Bil esc

Innlegg

Bil

Allegerita

Ford Focus 1.0 EcoBoost

Bensinmotoren var ikke død... Ford viser en ny bensinmotor i Frankfurt - en 3-sylindret turbomotor på 1,0 liters volum, som kommer i 100 hk og 120 hk versjoner. Sistnevnte leverer 170 Nm mellom 1300 og 4500 o/min. Co2-utslipp i Focus ligger på 120 g/km. Motoren lanseres tidlig i 2012.

1
18 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

120g co2 var ikke så imponerende.

Guilietta 1.4 170 hester slipper foreksempel ut 121g...

Tallet burde ha vært

3

Blir sikkert fin i Fiesta, men når får vi Powershift? Både Nord-Amerika og USA mesker seg med Powershift, mens Ford-kunder i Norge må røre rundt i dårlige manuelle dieselkasser eller nøye seg med en veldig gammeldags 4-trinns automat kombinert med en ikke helt moderne sugebensin på 1.4 med 96hk..

1
Timmelsjoch Godt forslag. En 2-liters V6 med turbo, 240 hk og 340 nm hadde vært en fin downsizing. Hvorfor skal motorene på død og liv har færrest mulig antall sylindre.

Hvorfor skal motorene på død og liv har færrest mulig antall sylindre.

Færre sylindre=færre bevegellige deler=mindre indre friksjon i motor=lavere forbruk.

Dette visste du sikkert, men jeg er helt enig med deg. Men om man har 3 eller 4 er same shit. Det er fra 5 og oppover moroa begynner.

1
Nick_Name [sitat…] Færre sylindre=færre bevegellige deler=mindre indre friksjon i motor=lavere forbruk. Dette visste du sikkert, men jeg er helt enig med deg. Men om man har 3 eller 4 er sam...

Færre sylindre=færre bevegellige deler=mindre indre friksjon i motor=lavere forbruk.

Det er nok helt riktig. Jeg trodde også det (sammenlignet den europeiske E60 540i med V8 og 306 hk og den amerikanske E60 535i med R6 og 306 hk). 250GTO mente derimot at det ikke var noen automatikk i dette.

Men det er en trist utvikling som riktignok ikke berører meg så mye. Jeg skal ikke ha en bil med mindre enn 5 sylindre. De får jeg heller begynne som BR og kjøpe de bilene som oppfyller det kriteriet uansett hvor gamle de da måtte bli.

3

Stemmer. Jeg snakker om Fiesta, savner også Poweshift til andre motorer i Focus.

I Asia og Nord-Amerika selger de Fiesta 1.6 Powershift i bøtter og spann.

1
Timmelsjoch [sitat…] Det er nok helt riktig. Jeg trodde også det (sammenlignet den europeiske E60 540i med V8 og 306 hk og den amerikanske E60 535i med R6 og 306 hk). 250GTO mente derimot at d...

Men det er en trist utvikling som riktignok ikke berører meg så mye. Jeg skal ikke ha en bil med mindre enn 5 sylindre. De får jeg heller begynne som BR og kjøpe de bilene som oppfyller det kriteriet uansett hvor gamle de da måtte bli.

Så enig så enig!

1

Oppdatert info er på plass:

1.0-literen vil yte hhv 100 og 125hk og slippe ut hhv 109 og 114g/km. I følge Autoweek er dette utslippstall man foreløpig kun har realisert på bensinbiler med hybriddrivlinjer i c-segmentet.

Mulig noen få sjeler kan la seg overtale til å kjøpe denne framfor 1.6TDCi med 95hk.

1
PassatGL Oppdatert info er på plass: 1.0-literen vil yte hhv 100 og 125hk og slippe ut hhv 109 og 114g/km. I følge Autoweek er dette utslippstall man foreløpig kun har realisert på bensinbi...

Fra Ford Norge sin pressemelding:

For norske bilkjøpere er den nye motoren spesielt viktig. I forbindelse med statsbudsjettet for 2012 varsler regjeringen innføring av en egen avgiftssats for NOx, og den lille bensinmotoren som nå kommer i produksjon slipper kun ut 25,7 mg NOx pr. km. Til sammenligning slipper dagens 1.6-liter bensinmotor ut 41,1 mg NOx pr. km..

Den nye 1-liters EcoBoost-motoren, som får plass på et A4-ark, utvikler 125 HK og et dreiemoment på 170 Nm og forbrenner 0,5 liter drivstoff per mil med et CO2 utslipp på 114 g/km når den lanseres i Ford Focus tidlig neste år og dernest i C-MAX og B-MAX.

Motoren kommer også i en versjon som utvikler 100 HK, der CO2-utslippet er helt nede på 109 gram pr. km. Bare i Europa vil det være en produksjonskapasitet for denne motoren på 700.000 enheter pr. år i årene framover, mens i løpet av kort tid vil global produksjon nå 1,3 millioner enheter pr. år.

1

Dette høres bra ut. Får Fiesta samme motoren? Priser og tall på akselerasjon er vel ikke klart enda. Vært moro og sett nærmere detaljer på denne motoren, forstår det sånn at den har turbo hvertfall?

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...