Den er nok mer enn "marginalt sprekere". Flat out i fra stående til 100 km/h, så er den riktignok marginalt raskere (8.0 vs 8.7 sek). Men i og med at det er en overlada motor i Sciroccoen, så banker den nokså greit Primeraen når det kommer til ytelse totalt sett i og med at den er mye sterkere motor enn 2-literen i Primeraen over hele registeret.
Og Sciroccoen har nok ikke bare litt, men vesentlig bedre kjøreegenskaper enn det Primeraen din har. Ja, Primeraen var bra da den kom i 1990, men den ble nok mer skrytt opp i skyene pga av alle de triste modellene som fantes på denne tiden, enn pga av at den har legendariske kjøreegenskaper (for det har den ikke). Men, som det blir sagt, mye har skjedd siden da. Scirocco har, spesielt med 1.4'ern, vel bedre kjøreegenskaper enn det Focus ST har. Skal du ha en bedre kompaktbil når det kommer til kjøreegenskaper enn Scirocco, så må du vel velge blant de mest sportslige modellene til Megane (RS, R26 og R26R). Er vel noen andre alternativer der ute som er like god/bedre enn Scirocco, men som sagt, kjøreegenskaper er definnitivt ikke svakheten til Scirocco mk3.
Men det er en fordel Primeraen har, og det er nok når det kommer til gassrespons. Men den fordelen har den i forhold til både Scirocco 2.0 TSI og Focus ST også.
Ellers er plassen nokså grei i Scirocco. Folk som har sittet i baksetet på Sciroccoen min, blir overrasket hvor god plass det faktisk er der bak. Er riktignok ikke en plass folk over 185 cm bør ferdes i, men beinplassene er absolutt godkjent til denne typen bil. Bagasjeplassen er ikke all verden med setene opp (292 liter om jeg husker riktig), men du har nokså god plass med setene nede. Det som er litt "upraktisk" når man ser på praktiske egenskaper kontra en Primera, det er jo at det er en 3-dørs bil vs en 4/5 dørs bil. Dette medfører jo at du har veldig store dører på bilen, noe som gjør det upraktisk på parkeringsplasser. Ellers er bakluken veldig liten og lastekarmen er veldig høy. Uansett, Scirocco er ikke laget for å være en praktisk bil som er sportslig, men for å være en sportslig bil som er praktisk.
Uansett, Focus ST er et flott valg.