Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Har noen båter jeg funderer rundt.

Nordkapp Avant 600: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18006395 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18006818

Yamarin 5820BR: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17885699

Noe helt annet: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17385838

Er grønn på båter, noe spesiellt en bør være på vakt på eller se etter?

Motorene, er det noe tekniske kvatesprang å være på obs etter? Injection?

I det hele tatt noen med kommentarer / meninger?

1
74 kommentarer

Kommentarer

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

Kompressor

Her ser jeg at mye har skjedd mens jeg har hatt ferie :-)

Gratulerer med bra båt. Nordkapp 600 er en bra båt i sin klasse.

1

Kreegan

Hva gjør jeg inne på "båt og sjø" egentlig? Jeg har da ikke båt?

............*Logger ut*...........

1

Blesp

23 fots Draco blir unødvendig stort for meg, min far hadde en slik for mange år siden. Det er jo en flott båt, men jeg trenger som sagt ikke den ekstra plassen.

Tenker i utgangspunktet pris fra 80 000-160 000 kr, og da en daycruiser/bowrider på 17-19 fot med innenbordsmotor.

1

gorgus

Tenker i utgangspunktet pris fra 80 000-160 000 kr, og da en daycruiser/bowrider på 17-19 fot med innenbordsmotor.

Prøv å finn deg en båt som er skandinavisk. Husk, US småbåter er som flatbunnet prammer i litt sjø, men de kan være lekre å se på og mange av på nettet. Se etter en Ibiza Skipsplast, Nordkapp Comtesse osv

1

Rune_4

Mange av de amerikanske båthengerne som følger med disse båtene er vel også umulige å få registrert i Norge. Mener å huske det var noe med et annet bremsesystem, men er ikke sikker.

1

Blesp

Joda, det hjalp en del, takk skal du ha.

Har foreløbig is i magen og trenger egentlig ikke båt før neste sesong. Har forelsket meg helt i Draco 1700, 1800 og 1900 Suntop. Problemet med disse er at de fleste har eldre VP B20 og B23, sikkert helt ok motorer, men de begynner å bli fryktelig gamle. Har også kikket litt på nyere amerikanske bowridere, Maxum 1900 SR er vel kanskje den som falt best i smak.

Har tidligere bare hatt et halvt århundre gamle tresnekker, så litt båtpuss er jeg ikke redd for, men nyere marinemotorer har jeg lite greie på. Det mest avanserte verktøyet jeg brukte på min gamle FM 7/8 var vel sansynligvis hammer og meisel.

Angående BMW og båtmotorer så jeg en gang en kar som hadde tatt motoren fra en BMW 750i E32 og satt den i båten sin, noe spessielt :)

1

gorgus

Volvo B 20 og B 23 er jo meget enkle motorer å skru på selv, hvis du er fingernem. Hvor mye penger skal du bruke? Har en nevø som skal antagelig selge en Draco 23 i høst med overhalt motor (Mercruiser) for ca 4 år siden og jeg tror også drevet er overhalt og pakket om. Send meg en privat melding her hvis du vil vite mer.

1

Rune_4

Angående BMW og båtmotorer så jeg en gang en kar som hadde tatt motoren fra en BMW 750i E32 og satt den i båten sin, noe spessielt :)

Jeg har lest at om man setter en bilmotor inn i en båt så vil det ofte bli problemer fordi båter kjører over lengre tid med samme turtallet uten at du noen gang får roet ned litt og minsket belastningen slik du får i utforbakker med bil. Vet ikke om dette stemmer eller ikke, men det kan jo hende det bare er dem som kjører hele tiden på full gass det blir havari for? Jeg mener å huske at det var motorer der kjølingen er bygget om så man ikke bare har en radiator i tilnærmet stillestående luft, men får kjøling fra vannet.

1

Blesp

Jeg kaprer tråden litt og stiller deg et spørsmål gorgus.

Er selv på utkikk etter bruktbåt om dagen, på motorsiden har de fleste båter jeg kikker på innenbordsmotor med 190 hk (4,3 l MerCruiser) til rundt 260 hk (5.0 l MerCruiser). Finner også noen VP V6, men finnes det andre alternativer når det gjelder innenbordsmotorer som går på bensin og helst har 6 sylindre?

Hvordan er deletilgangen på de noe eldre VP motorene? Vurderer også VP 151 og MerCruiser 135, men er redd det blir litt lite i 18-20 fots DC.

1

gorgus

Hvordan er deletilgangen på de noe eldre VP motorene? Vurderer også VP 151 og MerCruiser 135, men er redd det blir litt lite i 18-20 fots DC.

Deletilgang på VP er nok bra selv på eldre motorer. Ofte er det amerikanske motorer både fra Ford og GM som er marinisert. Det finnes også mange som driver med import av deler til VP og Mercruiser som f.eks http://www.eurofritid.no/ eller direkte til VP med oversikt over alle motorer http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-no/pentahome.htm

En annen spesialist på Merc er f.eks http://www.ravns-garage.com/Home/tabid/36/language/nb-NO/Default.aspx bare for å nevne noen.

Motorer på 135 til 150 hk er ikke lite i en DC 18 - 20 fot. Du bør selvfølgelig prøve det. det som er viktig å se etter hvis du ikke har peiling, sjekk gangtid på motor VIKTIG. Nylig overhalt + papirer på det? Ferskvannskjølt (med "radiator) er en klar fordel. eksos/kjølekrøkene nylig byttet? Hva med drevet? Gjort noe med det? Har du peilet ut en båt, hør med nærmeste VP eller Mercury verksted om hva som er vanlig feil med den spesifikke moteren osv.

Husk båtmotorene er utsatt for en helt annen behandling, i forhold til en bilmotor som har en gearkasse som reduserer turtallet

BMW hadde vel i sin tid en båtmotor 6 syl med ZF drev. Ikke bra!!!!

Ellers gå inn på Båtmagasinet.no og siden som heter båtplassen. Der kan du spørre om andres erfaringer med en spesifikk motor.

Hjalp det litt???

1

Lignende temaer

Bilde

Bil

Bil

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...