Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Vinterlagring påhengs / båtkjøp

Jeg skal kjøpe ny båt til hytta, 14-15 fot med 25-40 hk. Båten blir dratt opp til vinterlagring på et heller utilgjengelig sted, så det er mildt sagt vanskelig å ta av motor og frakte den innendørs. Jeg har derfor følgende spørsmål: Kan jeg la motoren stå montert på båten om vinteren, eller risikerer jeg seriøse rust- og frostskader? Hvordan tømmer jeg motoren helt for saltvann, og så helt tom for ferskvann? Er det andre ting jeg bør gjøre før vinterlagring, for eksempel ta inn plugger eller andre deler?

Vil gjerne også høre om noen har erfaring med følgende båter: Askeladden 435 Lite Hobby 430 Dynamic 430 Hastig 430

Jeg har helst lyst på Askeladden eller Hobby, men Dynamic er billig og Hastig skambillig.

(Jeg er ute etter en stabil båt som er trygg med barn ombord, og som helst skal plane greit med 4 personer)

På forhånd takk!

1
4 kommentarer

Kommentarer

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å kommentere på dette innlegget!

Gå til innlogging

Rune_4

Seisan skrev: Jeg skal kjøpe ny båt til hytta, 14-15 fot med 25-40 hk. Båten blir dratt opp til vinterlagring på et heller utilgjengelig sted, så det er mildt sagt vanskelig å ta av motor og frakte den innendørs.

--------------------

Kanskje det finnes et mer tilgjengelig sted der du kan ta av motoren for å få den innendørs, for deretter å ro til det utilgjengelige stedet der du skal ta av motoren. Innendørs lagring minsker også faren for tyveri (selv om det er vanskelig for tyver å ta av motoren der båten ligger er det ikke sikkert det er vanskelig å sjøsette båten og ta med seg alt).

1

coldman

Sørg for at det ikke er salt under dekselet. Hvis du ser hvite avleiringer her og der, vask vekk med vann, aller helst varmt vann. Ikke vær redd for å bruke vann her, det er dreneringshull så det renner ut. Men bruk selvfølgelig ikke høyt trykk, og styr litt unna det elektriske. Kjør så motoren varm uten deksel så det tørker. Spray deretter verktøykasse på boks over hele motoren.

Smør eventuelle smørenipler med fett og sjekk girolje for vann (da er den grå) Skift etter behov.

Du kan bruke ymse "fogging" spray i forgasserene så du får en oljehinne innvendig i motoren, men har selv aldri brukt eller hatt bruk for dette for én vinter. Men er det veldig fuktig klima der du er skader det selvfølgelig ikke. Pluggene skal stå i. Hvis du skal skifte plugger, vent med det til våren _etter_ du har startet opp for første gang.

Kjør gjerne frostvæske i gjennom motoren til slutt. Det beskytter mot korrosjon, men er ikke nødvendig for frostbeskyttelse. Motorer skal drenere seg selv hvis den står nedvippet. De fleste motorer har en spyleplugg du kan bruke. Sett på en meter slange eller så, og sett en liten trakt i enden. Så er det bare å holde slangen opp og helle frostvæske i mens du starter motoren noen sekunder.

Mitt tips er å ikke pakke inn motoren med noe som helst. Eventuellt bare ha noe luftige greier over. Husk at motorer allerede er "pakket inn" for bruk på sjøen, og så vått er det aldri på land, selv på vestlandet ;)

1

hillebillys

har sett flere eldre påhengere med frostskader da vann ikke har drenert seg. impeleren har i de tillfellene altid vært skadet.

men påhengre er kanskje blitt endra i konstruksjon nå

TJ..

1

hillebillys

kjør igjennom ferskvann en god stund for og skylle ut saltvann.

på slutten tilfører du frostveske. prøv og regn ut islik att du får kurrant % med frostveske.

da kan motoren fint stå ute på båten. selng en presening rundt for og beskytte. men ikke for tett. for tett kan skape kondens mellom motor og presening og dermed korrodere på utsiden av motoren.

det finnes flere løsninger for og kjøre gjenom vann hvis du ikke har tilgang til slange.. har sett en slangs pose som man henger på motoren. (husk og ta av proppelen:)

Tj..

1

Lignende temaer

Bilde

Bil

Bil

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...