Med snitthastighet 60 km/t (vi snakker tross alt om en HiAce med henger...) vil den turen ta over 16,5 timer. Du slipper vel forbi Alfa Romeo'er som tar deg igjen?
Selv har jeg vel aldri kjørt mer enn ca halvparten av dette med henger på en dag
Har vel ca 2200 km på 24 timer med henger. I Norge er det ikke mye tregere å kjøre med henger enn uten. Stort sett er det så mye bobiler, gamle mennesker og folk redd for fotobokser at en uansett bare må følge trafikken. Ulempen er når en kommer bak en sinke som hindrer ett vogntog kommer en ikke forbi.
I sommer kjørte jeg 40 mil med henger, og tror ikke det skilte mange minuttene i forhold til uten henger.
ikke øke avstanden
Jeg merker det motsatte, ligger jeg bak en lusekjører som ligger i 70 i 80 sonen så kjører jeg forbi i gjerne 100+ før jeg roer ned til 85-90 å da jeg ser i speilen så ser jeg hva da? Jo nettopp lusekjøreren som tidligere lå i 70. Har mange ganger lurt på om det er en form for autokorrigering av speedometerene i mange biler som har en sensor på siden av bilen som merker om det kommer noen forbi for å så autokorrigere med ca 20kmt. Har tilogmed vært borti i å ha 120+ forbi og fortsette i samme fart etter forbikjøringen og se en bilgrill i speilen men da går det vanligvis ikke så lenge før den forsvinner....
Regnet igrunnen med du slo meg grundig på kjørelengde med henger ja. Det du har klart med henger på 24 timer er også omtrent 10 ganger så langt som jeg har syklet på 24 timer (på en sykkel med egenvekt på 13 kg, stålramme og 5 gir).
Du har helt rett i at hengeren ikke sinker nevneverdig på norsk ladeveiskjøring, det er jo som du sier at det er bare at man må redusere antall forbikjøringer litegranne. Selv pleier jeg på slike langturer da å stort sett bare kjøre forbi når det er egne forbikjøringsfelter. Minuset med dette er at disse ofte kun finnes i motbakkene, men det er o bare å gi full gass. Også pleier de gangene jeg vet om denne muligheten på forhånd å sakke litt på farten så jeg får avstant, og deretter gi full gass et stykke før,sånnat idet forbikjøringsfeltet begynner så har jeg mye bedre fart enn bilen foran og smetter ut på siden av den ganske raskt sånn at det blir en kort forbikjørngsstrekning. Mange tror det er kun akselrasjonen som er viktig ved forbikjøringer, men det er jo farten som er viktig, og hvis man kan beregne litt så er det jo bare å bygge opp denne farten litt tidligere. Jeg ser altfor mange som først tråkker på assen idet det blir to felter, og så bruker lang tid på forbikjøringene.
Angående det med å sammenligne fart med og uten henger så har jeg noen ganger kjørt på ferie med båthenger, mens foreldrene mine har kjørt tilnærmet same strekningen (littannet startpunkt, men ikke mye forskjell) uten henger, og jeg har da brukt kortere tid (kjørte til omtrent samme tidspunkt også). Også når vi har rygget inn den smale veien opp til ei hytte har det gått raskere fore meg å rygge med båthenger enn for dem uten (jeg kom ryggende etter og måtte ta det roligere pga dem).
Det er hovedsakelig en ting som sinker ved å ha henger etter bilen, og det er dem som tror at det går så mye seinere med henger. Jeg merker dettestadig når jeg kjører i en eviglang rekke av biler i sånn ca fartsgrensa. Det er da lang kø fremfor som hindrer meg fra å kjøre fortere, og selvfølgelig også biler bak. Endel av disse skal absolutt forbi og jeg må da bremse ned for å slippe dem inn foran meg når de driver med forbikjøringen sin. Så blir de liggende der ogskal ikke videre fremover i køen, de skulle bare forbi meg, og der blir de liggende. Og om så køen løser seg opp litt så hender det ofte at de ikke klarer å holde følge, så blir man liggende der bak dem i en altfor lav fart.
Og ofte når noen lager lang kø og ser at jeg kommer opp på siden, så gir de gass fordi de synes det er flaut å bli forbikjørt av en liten SUV med båt på hengeren. Noen ganger må jeg da avbryte forbikjøringen fordi det går fortere enn det som er smart (da går det plutselig et godt stykke over fartsgrensa). Straks forbikjøringen er avverget og det er slutt på forbikjøringsmuligheten så roer de ned til sin gamle far som de trives best med. Og alle litt lenger bakover lurer på hva det er som lager kø, og der ser de en båt på en henger trukket av en SUV, men legger ikek merke til at det er en annen bil foran der igjen, og dermed får de et enda mer feilaktig inntrykk av tilhengere og tror at de er ekstremt trege.
En ting som er viktig å huske er at det ofte er de som ikke liker å kjøre bil og som gjerne synes dette er skummelt somlager køene, og for slike folk så er det gjeren totalt uaktuelt å trekke en henger, så da er det større sjanse for at en bil sinker køen om den ikke har henger enn om den har det.
En annen ting jeg legger merke til er at de som ikke har kjørt med henger helelr ikke forstår prinippene for dette på steder der det er trangt og skjønner ikke hvilke steder en henger vil kutte svinger og hvor det er praktisk å møtes. Så selv om en bil med bred båthenger er bredere og lengre så er det faktisk slik at når man kjører på trange svingete veier ved båthanver og ser at det komer en møtende bil så er det bare å håpe at vedkommende har henger etter, for da går møtet smertefritt i motsetning til om vedkommende ikke har henger, for a blir det plunder og heft og mye rar manøvrering.
Husker en gang ved ei båtrampe en sommerdag med mye trafikk der. En bil med henger stod og ventet på tur, mens en annen ble ferdig med å ta opp båt og kjører vekk derfra. Straks den ene er ferdig så smetter en Golf uten henger utpå og sperrer rampa der den står på skrå med fronten ut mot vannet fordi førerne skulle prate med noen der ute. Noen måtte faktisk si ifra til ham at han skulle slippe til bilen med båt bakpå som hadde ventet på tur.
motsatte
Du skrev:
"Jeg merker det motsatte, ligger jeg bak en lusekjører som ligger i 70 i 80 sonen så kjører jeg forbi i gjerne 100+ før jeg roer ned til 85-90 å da jeg ser i speilen så ser jeg hva da? Jo nettopp lusekjøreren som tidligere lå i 70. Har mange ganger lurt på om det er en form for autokorrigering av speedometerene i mange biler som har en sensor på siden av bilen som merker om det kommer noen forbi for å så autokorrigere med ca 20kmt. Har tilogmed vært borti i å ha 120+ forbi og fortsette i samme fart etter forbikjøringen og se en bilgrill i speilen men da går det vanligvis ikke så lenge før den forsvinner...."
-----------
Jeg har også merket dette feomenet endel ganger jeg har kjørt forbi noen.
De gangene jeg selv blir forbikjørt så holder jeg en for meg riktig fart før dette og samme farta etter, altså samme fart. Unntaket er de gangen jeg får en bil bak meg med veldig blendende lys sånn at jeg får dårligere sikt og derfor reduserer farten endel pga dette. Når jeg da slipper å ha dette hinderet bak meg så kan jeg jo øke farten til den jeg holdt før jeg fikk denne bilen bak meg. Det har hendt jeg har havnet bak en som sinker med ganske mye (greit nok at vedkommende kjører sakte om det er rett fart for vedkommende), også har fått en med ekstremt feiljusterte tåkelys bak meg og dermed har måttet redusere farten såpass at sinken foran meg ikke lenger sinker meg, men forsvinner lenger og lenger unna meg. Noen ganger har jeg nedblendet innerspeilet og feiljustert ned sidespeilene sånn at jeg slipper å ha en feiljustert overflod av lys i speila og ødelegge nattesynet, men minuset er jo at jeg da har null oversikt over hva som skjer bak der og ikek kan tilpasse kjøringa etter det. Ifjor vinter så jeg i speilet en helt vill forbikjøring og ved var da klar over hva som var iferd med å skje sånn at da jeg så vedkommende også kjørte forbi meg (burde jo avbrutt tidligere) så var jeg forberedt og kunen bråbremse så vedkommende idiot akkurat klarte å komme seg inn på rett side før den møtende bilen. Da var det kun få dager siden jeg hadde kjørt med helt feiljusterte speil for å ikek bli blendet av feiljusterte lys i store mengder. Hadde tullingen med feiljusterte tåkelys (sammen med kjørelys også) vært bak samtidig som tullingen med den ville forbikjøringen hadde kommetså ville jeg ikek fått med meg sistnenvte i tide og da vile vi nok kunne lest om en kraftig frontkollisjon i avisene.
Jeg har gitt meg i kast med en 14 dagers lang tålmodighetsprøve.
Mens noen destruerer og deretter bygger oppigjen badet mitt skal jeg bo på "landet" 4 mil utenfor Oslo.
Det betyr 14 dager med bilpenlding. Enten til byen, eller nærmeste stasjon.
Vil jeg gå fra vettet av venstrefilsidioter og kø de dagene jeg kjører og jobber samtidig som "alle andre"? Vil jeg bli hekta og på ingen måte savne å bli transportert til jobb? Eller vil jeg konkludere med at det er greit nok om det ikke er andre alternativer?
Vil jeg gå fra vettet av venstrefilsidioter og kø de dagene jeg kjører og jobber samtidig som "alle andre"?
Min erfaring er at de som kjører bil til jobb mellom 7 og 7:30 kjører mye fortere enn folk som er ute og "søndagskjører" midt på dagen. Jeg skiller meg ikke dramatisk ut om jeg ligger i 100 (på speedometeret) i tunnelene.
Jeg skiller meg ikke dramatisk ut om jeg ligger i 100 (på speedometeret) i tunnelene.
Jeg kjørte "hjem" ut fra Oslo rundt 18. Det var jo tett trafikk men på E6 nordover fra det ble 100 så kunne jeg ha 120 km/t på speedometeret uten å ta igjen, eller bli tatt igjen av venstre-fils-trafikken..
Hvorfor skulle de opprette et Toyota-forum? Ifølge eierne er jo bilene perfekte slik at det aldri dukker opp problemer, og interessen er uansett rent overfladisk.
Det høres da ganske alminnelig ut mye av det der.
Selv bor jeg ute på landet, og har 4 mil til jobb hver dag, så det blir 400 km i uka til og fra jobb. Jeg kjører imidlertid bare såvidt inn til byen før jeg setter kursen vekk fra byen og ender opp ute på landet med granskau på mange kanter.
Venstrefilsidioter er jeg ikke så mye plaget av da jeg kun har et kort forbikjøirngsfelt på min daglige kjøretur. resten av tiden så blir det o tilat sinkene ligger i det feltet som er eneste feltet i samme retning. Idag feks havnet jeg bak en semi og kom ned i 30 tidvis på speedometeret i noen svinger (utforbakke) der det er fartsgrense 80. Men jeg kom etterhvert til et sted jeg kunne kjøre forbi (er en bedre forbikjøringsmulighet litt tidligere, men der har de laget forbikjøringsforbud og tildels lavere fartsgrense sånn at det er først når svingene blir krappe man kan øke farten fra 50 til 80, ikek akkurat logisk).
Så noe svinger er det jo på veiene våre, og snart kommer vel glatta. Det er så svingete at jernbanen tar en annen trase akkruat der.
Igår fikk jeg forresten litt variasjon i hvor jeg kjører, for da var veien oversvømt så jeg ikek ville ta sjansen på å kjøre der så jeg tok en gårdsvei istedenfor. Litt tidligere på dagen hadde en som kom med varer måttet gi opp å komme frem til oss, så en av kollegene mine tok jobb-traktoren og kjørte og hentet varer i traktorskuffa. Sånn gjøres ting ute på landet.
Glemte visst å nevne at kollektivtransport ikke akkurat er så utbredt her heller. Om jeg skulle tatt det til jobben så måtte jeg kommet 1,5 time for seint på jobben, og jeg måtte gått ca ei halv mil hver dag for å komme til og fra bussen.
Lignende innlegg
Lading av Passat GTE hybrid.
Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)
Bakhjula fryser fast Vw UP! Bli lurt på ny?
Spesielle nummerskilter
Ryktet om elbilens død er overdrevet
Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?
Radioenheten fungerer ikke i bilen
Polestar 5
Polestar 5 – så här ser den ut!
I dag får vi se att det är väldigt mycket kvar av Precept Concept i Polestar 5.