraften mellom bena og hode ført til at du ville ha blitt strekt ut som en spagetti!

Denne effekten kalles for spagettifisering, og er egentlig det beste eksempelet på kraften i et sort hull...

ranfinsen

For en som står på utsiden vil det være slik... men om du ser det fra ditt ståsted i det du selv reiser inn der, vil du antagelig ikke (det er det man tror) merke noe som helst... men hvor reiser du, til et "omvendt" univers?

HomerJS

Jorden ville blitt revet i stykker av tidekreftene før det hadde forsvunnet inn. Hva som ville skjedd etter at alt hadde falt inn i "hullet" vites ikke.

phb

Ting blir ikke "sugd" inn i svarte hull. De faller inn.

RomMannen

Ingen som har et svar på spørsmålet mitt?

Aktuelt