Hvor ofte avbalanserer du sommerdekka? Faktisk viktere med de dekka, siden en unektlig kjører fortere med sommerhjul på bilen.
Og om alt er ok med bilen din, reparer du den da?
Om taket på bilen din er helt fin i lakken, sender du bilen til lakkering uansett.
Nei, dekkbuttikkene sier dette for å tjene mer penger.
Kommer det ingen kast i rattet, så er avbalanseringen helt ok. Men får du vibrasjoner, så er det noe annet.
Dekkforhandlerne har liteå gjøre etterhvert. Dekkene holder flere sesonger, og da må de jo si noe for å få folk til seg?.....
Har muligheten til å jekke balansen selv (moro å bygge slike småting ser dere) og har aldri opplevd dette som dekkforhandlerne påstår på andre dekk enn slike som har vært lagret ugunstig.
Hvordan jeg lagrer mine hjul i den sesongen jeg ikke bruker de?
De henger i en aksling uten direkte kontakt med hverken vegg eller underlag. Akslingen har påmontert sperrebeslag som sørger for at hjulene holder seg helt loddrette. Dyrt? ja men så vil jeg gjerne stelle litt med hjulene mine jeg da...;-))
BeorgeGush skrev:
Kan det tenkes at små vibrasjoner kan medføre merkbar økt slitasje, selv om vibrasjonene er for svake til å kjennes i rattet? ____________________________________
Om du ikke merker vibrasjoner på ratte, så er det ok, for du har altid konstant vibrasjoner i hjula, som planter seg til hjulopphenget. Dette er hva hjulophenget ska ta i mot.
Men så lenge dette går opp og ned så merkes det ikke så mye på ratte.
Hjulets ubalanse påvirker ratte i større grad, men slitter ikke vesentlig mer på forstillingen. (så sant det ikke vibrerer så hjævlig att du ikke greier å ta tak i ratte)
Har du ingen merkbare vibrasjoner i de hastighetene du kjører bilen, så kaster du penga ut av vinduet ved å avbalansere.
Men det er normalt å merke ubalanse når dekket er 50 - 60% slitt. Spessielt på billige dekk.
Jeg har ikke merket slike ting med Falken Conti eller vrederstein. Men Barum, Nokia og Mastersteel så var dette noe plagsomt
Har jeg aldri pleid å gjøre, men det kan kanskje trenges privatbilen min, den begynner å vibrere når jeg passerer 150.
Ashtrey skrev: "Det heter vel å balansere hjulene? Avbalanserer du så vil de jo ikek være balanserte lengre."
- Nei, det heter å avbalansere hjulene, når man bringer dem i balanse. Det kan kanskje virke litt rart, men sånn er det altså, jamfør språkrådet: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=avbalansere&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j
RickiBK skrev: "Har muligheten til å jekke balansen selv (moro å bygge slike småting ser dere) og har aldri opplevd dette som dekkforhandlerne påstår på andre dekk enn slike som har vært lagret ugunstig."
- Hehe, har du skrudd fast drillen din i ei skrustikke da, eller?
"Hvordan jeg lagrer mine hjul i den sesongen jeg ikke bruker de? De henger i en aksling uten direkte kontakt med hverken vegg eller underlag. Akslingen har påmontert sperrebeslag som sørger for at hjulene holder seg helt loddrette. Dyrt? ja men så vil jeg gjerne stelle litt med hjulene mine jeg da...;-))"
- Dersom man ført skal være total perfeksjonist på grensen til det sykelige, så skal jo dekkene helst lagres vannrett, ikke loddrett. Jeg har sett en sånn holder som står opp fra gulvet, hvor dekkene kan tres på uten å være borti hverandre. Det er nok det ultimate.
Billbabba skrev: "Men det er normalt å merke ubalanse når dekket er 50 - 60% slitt. Spessielt på billige dekk."
- Litt rart egentlig, så lenge man ikke bråbremser og får såkalte "flat spots", så burde jo balansen beholdes etterhvert som dekket slites.
"Jeg har ikke merket slike ting med Falken Conti eller vrederstein. Men Barum, Nokia og Mastersteel så var dette noe plagsomt"
- Pussig, spesielt Nokia. Det er jo et dyrt merke.
BeorgeGush skrev:
Det er mye som er rart når det gjelder bil. Men Nokia syns jeg er ett dekk som koster mye mer en det smaker. Jeg sidestiller Nokia med Nankang og Linglong
Og ubalanse etter 50%slitt dekk kommer vel ofte av att dekket er dårlig balansert under produksjon, som gjør att dekket er urundt, og derfor slites ulikt.