Hvis jeg skulle ha trukket en tilhenger uten driftsbrems, så hadde jeg valgt landeveiene istedenfor en 4-felts motorvei med 100-sone.
Det må være frustrerende og føles ekstra sakte å snegle seg framover i 60 km/t på en motorvei...Så jeg kan forstå at fristelsen for å gi faen i denne regelen ble for stor.
Da er det nok litt enklere å holde seg til dette snegletempoet på en 2-felts vei med 80-sone. Jeg for min del hadde da holdt 70 km/t tror jeg, gamblet litt på at UP kan akseptere en bitteliten fartsovertredelse på 10 km/t. ;-)
Det der kom jeg ikke på. Skal trekke lett henger uten brems til fjells neste helg. Tror jeg skal følge loven ....
På vei hjem fra ferie i sommer ble jeg innhentet av en Saab med henger på E6 i Sverige. Hengeren wobblet nesten av veien, så jeg la meg bak for å se hvor fort det gikk. Han lå i 150.
Han skulle i alle fall mistet lappen.
For hengere uten brems med "aktuell totalvekt" under 300 kg er det 80 km/t som er maksfart.
Og politiet gned seg i hendene, enda et sertifikat vi fikk tatt. Bedre statistikk og større bonus!
Nå er det fire felt på motorveien, nettopp for at det er variasjoner i hvor fort folk kjører. Det er ikke farligere å legge seg ut og kjøre forbi en som ligger i 90 i 110-sonen, enn en som ligger i 60. Du har ikke motgående trafikk i forbikjøringsfeltet.
De som er farlige, er de som kjører for fort, og kommer i uventet høy hastighet, og også disse som har en tendens til å bli hengende på hjørnet av støtfangeren og ikke kjører forbi eller lager luke slik at du kan smette ut og forbi.. ulovlig er det også, da en skal inn i høyrefilen igjen når en forbikjøring er over, og en ikke skal forbi flere med en gang
Jeg har selv kjørt en del i 80/90 kmt med henger med brems og føler at jeg er til unødvendig hinder for trafikken. Mye av problemet er alle trailerne som nå også må forbi deg.
Hvis du er pinlig nøyaktig på reglene å ligger i 55/60 km/t med henger uten brems så vil de fleste trailere måtte bremse ned for så å måtte finne seg en luke i venstrefil, akselrere opp i hastighet for å kjøre forbi deg. Dette skaper både kø og situasjoner som er helt unødvendig. Det er faktisk en grunn til at traktorer er forbudt på 4 felts motorvei.
Godt jeg følger med i forumet her, for dette viste jeg ikke om (tok førerkortet på 80 tallet). Jeg har et utall av ganger kjørt med henger der jeg har kjørt i den hastigheten jeg selv syntes var sikker. Men heretter skal jeg også spørre om hengeren har bremser når jeg låner en, har ingen anelse om hvilke typer som har det eller ikke.
Dårlig planlegging av vogntogsjåførene da. Når jeg ser at jeg er i ferd med å ta igjen en som kjører saktem uansett grunn, så ser jeg i god tid etter en luke å komme ut i.
Når det er klart kjører jeg ut og forbi. Det burde være enkelt, hadde det ikke vært for de som kjører over fartsgrensen, tar deg igjen, slik at en evt. luke tettes igjen, og det er jo ikke snakk om å hjelpe vedkommende forbi heller!! Så Ola Potitt er ennå ikke moden for fine motorveier har jeg ofte erfart! Det blir for avansert??
Jeg har aldri sett traktorer eller gravemaskiner på E18 i nordre vestfold.
De er ofte å se på Djupdalstoppen, E6 rett nord for Oslo. Men der er tre/fire felt hver vei så det er ikke så farlig. Nordmenn er jo ekstremt amatører til å kjøre på vei med fler enn to felt så høyrefeltet blir uansett nesten ikke brukt.
Trodde da virkelig ikke det var lov på 4 felts med 100 sone?
Traktorer man må kjøre på lastebillappen er vel lov. Det vil si de store traktorene som gjør 50 km/t eller mer. Lov eller ikke, de har ingen verdens ting å gjøre der.
Det forventede innlegget tegner til å bli særs langt, han har ennå ikke kommet med det. Stakkars tastatur, og godspeed til internett når mammut-innlegget skal sendes... Gentlemen, brace yourselves!
Har lite greie på henger, men vil tro "driftbrems" er et vanlig bremsesystem på hengeren.
De færreste har vel dette, om noen private hengere i det hele tatt? Disponerer en medium størrelse henger med håndbrekk, men er hastigheten på denne også 60 km/t?
Hvordan fungerer et bremsesystem på en biltilhenger? Elektronisk, eller er det (slik det burde vært) et eget hydraulisk system du må koble til?
På vei hjem fra ferie i sommer ble jeg innhentet av en Saab med henger på E6 i Sverige. Hengeren wobblet nesten av veien, så jeg la meg bak for å se hvor fort det gikk. Han lå i 150.
Det er faren med så mye krefter som man har i Saab, man merker ikke hengere, campingvogner, hestevogner etc, og man kan faktisk glemme at de henger fast der bak.
Biltilhengere har som regel påløpsbrems. Dette ser man som regel ved at draget har en teleskop-funksjon helt fremme, ofte brukes en gummimansjett for å beskytte mot støv og fukt.
Funksjonen er at når bilen bremser så presses hengeren fremover og teleskop-delen presses sammen og strammer hengerens bremsevaier. Jo større trykk jo kraftigere bremsekraft.
Funksjonen er at når bilen bremser så presses hengeren fremover og teleskop-delen presses sammen og strammer hengerens bremsevaier. Jo større trykk jo kraftigere bremsekraft
Skal vi i samme slengen avsløre den godt bevarte hemmeligheten om at "den pinglete sikkerhetslenken som aldri vil klare å holde tilhengeren" ikke er der for at du skal dra med seg tilhengeren i seg selv om den skulle falle av? :)
Lignende innlegg
Lading av Passat GTE hybrid.
Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)
Bakhjula fryser fast Vw UP! Bli lurt på ny?
Spesielle nummerskilter
Ryktet om elbilens død er overdrevet
Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?
Radioenheten fungerer ikke i bilen
Polestar 5
Polestar 5 – så här ser den ut!
I dag får vi se att det är väldigt mycket kvar av Precept Concept i Polestar 5.