Ny planet oppdaget 20 % større enn jorda

100 lysår unna kommer vi sannsynligvis aldri dit.

vår planet er på grensen til at vi kommer ut i rommet med kjemiske raketter. Den planeten kan sannsynligvis aldri forlates om vi lander.

hvor mye er oppdagelsen verdt ?

12 kommentarer

Kommentarer

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å kommentere på dette innlegget!

Gå til innlogging

trøndergutten

hvor mye er oppdagelsen verdt ?

Jeg mener alle slike oppdagelser er verd noe, selv om vi ikke kan besøke dem, i alle fall ikke på mange mange år. Det gir oss større kunnskap om universet, og det er mye vi kan lære om en planet ved hjelp av teleskoper. Vi må ikke nødvendigvis besøke dem. Men kanskje kan det vi lærer om disse planetene i dag, være grunnlaget for noe mye større om mange tusen år?

politikk

Trøndergutten : er bare en bit i puslespillet med og avsløre universet.

jeg tar for gitt at det er mange planeter med biologisk liv i ulike utviklingstadier. Noe annet ville være rart med tanke på hvor mange som finnes.

hvor mye penger som skal brukes på astronomi og teknologi mens noen sulter og mangler bolig er ett annet spørsmål.

men uten så forskning så stopper vel utviklingen opp der alle bor i steinhule selv om de slipper og sove utenfor.

the_Player_nr_10

Med tanke på hvor mange stjerner og røde dverger som finnes der ute, så ville det kanskje være rart om det ikke fantes exoplaneter med liv.

Samtidig så er det ganske mye som skal stemme for at det er mulig.

-Må ligge i riktig avstand fra stjernen eller rød dverg

-Planetens kjerne må være av jern og rotere rundt sin egen akse, både pga fordeling av energi fra planetens sol, og hvis jeg har skjønt det riktig, rotasjonen lager et magnetfelt som beskyttelse mot partikkelstråling fra sola

-Bør ha en jupiter lignende gasskjempe som trekker de fleste kometene og asteroidene vekk

-Vann, oksygen, atmosfære

Det kan være enklere å vinne i lotto enn å finne liv i verdensrommet, men med det enorme antallet stjerner og galakser, er det nesten utenkelig at hendelsesforløpet som førte til jordas eksistens, bare skulle oppstå én gang. Forskerne har funnet flere kandidater på eksoplaneter som befinner seg i såkalt beboelig sone (avstand) fra en stjerne eller rød dverg.

I hvilken form og utgave det i såfall innehar, er nok ganske så forskjellig fra det vi er vant til..

Fjøsbonden

. Vi må ikke nødvendigvis besøke dem.

Jeg vil be graves på Mars eller månen.

trøndergutten

Avhengig av hvor gammel du er i dag, skal du ikke se bort fra at du får ønsket ditt oppfylt. I det minste at asken din kan spres på månen.

Fjøsbonden

Kan verdens flyktningproblem nu være løst ?

( Jfr. trådens tittel )

politikk

Fjøsbonden : jepp...bare finne en måte og reise dit på en dag.

da tar jeg 100 meter lystyacht som bolig med fast bryggeplass i elvemunningen med sjøen der det kan kjøres oppover elva til ferskvannsjø stor som afrika. Og med 40 km høy fjelltopp og skiheis på andre kanten av byen : )

ingen fare for av vi kan løse overbefolkning med og reise til andre planeter enda. Husk : bare med dagens befolkning trenger vi 3 av dem og må oppdage to til.

bortsett fra at på denne nye oppdagete planeten lever maur store som kaniner og biter armer og ben rett av etterhvert som kolonistene lander.

trøndergutten

En bitteliten bit av puslespillet er det absolutt, men alle små biter utgjør i sum det store bildet.

Jeg tar det også forgitt, men universet er så stort at det kanskje er for lange avstander til at vi kan lande på en planet (enten selv eller med roboter) for å finne liv, på mange mange år. Unntaket er hvis det finnes/fantes annet liv i vårt eget solsystem. Både Mars og Jupiters måne Europa er gode kandidater til å gjøre det. Men vi kan jo håpe at utforskning av exoplaneter via stadig bedre teleskoper kan avsløre noe. Å finne utenomjordisk liv, om det så var bakterier, ville være den største oppdagelsen i menneskets historie. Derfor mener jeg det er så viktig å bruke penger på dette.

Og som du sier, teknologien driver oss fremover. Vi vet aldri hva dagens oppdagelser kan føre til i fremtiden. Derfor mener jeg at ingen forskning er unyttig, selv om det av og til kan virke sånn.

politikk

Trøndergutten : ett program påstod at biologisk materiale var fanget med ballong i 37 kilometers høyde og var større en jordiske partikler som kommer så høyt opp.

jeg er skeptisk. For dette burde iss lett kunne få tak i og se hva som hender når det tilsettes destillert vann og romtemperatur.

ett program påstod