Bil esc

Innlegg

Bil

fluks

Lastebil og drivhjul

Kan noen forklare hva boggi og tandem er? På lastebiler altså. Tror det har å gjøre med hvilke hjul som har drift ...

Pusher er vel at det bakerste hjulparet driver?

Noen 8-akslede lastebiler har 4 styrende hjul har jeg sett, det er vel fordi de laster tungt? Andre 8-akslede lastebiler har et ekstra hjulpar (ikke tvillinghjul) helt bakerst, er også fordi de laster tungt?

Hvilken løsning er best på vinteren?

1
15 svar

"Kan noen forklare hva boggi og tandem er? På lastebiler altså. Tror det har å gjøre med hvilke hjul som har drift ..."

Såvidt jeg vet har tandem drift på alle fire mens boggi kun har på fremre hjulpar. Kanskje en pusher er boggi med drift på bakre?

De fleste vogntog langs veien har boggi, mens lastebiler til annleggstrift som regel har tandem. Tandem kravler seg godt frem, men på løst underlag kan den ha tendenser til å ville styre mer rett frem.

Jeg har ikke mye peil på lastebiler, men jeg mener at dette er noenlunde korrekt ut fra tidligere samtale med søskenbarn og onkel som har drevet med lastebilfirma.

Lupus

1

>>> Etter et søk på nettet fant jeg følgende amerikanske definisjoner:

"Axle Structural component to which wheels, brakes and suspension are attached.

* Drive axles are those with powered wheels. * Front axle is usually called the steer axle. * Pusher axles are unpowered and go ahead of drive axles. * Rear axles may be drive, tag or pusher types. * Tag axles are unpowered and go behind drive axles.

Bogie (also spelled bogey) Assembly of two or more axles, usually a pair in tandem.

Tandem Axle (Tandems) Pair of axles and associated suspension usually located close together.

Spread Axle (Spread Tandem) Tandem axle assembly spaced further apart than the standard spacing of 54 inches. The U.S. federal bridge formula favors trailer axles with an eight or nine foot spread by allowing higher weight than on tandems with standard spacing."

1
BeorgeGush >>> Etter et søk på nettet fant jeg følgende amerikanske definisjoner: "Axle Structural component to which wheels, brakes and suspension are attached. * Drive axles are those with...

Tandem er vel tvillinghjul (2 stk) på en aksel.

Boggi er når det er 2 hjul etter hverandre på 2 aksler. Illustreres vel enklest på campingvogner hvor man kaller det boggi når den har 2 hjul etter hverandre på enside fordelt på 2 aksler. Tror ikke det har noe med drivhjul å gjøre.

1
brosmeraad Og så er det vel et moment at de med boggi får bedre styreegenskaper (og sparer litt drivstoff?) når de kan heise opp bakerste akslingen når der er lite vekt i bilen.

"Og så er det vel et moment at de med boggi får bedre styreegenskaper (og sparer litt drivstoff?) når de kan heise opp bakerste akslingen når der er lite vekt i bilen." --- og så medfører det mindre dekkslitasje.

Jeg tror for øvrig at lupus har den riktige deffineringen.

1
Odin_2 Tandem er vel tvillinghjul (2 stk) på en aksel. Boggi er når det er 2 hjul etter hverandre på 2 aksler. Illustreres vel enklest på campingvogner hvor man kaller det boggi når den h...

Odin_2 skrev: "Tandem er vel tvillinghjul (2 stk) på en aksel.

Boggi er når det er 2 hjul etter hverandre på 2 aksler. Illustreres vel enklest på campingvogner hvor man kaller det boggi når den har 2 hjul etter hverandre på enside fordelt på 2 aksler."

- Ut fra de amerikanske definisjonene jeg fant, ser det for meg ut som den vanligste formen for boggi kalles tandem. De har da et felles fjæringssystem.

"Tror ikke det har noe med drivhjul å gjøre."

- Enig

1
lupus "Kan noen forklare hva boggi og tandem er? På lastebiler altså. Tror det har å gjøre med hvilke hjul som har drift ..." Såvidt jeg vet har tandem drift på alle fire mens boggi kun...

lupus skrev: "Kanskje en pusher er boggi med drift på bakre?"

- Dersom en boggi har en pusher-aksling, så betyr vel det bare at den fremste akslingen i boggien, pusher-akslingen, blir dyttet av akslingen bak. Akslingen bak er da drivaksling.

Og dersom en boggi har en tag-aksling, så betyr det sikkert at den fremste akslingen i boggien, som da er drivakslingen, drar akslingen bak. Akslingen bak er i det tilfellet en tag-aksling.

1
BeorgeGush lupus skrev: "Kanskje en pusher er boggi med drift på bakre?" - Dersom en boggi har en pusher-aksling, så betyr vel det bare at den fremste akslingen i boggien, pusher-akslingen, b...

Men dette greiene med singel-hjul bakerst, hva er det godt for? Hadde vel hatt tvillinghjul hvis det hadde vært for å bære vekt ... Er vel kanskje drift på dette hjulparet?

3-akslet sak: http://www.olengen.no/Produkter/Bilder_Spreder/B7403-S-A.jpg

4-akslet sak: http://www.olengen.no/Produkter/Bilder_Krok/B7461-A.jpg

1
fluks Men dette greiene med singel-hjul bakerst, hva er det godt for? Hadde vel hatt tvillinghjul hvis det hadde vært for å bære vekt ... Er vel kanskje drift på dette hjulparet? 3-aksle...

"Men dette greiene med singel-hjul bakerst, hva er det godt for? Hadde vel hatt tvillinghjul hvis det hadde vært for å bære vekt ... Er vel kanskje drift på dette hjulparet?"

Ofte har den bakerste akslingen i en slik konfigurasjon styring. Kalles også svenskebogie. Er for at bilen skal kunne ta høyere totalvekt, da det ofte er vektbegrensninger pr aksel.

1
webwilder "Men dette greiene med singel-hjul bakerst, hva er det godt for? Hadde vel hatt tvillinghjul hvis det hadde vært for å bære vekt ... Er vel kanskje drift på dette hjulparet?" Ofte...

Her var det mange som snakker om ting de ikke har greie på. Når en snakker om lastebiler kan en definere akslinger slik. Boggi: To akslinger etter hverandre med en innbyrdes avstand under 1,8 meter. Som regel er den fremre akslingen drivaksling med tvillinghjul. Bakre aksling som er løftbar kanvære med eller uten tvillinghjul, og i noen tillfeller tvangsstyrt fra fremakslingen dersom det er singelhjul. Tandem: Som over, men hvor begge er drivakslinger, begge akslingene har tvillinghjul. Pusher: Boggi, hvor den bakre akslingen er drivaksling med tvillinghjul, og den fremre har singelhjul og er som regel en aksling med tvangsstyring fra fremakslingen.Ofte brukt på trekkvogn for å få en kortere bil slik at en kan bruke "eurotralle" uten å komme i konflikt med lengde bestemmelser.

1
almi6 Her var det mange som snakker om ting de ikke har greie på. Når en snakker om lastebiler kan en definere akslinger slik. Boggi: To akslinger etter hverandre med en innbyrdes avstan...

Endelig kom det et fornuftig svar fra almi6. Kan forøvrig legge til at med tandemdrift er det svært sjeldent at det er løft på noen av akslene i boggien. (Sisu er vel en av de få bilene som kan levere dette, og det er det ikke flest av her i landet). Men mange kan ta av trykket fra en aksel (luftfjæring) eller forskyve akseltrykket med 3-4 tonn (bladfjæring)

Hva som er best til å ta seg frem på glatta, er det nok delte meninger om. Noen mener nok boggi med løft på bakre aksel er best, mens andre heller mot tandem. Begge har sine fordeler og ulemper. Selv heller jeg mot boggi med løft på bakre aksel. Med løfteboggi har man mulighet til å få skikkelig trykk (18-20 tonn) på drivhjula når boggien løftes. Tandem har sin fordel på dårlig veg/anlegg, men har en tendens til å styre rett frem på glatta.

På den andre siden må vel 2-akslet trekkvogn og 3-akslet semitrailer uten løft på framre aksel (Euro-tralle) vær noe av det mest dødfødte på norske vinterveier. (Det er disse som først sperrer veiene når det kommer snøfall) Med pusher-boggi får man ikke overført nok trykk på drivakselen (Ved løft av denne vil trykker fordele seg mellom både forhjul og drivhjul)

Når det gjelder 4-akslede biler (som trådstarter sikkert mente) er dette for å øke totalvekta på bilen. Med en 3-akslet bil kan man ha maks 26 tonn totalvekt, mens med en 4-akslet bil kan man øke totalvekta til 31 tonn. Hvor den 4. akselen blir plassert på bilen avhenger først og fremst av vektfordelingen. F.eks en kranbil med ei voksen frontmontert kran vil være avhengig av å ha 2 framaksler for å unngå å kjøre med "overlass" på framakselen selv når den er tom.

1
almi6 Her var det mange som snakker om ting de ikke har greie på. Når en snakker om lastebiler kan en definere akslinger slik. Boggi: To akslinger etter hverandre med en innbyrdes avstan...

2 akslet bil: 4x2 4x4 3 akslet bil: 6x2 (boggi) 6x2/4 pusher 6x2*4 (se på ringnesbilene f.eks, sving på boggi) 6x4 tandem 6x6 4 akslet bil: 8x2 8x2*4 8x4 8x6 8x8 5 akslet bil: 10x4 / 10x8 / 10x10

Riktig som det blir fortalt om 2 framakslinger, kun en hjelpeaksling for avlasting av vekt og/eller totalvekt. (tenk betongbil også)

fordel boggi: Større drivakseltrykk, bedre fremkommelighet, dårligere styring fordel pusher: mer styring, alle traller passer uansett.

1
prosentene 2 akslet bil: 4x2 4x4 3 akslet bil: 6x2 (boggi) 6x2/4 pusher 6x2*4 (se på ringnesbilene f.eks, sving på boggi) 6x4 tandem 6x6 4 akslet bil: 8x2 8x2*4 8x4 8x6 8x8 5 akslet bil: 10x4...

Prosentene skrev: ".... fordel boggi: Større drivakseltrykk, bedre fremkommelighet, dårligere styring fordel pusher: mer styring, alle traller passer uansett."

Er ikke helt enig i dette, hvis en sammenligner trekkvogner. Fordel boggi: Bedre kjørekomfort med last. Stort drivakseltrykk når en løfter boggien (18-20 t) Ulempe boggi: Dårliger kjørekomfort når en kjører med boggien oppe pga av kort akselavstand. Skummel på glatta når en kjører med boggien oppe for å få høyt drivakseltrykk. Har lite trykk på foraksling som gir dårligere styreegenskaper.

Fordel pusher: Ypperlig kjørekomfort når en er tom og kjører med boggien oppe pga lang akselavstand. Kan bruke eurotraller Ulempe pusher: Ikke like god kjørekomfort med last pga kort akselavstand. Dersom pusherakslingen har sving kan en oppleve at bilen vil overstyre. Men den største ulempen er at en ikke får like stort drivakseltrykk når en løfter boggien på vinteren. (kommer max opp i 15-16 t)

1
almi6 Prosentene skrev: ".... fordel boggi: Større drivakseltrykk, bedre fremkommelighet, dårligere styring fordel pusher: mer styring, alle traller passer uansett." Er ikke helt enig i...

Er ikke helt enig i dette, hvis en sammenligner trekkvogner. Fordel boggi: Bedre kjørekomfort med last. Stort drivakseltrykk når en løfter boggien (18-20 t)

og forskjellen fra meg til deg var?

Ulempe boggi: Dårliger kjørekomfort når en kjører med boggien oppe pga av kort akselavstand. Skummel på glatta når en kjører med boggien oppe for å få høyt drivakseltrykk. Har lite trykk på foraksling som gir dårligere styreegenskaper.

Synes jeg nevnte noe om akkurat dette enplass??

forskjellige akselavstander 2 akslet bil: 3600 mm - 3700 mm 3800mm 3 akslet bil: 6x2: 2900 mm - 3050 mm 3100 3300mm 4000mm pusher 6x2/4: 3900 mm 4100 mm

En boggibil med akselavstand på 2900 mm kan fint bruke eurotralle uten å bli for lang, etter gamle regler, nå er ikke dette aktuelt lenger.

Fordel pusher: Ypperlig kjørekomfort når en er tom og kjører med boggien oppe pga lang akselavstand. Kan bruke eurotraller

Dårligere fremkommelighet på trange plasser pga lang akselavstand, mindre smidig ved rygging.

Ulempe pusher: Ikke like god kjørekomfort med last pga kort akselavstand. Dersom pusherakslingen har sving kan en oppleve at bilen vil overstyre.

Er du sikker på du vet hva du snakker om nå??

Men den største ulempen er at en ikke får like stort drivakseltrykk når en løfter boggien på vinteren. (kommer max opp i 15-16 t)

Du beholder da alt trykket fremme.

1

Lignende innlegg

Bil MLilet Siste svar

Kode vekk US-blink Audi a4 2012?

Hei! Jeg har en Audi a4 b8 2012 modell. Den har blinklys (us blink?) som lyser hele tiden, vart stoppet i teknisk kontroll og må vise bilen med dette fikset. Har vært innom et MECA verksted som ikke g...
1
1 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Laster...