Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Bestilt ny båt, men hvilken 150hk skal man velge?

Fattern har bestilt ny Ibiza 20 touring. Han ville egentlig ha Yamaha F150, men ble anbefalt Suzuki DT150.

Begge er firetakts firesylindrede (kjedelig lyd da, men...).

Suzukien er har litt større volum, men går vanvittig stille (spesielt på tomgang). Yamaha har 1 knop mer toppfart, mens Suzukien litt bedre dreiemoment (raskere opp i plan). Bruker vel hårfint mer bensin enn Yamaha.

Hvilken av disse skal man velge egentlig? Er det ett fett eller?

Selgeren anbefaler Suzukien da de kan disse best. Så vi bestilte med Suzuki, men dette kan endres enda en stund frem da båten ikke kommer på vannet før neste sesong.

1
42 kommentarer
Trådvisning
Hele diskusjonen

Kompressor

Laveste planingsfart er der den ligger rolig uten å ville gå ned fra plan eller øke selv. Så da planer vel egentlig din ved 18-20 knop og oppover. Så vidt jeg husker har Nordkapp omtrent ingen planingsterskel (dvs den hever ikke baugen så mye ved oppgang til plan).

Ser argumentet med bowrider-løsning om man ofte er mange i båten, og også på sitteløsningen i Ibiza 20 T.

Men det er bare å plassere den tyngste på midten og damene på siden, så ligger båten rett likevel. Og 8 pers i 20 Touring går fint. Vårt eksemplar har trimflaps, noe som er viktig på en 20 Touring med mye last.

Til båtturer brukes uansett ofte en Fjord Terne 24. Der er det plass til veldig mange, og den går billig drivstoffmessig. Den er for stor til hyttebåtbruk og fortøye/handle i byen dog.

GH 14 har et veldig flatt skrog som er beregnet på å gå lett i plan. Med 30hk skal den gjøre 27 knop. Så det kan stemme bra med 30 knop på 40hk, men var de flere enn en pers så gjør den nok 28.

1

MacPerson

Skjønner at du kommer ifra en skikkelig båtfamilie, kompen!

1

Lignende temaer

Bilde

Bil

Bil

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...