Nye VGD er lansert! Mer informasjon

"Syklistene har ofte skylden"

"Jeg er skremt over antall sykkelulykker hvert år. Syklistene har ofte skylden selv, sier Jens Kleppe, leder for trafikkseksjonen i Bergen"

og

"Syklister er mindre tilbøyelige til å holde trafikkreglene enn bilister. "

Kleppe utbasunerer selvagt ingen kontroversielle påstander her. Samtidig spørs det om ikke enkelte av de gulkledde fartsfantomene, som lever seg inn i en prestisjefylt Tour de France-illusjon på vei mot jobben, kanskje har godt av en liten reality check før de setter seg på sykkelen i ettermiddag og tråkker til litt ekstra - greit motivert av at arbeidsuka snart er passé.

God helg - når den tid kommer!

Mer her:

http://www.dn.no/dnaktiv/article2118361.ece

6
103 svar

103 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

remington07

Årets første vårdag, alle med sykkel dukket opp, lørdags formiddag på Majorstua, gatene er trange fra før og da blir det ikke bedre når det kryr av sykkelister som er fritatt for vikeplikt, røde lys, og det farligste er når du møter en sykkelist i feil kjøreretning, sa står valget mellom sykkelisten eller trikken. Tror jeg neste gang velger å treffe sykkelisten, da sidespeil er noe herk å bytte, og trikken får stygge riper.Men sykkelister er det tydligvis nok av.

2

PassatGL

Det er rimelig banalt å sitte å søke i alle mine gamle innlegg for å fiske fram noe du tror gagner din lovløse syklings sak, men be my guest.

Måten du skriver på indikerer en blanding av et godt gammeldags internett-troll og en med lite intellekt i behold. Det er nesten så jeg har lyst å logge deg av.. forsøk å husk hjelmen neste gang du sykler en av oss billister i siden da :)

2

WillyVoet

Så får vi med andre ord bekreftet at du ikke er mann nok til å stå for det du selv skriver.

Bruker forøvrig hjelm alltid på sykkel.

1

KingsRoad

Bruker forøvrig hjelm alltid på sykkel.

Du burde, for øvrig, bruke den på hodet :]

2

PassatGL

Og det gjør vi da også, stopper sågar på rødt når en kløne har trykt på og gått over for fem minutter siden og gangfeltet er tomt. Men dere sykler i vei, på rødt over gangfelt, bryter vikeplikten og har som oftest skylden..

2

WillyVoet

Jeg forsvarer ikke slik oppførsel mann!

Det er nemlig vesensforskjellen mellom deg og meg at mens jeg fordømmer mine medsyklister for slik opptreden er du så toskete at du langt på vei forsvarer vanelovbrudd etter eget forgodtbefinnende.

Det er neppe noen av dere som vil akseptere at syklister skal gjøre en egen vurdering av farene ved å kjøre på rødt lys og så kjøre på rødt hvis det er klart/uten fare etc etc, likevel så tror dere at det samtidig er greit å kjøre 110 i 80 sona.

1

PassatGL

likevel så tror dere at det samtidig er greit å kjøre 110 i 80 sona.

Du har åpenbart autistiske tendeser og har hengt deg fullstendig opp i dette - hva vet du om hvordan jeg eller andre kjører?

Jeg er temmelig påpasselig med farten og har aldri fått en bot her i Norge - min første fartsbot fikk jeg i Australia for å ha ligget i 105km/t i 100-sonen.

Om billister likevel skulle ha lyst til å ligge i 100 eller mer på en tom motorvei med midtdeler på kveld eller nattestid er det deres sak - og til syvende og sist dem og bare dem det går utover hvis noe skulle hende.

1

sl500

Skal sykelister repektere rød lys burde noen få fikset lyskryssene slik at de reagerer på sykelistene. Sensorene i veibanen registrerer ikke tråsykler så man kan risikere å stå der lenge og vel hvis man skal følge boka.

Personlig så gir jeg blanke. Er det klart så sykler jeg men aldri hvis andre trafikkanter må bremse ned for meg.

2

SUV_4WD

sl500 skrev:

"Skal sykelister repektere rød lys burde noen få fikset lyskryssene slik at de reagerer på sykelistene. Sensorene i veibanen registrerer ikke tråsykler så man kan risikere å stå der lenge og vel hvis man skal følge boka.

Personlig så gir jeg blanke. Er det klart så sykler jeg men aldri hvis andre trafikkanter må bremse ned for meg. "

Der har du et godt poeng, og det er sånn jeg også gjør det. Er det ingen annen trafikk så kan man jo greit sykle på rødt, og er det endel trafikk så blir det gjeren til at man venter til det kommer en bil bak som kan få sensoren til å reagere.

Det er egentlig verst før man oppdager at det er sensorer i bakken, da kan man bli stående ganske lenge i et tomt kryss og vente på at det skal bli grønt, for så å gi opp dette prosjektet, ta turen opp på fortauet og passere krysset på den måten for så å dra ned på veien igjen. Har gjort det noen ganger, men de er jo utrolig tungvint og ar jo egentlig ikke noen hensikt.

Ellers så var det en gang i Trondheim jeg stoppet på rødt lys og ble stående og vente, men ingenting skjedde. Så kom trikken bak meg og trikkeføreren ropte til meg "Kan du vær så vænnlig å fjærn dæ litt" Grunnen var at det var sensor der i bakken som ikke registrerte meg og som trikken ikke rakk frem til fordi jeg stod der. Så da måtte jeg opp på fortauet (for å ikke passere det røde lyset) og så kunne trikken komme to meter lenger frem og få grønt og så kunne jeg komme meg ned på veien og videre. trikker er forøvrig noe herk når man sykler pga trikkeskinnene som er feller og fordi trikken ikke kan gjøre som biler og svinge utenom. Så i praksis så blir det til at om man får en trikk bak seg så må man enten bare la den være der bak elelr så må man nesten stoppe helt for å kunne passere trikkesporene ogkomme seg unna.

Det er nok godt mulig at trikkene ikke er gunstig for trafikken, men helelr forårsaker mer bilkøer, da det nok er mange av dagens bilister som hadde syklet om det ike hadde vært for trikkesporene.

En tidligere kollega trynet skikkelig da han fikk sykkelhjulet nedi et togspor han har krysset sikkert tusen ganger på sykkel, og ble da sykemeldt fra jobben en tid. Han fikk høre det noen ganger at han ikke hadde tatt sikkerheten seriøst der, for han var verneombud.

2

sl500

Jeg er skremt over antall sykkelulykker hvert år. Syklistene har ofte skylden selv, sier Jens Kleppe, leder for trafikkseksjonen i Bergen"

Personlig så er jeg skremt over alt svada som kommer i fra trafikkseksjonen på Bergen Politikammer. Der jobber det mange sykkel og bil findlige fanatikere.

Så til påstanden om at sykelister oftere bryter trafikkreglene enn bilistene. Personllig så bryter jeg nok flere og oftere trafikk reglene når jeg kjører bil enn når jeg sykler. Det kommer av at det er flere regler å forholde seg til som bilist og at jeg ikke har nok krutt i beina til å bryte fartsgrensen i noe særlig grad.

I ulykker som sykelister og biler koliderer så ville jeg tro at ofte så skjer det når biler krysser eller kjører inn på sykelstier. Da har sykelistene vikeplikt. Det er den største og beste grunnen til å velge å sykle i veibanen for å ha de samme rettigheter som bilistene som ofte kjører på forkjørsvei mens sykelistene som sykler rett ved siden av veibanen har vikeplikt for alt og alle.

2

gråskjegg

Hehe, når en bil kjører ut, så er det i 100% av tilfellene bilistens egen skyld.

Dersom to biler er innblandet, så er det den ene av de to bilistenes feil i 100% av situasjonene. dvs 50% av de innblandede har feil.

Såda kommer det vel an på hva denne uttalelsen "ofte egen feil" betyr i tall.

Mange interessante måter å se dette på :-D

Men helt klart, så har alle i trafikken et ansvar uansett hvordan noen vrir og vrenger på det.

1

tucan

Så til påstanden om at sykelister oftere bryter trafikkreglene enn bilistene. Personllig så bryter jeg nok flere og oftere trafikk reglene når jeg kjører bil enn når jeg sykler. Det kommer av at det er flere regler å forholde seg til som bilist og at jeg ikke har nok krutt i beina til å bryte fartsgrensen i noe særlig grad

vil tro over 90% av bilistene bryter en eller annen trafikkregel hver dag..

Som syklist er jeg ekstra oppmerksom på å følge trafikkreglene.. stopper både for rødt lys, og biler fra høyre..

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...