Bil esc

Innlegg

Bil

sudost

BMW 320dA E46

noen som har erfaringer med denne? Er da snakk om modeller etter 2002 facelift.

Bra motor?

Lydisolering?

Hvordan funker bakhjulstrekken på vinterføre?

Steptronic? er det bra?

komfort?

på forhånd takk!

1
19 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Jeg kan svare på 2 av spørsmålene dine siden jeg ikke har erfaring med dieselutgavene av E46. Mine erfaringer er fra eierskap av E46 320i (pre facelift) og E46 316i touring (facelift)

"Hvordan funker bakhjulstrekken på vinterføre?"

Glimrende! DSC hjelper deg de gangene rumpa ellers ville kommet og fremkommeligheten er upåklagelig. La for guds skyld ikke den gamle myten om bakhjulstrekk på vinterføre holde deg tilbake fra å kjøpe en nydelig bil.

"komfort?"

Med 17" hjul blir det litt stumpete på dårlige veier (som f.eks. i Oslo med trikkeskinner, hull, osv) Med 16" blir den mer behagelig, ikke 100% like komfortabel som en C-klasse, men likevel "komfortabel sportslig". Du merker at den har kortere akselavstand enn en 5'er, men den er fremdeles en god langtursbil. Jeg kjører Oslo - København noen ganger ila året og er aldri sliten når jeg kommer frem etter +-6 timer bak rattet. Du vil aldri få en typisk duvende komfortabel bil i en E46, men det vet du vel allerede.

1

Det er da antispinn på den i tillegg...

1
sudost Det er da antispinn på den i tillegg...

sudost skrev: "Det er da antispinn på den i tillegg..."

Og en antispinn som fungerer glimrende, i motsetning til det som brukes på forhjulsdrevne Audi'er. Der kveles motoren fullstendig og bilen nærmest parkerer.

MrEirik vet vel heller ikke hva DSC er.

En 320d skal etter min oppfatning ha automatkasse. Det er ikke noe poeng med manuell kasse på en dieselbil. Og steptronic-kassene til BMW er meget bra.

1
MrEirik Hjelper ikke å ha DSC når man ikke kommer ut av kryssene i tide til å ta luka.. Bare en medisin her og det er drift på alle hjulene

4WD er selvfølgelig bedre enn de to andre alternativene når det gjelder fort ut av kryss på glatt føre. Men det er ikke det trådstarter spør om, han spør om hvordan en E46 med RWD takler vinterføre. En 320d kommer ikke med 4WD, da må han opp i 325i eller 330i/d, noe som koster mer. Siden han spør om E46 tipper jeg Suzuki, Subaru, Audi eller andre med 4WD er uaktuelle.

1

Hehe....det høres lovende ut.

Hva med motoren? Vil vel tro at den har et brukbart drag med 150hk og 330nm originalt. Med chip yter den visst nærmere 190hk og 420nm. Hørt at den er kjappere i mellomregisteret enn både 325i og 330i. Er det hold i disse påstandene?

Synes forøvrig E46 stasjonsvogn er en av de peneste stasjonsvognene på markedet i dag

1
sudost Hehe....det høres lovende ut. Hva med motoren? Vil vel tro at den har et brukbart drag med 150hk og 330nm originalt. Med chip yter den visst nærmere 190hk og 420nm. Hørt at den er...

Den originale 2,0 liters dieselmotoren på 150 hk skal ha mer enn nok krefter til daglig bruk, en chip kunne kanskje hjulpet litt, men jeg tror ikke automatkassa vil tåle nesten 100 nm mer enn det som er originalt. Det er best å holde motoren original, da holder den i mangfoldige år.

E46 er en veldig pen bil, både i stasjonsvogn og sedan. Og det må være en av de få pene stasjonsvognene BMW har, jeg har aldri hatt sansen for E36 stv., eller E34 stv.

1
sudost Hehe....det høres lovende ut. Hva med motoren? Vil vel tro at den har et brukbart drag med 150hk og 330nm originalt. Med chip yter den visst nærmere 190hk og 420nm. Hørt at den er...

sudost skrev: "Hørt at den er kjappere i mellomregisteret enn både 325i og 330i. Er det hold i disse påstandene?"

Den er sikkert brukbart kjapp i snevre turtallsområder, men definitivt ikke kjappere enn en 330. Jeg har kjørt over 50000 km med en E46 330 Ci og nå kjører jeg en E90 318d med 122 hk og 280 nm. Den er flere lysår unna å kunne holde følge uansett turtall.

1

sudost skrev: "noen som har erfaringer med denne? Er da snakk om modeller etter 2002 facelift."

Jeg har kjørt en slik bil og her er mine erfaringer knyttet til dine spørsmål:

"Bra motor?" Bunnsterk og kraftig, men utrolig stygg motorlyd som ikke akkurat går som en BMW-motor skal og hør og bør gå. Det er flere mil i avstand til en skikkelig BMW-sekser. BMW-sekser bensinutgave trenger mer turtall, men har gromlyd. Denne dieselfireren har møkkalyd, men er bjørnsterk på turtall helt opp til 4200o/min. Der stopper moroa. Diesel passer absolutt best til automatgir, bensinen best til manuelt gir.

Konklusjon: Liker du motorlyd, turtall og sportslig kjøreglede på et musikalsk vis med manuell giring er bensinsekser et langt bedre valg. Hvis du derimot liker bunndrag, automatgir, komfortkjøring, men ikke bryr deg om hvordan motoren høres ut samt ønsker et lavest mulig forbruk så er dieselen helt klart valget.

"Lydisolering?" BMW E46 er ok lydisolert. Ikke som en MB S-klasse akkurat, men langt bedre enn en vanlig kompaktklassebil fra 90-tallet.

"Hvordan funker bakhjulstrekken på vinterføre?" Veldig bra synes jeg. Det kommer an på hva du er vant med. Takler du at bakenden kommer ut i alle svinger hvor grensene overskrides så er RWD veldig bra. Personlig elsker jeg denne type oppsett og synes det er langt bedre enn FWD i alle sammenhenger dersom man som i denne bilen har tilgang til ESP. Uten ESP kan RWD være skummelt på enkelte veier om man har en vanskelig handling og veiene er isglatte, men ikke annet enn at det går om man er en dyktig sjåfør. Denne modellens gode vektfordeling gjør også fremkommeligheten bra.

"Steptronic? er det bra?" Til diesel er det veldig bra. Prøv og se om du liker det.

"komfort?" E46 3-serie er en stivt og sportslig oppsatt bil i utgangspunktet. Noen komfortguru er den derfor ikke, men den er likevel komfortabel nok for de fleste i fjæring, støy og seter. Sørg for guds skyld for å få deg en som har sportssetene. Standardsetene er utrolig kjipe og slappe.

"på forhånd takk!" På forhånd bare hyggelig!

1
Buick-Riviera

Motor, sikkert bra, men det kakler, er diesel, soter og blir sent varm.

Syns kanskje de er litt bråkete inni jeg da. Men så er jeg vel vant til amerikanske fullsizer, og da blir det meste bråkete i forhold.

Bakhjulstrekk med antispinn er helt perfekt. Er vel umulig å ikke komme fram med den om du holder deg på veien da.

Komfort, litt stumpete fjøring syns jeg, litt mye støy, litt trangt.

1
brosmeraad sudost skrev: Takk for fint og saklig innlegg WB. Men du klarte ikke å unngå å nevne Mercedes her heller da... -------------------- Ville vel heller ikke ha vært WB om han klarte å...

Akkurat her brukte WB bare S-klasse som er eksempel på noe av det mest komfortable som finnes på markedet.

De som er ekstremt komfortorienterte vil mene at E46 ikke "strekker til". Ribba vil mene at E46 er alt for komfortabel. Jeg synes at E46 er akkurat passe komfortabel. Jeg har flere dagsetapper på over 1000 km i E46.

1
Wonderboy sudost skrev: "noen som har erfaringer med denne? Er da snakk om modeller etter 2002 facelift." Jeg har kjørt en slik bil og her er mine erfaringer knyttet til dine spørsmål: "Bra...

Var og prøvekjørte en 2004 modell 320d i dag med fattern. her er inntrykkene jeg sitter med:

Motor: Bra drag. 0-100 gikk raskt nok. Ved kickdown gikk det virkelig unna. Steptronic var greit men ikke revolusjonerende.

Komfort:Deilige skinnseter med sidestøtte. Utrolig gode å sitte i. Rattet hadde litt dårlig grep på akkurat denne bilen. Støysolasjonen var bedre enn jeg er vant med (er ikke så godt vant, hehe). Fjæringen var stiv men ikke for stiv. Var noe hjulstøy pga. harde dekk men ikke noe plagsomt

Ang. dieselkaklingen var ikke den noe verre enn f.eks VAGs pumpedysemotorer, eller MBs nedsizede traktormotorer ;)

E46 stv. er virkelig en vakker bil, og med den rette fargekombinasjonen et virkelig smykke, selv i dag. (synes faktisk den er penere enn den nye modellen)

kort sagt: Råsterk motor, passe sportslig, lekker design.

får se om det blir noe kjøp til uka ;)

1
sudost Var og prøvekjørte en 2004 modell 320d i dag med fattern. her er inntrykkene jeg sitter med: Motor: Bra drag. 0-100 gikk raskt nok. Ved kickdown gikk det virkelig unna. Steptronic...

"Ang. dieselkaklingen var ikke den noe verre enn f.eks VAGs pumpedysemotorer, eller MBs nedsizede traktormotorer ;)"

For å klarne opp i ting: VAG sin diesel er verst i verden, den kan ikke sammenlignes MB sine dieselmotorer er ganske kultiverte

1
torstein_ "Ang. dieselkaklingen var ikke den noe verre enn f.eks VAGs pumpedysemotorer, eller MBs nedsizede traktormotorer ;)" For å klarne opp i ting: VAG sin diesel er verst i verden, den...

Er enig i att VAG s diesler kakler fælt,men den verste kakling eg noensinne har hørt av en diesel bil var faktiskt av en tysk registrert bmw 3 serie nå i sommer.

Om det var noe galt med den eg så er godt muligt ,for en kompis hadde en 320 td 01 mod tidligere og den kaklet ikke så mye.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...