Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Etterhvert jeg hadde gått gjennom både bøker og siter på Internett helt siden jeg hadde interesserte meg for bruksbåter som pram og eike, kom jeg over overraskende mye rart om klinkerbyggingen som er normalt tenkt å ha vært en skandinaviske spesialitet kun i de nord-europeiske landene som ikke er engangs dekket av ekspertene på vikingskip eller klinkerbygde båter.

I virkeligheten er klinkerbyggningen der man lagte bord i kant på kant og deretter sammenføyder med ulike metoder, langt mye mer utbredt enn trodde og på de meste uventede kanter. De britiske øyene, Nederland og nordlige Tyskland naturlig nok hadde stort innlag av klinkerbygde skip og båt fra gammelt av ettersom det er meget tette kulturelle forbindelser med Nord-Europa ikke bare med vikingsoverfallene, men det er lite kjent om at det er også å finne i Frankrike langs de store floder som Seinen og Loire som kanskje kan ha sitt utgangspunkt i vikingenes sjøtogene og deres kolonier på det franske fastlandet for tusen år siden. Båtbyggertradisjonen i Loire er så seiglivende at klinkerbygde båter har blitt en kilde av stolthet for franskmennene i dag og deres rask akseptelse av *norske prammen* som et velegnet fartøy for småærender tyder på nær kjennskap med prammens klinkerkonstruksjon fra før.

I den nye verdenen hadde de franske, engelske og skandinaviske kolonisatorene tatt med seg deres kunnskap innenfor båtbygging og produsert et svimlende stort antall ulike klinkerbygde båter og større fartøyer spesielt som ferskvannsfartøy på elvene og de store sjøene. En slik type, *bateaux* er flatbunnet lik en lørje men har sett bilder av meget fantastiske klinkerbugde bateaux med rak og utfallende stevner. I flere amerikanske statene er bateaux eller bateau blitt en kilde av lokal stolthet og kulturhistorie omkring disse båtene. Selv om amerikanerne i mangel på tradisjonelle perspektiv på deres båtbygging hadde forlengst skiftet til mye mer moderne utgaver uten klink, så er det fremdeles klinkerbygde båter eller plastbåter i klink.

Overraskelsen over alle overraskelsene kom i India, av alle steder, der det er oppdaget at det hadde vært *klinkerbygde* båter for fiskeri, transport og annet med en fremdeles svært levende båtbyggertradisjon den dag i dag i Bengal-bukta på India (Orissa) og Bangladesh. Det er meget mange ulike båttyper der som for en nordmann vil ha vært lett gjenkjennende om det ikke er for to meget særpregende faktorer: *omvendt klinkerbygging* med det motsatte av hva vi er vant til, bordene går nedover med kantene på innsiden mens bordene på de indiske båtene går oppover med kantene på *utsiden*. Deretter brukte man ikke spiker eller annet, men *klamper* kalt "nauka". Denne sammenføydningsmetoden er bare sett et par-tre steder i hele Nord-Europa, Trysil-området i Norge, Dalarna i Sverige og et lite kjent sted på Finlands kyst mot vest.

Ingen vet hvordan denne merkelige klinkerbyggingen hadde oppstått i India og Bangladesh, men det er dokumentert tilfeller av klinkerbygde fartøyer fra 1600-tallet og 1700-tallet. De indiske båtbyggerne var total ukjent med den europeiske klinkerbyggingen fram til de var forklart dette av folk fra Europa og USA for ikke så lenge siden. Men de var ikke ukjent med den europeiske måten å ligge bord fordi lengre oppover på den store floden Ganges finner man båter bygget "på den riktige måte".

Det ser ut at vikingskipet i Norge hadde sine indiske motstykker på den andre siden av verden og klinkerbyggingen hadde spredt seg først med vikingene, deretter med vestlige kolonisatorer til deler av hele verden der de produserte båter basert på klinkerbyggingens tradisjoner. Det er trolige *hundrer* av ulike båttyper som er klinkerbygde, på verdensbasis.

Det er sagt i wikipedia.en om at det har vært kinesisk klinkerbygging også, men dette er ikke "bekreftet" på annet hold selv om deres metodene om å legge ned planker er ikke lik kravellbygging eller klinkerbygging i det hele tatt. På innsiden er det lett å forestille seg at skipet var klinkerbygget med kantene vendt oppover, men på utsiden er det jevn og glatt overflate. Det har likevel vært unntak, et vrak fra Quanzhou er nemlig "klinkerbygget" på en rar måte, fordi det ble lagt en ekstra hud av planker ovenpå, og fikk et utseende lik et vikingskip, men med *flere* planker om gang istedenfor bare et bord kant mot kant. Det så ut at *hvis* det var kinesisk klinkerbygging, så hadde man snublet seg inn i dette spesielt på de havgående djunker som kan ved første inntrykket ha bordene lagt kant mot kant nedover som vi er vant til. Men det hadde blitt raskt borte siden middelalderen i de siste århundrene. Kineserne i dag lagt nå deres planker mer lik kravellbygging med jevn kant-mot-kant fremfor ha disse i kant mot kant i vinkel med kraftige spikre på midten.

Det er til og med nordiske båter som er "sletthudet", med glatt overflate som likevel var klinkerbygget, spesielt i Dalarna i Sverige der de lagt bordene med utskårne kanter mot hverandre og deretter presset inn klamper fra innsiden som så blir brukt til å "klemme sammen" bordene. Deretter fikk man en båt som har et utseende lik et typisk klinkerbygde fartøy, men med nesten glatt overflate på utsiden der kantene nesten ikke stakk ut. Som fløterbåt ble det uovertreffende fordi tømmeret som glir og ryker på seg i vannet, fikk ikke godt feste på båtens skroget. I Stockholm i nyligere tid hadde en båt som så ut til være kravellbygget fra middelalderen, blitt funnet- trolig var det bygget med klamper. I Trysil er det sett at man hadde lagde båt på den samme måte med klamper kalt "king", men denne båttradisjonen er dessverre trolige utdødt i dag.

1
0 kommentarer

Bli den første til å kommentere.

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å kommentere på dette innlegget!

Gå til innlogging

Lignende temaer

Bilde

Bil

Bil

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...