Bil esc

Innlegg

Bil

RayLarsen

Audi A6 eller Mercedes CLK? Tips?

Heisann!

Jeg har bestemt meg for å selge min Rover 75, og har funnet tre kandidater til å bli den nye bilen min, og jeg vil gjerne ha ett par synspunkter fra dere her på VGD.

Jeg har funnet 2 Mercedes CLKer. Den ene er en CLK 200 (1998 mod) som har en kmstand på 188 000, og en pris i overkant av 80 000. Det skal ikke være noe feil på denne bilen, eller synlig rust. Den andre er en CLK 230(2000 mod), med en kmstand på 258 000 og en pris på 79 000. Denne har det nettopp blitt bytte luftmassemåler, og det skal heller ikke være synlig rust på denne. Bagasjeluke er byttet med rustgarantien til Mercedes.

Den tredje bilen jeg vurderer er en Audi A6 2,4 quattro 1999 modell. Den har en kmstand på 155 000, ingen rust, nettopp byttet hele forstillingen og nye sommerdekk på 18" felg. Den koster 80 000 jevnt.

Vet at det er litt vanskelig å bedømme utifra små opplysninger, men uannsett så tar jeg imot både tips og anbefalninger fra dere.

På forhånd takk!

1
12 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Hvis du kun har 70-80k og kjøpe bil for er disse kandidatene dårlige valg. Det var kostbare biler som nye, og er kostbare å holde i stand. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å heller kjøpe nyere bil med mindre motor. Jeg kan garantere deg et billigere bilhold...

Eksempel 1

Eksempel 2

Edit: Jeg ser greia med at du har lyst på større bil, mer motor, mer komfort osv, men da bør du opp noen prisklasser...

2
RayLarsen Noen som har andre synspunkter?

Jeg har selv hatt en "eldre" bil med forholdsvis "sterk" motor. Så lenge du er nøye på oljeskift og tar reperasjoner som evt måtte komme umiddelbart tror jeg ikke du har så mye å bekymre deg for. Jeg ville valgt som deg, og så får du heller sette av et litt større beløp til driftskostnader.

Min Passat 1.8T hadde vært klar for dynga i øynene til halvparten av de aktive folkene her på vgd bil allerede da jeg kjøpte den, men med godt vedlikehold gikk den over 100.000KM til uten problemer før jeg solgte den videre. Den var i tillegg lettere trimmet med større turbo, chip osv og burde jo derfor etter alle solemerker ha brutt sammen allerede ved 1000KM i mitt eie.

Kilometerstanden ved salg var for øvrig omtrent 400.000 KM. Sjekk bilen nøye, prøvekjør sammen med noen som har peiling og om alt virker greit så er det bare å slå til. Vær nøye med filterskift og oljeskift så går det nok bra.

1
silkshade Jeg har selv hatt en "eldre" bil med forholdsvis "sterk" motor. Så lenge du er nøye på oljeskift og tar reperasjoner som evt måtte komme umiddelbart tror jeg ikke du har så mye å b...

Km.standen til Audien er beskjeden (155 000), så jeg føler at den kanskje er det beste bilkjøpet. Siden forstillingen ble byttet for 2 mnd siden og diverse andre slitedeler det samme, så er jeg veldig positiv til den bilen.

Er dog litt skeptisk på CLK med tanke på rust og slik. Også vet jeg heller lite om motorene som står i CLK. Er de slitesterke? Vet at dieselmotorene til Mercedes er slitesterke, men bensinmotorene vet jeg svært lite om.

1
RayLarsen Noen som har andre synspunkter?

Er faktisk helt enig med DrPain her - det lukter dyrt vedlikehold av bilene du har sett deg ut. Men om du likevel skal ha CLK eller A6 til 70-80.000 må du prøve å koste på NAF-test eller liknende før du kjøper fra privatperson. Selv om det ikke er synlig rust, kan det være masse farlig rust du ikke ser. Og prut, prut det du er god for. Slike biler står man ikke i kø for å kjøpe.

1

Jeg er ikke enig med noen :)

En overpriset gammel Astra og en potensiell rustbombe av en Almera (som gjør det dårlig på driftssikkerhetsstatistikker) var ikke noen alternativer jeg ville presentert.

MB hadde jeg droppet grunnet faren for masse usynlig rust som ligger og venter på å smelle ut.

Audi A6 er ikke så dum, men det er mye som kan koste penger på en slik bil. Jeg ville valgt en så ny som mulig 2,4-liter med servicehefte. Audi A4 som kom i 2001 er en bedre bil, men den koster mer enn 80 000 hvis du ikke nøyer deg med 102 hk.

BMW 3-serien ruster også, men ikke så mye som Mercedes. 3-serien kjører godt hvis alle foringer, fjører og dempere er som de skal.

C-klasse ruster, men en C200 med kompressor og automat bør gi mer kjøreglede enn en veldig lat CLK 200.

Har du sett på Volvo S60 med femmer?

1
Cobber Jeg er ikke enig med noen :) En overpriset gammel Astra og en potensiell rustbombe av en Almera (som gjør det dårlig på driftssikkerhetsstatistikker) var ikke noen alternativer jeg...

Ja, Astraen og Almera er totalt utelukket uannsett pris.

S-serien til Volvo er faktisk de eneste Volvoene jeg kunne tenkt meg. Ikke dumme biler! Skal definitivt ta en ekstra titt på de.

102 hk blir nok litt for lite, så er derfor jeg heller foretrekker A6. Firehjulsstrekker er heller ikke så dumt å ha her på Helgeland, siden føret kan være veldig varrierende aløpet av vinteren. Derfor frister den 2,4 Quattroen ganske mye. Har tenkt på en NAF-test på den hvis jeg får prutet den ned en del.

1

Det ble Audi A6 2,4 quattro, og er for øyeblikket veldig fornøyd! Kmstand: 155 458,- Gjennom eu-kontroll uten feil, og forstilling ble byttet før kjøp. Fikk også prutet den ned til 70 000.

1
RayLarsen Det ble Audi A6 2,4 quattro, og er for øyeblikket veldig fornøyd! Kmstand: 155 458,- Gjennom eu-kontroll uten feil, og forstilling ble byttet før kjøp. Fikk også prutet den ned til...

Så er spørsmålet - skal du kjøre den på 18 lavprofil og skifte forstilling jevnlig, eller vil du ha litt mer gummi rundt felgene ?

(Eddard som lurer på hvorfor alle skal sette rånerfelger på eldre biler i hans aktuelle prisklasse, tilfeldigvis samme som trådstarter...)

1
eddard Så er spørsmålet - skal du kjøre den på 18 lavprofil og skifte forstilling jevnlig, eller vil du ha litt mer gummi rundt felgene ? (Eddard som lurer på hvorfor alle skal sette råne...

(Eddard som lurer på hvorfor alle skal sette rånerfelger på eldre biler i hans aktuelle prisklasse, tilfeldigvis samme som trådstarter...)

Jeg lurer på det samme, men at de har gjort det er vel en klar nok indikator på at de står for en type bilhold du ikke identifiserer deg med.

(Store felger og tynne dekk har jo null å gjøre på elendigheten som utgjør en stor del av veiene heromkring.)

2

Jeg er enig i innspillene vedr. driftsutgifter på såpass "dyre" biler. Men om jeg skulle velge en av bilene i åpningsinnlegget uten tanke på fremtidige kostnader, tror jeg faktisk at jeg ville gått for A6-en. Første gen. CLK føles så sinnssykt gammel, og er fra Mercedes' minst attraktive periode. A6-en er også eldgammel, men av en eller annen grunn liker jeg den. Litt.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...