Bil esc

Innlegg

Bil

enzo328

Spørsmål til alfistene på VGD (og eventuelt andre)

Jeg vurderer å bytte bil nr. 2 (konebil), som pr. i dag er en 2005 BMW 116i med km.stand 51'. Jeg gjør det mye for forandringens skyld, fordi jeg også kjører denne bilen ofte, men kan også trenge en bil med noe mer plass. Som bilentusiast siden 4 års alderen (dvs. snart 35 år), og veldig sans for det meste som er italiensk (bil, mat, vin, klær etc.), så er det jo egentlig en skam at jeg aldri har eid en Alfa. En GT har jeg vurdert, men den blir dessverre noe upraktisk i ytterligere 2-3 år. Har derfor sett på 156 Sportwagon. Noe man spesielt skal være oppmerksom på?

Siden jeg stadig bytter til eldre og eldre biler, har jeg sett på disse 2:

1

2

Nr. 2 er jo nyere og med FL, men veldig usikker på interiørfargen. Den har også Selespeed, noen som kjenner eventuelle ulemper ved dette?

Ikke sikkert det blir noen av disse, vil selge den gamle først, synes det virker litt treigt på finn.no om dagen. Men er åpen for innspill.

1
7 svar

Sikker på at GT blir for upraktisk? Det er i så fall fordi småbarn skal ut og inn av barneseter i baksetet hele tiden. For plassen er god, og bagasjeplassen likeså. Baksetene kan legges ned.

Alfa 156 hadde en innvendig facelift (nytt dashbord) og rett etterpå en utvendig facelift. En av disse (ikke sikker på hvilken) medførte større endringer (les: forbedringer) under skallet. Biler laget etter dette holder høy kvalitet - og da mener jeg ikke høy kvalitet til å være en italiener, men til å være europeer.

Det man skal være obs på er vel regreimskifter (+oljeskift), knirking i hjulopphenget foran (bærebruer som må skiftes), og eventuelt luftmassemåler (Bosch) som tuller. Har eksemplaret blitt senket og fått 17" -18" felger bør man være litt ekstra obs (min personlige oppfatning). Standardseter er greie, men Momo-skinninteriøret langt å foretrekke. Rødt skinninteriør i sort Alfa er herlig - vågalt, ja, men definitivt herlig. Selespeed var kranglete i starten, men rundt '03-04 var det til å stole på. Du merker nok fort om girkassen trenger å fikses. Jeg liker Selespeed veldig godt.

Din bedre halvdel vil få et bedre syn på livet fremover med en sånn Alfa :)

2

Den har også Selespeed, noen som kjenner eventuelle ulemper ved dette?

Du er uansett inne på rett motor. 2.0 bensin er herlig avstemt for både GTV, 156 og GT. Den er turtallsvillig og ber om juling og gir tilbakemeldinger i form av herlig respons.

Så vidt jeg har fått med meg er det 2 utgaver av Selespeed. Gen. 1 og 2. Jeg har prøvd det som må være Gen. 1 (i en 156), her anbefaler jeg manuelt gir i steden, fordi girskiftene opplevdes som umusikalske og tar for lang tid. Gen. 2 som jeg har i min GT er noe helt annet, lar deg bestemme og er rask i skiftene, du kan fint kjøre svært aktivt og det føles meget sportslig. Selv kjører jeg helst i City mode, men du kan fortsatt trykke på knappene på rattet likevel når muligheten byr seg, uten å måtte gå i Sport mode.

Jeg har også hatt en 156 SW med beige skinn og 2.0 TS. Savner den ikke så mye i dag, antagelig på grunn av at GT'en byr på mer. GT har faktisk mer plass inni enn du kanskje tror når du legger ned setene, nesten som en sportback. Om GT er praktisk nok med to dører er noe annet. Alle burde eie en Alfa før man "legger på røret".

2

Av en eller annen for meg uklar grunn leste jeg nylig denne testen - og ble egentlig ikke så veldig imponert; men nå er jo Aftonbladet svensk da...

I utgangspunktet har jeg sansen for Alfa Romeo både som merke generelt og fordi de stort sett alltid har klart å lage særdeles bra utseende biler - men har dessverre aldri fått kjørt noen selv.

1

Like helt klart den sort/røde bedre enn sølv/sort. Det er jo Alfa og ikke Volkswagen vi snakker her for pokker :-)

Synes også 156 etter FL er nesten er like pen som 159.

1
Allegerita Sikker på at GT blir for upraktisk? Det er i så fall fordi småbarn skal ut og inn av barneseter i baksetet hele tiden. For plassen er god, og bagasjeplassen likeså. Baksetene kan l...

Først takk for innspill.

Jeg har ikke helt slått fra meg GT. Går vel mot en ny periode med barnevogn og bakovervendt barnesete, men kan hende jeg rekker en GT i mellomtiden, bytter jo ofte :-)

Nr. 2 har jo både innvendig og utvendig FL, så fremstår vel kanskje som det beste alternativet. Får ofte litt frysninger av interiør i veldig "klare" farger (blått, grønt, rødt etc.), men tror jeg skal kunne vende meg til kombinasjonen sort ute og rødt inne på denne. Hadde nok foretrukket beige. Nr. 2 hadde jo også nettopp hatt 60.000 km service med reg. reim skifte. 1 eier som i tillegg selger for å kjøpe ny Alfa er jo også et +.

1
Hi-Po Av en eller annen for meg uklar grunn leste jeg nylig denne testen - og ble egentlig ikke så veldig imponert; men nå er jo Aftonbladet svensk da... I utgangspunktet har jeg sansen...

Ikke full pott for Alfa nei, men en del svenske biljournalister stiller i samme klasse som stort sett alle norske - dvs. med null troverdighet i mine øyne :-)

Avslutter med "om fornuften får råde" - det gjelder sjelden når jeg kjøper bil, men det har jo hendt.

Jeg har også alltid likt Alfa, men kjørt lite av det. Prøvde en 156 den gang den var helt ny, har kjørt en 164 også, det er vel stort sett det.

1
Elektrojet [sitat…] Du er uansett inne på rett motor. 2.0 bensin er herlig avstemt for både GTV, 156 og GT. Den er turtallsvillig og ber om juling og gir tilbakemeldinger i form av herlig res...

Jeg har aldri prøvd denne motoren, bra du går god for 2 literen.

Jeg får sjekke litt mer rundt Selespeed, en velfungerende kasse av den typen høres jo perfekt ut.

Har forøvrig ikke slått helt fra meg GT, det følger en vurdering av familiesituasjon de nærmeste ukene. GT er meget lekker etter min smak, og så vidt jeg kan bedømme mye bil for pengene på bruktmarkedet for øyeblikket. Det vil si når det rette eksemplaret dukker opp. Er mest diesel, på denne vil jeg evetuelt ha bensin (JTS).

1

Lignende innlegg

Bil irikam Publisert

Bilen døde under kjøring

Har en Passat 3b 2000 1,8T, eid i noen uker uten problemer. I går kjørte jeg gjennom byen og måtte stoppe oppå en fartsdump, i det jeg skal klemme inn gassen og kjøre videre skjer det ingen ting-ingen...
1
0 svar
Bil trondergutt Siste svar

Lån og kaskoforsikring

Har en bil hvor det fremdeles er 3 år igjen å betale på lån, men hvor verdien på bilen er slik at kasko ikke lenger er hensiktsmessig. Er man tvunget til å ha fullkasko til lån er nedbetalt eller kan...
1
1 svar
Bil MLilet Siste svar

Kode vekk US-blink Audi a4 2012?

Hei! Jeg har en Audi a4 b8 2012 modell. Den har blinklys (us blink?) som lyser hele tiden, vart stoppet i teknisk kontroll og må vise bilen med dette fikset. Har vært innom et MECA verksted som ikke g...
1
1 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Laster...