Bil esc

Innlegg

Bil

BeorgeGush

Har du husket å avbalansere vinderhjulene?

Dekkforhandlere påstår at balansering av hjulene er nødvendig foran hver sesong. Pleier dere å gjøre dette? Hvor mye pleier det å koste?

1
17 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Nye dekk på begge bilene i vinter, så de er nok avbalanserte. Men det er ikke noe vi pleier å gjøre til vanlig, nei. Hva er egentlig faren med å kjøre med ubalanserte hjul?

1
BeorgeGush Dersom de er så ubalanserte at det rister i rattet, så vil det sikkert medføre stor slitasje på både dekkene og hjulopphenget. Men det hevdes altså at det uansett er nødvendig å av...

Hvor ofte avbalanserer du sommerdekka? Faktisk viktere med de dekka, siden en unektlig kjører fortere med sommerhjul på bilen.

Og om alt er ok med bilen din, reparer du den da?

Om taket på bilen din er helt fin i lakken, sender du bilen til lakkering uansett.

Nei, dekkbuttikkene sier dette for å tjene mer penger.

Kommer det ingen kast i rattet, så er avbalanseringen helt ok. Men får du vibrasjoner, så er det noe annet.

1
Billbabba Hvor ofte avbalanserer du sommerdekka? Faktisk viktere med de dekka, siden en unektlig kjører fortere med sommerhjul på bilen. Og om alt er ok med bilen din, reparer du den da? Om...

Billbabba skrev: "Hvor ofte avbalanserer du sommerdekka?"

- Et like viktig spørsmål, forsåvidt. Det kan vel være praktisk å gjøre begge deler samtidig.

Kan det tenkes at små vibrasjoner kan medføre merkbar økt slitasje, selv om vibrasjonene er for svake til å kjennes i rattet?

1

Dekkforhandlerne har liteå gjøre etterhvert. Dekkene holder flere sesonger, og da må de jo si noe for å få folk til seg?.....

Har muligheten til å jekke balansen selv (moro å bygge slike småting ser dere) og har aldri opplevd dette som dekkforhandlerne påstår på andre dekk enn slike som har vært lagret ugunstig.

Hvordan jeg lagrer mine hjul i den sesongen jeg ikke bruker de?

De henger i en aksling uten direkte kontakt med hverken vegg eller underlag. Akslingen har påmontert sperrebeslag som sørger for at hjulene holder seg helt loddrette. Dyrt? ja men så vil jeg gjerne stelle litt med hjulene mine jeg da...;-))

1
BeorgeGush Billbabba skrev: "Hvor ofte avbalanserer du sommerdekka?" - Et like viktig spørsmål, forsåvidt. Det kan vel være praktisk å gjøre begge deler samtidig. Kan det tenkes at små vibras...

BeorgeGush skrev:

Kan det tenkes at små vibrasjoner kan medføre merkbar økt slitasje, selv om vibrasjonene er for svake til å kjennes i rattet? ____________________________________

Om du ikke merker vibrasjoner på ratte, så er det ok, for du har altid konstant vibrasjoner i hjula, som planter seg til hjulopphenget. Dette er hva hjulophenget ska ta i mot.

Men så lenge dette går opp og ned så merkes det ikke så mye på ratte.

Hjulets ubalanse påvirker ratte i større grad, men slitter ikke vesentlig mer på forstillingen. (så sant det ikke vibrerer så hjævlig att du ikke greier å ta tak i ratte)

Har du ingen merkbare vibrasjoner i de hastighetene du kjører bilen, så kaster du penga ut av vinduet ved å avbalansere.

Men det er normalt å merke ubalanse når dekket er 50 - 60% slitt. Spessielt på billige dekk.

Jeg har ikke merket slike ting med Falken Conti eller vrederstein. Men Barum, Nokia og Mastersteel så var dette noe plagsomt

1

Det heter vel å balansere hjulene? Avbalanserer du så vil de jo ikek være balanserte lengre.

1

Har jeg aldri pleid å gjøre, men det kan kanskje trenges privatbilen min, den begynner å vibrere når jeg passerer 150.

1
Ashtrey Det heter vel å balansere hjulene? Avbalanserer du så vil de jo ikek være balanserte lengre.

Ashtrey skrev: "Det heter vel å balansere hjulene? Avbalanserer du så vil de jo ikek være balanserte lengre."

- Nei, det heter å avbalansere hjulene, når man bringer dem i balanse. Det kan kanskje virke litt rart, men sånn er det altså, jamfør språkrådet: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=avbalansere&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

1
RickiBK Dekkforhandlerne har liteå gjøre etterhvert. Dekkene holder flere sesonger, og da må de jo si noe for å få folk til seg?..... Har muligheten til å jekke balansen selv (moro å bygge...

RickiBK skrev: "Har muligheten til å jekke balansen selv (moro å bygge slike småting ser dere) og har aldri opplevd dette som dekkforhandlerne påstår på andre dekk enn slike som har vært lagret ugunstig."

- Hehe, har du skrudd fast drillen din i ei skrustikke da, eller?

"Hvordan jeg lagrer mine hjul i den sesongen jeg ikke bruker de? De henger i en aksling uten direkte kontakt med hverken vegg eller underlag. Akslingen har påmontert sperrebeslag som sørger for at hjulene holder seg helt loddrette. Dyrt? ja men så vil jeg gjerne stelle litt med hjulene mine jeg da...;-))"

- Dersom man ført skal være total perfeksjonist på grensen til det sykelige, så skal jo dekkene helst lagres vannrett, ikke loddrett. Jeg har sett en sånn holder som står opp fra gulvet, hvor dekkene kan tres på uten å være borti hverandre. Det er nok det ultimate.

1
Billbabba BeorgeGush skrev: Kan det tenkes at små vibrasjoner kan medføre merkbar økt slitasje, selv om vibrasjonene er for svake til å kjennes i rattet? ____________________________________...

Billbabba skrev: "Men det er normalt å merke ubalanse når dekket er 50 - 60% slitt. Spessielt på billige dekk."

- Litt rart egentlig, så lenge man ikke bråbremser og får såkalte "flat spots", så burde jo balansen beholdes etterhvert som dekket slites.

"Jeg har ikke merket slike ting med Falken Conti eller vrederstein. Men Barum, Nokia og Mastersteel så var dette noe plagsomt"

- Pussig, spesielt Nokia. Det er jo et dyrt merke.

1
BeorgeGush Billbabba skrev: "Men det er normalt å merke ubalanse når dekket er 50 - 60% slitt. Spessielt på billige dekk." - Litt rart egentlig, så lenge man ikke bråbremser og får såkalte "f...

BeorgeGush skrev:

Det er mye som er rart når det gjelder bil. Men Nokia syns jeg er ett dekk som koster mye mer en det smaker. Jeg sidestiller Nokia med Nankang og Linglong

Og ubalanse etter 50%slitt dekk kommer vel ofte av att dekket er dårlig balansert under produksjon, som gjør att dekket er urundt, og derfor slites ulikt.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...